Zijn er machines en of tractoren die nu het al geruime tijd zeer heet is, door de mand vallen met koelingsproblemen?

Ik ben er nu wel nieuwsgierig na of er met deze temperaturen problemen ontstaan met de koeling van motor en hydraulische systemen. Ikzelf heb het idee dat de constructeurs dit aardig onder de knie hebben tegenwoordig. Voorwaarde is natuurlijk dat de koelers schoon zijn en schoon blijven zoals bij oogstmachines vaak goed voorelkaar is.

Deel dit topic

Reacties

mdoornekamp
Werklust Wg 35C heeft het wel moeilijk.
radium45
@mdoornekamp Cummins had jij erin liggen? Wij hadden die met de DAF varianten nooit problemen. Nu maakt het volgens mij ook een hoop uit of die wel of niet naar achteren blaast.
mdoornekamp
@radium45 Cummins en blaast naar achter.
Inter-844s
@mdoornekamp De werklust 35D van de buurman ook tijden het kuilen, motor zat steeds boven de 97 graden en dan begint die te piepen ... Dus om de paar uur de radiateur maar schoonblazen, zat de hele tijd verstopt met allemaal fijn stof, weet niet of die van jou daar ook last van had.
mdoornekamp
@Inter-844s ja ook last van gras en stof. Maar als je constant vol gas rijd op de kuil, hou ik hem sowieso niet koel nu.
+1
valmet6400power
Het voorraam van de Valtra N142 werd zaterdag tijdens woelen-kopeg-zaaien zo heet dat je je hand er niet tegen kon houden. De airco hield de cabine wel goed koel overigens.

Qua temperatuur geen problemen gehad, de motor bleef netjes op temperatuur en de achterbrug ook 😄
radium45
@valmet6400power blijkbaar scheelt het enorm om de ramen met folie te beplakken als de airco het moeilijk krijgt in deze tijd.
valmet6400power
@radium45
Moet zeggen dat de airco het prima bij kan houden. Zelfde geldt voor de airco van de 8550 alleen die heeft geen sleuven in de motorkap die op het voorraam staan gericht zoals bij de 142. Dus dan wordt je voorraam ook al minder warm en hoeft de airco ook minder warmte te koelen 😄
+27
radium45
Ik reed gisteren midden in Arnhem met een Toro groundmaster, deze was voorzien van een fan die automatisch omkeerde eens in de zoveel tijd. Uitgerekend toen ik bij de stoplichten stil stond met een opper fietsers achter mij besloot die fan eens gek te doen...Weer geen vrienden gemaakt..
+1
Fast Eddy
@radium45

Net reden wij achter Ljungby shovel waar de omkeerfan ook aan ging. Hoop kabaal en stof. Gelukkig zaten wij in de auto.
+6
schluterman
@Fast Eddy met mijn volvo l70h shovel ook een keer gehad een stuk of vier fietsers voorbij gereden en ik kijk toevallig in mijn spiegel en hij blaast er een kwak stof eruit. Ik dacht ik maak hier geen vrienden
mathijn
@radium45 bij trioliet op de triotrac hadden we dit zo beveiligd dat deze tijdens de weg versnelling niet mocht omkeren
radium45
@mathijn Het verbaasde mij eerlijk gezegd dat deze Toro dat deed op de weg. Het is heel simpel zo aan te sluiten dat wanneer de machine in zijn ''H'' staat, dat de terugblaas functie is uitgeschakeld. Feit is wel, dat de motortemperatuur tijdens het rijden op de weg hoger opliep dan tijdens het maaien. Blijkbaar moet die Kubota daar aardig aan werken.
+1
Fordje4600
Vervaet hydro trike heeft het moeilijk met de hydro olie
radium45
@Fordje4600 over welke serie praat jij?
Fordje4600
@radium45 volgens mij was het bouwjaar 2008 of 9, nog zonder ad bleu en de pijp door de tank
+1
radium45
@Fordje4600 Ken ze, elke dag schoonmaken en in de laagste versnelling bemesten met het rijhendel voluit hielp nog wel eens. Dan liep de druk ook niet zo hoog op.
Fordje4600
@radium45 klopt dan gaat het nog, bouwlandbemesten is erger
zettelmeyer
Knipmops 90 weer goed aan de kook gehad met boxen in strooien. Met maaien had de valtra n143 er niks geen last van en mooi koel in de cabine
GerbertXL
Airco in m'n jd 6910 moet wel stevig werken, maar aan de andere kant heb ik 'm nooit harder dan stand 2 (van de 4) staan dus och. Motor heeft het ook wel aardig warm maar hij word van zichzelf al wel aardig warm, daarom ben ik maar om 5 uur 's morgens begonnen met maaien.
De hydrauliek van de atlas 1104 kan het niet bijbenen, met een uur is ie te warm ondanks oliekoeler.
mdoornekamp
@GerbertXL
Quote:
airco van de jd 6910

Scheelt ook veel hoe je de roosters instelt
+1
GerbertXL
@mdoornekamp Alleen de buitenste, staande roosters links en rechts in de console open en op mezelf gericht, en hij blaast natuurlijk altijd bij de voorruit. En alleen naar boven blazen, naar onderen doe ik nooit.
mdoornekamp
@GerbertXL ok. Ja zo moet het ongeveer. Niet op de voeten blazen in ieder geval. En aanjager op 2 of 3
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
En aanjager op 2 of 3

Ik heb hem bijna altijd op z'n langzaamst, heb een hekel aan lawaai, vanaf de 30 en de R kan hij nog langzamer draaien en dus heerlijk stil zn werk doen.
hobbyboer
Quote Reactie van @GerbertXL:
en hij blaast natuurlijk altijd bij de voorruit

Dat hoord/hoeft niet.
+1
GerbertXL
@hobbyboer Ik weet het bij nader inzien niet zeker, zit wel een rooster dat niet dicht kan maar ik weet eigenlijk niet of er iets uit komt, zal wel bij de ramenstand zijn.
@J asper Ik heb er niks last van, doe het altijd zo, als ik 'm niet op mezelf richt moet ie veel harder, en ik heb net zoals hobbyboer een hekel aan het lawaai (maar een grotere hekel aan een te warme cabine).
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @GerbertXL:
zit wel een rooster dat niet dicht kan maar ik weet eigenlijk niet of er iets uit komt, zal wel bij de ramenstand zijn.

Komt idd geen lucht uit als je de draaiknop goed zet.

Heb wel eens gedwongen op een (groen) b-merk moeten rijden waar het wel onmogelijk was om de koude luchtstroom niet op het voorraam terecht te laten komen.
Waardeloos, op de warme dagen zat er gewoon condens op de buitenkant van het glas waar weer lekker veel stof aan bleef plakken....
Heb van pure wanhoop de raamroosters maar dicht gepropt met poetsdoeken.
J asper
Quote Reactie van @GerbertXL:
open en op mezelf gericht,

Dat lijkt me ook niet erg gezond 🤧
sjuu
@GerbertXL super airco in die serie, de latere types zijn niet beter geworden.
+1
GerbertXL
@sjuu Ik heb ook een 6420 en die blaast je de ijstijd in op standje 1... dus wel degelijk verbetering.
sjuu
@GerbertXL Haha, mijn 6910 ook, Dus beter kan niet.
+7
jehan
Machines kan ik goed koel houden ..met deze hitte .heb alleen zelf elke keer de koppakking lek
+1
CaseCS130
@jehan Ouderdomskwaal?
+7
radium45
@CaseCS130 Angst zweet denk ik.
casejxu
@CaseCS130 dat heeft niks met ouderdom (hoop ik tenminste) te maken 😅😅
CaseCS130
@casejxu Zweet jij ook wel eens dan? Jij doet toch alles met olie? 😀
+2
casejxu
@CaseCS130 betonbekisting zetten gaat niet met olie.... Helaas haha. En ook ik doe nog wel eens handwerk. Maar wel t liefst minimaal hehe
jehan
@CaseCS130 ik zweette al toen ik 15 was of nog jonger ..ik weet in ieder geval wel dat er heel veel mensen zijn die stoppen met werken voor ze beginnen te zweten ..zijn vaak de werkers die het minst produceren
CaseCS130
@jehan Daar zit wat in.
Clayson M80
Wat is er mooier dan op een open trekker rijden zulke dagen
+7
caseboy
@Clayson M80 in een trekker rijden met goeie airco
fergusonnetje
@Clayson M80 Zo gaat dat nog wel

(klik om te vergroten)

joozt
Hier gelukkig weinig problemen. Wat me wel opvalt is dat de nieuwe R een stuk warmer wordt in vergelijking met de 6830. Die komt zelden boven de 90 graden terwijl de R rustig de 100 voorbij gaat zonder melding of foutcode. Volgens de dealer niks geks, zo zijn ze gefabriceerd. Is ook niet iets van de laatste weken, deed je vanaf het begin al.

Ook kun je merken dat de haspels wat langer worden. Bij ons nog minimaal maar volgens de geleerden van Ocmis kan de slang van een beregeningshaspel met deze temperaturen 5 tot 10 % (en in extreme gevallen zelfs 15%) langer worden. Scheelt nog wel aanzienlijk dat je met grondwater en niet met oppervlakte water beregent maar wel een bijzonder fenomeen.
+1
radium45
@joozt Mij vertelde ooit een technicus van een bekende duitse motorenbouwer... Je laat een gebruiker van een machine dat aflezen op de meters wat de gebruiker graag zien wil. Bijvoorbeeld een motor die bij zware arbeid maar 87 graden warm wordt terwijl dit in werkelijkheid meer is. Dit om de gebruiker niet paniekerig te maken. Bij extreme overschrijding zal er vast wel een signaal gegeven worden... Tis maar net hoe de parameters ingesteld zijn.
+3
huub
Quote Reactie van @radium45:
. Je laat een gebruiker van een machine dat aflezen op de meters wat de gebruiker graag zien wil. Bijvoorbeeld een motor die bij zware arbeid maar 87 graden warm wordt terwijl dit in werkelijkheid meer is

Die man kan wel bij de overheid gaan werken.
radium45
@huub Doet hij waarschijnlijk al haha.
joozt
@radium45 dat heb ik inderdaad ook wel eens gehoord. Hetzelfde geldt voor auto’s die volgens het dashboard al snel op bedrijfstemperatuur zijn maar waarbij dit in werkelijkheid nog niet zo is. Opzich ook prima dat ze daarvoor kiezen maar ik keek wel ff gek op toen ie de eerste keer ruim over de 100 graden ging. Bij de 6830 begint ie dan wel een keer te jengelen.
+1
radium45
@joozt Ik ben duidelijk nog van het vroegere caliber, als ik zie dat de temperatuur richting de 95 graden gaat dan is dat in mijn ogen te warm. Dan is het vertrouwen in die machine/trekker al een beetje weg.
joozt
@radium45 snap ik wel, voor mijn gevoel is dat ook veel te hoog maar te zal er wel tegen kunnen...
+1
radium45
@joozt idd. En dat was nu ook net wat die Gunther van die motorenfabriek wilde aangeven. Hun motoren draaiden bij belasting ook rond de 99 graden en omdat ze weten dat ze daar veel vragen over kregen gaf de software op de meters rond de 90 graden aan. Waren de gebruikers iets gerust gesteld. 😂
mdoornekamp
@joozt mijn nieuwe R wordt ook vrij snel 100 graden. De thermostaat gaat open bij 85 graden. Maar de fan gaat pas draaien bij 100 graden. Maximale temp die ik bereiken kan is 102 graden.
joozt
@mdoornekamp ja begreep dat dat ook zonder problemen kan. 100 graden is volgens het metertje op het dashboard ook gewoon keurig bedrijfstemperatuur. 104 graden is het maximale
dat ik gezien heb hier. Dan loopt de dashboardmeter ook al wel op.
GoVario
@mdoornekamp

Heb jij ook bij jou nieuwe R dat je een melding krijgt dat de snelheid van de motorventilator te laag is? Deze storing komt regelmatig voorbij de laatste dagen, terwijl de temperaturen echt niet overdreven hoog zijn of dat er iets anders opvalt. Dealer ook bij gehad, die hadden het over een fout in de software en hebben hetzelfde bij andere R modellen.
mdoornekamp
@GoVario nee die melding ken ik niet.
joozt
@GoVario die melding is hier ook niet bekend.
Andre150
Weer menig atlas mobile kraan zien rijden met de bekende motorkap omhoog. Blijft een dingetje bij wegtransport
+4
radium45
@Andre150 Ik snap toch al niet hoe al die mobiele kranen het volhouden de laatste weken, sommige komen met ruim 40 over de weg en dan het liefst er ook nog een bakkenkar bij achter. Die olie moet je toch bijna frikandellen in kunnen bakken...
Andre150
@radium45 Hahaha inderdaad. Bij gewoon werk is er niks aan de hand maar als je gaat rijden gaat het mis. Misschien een geluk dat je dan niet veel gras of stro tegenkomen anders was er allang 1 afgebrand.
stijn-de-bock
@radium45 lekkere frikadellen
+3
radium45
@stijn-de-bock Verstand op 0, de frituur op 180
+1
jehan
@radium45 hmmlekkere klodde glitbetter drop
radium45
@jehan hartkleppenvet
jehan
@radium45 die had ik nog niet gehoord haha
+2
oanejorrit12
@Andre150 vanmiddag een sloot gehekkeld, maar kon ook maar net met de 1302e.. zat tegen t rode aan
maikwolsink
Een jd 6210r kan ik niet koel houden voor de opraapwagen.
Na 4 a 5 vracht om de boerderij loopt de temperatuur richting de 117 graden dan gaat ie vanzelf in vermogen terug,en moet je hem effe laten koelen.
Vaak haal ik de roosters voor de radiateur weg dat wil wel helpen.
En elke dag schoonblazen voor ik begin.
De mf 7722 kan zich prima koud houden bij rond de 90% bijna constante motorlast

Alleen airco is bij beide net niks.
Bij jd heb je koude voeten maar een hete kop.
Bij mf weer een koude wind om de kop en hete voeten.
Bij de laatste heb ik de 2 buitenste gaten langs de deuren blazen en de 2 in het midden richting het plafond zodat ik niet met de kop in de wind zit.
sjuu
De fendt 820 had het zwaar voor de 6 meter kopeg, de snelheid moest wel terug. Dat ben ik van een fendt niet gewend.
weide-boer
Vorige week nog wat gemaaid.3de snede, kon het er moeilijk afkrijgen omdat het zeer zwaar liep. Andere morgen om 5.00h begonnen en toen ging het prima; gras zat iets douw in. Helaas twee lekke banden opgelopen op oude afrastering.
Loonwerker met Fendt 720vario en triplemaaier heeft het afgemaakt.
Na twee rondjes de Fendt al aan de kook. Radiateur was goed schoon geblazen.
Met veel vertraging de rest gemaaid.
Andre150
@weide-boer afgelopen dagen nog met de cvx195 met triple gemaaid en als alles netjes schoon is komt de temperatuur meter niet over de helft. Zodra de gril vol zit is het binnen 5 minuten bekeken
John89
@weide-boer Bij ons is de case 956 altijd heet tijdens het maaien.
+1
deJong
@John89 dat is ook een trekker uit een ander tijdperk... met front pto is de radiateur ook kleiner.
+1
bas101
Is bij veel machines en voertuigen een jaarlijks terugkerend probleem , denk dat een uitneembaar of verwisselbaar vliegengaas voor de koeler monteren een oplossing kan zijn .
+1
bas101
Heb vroeger veel vrachtwagen gereden , een Daf 95 liep in de recordzomer van 2003 naar de 100 graden , heb toen de 2 uitklapbare voetsteunen aan de voorkant uitgeklapt en toen gaan rijden , was net genoeg om terug te koelen , ook berucht was de MAN ondervloermotor die onder de laadbak lag en niet al te veel rijwind meekreeg , die had een extra viscoventilator die om de haverklap aansloeg , er zat een luik in de laadbak om bij de koeler te komen maar als je geladen was kwam je er niet bij , in 2008 een MAN tractor liep naar de 96 graden, bleek de radiator binnenin voor 75% verstopt te zitten .
KlaasM
Vorige week n beste berg stro weggebracht met de DX 4.30. Dan is hij natuurlijk wel mooi op snelheid. Maar ding geeft echt geen krimp
+2
basia
Heb wel het idee dat de radiateurs steeds kleiner worden , en de koelventilators steeds zwaarder .
Het is hier momenteel net luchtalarm ; van kilometers afstand is het geloei van de koelventilators te horen !
+1
radium45
@basia Dat klopt, als hier bepaalde types NH over de weg komen, dan hoor je alleen die koelventilators huilen.
SJB533
Reine interesse: hoe en in welke richting blazen jullie de koeling uit?
+1
Andre150
@SJB533 terug naar waar het vandaan kwam.
+2
valmet6400power
@SJB533
Met lucht, niet teveel druk, en inderdaad waar het vandaan komt weer naartoe blazen. Dus vanaf het blok naar de neus.
+1
hobbyboer
@SJB533 In alle richtingen.
Wel als eerste tegen de normale richting in en dan de rommel die je eruit hebt geblazen voorzichting beetje opzij blazen.
+1
joozt
@SJB533 eerst terug blazen en daarna flink er omheen. Doe het ook vaak met de bladblazer. Veel lucht en weinig druk.
+2
arjanvw
@SJB533 ik spoel hem nog wel eens door met water, hogedrukspuit op hele lage stand en dan eerst van de ventilator zijde en dan van andere kant.
+1
deJong
@arjanvw naar mijn mening met de lans eraf een bats water en geen hoge druk.
+1
arjanvw
@deJong kan idd ook goed werken. Met de lans erop kan je net om de ventilator komen en heb je een bredere vlakke straal. Onze shovel wil nog weleens een beetje zweten en zuigt het dan mee de radiateur in. Op een gegeven moment heb je dan niet veel keus meer..🙈
+1
deJong
@arjanvw niet alleen jullie shovel dus😅
+2
trean
@SJB533 ik heb afgelopen week bij de agrotron met lekke kopakking de koeling van beide kanten meerdere keren doorgespoeld met leidingwater met de tuinslang, dat lijkt wel goed, kwam veel stof uit,
Fordje4600
@SJB533 eerst kant van koelvin compressor met veel druk en dan van de voorkant, 1 a 2x per jaar (vervaet vaker) goed schoon maken met lucht en daarna met waterslang of als het vast zit hogedrukspuit en dan recht van voren
De boer maar
Ik krijg mijn mecalac ook wel aan de kook als ik wil ben nu vaak aan het klepelen met de kraan en dan wil hij wel warm worden maar heb twee jaar terug de koelvloeistof vervangen en dat kan ook al aardig schelen
John89
Onze case 956 word vaak te heet tijdens het maaien.
rickboer blija
Gister aan het kuilen geweest, mf 7719s ging naar 97/98 graden. Maar dan is de meter precies in het midden

(klik om te vergroten)

rommert14
@rickboer blija onze komen nooit op de helft tenzij de gril vol met gras zit.
rickboer blija
@rommert14 onze zat tijdens het grasladen halverwege de meter, maar daarna daalde dit al snel.
Bij ons is halverwege blijkbaar 97 graden

In het menu kan je hoogstwaarschijnlijk de preciese teperatuur zien
rommert14
@rickboer blija zal het ook eens bekijken
Herbert
Ik heb mn grille op sommige percelen na een rondje al vol zitten met stof prut en gras tijdens het maaien in deze droge periodes. Helpt zo'n zeil aan de frontmaaier onder de hefarmen door goed of heeft het de moeite van het maken geen zin?
GoVario
@Herbert

Wij hebben hetzelfde probleem en zijn het wel van plan om te doen. Het idee wat jij aangeeft is ons al meerdere keren aangeraden maar zelf nog geen ervaringen mee.
radium45
@Herbert De tractoren die hier het maaien verzorgden hadden wij voorzien van heel fijn gaas wat normaal in een hor voor je ramen zit. De netto liters lucht wat er door kan zal minder worden maar doordat de koelers veel beter schoon blijven toch een positief effect op het koelend vermogen.
hobbyboer
@radium45
Waar had je dat fijne gaas zitten dan?

Op mn oude werk hadden we een hoes van dat fijne gaas helemaal om de voorste helft van de motorkap, zag er niet uit maar hielp wel een beetje.

Vooral met droge stoffige grond icm met een beetje dauw of vocht van uien/aardappel loof was het een drama, dan had je veel stof en wat vocht zodat het lekker bleef plakken.

(klik om te vergroten)

Ik rij veilig of ik rij niet.
radium45
@hobbyboer tractorfan.nl/picture/946961/… De zwarte gaasdelen even verwijderen. Hier horrengaas overheen doen en dan weer terugmonteren. Het werkte goed en het viel ook nog eens niet op.
+3
MulderDeutz1
Deutz Agrostar, luchtgekoeld, met maaien knap warm. Volvo L60H met wokkel smiddag’s erg warm. JD 6155R met opraapwagen of silagewagen niet warm te krijgen. Airco in de JD op standje ijskast.
+1
mdoornekamp
@MulderDeutz1 L60H is nieuwste type toch?
new holland koen
MulderDeutz1
@mdoornekamp Dat kan best, ik zat daar niet op. Heb me twee dagen mogen vermaken met een 6155R, prachtige machine!
mdoornekamp
@MulderDeutz1 haha. Ik heb zelf ook een 6155R. Heerlijke trekker. En ook geen problemen met deze temperaturen.
MulderDeutz1
@mdoornekamp Ja echt, mooi in verhouding qua vermogen en gewicht. Deze had geveerde vooras en geveerde cabine. Luxe uitvoering 👌🏻
+1
mdoornekamp
@MulderDeutz1 Ja best nog wel stevige trekkers. Weegt ook 8 ton schoon aan de haak. Ik heb ook alles geveerd. Alleen geen vario.
Arie_MF
@MulderDeutz1 een oude trekker waar je de airco en kachel apart van elkaar instelt zou je misschien de trekker wat beter koel kunnen houden door beide aan te zetten, niet prettig voor jezelf natuurlijk.
Bij mij zit de verdamper voor de radiator, dus als de airco aanstaat gaat de koude lucht daarna nog door de radiator.
hobbyboer
Quote Reactie van @Arie_MF:
een oude trekker waar je de airco en kachel apart van elkaar instelt zou je misschien de trekker wat beter koel kunnen houden door beide aan te zetten, niet prettig voor jezelf natuurlijk.Bij mij zit de verdamper voor de radiator, dus als de airco aanstaat gaat de koude lucht daarna nog door de radiator.

Bijzonder, wil je dat nog eens wat beter uitleggen?
+1
Arie_MF
@hobbyboer bij mijn MF 2725 heb je het kachelhuis bovenin zitten met een draaiknop voor de verwarming, daar bedien je direct de kachelkraan mee. Er zit ook nog een schakelaar om de airco aan te zetten en een draaiknop voor de temperatuur hiervan. Normaal zou je in de zomer de kachelkraan dichtzetten en de airco aan, maar als paardemiddel om de koelvloeistof beter terug te koelen zou je dus beide tegelijk aan kunnen zetten.
Nu is het de vraag of het meer oplevert dan kost, omdat de aircocompressor vermogen vraagt en de condensor die bij de radiator zit gekoeld moet worden.
+1
radium45
@Arie_MF net zoals sommige mensen doen in de file als de auto warm wil worden. kachel op zijn warmst en dan de airco erbij aan om zelf te kunnen overleven bedoel je?
Arie_MF
@radium45 niet voor jezelf, want met beide aan krijg je lauwe lucht in de cabine. Maar als je trekker op z’n tenen loopt en je moet soms stoppen om af te koelen, dan kan dit misschien net het verschil maken. Helpt natuurlijk niet wanneer je koelers iedere keer dicht gaan zitten, dan moet je gewoon stoppen en schoonmaken. En als je maar 1 temperatuurknop hebt dan gaat dit ook niet op.
Iets anders ivm vervuiling, met een grofmazige koeler lever je in aan koelcapaciteit, maar als het gros van het vuil daardoor wel door de koeler gaat waardoor deze open blijft zou dat misschien toch beter koelen/minder stilstand geven als je veel/altijd in een vuile omgeving werkt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden temperatuur en koeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
109
DEELNEMERS
42
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN