36

Welke verlichting/eisen is voor een minitrekker verplicht?

Ik heb een kleine trekker (net een kleinslagje groter als een echte mini trekker) die ik voor gebruik op eigen terrein had gekocht.

(ik ben een paardenhobbyist met 3 paarden aan huis)

De situatie is veranderd qua hooilevering en nu wil ik af en toe wat losse baaltjes kunnen halen bij iemand verderop (pallet met 8-10 baaltjes hooi).

Wat moet ik doen zodat ik wettelijk legaal langs de weg kan rijden? Het is een japans import model Kubota GT21.
- Bouwjaar is ergens rond 2000-2002
- Max snelheid is 14,9 km/u (volgens de stikker bij de versnelling)
- Geen achterlichten, wel 2 koplampen en rode reflectors achter
- Knipperlichten thv de bestuurder (op het achterspatbord)
- alle stickers erop met uitleg zijn in het japans.
- Spiegel zit rechts

Uiteraard zal er een driehoek op moeten met afgeknotte hoeken (moet ie op de rolbeugel?)
Wat moet ik nog meer doen wettelijk gezien?
- Spiegel links erop maken?
- remlicht erop zetten?

Ik kan de wettelijke teksten wel vinden maar ik kom daar niet helemaal uit dus ik vraag eigenlijk om de jip en janneke uitleg 😉

Deel dit topic

Reacties

+1
Hallo.

Een linker spiegel is verplicht.
Achterlichten zijn verplicht.
landbouw- en bosbouwtrekkers vanaf 31-12-2000 voorzien moeten zijn van remlichten
En hij moet verzekerd zijn.
Quote Reactie van @Inter644fan:
landbouw- en bosbouwtrekkers

Is het dan officieel een landbouw-bosbouwtrekker? De max snelheid is ruim onder de 25km/u
+1
@Sideswipe met een afgeknotte driehoek mag je zelfs niet harder dan 25. Daarboven moet je een kentekenplaat hebben. Dus ook jou trekker valt onder landbouw trekker
@Inter644fan al knoop je er 10 kentekenplaten aan dan nog mag hij maar 25
@dennisbouter oh dan had ik het fout was er van overtuigd dat je met een kenteken 40 mocht
@Inter644fan dat is pas als het nieuwe kenteken er is
@dennisbouter Hij gaat max 15....;-)
+1
@Sideswipe dan rij je legaal rond mits je een afgeknotte driehoek hebt en hij verzekerd is
+1
@Inter644fan Nou hierbij even mijn uitleg, Ik ben de trotse eigenaar van een Yanmar YM 1720. Ik zat dus ook met het kenteken, verzekeren, e.d. Als je minitractor NIET sneller gaat als 16 km/h, smaller dan 1,30 mtr, hoef je géén kenteken op je tractor. Geen APK.. Maar is nu wel verzekerd, en mag er ook de straat mee op.
+1
@Farmax. alleen als je geen trekhaak hebt!
+1
@dennisbouter Klopt idd.
+1
@Farmax. je mag dan ook geen enkele vorm van een herinrichting hebben.
@Inter644fan die heeft toch iedere gazonmaaier ook
+1
De verzekering is het belangrijkste. Goede verlichting is ook wel handig.
Je kan er wel verlichting op gaan hangen, maar als je 10 hooibaaltjes op een pallet(vork) wil gaan verplaatsen, gaat die verlichting toch niet zichtbaar zijn lijkt me 😆 .
@mike_v maar als je oom agent tegen komt ben je wel de Sjaak.
+1
@Fast Eddy Eventueel zou ik een 7 polige stekker kunnen maken en dan op de rolbeugel zo'n lichtbalk/goot erop maken van een aanhanger/fietsenrek.
Dan is dat boven de hooibalen uit en ik hoef niet heel veel aan de trekker te verbouwen (passende achterlichten zoeken waar nu de reflectors inzitten etc)
+1
@Sideswipe

Zo`n lichtbalk kan ook .
+1
@Fast Eddy Dank je, dat is denk ik het makkelijkste ook qua aanleg bekabeling lijkt mij.
Maar dat geld dus ook voor een zitmaaier al? (en je hebt ook al van die minitrekkers met een midden maaidek)
+2
Als er geen verlichting op zit, hoef ze niet te werken. Mag je ook niet op straat lashes donker is. Als jij je hand uitsteekt, naar links of rechts, en dat wordt gezien door achteropkomend verkeer, dan is het goed.

Maar verzeker de boel wel.
@Loeideutz Er zitten wel knipperlichten op (op de achterspatborden en dan naar voor en achter gericht, dus 2 zijdig)
Achterlichten dus niet en zijn rode reflectors.

Bedankt voor de tip, eerst maar de verzekering regelen en een driehoek erop.
@Loeideutz

foto van knipperlicht.

(klik om te vergroten)

+2
Heb een international 423 en die had eerst ook geen remlicht. Ik wil links afslaan rem knalt er 1 vol achter op. Gezeik gehad met de politie wil je niet weten.
@Inter644fan Bedankt voor de tip. Je 423 heeft ook de verlichting hetzelfde zo te zien. Wel koplampen en knippers op de spatborden en verder niks.

Ik zie er ook wel een aantal rondrijden bij ons met dergelijke trekkers (soms nog ouder) maar die lopen dus ook risico.
+2
LHier vind je een opsomming van de eisen de aan een tractor gesteld worden:
swov.nl/feiten-cijfers/fact/…

Het verzekeren kon nog wel eens een probleem worden, je gaf aan dat de trekker ingevoerd is uit Japan en ik neem aan dat hij geen ingeslagen chassisnummer van het RDW heeft gekregen. Daarmee is hij officieel niet toegelaten op de weg en zal hij ws. niet verzekerd kunnen worden.
En zonder verzekering mag je niet op de weg. Ook niet doen, krijg je een ongeluk, dan word je persoonlijk aangesproken voor de schade.
@roscho Net even gekeken. Er zit wel een stikker met typeaanduiding en serienummer op, geen ingeslagen framenummer inderdaad.

Bedankt voor de link, verlichting moet wel te realiseren zijn. De koplampen hebben trouwens ook geen stadslicht maar daar zou je losse lampjes voor kunnen nemen.

Dan toch nog maar even hooi halen met de trailer en auto, dan heb ik het twee keer in handen.
Ik had de trekker ook niet gekocht om te gebruiken langs de weg alleen zou nu de optie wel handig zijn.

Wat jammer is dat de occasion markt voor "legale" trekkers zo klein is. Vaak kom je al dan in de chinese merken terecht.
+1
Quote Reactie van @Sideswipe:
Wat jammer is dat de occasion markt voor "legale" trekkers zo klein is.

Ze bestaan wel, minitrekkers die op de weg toegelaten zijn en ook van dezelfde merken en typen al jij hebt, het zit alleen in het ingeslagen nummer. Maar die van jou (en die van mij ook) zijn waarschijnlijk parallel geïmporteerd, zo met 20 in een grote container.

Verlichting is idd niet zo moeilijk, koplampjes heb je al. Je zou op de spatborden een paar breedtelichtjes en achterlichten kunnen zetten, gecombineerd met richtingaanwijzers. Remlicht is een ander verhaal, daarvoor zou je een remlichtschakelaar moeten monteren. Dat wordt dan zo'n trekschakelaartje dat door het rempedaal bediend wordt via een veer, bijv. deze: mpartz.nl/remlichtschakelaar-kawasaki-suzuki-yamah…

Mogelijk kan de dynamo al dat licht niet aan, dan heb je de keuze tussen een grotere dynamo (die ook vermogen wegsnoept) of LED-lampjes monteren.

Je geeft aan dat je voorlopig maar met auto en aanhanger baaltjes gaat halen, dat lijkt mij ook verstandiger. Als je die baaltjes op een palletdrager hebt liggen, moet je ze nog vastbinden ook en bij een aanhanger zal een net voldoende zijn. Lijkt me gemakkelijker.

Het schijnt dat er nog aparte regels zijn voor het verzekeren. Een smalle grasmaaier bijv. is gewoon verzekerd via je standaard WA, het telt dan, net als een motorzeis, als een werktuig. Maar heeft hij een wagenkoppeling, dan moet hij een aparte verzekering hebben, hij telt dan plotseling als voertuig. Zie ondernemingsdatabank.indicator.nl/verzekeringen/…
@roscho Bedankt voor je toelichting. Technisch is inderdaad nog wel te doen.

Mooie uitleg!! (dat remschakelaar veertje ken wel van de motor) Ook een goede tip voor LED ivm het vermogen.
+1
@Sideswipe

Kubota, Iseki en Yanmar zijn geen Chinezen.
+1
@Fast Eddy Dat klopt. dat zijn de japanners.

Mijn punt is dat als je 2de hands en straatlegaal zoekt dat je dan van die merken krijgt zoals
- Famrtrac
- Solis (india?)
- Fieldtrac
- Eurotrac
- Knegt (weet ik niet zeker)
Die zijn dan wel officieel geimporteerd.

Van de japanse (Iseki, shibaura, kubota, Yanmar) merken kom ik ze (bijna) niet tegen als occasion, wel de grijze import.
+1
@Sideswipe bel eens met de verzekering ze vragen niet eens naar een frame nr
@roscho Ik zie gisteren dat er wel een framenummer is ingeslagen trouwens. (en komt ook overeen op het typeplaatje. dan zit er nog een typeplaatje op het achterframe (waar de rolbeugel op vast zit) en daar staat ook het framenummer op.

Maar ik doe er voorlopig nog niks mee, kan ook met de aanhanger hooi halen en is net zo makkelijk eigenlijk.
+1
@Sideswipe Waar hebben die Japanners dat nummer ingetimmerd? Ik ben op mijn Hinomoto al flink aan t zoeken geweest, maar ik vind niks anders dan een sticker met wat cijfers en een hoop Japanse tekens.
Waarschijnlijk kun je hem dan met dat chassisnummer gewoon verzekeren. Daarna alleen nog even zorgen dat de verlichting klopt.
+1
@roscho Op het frame bij het rechtervoorwiel, onder het vuil verstopt (zie foto met gele cirkel)

(dat alu typeplaatje/sticker ding met al dat japanse gebrabbel erop zit aan de andere kant links op het frame)

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0