Is het algemeen dat gaspedaal links van rempedaal staat bij NH

Heb nieuwe NH t3 60 f gekocht,geleverd na 9 maand.heleboel onvolkomenheden
Zeer gevaarlijk probleem,gaspedaal bevind zich links van het rempedaal.
Handgas werkt ook omgekeerd, om gas te geven moet ik hendel wegduwen ipv naat me toe trekken zoals alle andere tractoren.
Is dit het nieuwe normaal bij new holland

Deel dit topic

Reacties

jammermaarhelaas
Geen idee of dit het nieuwe normaal is. Het betreft hier een smalspoor denk ik? Als dat zo is, zal dat wel eens de reden kunnen zijn dat het gaspedaal links van de rempedalen zit. En dat handgas, dat is denk ik maar net wat je gewend bent. Als je er niet aan kunt of wilt wennen, kan dat misschien wel worden veranderd? Het is net een nieuwe trekker, wat zegt de dealer er over?
+2
Fendt-106
Verhaal van het handgas is wel bij meerdere tractoren zo. Vaak wanneer handgas zich bij het stuur bevind is naar je toe gas geven, zit de hendel rechts bij versnellingspook is vaak van je af gas geven....
+3
jammermaarhelaas
Heb net even de folder bekeken online:
google.com/url/…

Het handgas zit rechts naast je, dan is van je af drukken voor gasgeven bij mijn weten heel gebruikelijk.
En het gaspedaal zit op de foto duidelijk zichtbaar links naast de rempedalen.

Heb je een trekker gekocht zonder dit type zelf of de folder ooit gezien te hebben?
Ik zou met de dealer gaan praten, misschien kan hij er wat aan veranderen. Gaspedaal en gashendel staan duidelijk op de folder, je ziet bij gashendel duidelijk de sticker van "gasgeven vooruit".
Lauro
@jammermaarhelaas
Stond niks van in de folder,bij alle andere tuinboutractoren is handgas naar je toetrekken
jammermaarhelaas
@Lauro

Heb je de folder in mijn link al gezien? Daar staat het duidelijk op. Had jij een andere folder?
+2
dennisbouter
Niks gevaarlijks aan gewoon gewenning,
geweldenaar
@dennisbouter En als je het stuur naar links draait en de trekker gaat naar rechts...
+9
jammermaarhelaas
@geweldenaar

Dat heb ik altijd, maar als ik vooruit rijdt dan weer niet.
+1
wim-same
@jammermaarhelaas mobiele kraan ha ha.
+1
Yanmarthomas
Heeft mijn international smalspoor ook.
boegie
Renault heeft ook een hele tijd gas links naar de remmen gehad, heb het nog nooit als gevaarlijk ervaren
Lauro
@jammermaarhelaas
Stond niks van in de folder,bij alle andere tuinboutractoren is handgas naar je toetrekken
Wat gaspedaal betreft, is evidentie dat gas rechts van rem staat.
Nog nooit bij de aankoop van een voertuig de vraag gekregen of het gaspedaal links of rechts van de rem moet staan.zou bij de ingenieur die dit ontworpen heeft in zijn wagen ook de gaspedaal links staan .zouden wel heel veel accidenten gebeuren als elk merk het gaspedaal zo maar willekeurig ergens plaatst.
Grote prutsers dat zijn het
+5
Valtra man
@Lauro ik vind jouw vaststellingen wel wat laat eerlijk gezegd.. dit had je toch op het moment van aankoop moeten zien? Zeker als het een nieuwe trekker is?
In oude tractoren was dit vroeger overigens ook zo dat het gas korter bij stond en de rem helemaal rechts weg. Komt wss door plaats gebrek in de cabine?
Wij hebben op bedrijf een trekker waar de 4 versnellingen net omgekeerd staan: de 1 op de plaats van de 4, de 2 op de plaats van de 3 enzo... das heel even wennen int begin maar nu wissel ik van trekker zonder me te vergissen. Rij er een paar dagen mee en ook dit zal wennen denk ik?
+1
Fred4130
@Lauro als je het gaspedaal rechts naast de remmen had willen hebben mag je wel een zwabbervoet hebben, moet je hem haast haaks op je been zetten wil je bij die beperkte ruimte, zoals het in de folder staat, big kunnen bedienen. Lijkt me onmogelijk bij zo'n smal ding. Als het nu een normale was geweest had ik je kunnen begrijpen , nu ff niet. Je bekijkt en rijdt zo'n ding toch eerst uitgebreid voor je hem koopt lijkt me.
Lauro
@jammermaarhelaas
Stond niks van in de folder,bij alle andere tuinboutractoren is handgas naar je toetrekken
Wat gaspedaal betreft, is evidentie dat gas rechts van rem staat.
Nog nooit bij de aankoop van een voertuig de vraag gekregen of het gaspedaal links of rechts van de rem moet staan.zou bij de ingenieur die dit ontworpen heeft in zijn wagen ook de gaspedaal links staan .zouden wel heel veel accidenten gebeuren als elk merk het gaspedaal zo maar willekeurig ergens plaatst.
Grote prutsers dat zijn het
jammermaarhelaas
@Lauro

Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zou even gaan praten met de dealer, wie weet kom je er samen wel uit, is het te veranderen. Dat de kosten hiervan dan voor jou zijn lijkt me gezien het feit dat je zelf ook moet kijken wat je koopt, niet vreemd.
Maar hoe dan ook, succes ermee.
+3
dennisbouter
@Lauro ik bied 5000,- zou het bod aannemen er is verder niemand die deze trekker wil hebben
+1
boegie
@Lauro bij trekkers hoeft het gaspedaal dus niet rechts van de rem te staan als je het topic even doorleest. Vooral in het verleden zat het dus heel vaak het gas links van de rem
+1
Lauro
  • Quote:

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+3
Fendt-106
@Lauro
Is toch niet eens echt hinderlijk zo...? Lijkt me beter dan verder naar rechts, kom je zo in de hoek...
+7
labella
@Lauro ik zie het probleem niet bij het gaspedaal, lijkt mij een kwestie van wennen en het handgas moeten wij bij 1 trekker ook duwen ipv trekken. Na een paar keer wordt dat ook een automatisme. Wat ik nog wel eens heb als ik van een trekker met omkeer onder het stuur over stap naar een gewone schakeltrekker dat ik dan naar de richtingaanwijzer grijp.
+9
Valtra man
@labella blij dat ik niet de enige ben met die richtingaanwijzer 😂😂
+4
rubencasecs
@Lauro zie het probleem niet, kan toch prima zo?
+2
nhmonteur
@Lauro wees blij dat het gaspedaal daar zit. Bij de T4 smalspoor serie zit hij dus wel rechts naast de remmen. Als je een pijnlijke knie wil hebben dan moet je daar eens een dagje op gaan rijden. Zo bij de T3 is echt vele malen fijner!
Het handgas is bij 80% van de new hollands zo dat je deze van je af moet duwen. En volgens mij bij de andere merken word ook vaak zo gedaan.

Heb je geen test dit gedaan voor de aankoop van de trekker?
deufi
@Lauro Gezien de beperkte ruimte lijkt me links ook een prima plaats. Daar ben je zo aan gewend. Helemaal rechts, zit je erg oncomfortabel met je been. Wat betreft het handgas heb ik met trekkers gereden waar je vanaf moet duwen en trekkers waar je het gas moet trekken. Daar ben je zo aan gewend. Zou ik me niet zo druk om maken.

Daarnaast lijkt het me dat je in een nieuwe trekker toch eerst een proefrit maakt of elders bij een demo gaat kijken, voordat je er een koopt? Machines bestellen we nog wel eens ongezien vanaf een folder(maar bijvoorkeur bekijken we die ook eerst), maar trekkers, moet je toch echt wel mee gereden hebben (voor ons een te grote uitgave om ongezien aan te schaffen).
Sojaboontje
@Lauro Bij mijn smalspoor zit het gaspedaal pal onder de rem, waardoor je altijd met remmen ook het gas intrapt met je hak. Kwestie van jezelf aanleren je voet anders op de rem te plaatsen.

Bij jou NH ziet het er gewoon prima, en veilig uit. Ik snap jouw probleem niet..
+1
ambu954
Dat had mijn David brown 996 uit 1984 al niks mis mee
Fred4130
@ambu954 zat me al te bedenken welke dat vroeger ook had , maar was idd de DB 990 die we hier hadden . Niks mis mee, althans daarmee, stuurinrichting en hef/hydrauliek was een ander verhaal , die waren niet al te best 😕
+1
ambu954
@Fred4130 Niet alles kan altijd mee zitten 😄 maar voor ons was de 996 een top trekker . Dichte cabine schakelen naast de stoel / stuurbekrachtiging / kachel enz
Lauro
Bezichtigen of testrit was niet mogelijk omdat ze toen nog niet in productie waren,
Wat gewenning betreft daar zit het probleem .soms word er hier per dag met tractor,personenwagen,vorklift en vrachtwagen gereden en nog ne velo ook.
Tractor wordt in serre gebruikt.
Wanneer je een keertje mist gaat het wel héél erg rinkelen,en het is niet de kassa
+2
Hurli356
@Lauro wat een onzin. Rem zit op gewone plaats en zal heel instinctief bediend kunnen worden. Bij veel trekkers zit gas net even anders en heb dat nooit als hinderlijk ervaren. Ook niet op trekkers zonder voetgas. Duwen voor handgas is zoals eerder gezegd gebruikelijk bij veel trekkers.
nhmonteur
@Lauro waar komt de trekker vandaan als ik vragen mag.
Bij ons op de zaak hebben we 2 van deze trekkers lopen al een aantal jaren. Die hebben het gas pedaal precies zo zitten.
Dealer had dan toch wel even kunnen rondbellen waar zo”n trekker loopt.
Loeideutz
Ik rij het laatste jaar af en toe op een T4.110F, cabine daarvan lijkt iets groter. Daar staat het gaspedaal helemaal rechts, net geen pijnlijke knie. En als de gashendel onder het stuur zit, Net als bij die ik af en toe rij, is van je afduwen om gas te geven heel normaal. De smalspoors waar ik daar op rij, type ouder, hebben het oprechts naast je op het spatbord zitten.
+1
Fast Eddy
Het is een kwestie van gewenning. Bij een Fendt 200 vario zit het gas/rijpedaal onder de rem pedalen. En daarmee kom ik ook optijd tot stilstand. Ik heb ook een David Brown gehad met het gaspedaal aan de binnenkant, ik was er zo aan gewend.
+18
DANOONTJE POWERR
@Lauro
Een trekker kopen zonder je er in te verdiepen, een grote prutser ben je!
+12
Daanfordje
Ik heb het idee dat het gevaarlijkste onderdeel tussen rugleuning en stuur zit !
sjuu
Was bij de TN Serie van New Holland ook zo, daar ben je zo aan gewent. Een trekker kopen uit de folder kan wel eens wat tegen vallen.
CaseCS130
Hendel van je afduwen om gas te geven hebben onze Fiats van 1987 (nh) al. Ook onze Steyr's en Case IH hebben dat op die manier.
Gaspedaal links van de rem had onze Deutz 10006 van 1976 ook. Vond dat zelf heel fijn vanwege veel minder last van de knie, had van mij wel op meer trekkers zo gemogen. Qua gewenning nooit problemen mee gehad.
+1
ford8630power
@CaseCS130 inderdaad, onze 1046 ook. Werkt prettig omdat je been veel rechter staat
fridzie
Ik rij nog welles met een mf 2620 die heeft ook het gaspedaal in het midden onder de stuurkolom, altijd even wennen eerste paar tellen.
+1
Yanmarthomas
Zo is het bij mijn international 533 smalspoor

(klik om te vergroten)

mike_v
Ik weet niet wat zoiets kost, maar meestal bij zo'n aankoop ga je niet enkel eventjes door een foldertje bladeren 🙄 .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
0