Illustratie van:

Ford 4000 - Krukas draait niet meer

Hallo ik heb een ford 4000 motor liggen om op te knappen ik ben de krukas er aan het in leggen maar als ik de krukas vast zet dan draait hij nog maar als ik hem op kilo aan trek dan zit hij zo goed als vast Weet iemand wat dit kan zijn ? Ik trek ze aan op 160nm of is dit te veel ?

Deel dit topic

Reacties

Klein Rot
@robijnske
Dan passen de lagers niet. Of de lagerschalen zijn niet goed schoon. Als het goed is moet de krukas zonder problemen te draaien zijn als de bouten op het goede moment zijn aangehaald. Dus kruktappen opmeten en controleren of je de passende lagerschalen hebt.
robijnske
@Klein Rot zijn nieuwe lagerschalen
Favorit614
Ehu wel alle lagers goed in de olie gezet? (ff domme opmerking waarschijnlijk)
robijnske
@Favorit614 zit olie op
mestyle
Lagerschalen zijn over het algemeen ovaal en trek je rond op de krukas. Met wat olie erop zetten eerst half voorgeschreven aal haal moment aanhalen. Dan op de lagerschalen een klap geven met een kunstof hamer zodat de lagerschalen zetten. Dan volledig aandraaien. Als de lagers juist bij de krukas horen zou die nu goed moeten draaien
+3
Welgerap52
Of lager kapen gewisseld of gedraaid
wouterdp
@Welgerap52
Goeie opmerking, maar bij de Ford 3 cylinder kan je niet missen. Voorste en achterste lagerkap kan je niet missen. En de 2 middelste zijn ook verschillend omdat op nr 3 de axiaallagering zit.
InsaneNL
Wel de juiste maat lagers er in? dat wil zeggen geen ondermaats lagers op een standaard/ongeslepen krukas?
robijnske
@InsaneNL zijn standaard lagers
wouterdp
Lagerkappen 2 en/of 3 zitten toch niet omgedraaid? Pijl moet richting distributie wijzen
robijnske
@wouterdp ja staan juist

(klik om te vergroten)

wouterdp
@robijnske
Waarom zitten er al drijfstangen in als de hoofdlagers nog niet vast staan? Neem eens een foto van je nieuwe schelpen
robijnske

(klik om te vergroten)

wouterdp
@robijnske ik wou vooral het onderdeel nr van de schelpen zien, dus de achterkant. Schelpen lijken wel tamelijk dik voor std te zijn, natuurlijk is dit heel moeilijk in te schatten op foto
robijnske

(klik om te vergroten)

RPCounty
@robijnske wat snap je nou niet......
+1
goeiedag eem
@RPCounty denk dat hij niet snapt hoe een motor gemaakt wordt en zulke onderdelen eigenlijk niet uit wisselaar zijn omdat ze in samenstelling gemaakt worden en dus tusen het een en ander motorblok verschil kan zitten. Je kan geluk hebben dat het past maar een paar honderdsten van een millimeter verschil is al genoeg om hem vast te trekken op de lagerschalen
+2
wouterdp
@robijnske heeft niet veel zin om die foto nog te posten, je schelpen zijn correct maar het probleem is je lagerkappen zoals rpcounty zegt. Een blok is met gemonteerde kappen lijn geboord. Kappen zijn nooit uitwisselbaar met een ander blok.
+1
joop-same
@robijnske Lagers loshalen en de lagerschalen bekijken op klemplekken, ook het axiaallager controleren.
De schalen zijn ook niet verkeerdom gemonteerd, ook de lagerkappen niet gedraaid ??
robijnske
@joop-same neen niet verkeerd dan gaat er niks heb het in het begin wel aan de hand gehad hoor
robijnske
Gister vroeg er nog iemand een foto van de lager schalen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Welgerap52
Wel gemonteerd met ruim olie ertussen?
robijnske
@Welgerap52 ja zeker eerst alles goed proper daarna alles goed in de olie
Welgerap52
En kijken met vast zetten wanneer deze vastloopt dan weet je waar het zit
robijnske
@Welgerap52 het zit tussen het vastzetten met sleutel en het vastzetten met momentsleutel
+1
Jan mf6465
@robijnske
Is het motorblok nog wel recht? Als de lijn niet meer in orde is kan de krukas ook vast gaan zitten.
Corne S
En hoeveel speling heb je in de lengte van krukas? Dit kan ook teveel zijn. Ik zou het zonder achterste lagers proberen. Deze heb ik voor m'n 624 ook pas moeten schuren.
+1
Huuuuub
Waarom vernieuw je de lagers?
Welke maat lagers heb je besteld? Standaard of een ondermaat?
Probeer eens alleen de buitenste 2 kappen aan te trekken en dan te proberen of de krukas draait. En daarna pas de middelste.
robijnske
@Huuuuub standaart
Welgerap52
Draait de motor zonder kappen wel echt soepel? of klemt deze aan de zijkanten? controleer eerst of je de juiste schalen hebt
Klein Rot
@robijnske
Probeer de oude kappen eens kan je hem dan soepel draaien of zit er dan een zwaar punt in
+6
RPCounty
Nou even een hele simpele vraag....heb je de lagerkappen wel van dit blok gebruikt of van een andere waar bijv. De krukas uit komt? Want kappen en blok worden samen geboren en gaan samen dood zeggen wij altijd. Dus hoofdlagerkappen zijn nooit uitwisselbaar. Want ala ik de kleur van die hoofdlagerkappen zie dan matcht dat totaal niet qua kleur met het blok......
Klein Rot
@RPCounty
Hé dat kan natuurlijk ook nog
robijnske
De lager blokken zijn niet van de blok wel wen de krukas de lager blokken komen wel wan het zelfde type motor af
+7
RPCounty
@robijnske nou dan hoeven we t er verder niet over te hebben. Dat is dus je probleem. Dat kan dus nooit
+3
goeiedag eem
@RPCounty daar dacht ik ook al aan, zie wel vaker onderblokken tekoop zonder lagerkappen, dan is zon blok gewoon oudijzer in principe om hem zo te hergebruiken (voor tractorpulling is het een ander verhaal natuurlijk dan wordt alles opnieuw geboord)of je moet alles weer opnieuw laten lijnboren
Welgerap52
Misschien zijn de bijbehorende lager kappen er nog wel ergens en is het probleem opgelost
bartjuh
Dit is je 2 jaar geleden ook al eens verteld. We kunnen je hier niet helpen als je niets met de informatie doet
robijnske
Mijn ford aan de praat
Heelaas kan ik er geen filmpje op zetten of weet iemand of dit wel gaat ?

(klik om te vergroten)

Na enkele jaren heb ik de motor eens aan de praat gekregen draait goed maar moet enkel nog radiator er op zetten ( weet iemand waar je er eentje kan vinden ) er zijn namelijk geen markten op het moment 😟
stephan-inter
@robijnske uploaden op YouTube. En hier de link plaatsen.
Ik weet niet waar je woont ? in Woerden heb je radiateurenservice Auto Ras of Pit Parts van tf lid @RPCounty uit Willemsoord.
robijnske
@tractor junkie xl België Limburg Lummen
robijnske
robijnske
@tractor junkie xl België Limburg Lummen
stephan-inter
Het kan aan mij liggen maar ik vind hem niet mooi lopen
goeiedag eem
@stephan-inter dat vond ik ook al,
robijnske
@stephan-inter hoe bedoel je ?
Het valt nog mee vind ik en als er een uitlaat op staat is het nog een stuk beter
Maar ik vind wel dat hij nog wat veel rookt
dennisbouter
@stephan-inter ik hoor niet veel verschil met een ford 3600
stephan-inter
@dennisbouter en het getikker dan?
bas101
@stephan-inter vind m ook niet mooi lopen , vermoedelijk een lekke klep , en heeft deze 3 cil krukas wel een 120 graden verdeling? Hanomag had in de jaren 50 ook een 3 cilinder , dit was een 4 cilinder krukas waar ze eenvoudigweg 1 cilindertap van weg gelaten hebben , deze liep ook niet gelijkmatig , hebben ze later veranderd.
roscho
@robijnske Als hij stationair draait, is het net of 1 cilinder niet meedoet. Daardoor ook die pluimpjes rook. Als hij sneller draait, loopt hij beter en is het roken ook over.
Mogelijk een verstuiverprobleempje. Draai tijdens stationair draaien de verstuiverleidingen eens een voor een los, dan kun je horen welke cilinder het probleem geeft. Er zal er een bij zijn, waarbij het toerental niet zakt omdat hij toch al niet meedeed.
Maar 't zou evengoed een lekke klep kunnen zijn, zoals @bas101 aangeeft. Misschien een klep niet goed gesteld?
robijnske
Quote Reactie van @roscho:
@

Het is idd een verstuiver problemen de middelste doet niet egt mee ik heb gedaan hoe je het zij een voor een los en vast de middelste gebeurden niks de ander 2 daalden het toerental
+1
roscho
Quote Reactie van @robijnske:
Het is idd een verstuiver problemen de middelste doet niet egt mee

Dan is nu de volgende stap dat je die verstuiver in orde krijgt. Als je toch naar een bedrijf moet dat verstuivers kan testen, kun je ze er net zo goed allemaal uitdraaien en laten testen.
Het kan trouwens ook nog zijn dat die ene cilinder zoveel lekkage heeft op de zuigerveren dat er geen compressie wordt opgebouwd. Dan ontsteekt de brandstof ook niet. Dat zou jammer zijn, want dan moet de middelste zuiger eruit. Kun je zien dat hij ook flink rookt uit de carterontluchting (dat kleine buisje ergens bij de oliedop)? Zo ja, dan blaast hij langs de zuigerveren van de middelste cilinder.
Maar eerst maar eens die verstuivers laten controleren. Dat moet door een bedrijf gebeuren, die hebben de apparatuur en weten wat op welke druk ze moeten worden afgesteld.
robijnske
Ik heb vandaag nog een filmpje gemaakt hier het resultaat het is met en zonder uitlaat het verschil is hoor baar

stephan-inter
@robijnske
Komt er wel flink diesel naar de verstuivers toe?
robijnske
@stephan-inter ja komt wel goed Dissel naar de verstuiver
Klein Rot
@robijnske
Als er geen koelwater opzit zou ik hem niet zo lang laten draaien en ik zou de klepspeling is goed nameten
robijnske
@Klein Rot ik heb er voorlopig beetje water in gekapt
goeiedag eem
@robijnske zonder uitlaat moet hij ook goed lopen, je krijgt alleen een ander geluid als je er een uitlaat op zet maar de motor loopt niets anders. Als ik een motor voor het eerst start heb ik het spruitstuk er eraf, als er iets niet klopt kun je gelijk zien welke cilinder het is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
59
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN