Illustratie van:

Ferrari MC 72s - Uitlaat lekt olie maar rookt niet ?!?

Beste tractorfans

Ik bevind me in de eindfase van het restaureren van een Ferrari 72S, nu loopt de motor echt soepel en met zo goed als geen rookproductie. Perfect dus, .... Dacht ik! Na een halfuur lekt hij een soort van olie/diesel vloeistof van de uitlaatpoort op de grond.

Uitlaat gedemonteerd en inderdaad, na 10 sec stationair draaien verzamelt er zich olie rond de uitlaatpoort en deze sproeit hij ook over de starter en kabels en banden. [ZIE VIDEO]

Videolink:

Hoe is dit nu mogelijk, olie in de ontbrandingsruimte leidt toch tot rook? De kleppen en klepzittingen zijn ook net vervangen door een revisiebedrijf dus dat is het zeker niet.

Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

+1
jd4050
Ben toch bang dat de olie wel via je klepstelen de uitlaatpoort ingaat. Zijn de klepsteelrubbers vervangen? (Als deze motor dat heeft)
@jd4050 de kleppen en de klepgeleiderd zijn vervangen, waar zouden de klepsteelrubbers zitten?
@jd4050 weet niet of deze motor dat heeft maar heb hem binnegestoken bij een revisie specialist omdat ik dacht dat de olie via de kleppen lekte dus neem aan dat als er kleprubbers zaten hij deze wel vervangen zal hebben
+1
Huuuuub
Is er ook iets met de cilinder/zuiger gedaan?
Het kan zijn dat die nog moet inlopen dan is dit normaal.
@Huuuuub ja hier zitten nieuwe segmenten op, deze moeten misschien nog inlopen. De motor heeft enkel nog maar kort of stationair gedraaid wel
+1
Huuuuub
@bertgeenachternaam
Heb je de cilinder ook laten honen?
Zuigerveergroeven ook laten controleren?
Als dit allemaal goed is gewoon mee gaan draaien stopt vanzelf wel.
@Huuuuub neen, niet laten honen. Heb gewoon de standaard zuigerveren voor dit model besteld. Ik denk dat ik ga moeten laten honen want de olie is er nog steeds, zelfs na halfuur op driekwart toeren
+1
Huuuuub
@bertgeenachternaam
Dan doe even de cilinder en zuiger binnen bij het revisie bedrijf, en laat hun het even controleren.
Maar als de cilinder niet gehoond is dichten nieuwe zuigerveren niet af. en kun je problemen zoals omschreven krijgen.
+1
@Huuuuub heb een nieuwe cilinder en piston nog liggen, ga deze monteren en dan hopen dat het stopt! De kop is nu al helemaal vernieuwd dus dat kan het niet meer zijn
+1
joop-same
Goed warm laten draaien en indien mogelijk licht belasten, zo weinig mogelijk statt. laten lopen
dan zal de olie uit de uitlaat wel ophouden.
+1
marcel-pek
Bij onze eicher es 200 hebben we ook last van olie uit de uitlaat. Kop is gereviseerd (nieuwe kleppen,klepgeleiders,klepzittingen geslepen) daarna de cilinder laten honen en nieuwe zuigerveren en nog steeds lekt die uit de uitlaat. Ik kan nog 1 ding bedenken en dat is dat er olie langs de olieschraapveren naar boven komt. cilinder te ver versleten zodat de olieschraapveer niet goed afdichten misschien?
+1
joop-same
@marcel-pek De zuigerveren moeten inlopen,maar omdat de olie tegenwoordig zo goed is duurd het lager voordat ze ingelopen zijn, eventueel expander veren onder de olieschraap veer monteren als deze er nog niet op zit.
+1
Huuuuub
@marcel-pek
Dit zou goed kunnen wat jij zegt, het kan ook zijn dat de bovenste veergroef versleten is, dan krijg je een pompwerking en daardoor zuigt die olie naar boven toe.

Hoeveel uur heeft die nu gedraaid? het kan zomaar zijn dat je na 10 uur nog steeds deze klachten hebt, of je hebt te weinig belasting gegeven met inrijden.
marcel-pek
@Huuuuub de trekker zelf heeft geen urenteller maar hij heeft nu misschien 3 uur gedraaid met de nieuwe zuigerveren , de motor is nu vet van de olie wat uit de uitlaat komt.
marcel-pek
@Huuuuub hij staat inderdaad te pruttelen voor een karretje, misschien een keer wat harder laten werken?
@marcel-pek zijn olieschraapveren niet hetzelfde als zuigerveren?
verwijderd
+1
Huuuuub
@marcel-pek
Als die al een paar uren gedraaid heeft kun je hem rustig eens een middagje aan de tand voelen.
Grote kans dat het dan beter word. als het niet beter word zul je hem toch weer los moeten halen.

Mijn advies is ook om bij eicher motoren gewoon altijd nieuwe zuigers en cilinders te monteren, deze kosten rond de 180 het set.
marcel-pek
@Huuuuub oké gaan we dat is rustig aan proberen. Als het van de winter nog niet olie vrij is gaan we nieuwe zuiger en cilinder bestellen. waar kan je het beste zo'n set bestellen?
+1
Huuuuub
@marcel-pek
Eicher ganacker kan die leveren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de ferrari MC 72s ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN