Hoeveel ton kan mijn fendt 308 trekken

Hallo allemaal,

ik ben van plan om een container haak systeem aan te kopen,
nu heb ik er 1 gevonden voor een goede prijs.

ik heb enkel mijn twijfels over dat ik hem kan trekken.
het is een dubbelasser en mag maximum 24ton wegen.

zou mijn trekker dit aankunnen? of tot hoeveel ton kan ik trekken om nog een deftige en gecontroleerde snelheid te behalen?
ik heb een fendt farmer 308/90

alvast bedankt
J

Deel dit topic

Reacties

J asper
Gestuurd?
+8
Fendt926Driver
Kan mijn 308 het remmen zou ik eerder over nadenken..
+1
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver de kar moet zichzelf remmen

Wij reden vroeger met ongestuurde tandem kipper met ongeveer 14-15ton lading (kipper zelf +-6ton)aan onze 309 en dat gaat zolang je maar niet al te gek doet
+1
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan klopt de kar remt maar als die iets scheef remt wat heb je dan aan die 4200 kg die ervoor zit en hem houden moet.
+2
J asper
@Fendt926Driver Dan heb je prut gewoon niet goed voor elkaar als die scheef remt....
+1
Fendt926Driver
@J asper ok. Jij hebt natuurlijk al plenty ervaring.
Als er luchtremmen op zitten zal het zichzelf oplossen.
Maar olie slangen van de rem kunnen knappen.
Tot nu toe 2 keer meegemaakt..
Daar ga je niet vrolijk van worden.
En wordt een 308 heel druk met 24 ton op de haak.
Want het gebeurt nooit als je leeg bent
+2
deJong
@Fendt926Driver

Ik zou er ook liever een zwaardere trekker voor hebben die de de wagen wat meer in de macht heeft.

Olie slang van de mesttank remmen ook al eens lek gehad. Dan weet je pas wat je mist🤨
+2
J asper
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Jij hebt natuurlijk al plenty ervaring

Klopt genoeg met lucht gereden, dan heb je net een anker achter je.
+2
sjuu
Vaak ben je te bang.
+1
Welgerap52
Rustig aan kan er veel ,goed opletten met bochten en hellingen ,zorgen dat alles goed geremd is ,maar of het lekker rijdt!
gerben
Zou met een 308 geen zware vrachten willen trekken. duurt veel te lang voor je op snelheid bent.
+2
goeiedag eem
Hoe gaat het als je zo'n lichte trekker ervoor hebt als je een volle container erop trekt, achterwielen los van de grond? En met de bek tegen de voorruit? Laat staan het rijden op de weg met een lichte trekker en 24 ton, denk dat de wagen met de trekker rijd ipv andersom, zou er een zwaardere trekker voor willen hebben sowieso al in het huidige verkeer
deJong
@goeiedag eem

heb ook al eens +/- 26 ton achter onze 309 gehad. Dat gaat wel hoeft voor mij niet weer🤭

20 ton afgekeurde van vuuren deuren met de oplegger (met goedwerkende remmen) op weg naar de brandstapel.
goeiedag eem
@deJong heb eerder eens 15 ton wel ongeremd🤭🤭 achter een deutz 6006 gehad een paar km hier in de buurt achteraf, pk zat maar er rijd er maar een met jou, en dat is de wagen en valt niet mee, maar als je in het tegenwoordige verkeer zit moet je niet willen stunten en genoeg over hebben lijkt mij
+8
hoest
Als deze wagen je aanstaat gewoon kopen en proberen. Hij hoeft niet 24 ton te wegen he. Je kunt hem ook minder vol doen. Bevalt hij dan kun je altijd nog om een grotere trekker kijken of die enkele keer dat je hem wel vol moet hebben met aangepaste snelheid rijden
+8
deJong
@hoest

Yeah kan hij mooi naar de vrouw toe😉 Schat nu zit het zo, ik heb een nieuwe wagen gekocht! Maar nu is mijn trekker wat te klein🤭 mag ik nu ook een grotere trekker kopen😏
+3
hoest
@deJong jij moet je vrouw toestemming vragen? Wij hebben de afspraak zij vraagt mij niet voor haar investeringen en ik haar niet voor de mijne
+1
deJong
@hoest gelukkig heb ik niet een vrouw op papier🤭
+3
hoest
Nog even een aanvulling, een 24 tons totaal gewicht is niet overdreven groot als die elke keer maximaal beladen wordt is deze trekker te klein maar ja dan is een kleinere wagen ook te klein.....
Dus dan moet je je vrouw straks vragen om een grotere trekker en een grotere wagen.
Deze kun je met grond en puin etc minder vol doen en met bijvoorbeeld snoeihout wel stampvol laden
+1
Jan mf6465
Dat is gewoon veel te zwaar voor deze tractor. Ik heb een mf 6465 met 125pk 6cyl en dat is zelfs als te licht om dit gewicht te trekken. Hij sleurt zich het licht uit aan 30ton totaal gewicht. Om 40km te halen duurt een eeuwigheid. Om zulke gewichten te trekken heb je minstens het dubbele van een 308 nodig als je iets of wat vlot en veilig wil rijden. Je hebt te weinig gewicht en te weinig vermogen.
+2
Pieter Buren
@Jan mf6465 hangt ook veel van de banden af met optrekken. Op de foto heb ik ook 28 ton achter de trekker (115pk 6 cilinder) hangen en zat vanuit stilstand binnen 500 meter op 40km/h. Als de remmen maar goed zijn is er prima mee te rijden. Ik rijd ook wel eens op een valmet met 70pk met een ongeremde kipper met 7 ton aardappelen erop. Daar moet je het stuur goed vasthouden als je gaat remmen.

(klik om te vergroten)

+1
roscho
Quote Reactie van @Pieter Buren:
hangt ook veel van de banden af met optrekken.

Het hangt zeer zeker niet van de banden af. Je suggereert dat de wielen over het asfalt zullen gaan slippen bij het wegrijden. Als dat gaat gebeuren, is de helling te steil of knal je weg met volgas in een te lage versnelling. Nee, het gaat er veel meer om dat de boel in de bochten stabiel blijft, dat de tandem een te lichte trekker niet rechtdoor gaat duwen en nog veel meer gaat het erom dat je de boel op tijd tot stilstand kunt krijgen. Het "kunnen trekken" is geen probleem, desnoods rij je een versnelling lager als je de topsnelheid niet kunt halen. Zolang er wielen onder zitten die rond willen, is zo'n 30 km/h op de vlakke weg altijd haalbaar.
En verder heeft een zware aanhanger ook meestal een zware oplegdruk. Daarmee belast je de trekker. Bij rechtuit rijden geen probleem, maar als je een scherpe bocht moet maken, springen je trekker-achterbanden haast van de velgen, vooral als het een tandem met starre as betreft. Of je steekassen tegen die dwarskrachten bestand zijn, is maar de vraag.
Pieter Buren
@roscho ik bedoel meer de banden onder de aanhanger. Dat scheelt al heel veel. Brede banden (onder een kipper ofzo) trekken veel zwaarder dan de banden onder de wagen op de foto. Die breden banden wringen ook veel meer. Wringen in de bochten heb je met een 3 assige aanhanger ook. Daarom moet je zo'n wagen of tandem ook door de bocht trekken (lees genoeg afremmen voor de bocht en in de bocht een beetje gas geven.). Bij meer oplegdruk (of wielgewichten) gaat dat nog makkelijker.
@Jan mf6465 18 kisten. In een kist zit 1200kg aardappelen, de kist zelf weegt een dikke 100kg en de wagen weegt 4640kg
deJong
@Pieter Buren een aanhanger is weer anders dan een container carrier.
Jan mf6465
@Pieter Buren
28 ton gewogen of geschat? Jouw tractor heeft misschien meer pk’s of de mijne te weinig, maar ik haal nooit 40 op 500m.
GerritZ
Met 19 ok 5 ton stro op een wagen van zeker 800 kg@Jan mf6465
Pauls
Niet doen, is te zwaar, 15-18 ton is mak zat voor deze type trekkers, weet niet zeker wat er op uw PVG (trekker) staat maar ik vermoed dat het in dezelfde richting is als mijn MF390, en dat is 15.5 ton met olierem, 19ton met persluchtrem.
+3
roscho
Als je met die combinatie incidenteel gaat rijden, zal het geen probleem zijn, maar daarvoor zul je die aanhanger niet kopen. Als je er regelmatig mee op de weg komt, vind ik de trekker (veel) te licht. Ik heb ervaring met een Schlüter van 85 pk en een kipper met totaalgewicht van plm. 25 ton, waarvan de aanhangerrem heuvelafwaarts weigerde toen ik moest stoppen voor een verkeerslicht. Je weet niet wat je overkomt.... Gelukkig sprong het licht op groen, anders was ik zo door het rode licht over de kruising gekacheld. Bijna 30 jaar geleden, maar soms droom ik er nog wel eens van.
930triplemaaier
@roscho Daarom heeft luchtremmen de voorkeur omdat deze een back-up systeem hebben
+2
930triplemaaier
Het kan wel maar zorg dat je trekker goed in balans is met behulp van frontgewichten en zorg ook dat de remmen goed voor elkaar zijn. Wat ook helpt is de trekhaak van de trekker zo ver mogelijk naar voren brengen. Dit komt het weggedrag in de bochten weer ten goede.
Jan mf6465
Waarom heeft een vrachtwagen dan rond de 500pk om 44ton te trekken als 85pk genoeg zou zijn voor 30ton??
+1
walker1
@Jan mf6465 Vooral de snelheid, vrachtwagen rijd 80 km/h, of nog paar km harder. Gemiddelde 85 pk trekker rijd max 40 km/h en mag maar 25 eigenlijk. Trekkers die veel transport doen en harder als 40 kunnen rijden gaan ook dik over de 200 pk tot zelfs 500 tegenwoordig. Overigens zijn de vermogens bij vrachtwagens de laatste jaren ook behoorlijk omhoog gegaan, tegenwoordig lijkt iedere trucker minimaal 500 pk nodig te hebben. Toen ik ruim 20 jaar geleden C en CE rijbewijs haalde, had de lesvrachtwagen 320 pk en als je bij een transportbedrijf met trekker oplegger ging rijden was 400 pk wel zo'n beetje de max.

85 pk voor zo'n haakarm en dan complete beladen combi 30 ton wegen, het gaat, maar ideaal is het niet. 25 km/h haalt die nog wel, maar 40?? Globaal zeg ik voor vrachtwagen 10 pk per ton, trekker die maar de helft van de snelheid hoeft te halen kan het dan wel met 5 pk per ton af, maar is eigenlijk wel het minimale om normaal met zo'n haakarm carrier te rijden. Dus voor die haakarm zal ik toch zeker zo'n 150 pk zetten, is dan ook meteen qua gewicht zwaarder wat bij een volle container er op trekken ook wel fijn is.
Jan mf6465
@walker1
85pk voor 30ton is gewoon te weinig. Vrachtwagens rijden 85 tegenwoordig aan 1100tr/min en de turbodrukmeter beweegd dan nauwelijks. Om van stilstand naar 40km per uur te geraken heb je meer vermogen nodig dan om de 85Km aan te houden. Alles gaat natuurlijk, maar hoe. In India laden ze ook een heel bos op 1 wagen om dan met 65pk en 10 mensen als frontgewicht proberen in beweging te komen.
930triplemaaier
@Jan mf6465 als je eenmaal 80km/h rijdt dan heb je aan 150pk wel genoeg. Maar vergeet niet dat banden en bandenspanning heel veel uitmaken in de rolweerstand.
+1
Gerron
@walker1 Er was hier eens iemand die in Afrika Ford TW trekkers wilde verzwaren om veel te kunnen trekken. Daar heb ik toen gereageerd dat bij een vrachtwagen de lading beter op het trekkend voertuig rust en dat is hier ook het probleem. Dus zelfs 150 pk met een trekker is nog weinig als je 30 ton totaal wil bewegen. Maar als het een vrachtwagen met 150 pk is dan lukt dat tot dezelfde snelheid als die trekker zou rijden wel goed. Gewoon omdat het gewicht beter op het trekkend voertuig rust.
walker1
@Gerron Ja dat verhaal herinner ik mij nog wel, zal wel niks geworden zijn met die TW's.
Normale kipper of containercarrier drukt ook wel op achteras van de trekker.
+1
Gerron
@walker1 Maar bij een vrachtwagen vliegt de neus niet omhoog als je remt en de banden kunnen zijdelingse druk beter opvangen.
Gerron
@Jan mf6465 Het is wel prettig om sneller in te kunnen voegen op de snelweg en in de heuvels kom je sneller boven. Er zijn echter ook met name eigen rijders die de hele tijd tussen Rotterdam en Antwerpen met containers rijden en dan zou zo'n sterke vrachtwagen wel eens compensatie voor iets kunnen zijn. 😄
Jan mf6465
@Gerron
Als je met 85pk 30ton gaat vervoeren kan je ook wel zeggen dat het prettig zou zijn als het iets sneller vooruit zou gaan. Moesten er versnellingen zijn wat niet veel gebruikt zijn in de 308, dan zullen de tandwielen wel aan het blinken geraken. Je kan geen enkele versnelling overslaan bij het optrekken als het niet bergaf is.
Fordje4600
Hier met ts90 met 110 pk een totaal combinatie gewicht van 22 ton gehad, ging redelijk met optrekken, maar je hebt gewoon te weinig trekker voor te veel gewicht staan. Iets nattigheid en je zit vast, een helling gaat ie al snel langzamer. Was ook nog een dieplader met super singles eronder.
Derkmax
Veel te licht. Denk dat je al snel een oplegdruk hebt van 3500 kg. Is te veel voor de 34 inch banden van de 308. Trekhaak zal ook te laag zitten. Zoiets moet op een kipperknop of K80 en die zit denk ik erg laag bij deze trekker. Remmen is sws al niet het sterkste punt van een Fendt Farmer.
walker1
@lukasbelarus Jij had toch ongeveer eenzelfde probleem? Wat heb jij nu precies voor jouw kipper of containercarrier?
+1
lukasbelarus
@walker1 case 5140
carrier is nog lang niet klaar.
kipper geladen is met trekker 16,6 ton, en daar merkt hij "niets"van
deufi
Voor zo'n aanhanger moet je minimaal een 160 pk trekker zetten om veilig te rijden. 90 PK is veel te licht, te weinig massa en motorvermogen om het veilig door bochten heen te trekken.
fendtfarmer412
We hebben een keer een beco 140 achter onze 308 gehad maar dat was niet echt lekke rijden op de weg door het zwalken
geweldenaar
@fendtfarmer412 lekker voor een fietser als die jouw tegenkom.
930triplemaaier
@fendtfarmer412 en dat denk je te verhelpen door een grotere trekker? Het enige wat hier tegen helpt is de banden harder oppompen en een betere balans van de trekker
thomas-renault
Kan makkelijk! Als je de kop d'r maar bij houd...
+4
YaMaGa
IK zou het niet aandurven maar dat ligt eerder aan het feit dat ik in de vlaamse ardennen (belgie) woon. Ik probeer me wat te houden aan de 10 pk per ton laadvermogen regel.
+1
Fendt926Driver
@YaMaGa strak plan. Ken de regel niet maar denk dat het een goede vuistregel is.

Better to be save then sorry
YaMaGa
@Fendt926Driver Ik denk dat er veel zijn die de regel niet kennen. Maar ik vindt het meer dan genoeg. Een helling op kun je enorm afzien maar ik rijd liever bergop dan bergaf met een lading. Heb ooit van een wijze oude man gehoord snel rijden is het probleem niet maar ik kan niet meer snel stoppen.
+1
Fendt926Driver
@YaMaGa mij is geleerd dat de versnelling waarmee je berg op kan ook de versnelling is waar je de berg mee af gaat.

Maar bergen is bij ons helemaal niet aan de orde.
Soms een 15m omhoog in 400m maar dan heb je alle spanning al wel gehad.
YaMaGa
@Fendt926Driver dan zit je daar bijzonder mooi of toch gemakkelijk. Van die versnellingen heb ik ook al gehoord maar tegenwoordig is dat ook al niet meer zoals vroeger met de vario of traploze transmissies.
mf6495driver
@YaMaGa
Idd, in heuvelachtig gebeid moet je er niet aan denken om met zo een combi de weg op te gaan.
Pieter Buren
@mf6495driver
Die heuvels zorgen wel voor mooie filmpjes.
mf6495driver
@Pieter Buren
De straat waar ik Woon is het ook bergop, vroeger kon je ze van ver horen brullen, tegenwoordig hoor je ze pas als ze uw huis passeren.... .
walker1
Dit kan ook, trekker is nog wat lichter als 308. Flinke mobiele kraan en dieplader en je zit ook over de 20 ton.
tractorfan.nl/picture/1369565/…
SJB533
Ooit een plaatje op een 307 gezien, waar de maximale tonnages op stonden, die die trekker mocht trekken. Origineel van de fabrikant. Uit m'n hoofd stond daarop, dat hij ongeremd 4 ton mocht trekken, met oploopremmen 8 ton en hydraulisch of luchtgeremd 35 ton....
deJong
@SJB533 bedoel je niet 4 ton oplegdruk?
SJB533
930triplemaaier
@deJong die trekkers kunnen technisch helemaal geen 4 ton oplegdruk hebben. meende dat de kieperknobbel max 2500kg oplegdruk is
deJong
@930triplemaaier maar waarom heeft ie dan wel 4 ton hefcapaciteit?
+1
930triplemaaier
@deJong als je met die 4 ton in het gunstigste geval 2.5 ton van de grond krijgt doe je het al netjes.
maar dan ga je wel over je maximale aslast......
930triplemaaier
@deJong dat is max tussen de kogels. als jij een werktuig heb zoals een ploeg dan houdt het al wel met 1500/2000kg op omdat deze tijdens het heffen wat voorover komt en dat kost heel veel hefvermogen en een beetje reserve is ook wel fijn
deJong
@930triplemaaier houd wel op bij 1500 kg inderdaad.

Ik had altijd het idee dat het veel meer was. Dat is mijn fout.

(klik om te vergroten)

SJB533
@deJong
4 ton hefcapaciteit moet je omrekenen, werd vroeger nog wel eens in daN weergegeven. (decaNewton)
caseboy
Een 308 is te locht in mijn ogen voor een 24 tons kar. Kan je best zo heel aventoe is doen maar voor frequent is het niks. Ik weet niet wat je ermee wil gaan laden en hoe groot je bak is?
Als je er met zon kar rijd met wwn gewicht van 20 a 24 ton dan duurt het een eeuw voordat je op snelheid bent en ik weet niet hoe die kar geremd is maar met alleen de remmen van de fendt gaan het zo niet redden. Als je volle bakken optrekt met zo'n trekkertje gaat ie ook flink de lucht in.
+3
thomas-renault
Als je de remmerij goed voor mekaar hebt dus dat de "aanhanger" de trekker af remt kan het makkelijk met een 308👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
69
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
0