Illustratie van:

Fendt 310 - Hoeveel kost een motor revisie

Wat kost een motor revisie voor een fendt 310 farmer? Zit een zelfde motor is als een 509c, 510c. Onze Fendt 310 begint namelijk olie en koelvloeistof te verbruiken, vooral met zware werkzaamheden. Heeft ca 6000 uur gelopen.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Hkramer
Als je het zelf doet zit je om de 5 tot 7 honderd de cilinder als je het uitbesteed is het rond de 1000 de cilinder. voor beide scenarios heb je orginele onderdelen en een complete revisie, dus incl. krukas polijsten/slijpen, enz enz.
+5
deJong
Motor revisie is wel drastisch.

Ik zou eerst eens de koppen eraf laten halen om de schade te laten bekijken door iemand die expertise heeft.

Beetje olie verbruik ben *ik* niet zo bang voor.
Dan zijn een paar nieuwe pakkingen en laten klepstellen volgens mij de kortste klap.
+1
Hkramer
@deJong ik heb geloofik eerder gelezen dat zijn 310 een liter olie per dag neemt. dit is niet op te lossen met klepstellen, dan moeten alle koppen compleet gereviseerd worden en nieuwe bussen en zuigers gemonteerd worden.
deJong
@Hkramer dat is andere koek inderdaad.
+1
Fendttrisixfan
Komt toevallig geen olie in je koelvloeistofvatje? Wil ook nog wel eens gebeuren
Hkramer
@Fendttrisixfan laatst ook nog 307 bekeken die ook olie int expansievat kreeg door lekke kop.
Fendttrisixfan
@Hkramer is vaak door kapotte warmtewisselaar
Hkramer
@Fendttrisixfan oke, kan ook ik heb de "nieuwere" 4 cilinders amper uit elkaar gehad.
Fendttrisixfan
@Hkramer was al 1 met deutz motor mss?
Hkramer
@Fendttrisixfan nee met mwm motor nog. 307 met 4wd
fendtlars
@Fendttrisixfan nee dat niet.
+3
sander
Is je turbo nog wel fris? Kan ook een olie verbruiker zijn. Heb wel eens gezien dat er koelvloeistof in motorolie kwam en als gevolg daar van weer de turbo stuk ging, door verkeerde smering
fendtlars
@sander turbo moet nog wel goed zij als het goed is.
caseboy
@fendtlars "turbo moet nog wel goed zijn als het goed is" klinkt alsog je hebt hem nog niet gecontroleerd en er vanuit gaat dat ie goed is.
+1
ronald-jd1640
Reviseer je hem met orginele onderdelen? Of elders? Heeft vaak al veel invloed op de kosten. Ik denk dat je voor alleen revisie een 2500 tot 3000 kwijt bent. Vaak kom je nog wel meer tegen, lekke keerringen/ versleten koppeling.
Fendttrisixfan
@ronald-jd1640 voor 3000 kan je wel een 6 cilinder mwm reviseren
ronald-jd1640
@Fendttrisixfan zonder turbo jaa😜
Fendttrisixfan
@ronald-jd1640 bij een revisie hoef je niet perse nieuwe turbo te monteren
+11
county854t
En dat al bij 6000 uur? Dacht dat de Fendts foutloos 15000uur draaiden, ff snelle revisie en weer 15000uur.
J asper
@county854t De meesten wel denk ik 😎 Onze gaat voor de 14000 mechanische uren en draaide elke dag nog sinds 87.

Maar deze serie staat ook niet heel goed bekend, 509/510 zijn er ook heel veel met vroege motorrevisie
fendtlars
@J asper klopt inderdaad motorisch is deze serie niet zo goed als de serie daar voor.
Fendt612e
Quote Reactie van @J asper:
Onze gaat voor de 14000 mechanische uren en draaide elke

Maar die is ook niet meer zo fris toch?
J asper
Quote Reactie van @Fendt612e:
Maar die is ook niet meer zo fris toch?

Draait al 33 jaar bijna 360 dagen per jaar en doet het nog steeds. Maar is idd geen nieuwe meer.
rommert14
@J asper hier een andere kleur groen die 365 dagen per jaar wordt gebruikt en de 14000 uur al achter zich heeft 🙈
worteljcb
@rommert14 hier een gele gehad die 21.000 uur lang deed 365 dagen per jaar tot die helaas afbrandde 😢

Wel elke dag met roodgloeiende turbo en vlam van zo’n 10 cm op de pijp 😁
rommert14
@worteljcb ai doodzonde, wij hebben ook een machine afgebrand gehad dit jaar 😔
J asper
@Fendt612e Alleen onder 0 heeft die niet zo zin meer op zijn oude dag🤣😅 boven 0 is het een slag en hij loopt maar onder 0 heeft die er minder schik aan😅 Daarom dan de nieuwe er maar voor kan die ook wat kalmer aan doen op zijn oude dag. Hebben er ook nog bijna niks aan versleuteld. X nieuwe koppeling 1200 euro ofzo en wat aftakas koppeling platen enzo maar dat stelt allemaal niet zo veel voor. Zetten ze er zo aan zijkant in.
ronald73
@county854t Dat dacht ik ook al. Voor de val van de muur hadden de grote modellen Ursus gemaakt voor de poolse binnenlandse markt de norm van 6000 uur.
+6
Fred4130
@county854t het is met Fendt net als met VW en audi en consorten. Als je maar vaak en lang genoeg marketeert hoe goed je wel niet bent, gaan mensen het vanzelf geloven en worden grote reparaties gebagatelliseerd (kettingen, dieselproblemen, dsg problemen, olieverbruik etc etc) onder het mom dat elk merk wel eens problemen heeft.... Het embleem op de neus is vaak belangrijker dan betrouwbaarheid en kwaliteit.
deJong
@Fred4130

Ieder merk heeft wel eens een maandag ochtend ontwerp😉
+1
Fred4130
@deJong dan hebben sommige merken en metname die ik benoem wel verdomd veel maandagen....😞
@Fred4130
Wil je hier mee zeggen dat Fendt tegenwoordig niet meer de kwaliteit levert van jaren geleden?
+2
Fred4130
@Ford revisiemotor misschien zijn ze altijd wel danig overschat en geen bliksem beter of minder dan andere merken, vroeger niet en nu ook niet, ze zijn tenslotte ook maar een bijeengeraapt zootje onderdelen van verschillende andere merken.... Vaak wordt duur geassocieerd met beter, misschien (maar meestal ook niet) qua aankleding en afwerking (zoals knuffeldashboards in o.a. VAG) wel, maar technisch zeker niet. Al is zo'n dashboard altijd handig , kun je daar je moede hoofd opleggen als er voor de zoveelste keer weer wat aan mankeert, lekker zacht! 😊
J asper
@Fred4130 😂😂 het zit je wel aardig dwars als je er toch niks mee hebt. New Holland met 10 k uur is heel wat, en voor een Fendt kijkt niemand er raar van op dus zal toch wel meer verschil tussen zitten dan alleen de prijs.
+1
deJong
@J asper

reden hier in de buurt wel wat TMs rond met 13/14k uren waar amper een sleutel op geweest was. Toch ook wel weer wat t6en die snel weer weggegaan zijn.

En een nieuwe t8 geloof ik kan ook een t7 zijn waar nu een extra motorolie tankje op gemonteerd is🤣 zoveel zuipt dat ding

Ach onderhoud heb je altijd wel.
Fred4130
@J asper duizend maal excuus dat ik een mening geef, al kraak ik jouw merk niet eens af (cynische mode off).
Ieder zijn of haar merk , maar de "premiumrijders" weten vaak precies wat een ander merk fout doet , slecht heeft , bagger is of wat dan ook, maar de tekortkomingen bij hun "eigen" merk graag onder het tapijt vegen of bagatelliseren. Grappig te zien dat je dat ook bevestigd en er een ander merk bijhaalt.
Overigens snap ik niet goed waarom je New Holland erbij haalt. Heb ik ook bar weinig mee namelijk. Oow wacht , Ford was de voorloper ervan....en nee, die zijn ook beide niet perfect weet ik uit ervaring. Overigens mijn Dexta (google maar ff voor je het type niet kent) heeft zonder een sleutel onnodig eraan al zo'n 17000 uur gelopen . En kan je verzekeren dat die een zwaarder leven gehad heeft in die ruim 56 jr en metname de eerste 25 a 30 daarvan (zo oud is die) dan menig 180 pker heden tendage ooit zal hebben. Maar desalniettemin veel plezier met je Fendt, we zijn tenslotte allemaal tractorfan hier, maar waardeer ook een ander zijn of haar keuze.
J asper
Quote Reactie van @Fred4130:
Overigens snap ik niet goed waarom je New Holland erbij haalt.

Omdat dat ongeveer de tegenhanger is van Fendt, goedkoop in aanschaf maar aan het eind van de rit kan de Fendt nog wel eens goedkoper zijn. Maar geluk moet je overal mee hebben met eeb Fendt ook en met een New Holland zelfde verhaal. Zijn altijd uitzonderingen bij.
+2
worteljcb
Quote Reactie van @J asper:
New Holland met 10 k uur is heel wat, en voor een Fendt kijkt niemand er raar van op

Dat is echt onzin. Die zijn er zat in alle kleuren en smaken. Het verschil is dat de fendt vaak wordt gekocht door een liefhebber en de trekker verzorgd als een baby. Daarom blijft het onderhoudslijstje zo kort. Elk kapot boutje of slangetje wordt gewoon vervangen en winters wordt ie bijgespoten.
Als een trekker alleen winters eens wordt schoongespoten en verder alleen af en toe de olie wordt gepeild is wel anders. Dan heeft elk klein dingetje vaak weer schade tot gevolg.

Die liefhebbers heb je ook bij elke kleur, maar bij fendt is die groep heel groot. Daarom blijft dit zo lang stand houden. Zo’n groot kwaliteitsverschil zit er echt niet meer. Die turboshift was een enorm goeie trekker, klopt. En op dat imago leven ze nog steeds.
J asper
@worteljcb Als jij gelooft dat dat onzin is moet je mooi een ander merk kopen👍👍 Zijn genoeg grote loonwerkers/akkerbouwers/boeren. En reken maar wel dat die dat niet doen omdat ze er duurder mee rijden. Maar daar worden we het toch niet over eens.
+1
@J asper
Omgekeerd komt ook voor, loonwerkers die Fendt verlaten voor een ander merk.
Degene die betaalt, bepaalt.
J asper
@Ford revisiemotor Klopt, en andersom ook. Daarom vindt ik het wel heel kort door de bocht om te zeggen dat er geen verschil in zit. Dan moesten die van New Holland naar Fendt gingen wel gek wezen.
worteljcb
@J asper Jij stelt dat een NH met 10.000 uur zowat zeldzaam is en fendt met 10.000 uur gangbaar. Daarvan zeg ik inderdaad dat het onzin is.

Verder ontken ik niet dat er kwaliteitsverschil is. Dat is er wel, alleen is dat veel kleiner dan menig denkt. Dat verschil zit em met name in details. Niet in de motor of achterbrug ofzo. Al verschilt dat binnen merken ook weer sterk per model.
sjuu
@worteljcb De meeste Fendt trekkers halen de 10000 uur niet, zonder vario problemen. Uitzonderingen zijn er altijd. De nieuwe types hebben ook vaak kleine storingen, de dealers hebben werk zat.
+3
deJong
@worteljcb lijkt mij nogal normaal dat je een kapot boutje en of slangetje vervangt🤭
worteljcb
@deJong bij wijze van spreken 😜
+2
@deJong Kijk een fendt rijder, de logica klopt weer 😜
Ben het wel met wortel eens, niemand koopt een fendt om de prijs, je betaald gewoon meer en daardoor kopen liefhebbers eerder een fendt. Als trekkers je niks interesseren maar je hebt ze wel nodig, ben je eerder geneigd een goedkoper merk te kopen. En daar word gewoon gestart en gereden tot die het niet meer doet, of tot winters de onderhoudsbeurt word uitgevoerd bij de lmb. Een liefhebber (meeste fendt rijders) passen gewoon beter op hun spullen, daardoor gaatie langer mee. Voorbeeldje. Er Rijden massa’s Smerige blauwe 4 cilinders Met voorlader rond waarvan De spiegels stuk zijn en het gras in de cabine groeit, typische boerentrekker die altijd op de voergang mag overnachten. Bij fendt zie je dat gewoon veel minder vaak gebeuren.
J asper
@ronald-deutz-fahr Lopen hier in de buurt meer fendten met een groen/zwart dak dan smerige blauwen 😅🙈
+1
@J asper hier niet. Meeste fendten in de buurt staan er gelikt bij. Uitzonderingen daargelaten..
J asper
@ronald-deutz-fahr Vandaag in het buitenland geweest maar heb net zoveel Fendten gezien met zwart dan wit dak😅🤣🤣🤪🙈
@J asper Friesland telt niet mee als buitenland hè 😉
J asper
@ronald-deutz-fahr 🤣 nog erger dan buitenland? Andere planeet dat Friesland?😜😅
mf 6150
@J asper
Heb daar ook een paar hele 'bijzondere' fendts gezien ja😜😝
deJong
@ronald-deutz-fahr

wij hebben werkpaarden geen sierpaarden. Maar dan kun je er nog wel wat op passen.

Die van ons zijn ook niet in top staat... net hoeveel zin ik heb.

Zoveel heeft de hobby trekker niet gekost.. 25k inclusief de nieuwe zuidberg fronthef🤭 dan moet de inruil er nog af😉 dus wat je duur noemt.
+1
@deJong HAha, maar ik als het je niks boeide had je de motorkap etc niet gespoten.
+1
deJong
@ronald-deutz-fahr inderdaad want ik zit altijd op de weg. En dan wil ik niet met vanuit de verte een misbaksel lijkende trekker rijden😉
deJong
@ronald-deutz-fahr even terug op mezelf. Dan moet het een ontyglijk opgevoerde, zwart rokende roestige, rammelende 1056 zijn 🤣🤣
@deJong met lekke uitlaat en 30km bak😎
deJong
@ronald-deutz-fahr

Inderdaad met lekke uitlaat, wel 40 bak😉 en onderhet vet opdat iemand had uitgevonden dat een machine der minder snel van roesten gaat, en de stageloper niks te doen had. .
@deJong 😂😂😂 glimt mooi in de regen?😂
deJong
@ronald-deutz-fahr t is een mooi weer trekker. hij staat eigenlijk alleen voor de hark/schudder en een oplegger stro halen. Dus dat valt mee😉
@deJong haha, toch de 309 maar mee als je n flinke dag moet schudden denk?😎
deJong
@ronald-deutz-fahr daar heb ik de oude garde voor😉
+9
jammermaarhelaas
@ronald-deutz-fahr

Gevaarlijke uitspraak wat ik nu ga doen, maar het is met Fendt in de landbouwwereld vergelijkbaar als met Mercedes in autoland, daar heb je mensen die willen per se een Mercedes, ook al is het er een die in slechte toestand verkeerd, teller van 5 ton teruggezet naar 2, hebben ze er veel en vaak wat mee... als er maar een ster op de kap staat.
Hiermee zeg ik niet dat Fendt of Mercedes slecht zijn, nee, ze mogen best iets beter zijn dan de rest want dat mag dan ook wel voor wat je er voor moet geven.
+3
@jammermaarhelaas haha, gevaarlijke uitspraak indd, maar ben het met je eens.
Het mooiste is nog als reparaties goedgepraat worden ‘maar ik gebruik hem ook veel’
‘Maar bij 3 ton is het normaal dat de turbo versleten is’
‘Ja de onderdelen zijn duur maar dat is ook kwaliteit’😜
rommert14
@J asper
Quote:
New Holland met 10 k uur is heel wat

Ik zie er op Facebook steeds meer voorbij komen met meer als 10000 uur.
J asper
@rommert14 ze zijn er ook heus wel, maar Fendten met 10k uur lopen er bij bosjes.
rommert14
@J asper oude 8 en 900's ja, ik zag laatst een nieuwere t7 met 18000 uur te koop staan.
deJong
@rommert14 met een beetje fatsoenlijk gebruik loopt elke trekker daar naartoe.

Waar ik van stond te kijken is dat bij ons in de buurt de afgelopen jaren jd 2250 en 2850s ingerolen zijn met meer dan 22000 uren per stuk op de klok. Terwijl die van ons een👎👎 kreeg.
+2
rommert14
@deJong ja als je maar lang genoeg blijft repareren kom je er vanzelf.
+1
deJong
@rommert14

Die boer heeft er dan blijkbaar goede trekkers aan gehad.

Nu heeft hij ze wel allemaal ingerolen tegen nieuwe/jong gebruikte Rs
+1
BEboer
@rommert14 daar heb je een punt onze agroplus had meer als 10.000euro reparatiekosten voor hem terug 100÷ te krijgen daar zie je meer tegenop bij een trekker van geen 40 dan een trekker van 80 120 160 200duizend euro als je snapt wat ik bedoel. Bij een iets duurdere trekker lijken herstelkosten tov aanschaf nog redelijk. Daarbij mogen we ook nt ontkenne dat fendt altijd de procentuele meerwaarde blijft behouden bij later verkoop.
worteljcb
Quote Reactie van @deJong:
met een beetje fatsoenlijk gebruik loopt elke trekker daar naartoe.

Zo is het maar net. En dan maakt de kleur niet uit, bij elke kleur zal het ene model iets meer kosten hebben dan de andere.
+1
deJong
@Fred4130

Onze 309 en 514 hebben ook beide rond de 9500 uur een motor revisie gehad.

De 514 is een ex grasdrogerij trekker. Heb bij 12.500 uur de turbo koppeling laten vervangen. En de lastschakeling preventief open gehad opdat hij naar een versnelling vreemd schakelde gehad. 1 lammel van de 3e ps versnelling was ietswat blauw.

Verder een brandstof pomp, loadsensing pomp, radiateur nieuw, ventielenblok nieuwe keerringen ingezet, nieuwe pto stomp opdat die af was.

Trekker draait fijn richting de 15500 uur.

De 309 heeft verder geen grote dingen gehad behalve stuk of 3 koppelingen in 12000 uur.
Hkramer
@Fred4130 wij hebben thuis Fiat Ford en even Deutz gehad, toch hebben we het liefst de fendts die we nu hebben. ookal zijn het oudjes ik wil niet graag terug haha.
+2
@Fred4130 even flauw doen, je rijd zelf een Bmw?🤪
deJong
@ronald-deutz-fahr boerenmestwagen?
Ritchie
@ronald-deutz-fahr

Nou die willen helaas ook nog wel eens wat mankeren 😞
Fred4130
@ronald-deutz-fahr geen denken aan, dan beland je van de regen in de drup.
@Fred4130 haha, ben benieuwd wat het dan is😜 alles heeft weleens wat..
Fred4130
@ronald-deutz-fahr dat klopt. Heb 35 jaar Mazda gereden . En de laatste 3 over de 3 ton tot 4 ton kms. Geen noemenswaardige problemen of kosten. Nu (tot mijn spijt!) anderhalf jaar een Renault Megane en daar al meer gezeik mee gehad dan in de 10 jr ervoor. Geen slechte auto, maar allerhande vervelende storingen waar de Fransen bekend om staan. En met goed 50000 km per jaar totaal geen zin in die ellende. Rij voor mijn werk in verschillende merken en weet langzamerhand wel wat ik ga mijden. Frans en Duits mankeert nogal vaak wat aan als er veel mee gereden word, op de zaak 3000 km per auto per week. De volgende wordt zeker te weten weer een Japanner of eventueel een Koreaan. Die Duitse zooi komt er zeker niet in. Die zijn me teveel van : das haben wir nicht gewüst.
stijn-de-bock
@Fred4130 ik heb een mazda en een Renault.,de mazda is toppie.,de Renault valt best mee.
Met fendt word je verwent terwijl ik mijn jd net zo fijn vind in de bediening,olie opbrengst en kwadraaicirkel
+2
Towaberg
Onderhoud doet zeer veel, er zullen maar weinig trekkers met 17000uren zijn die slecht onderhouden zijn. En als ze er al zijn, zien ze er dikwijls niet uit. Duitsers staan wel bekent om hun degelijkheid en hun onderhoud (Duitse grundligkheit). Ga er maar eens op vakantie en kijk eens hoeveel in goede toestand, niet gerestaureerde originele trekkers er daar nog in gebruik zijn.
Fred4130
@Towaberg die Duitse grundlichkeit is toch echt niet meer zo grundlich. Als die er al geweest is, vaak ook iets wat tussen de oren zit.
Towaberg
@Fred4130 ieder zijn mening natuurlijk en iedereen mag minimaliseren maar kijk eens op de straten niet alleen naar de oldtimer traktoren maar ook naar de auto’s. Percentueel zijn volgens mij de Duitsers in de meerderheid en dat is geen toeval! Alleen de Japanners maken nog degelijker spul, maar dat is dan ook maar mijn mening🧐
+1
@fendtlars
Heb je al vorderingen gemaakt met je motorblok?
fendtlars
@Ford revisiemotor heb wel even geïnformeerd bij de dealer hier in de buurt, moet wel binnen nu en een jaar gebeuren
mf 6150
@fendtlars
En de turbo?
fendtlars
@Ford revisiemotor maar €4000 ben je wel zeker kwijt
Fendttrisixfan
@fendtlars alleen aan onderdelen? En welke onderdelen dan precies?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 310 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!