Inruilactie oude trekkers voor stikstofruimte

Originele beschrijving

Een groep agrariërs uit Flevoland heeft het plan om oude tractoren door de overheid op te laten kopen en te laten vervangen door nieuwere modellen.

Dit topic is ook zichtbaar op het Prikkebord


 Inruilactie oude trekkers voor stikstofruimte (melkveebedrijf.nl)

Een groep agrariërs uit Flevoland heeft het plan om oude tractoren door de overheid op te laten kopen en te laten vervangen door nieuwere modellen.

sorry

Reacties

+1
weurding
😂
+37
weurding
Ja joh, maak nog wat slapende honden wakker
+13
sorry
@weurding stelletje sukkels
Kringloper
@weurding Een nieuwe voor een ouwe, daar heeft toch geen boer wat op tegen🤔
+5
weurding
@Kringloper het bij te betalen bedrag wel😅
+13
robbies
@Kringloper omdat het geld gaat kosten. Met zulke initiatieven weet je dat de overheid je nooit helemaal gaat compenseren, maar wel gaat verplichten je ouwe rotzooi in te ruilen. En Cumela zal het ook wel een goed idee vinden, want de omzet van die 308's en 845's voor de mesttanken willen ze er ook wel bij
+1
Kringloper
@robbies Wat lopen jullie toch te zeuren😉
+4
NewHollandErik
@weurding Precies dat: slapende honden wakker maken. Hele slechte actie dit! Duurzaam betekent toch heel lang met je spullen doen?
+2
Nevergiveup
@NewHollandErik Voor den Haag is duurzaam meestal dat er veel geld rondgepompt word
mlkvhoudr
De op t erf machines worden gewoon elektrisch in de toekomst als de overheid mij nou eens een elektrische shovel doen mogen zij de nox van de oude hebben
+2
weurding
Kon het niet laten de enquete in te vullen, 6 oude beestjes die geen 100 uur met elkaar draaien 😁
walker1
@weurding nuttige enquête ook, heb net een hoop onzin ingevuld en iedereen kan maar wat invullen zonder dat er iets van te controleren gegevens gevraagd wordt.
De liefhebbers hier van youngtimers en oldtimers kunnen hier of op bv facebook zo een oproepje doen (ik wil de boel niet opstoken of zo) aan iedereen om die enquête maar met een hoop onzin in te vullen en de onderzoekers kunnen dan uiteindelijk niks met de resultaten.
+2
walker1
Van de ruim 200.000 trekkers en zelfrijders is het deel wat de meeste uren maakt toch wel (redelijk) modern. Loonwerkers en grote boerenbedrijven werken niet met oude meuk. Zeker de loonwerkers die ook voor overheden werken met bv gww of groen werk, hebben modern spul omdat er in de aanbestedingen daar vaak ook al eisen aan gesteld worden.
Verder heb ik het idee dat ze een beetje dubbel werk gaan met: "Er is daarom ook een onderzoek opgezet om te bekijken hoeveel oudere tractoren er rondrijden in Nederland. Ook wordt er onderzocht hoeveel deze trekker verbruiken en uitstoten." Hoezo moet je dat onderzoeken??? Binnen afzienbare tijd worden de trekkerkentekens ingevoerd en staat elke trekker op kenteken en dus geregistreerd bij RDW. Verbruik en uitstoot zijn van de meeste merken en types ook wel bekend.
+8
Noorderling
@walker1
Vergis je niet in het aantal oude trekkers die de pieken opvangen en toch nog een berg uren bijelkaar kieperen, voer mengen etc.

Komt hier eerder een oude bewezen trekker bij dan nog zo'n storingmachine. In de USA zijn dergelijke schuurvonsten ook al even duur dan een vergelijkbare nieuwe. Dat materiaal moet rijden tijdens de oogst en niet stilstaan om adblue storingen. Desnoods 10k revisie er tegen aan, weet je wel wat je hebt en wat je er aan hebt.
+1
walker1
@Noorderling Dat is zeker waar, maar de oudere trekkers die de pieken opvangen of invallen bij storing maken doorgaans minder uren dan de hoofdtrekker(s) op een bedrijf. Dus het effect op de uitstoot is niet zo als je zo'n trekker vervangt.
+6
harke
Redden me nog best met oude meuk
+2
Realisme
@harke hier ook! 1x 16.500 1x 13.000 en 2x 12.000
uur
+1
weurding
@Realisme bliksem....hier 6 oude verzamelobjecten van gemiddeld 50 jaar die halen de 18000 uur niet bij elkaar
+1
Realisme
@weurding dit zijn nog is geen verzamelobjecten ook😂
+1
weurding
@Realisme geduld....👌😆
Frans1
Quote Reactie van @Realisme:
hier ook! 1x 16.500 1x 13.000 en 2x 12.000uur

Is het goed redden, of is het realistischer om te zeggen dat de melkprijs een duppie te laag is om materiaal op tijd in te ruilen 😉 😁
robbies
@Frans1 sommige mensen gebruiken hun trekker echt ipv 1x per week boodschappen te doen 😉
+1
Frans1
Quote Reactie van @harke:
Redden me nog best

Redden is geen zat eten zeggen we hier 😁
bio boer
@Frans1 hier de hoofd trekker nu 10.000 uur behaald nieuwe zijn best duur en leas wil ik niet aan beginnen dus nog maar even blijven rijden nu koop ik ze meestal met paar uur op de teller schild al weer
+1
Melkboer16
Ik heb mijn ouwe ook maar ff bekeken en die maakt op papier zo weer 300 uur dit jaar! Niet echt natuurlijk maar wie controleert dat ik heb hem toch ook verzekertd
+2
hans1980
Slapende honden wakker maken
Yes we can

Gooi ook ff die emissie arme systemen eruit voor hi-tech mest krakers

Allemaal NH3 naar NOx natuur heb er geen zak aan voor wie er nog een snars van gelooft
Natuur is ook deels stikstof minnend
Kringloper
@hans1980 De RABO bank heeft een groot aandeel in JOZ, die mestkraker zal dan ook wel snel verplicht worden.
+1
friesboertje
Met GTL-diesel is een oude trekker schoon volgens de dieselboer.
+2
jordi 1455
@friesboertje Gewoon een verbod op bijmengen van biobrandstoffen invoeren en de stikstofuitstoot gaat omlaag.
ted9
@friesboertje Gtl is goed spul en geen verstopping doordat er geen bio troep in zit.
+1
deutzisthebest
@friesboertje

Ik zie er dan meer in dat je op de hvo diesel moet ja. Dat schijnt echt een wereld van verschil te maken. Veel oudere diesels stinken dan ineens niet meer en roken ook een stuk minder.
+1
Corne S
Hoeveel nox zit er in motorolie? Straks krijg je daar of een systeem op. Als je minder inlevert dat je haalt, moet je extra gaan betalen. Dat is namelijk mee verbrand

Al die extra brommers / scooters in de steden doen de luchtkwaliteit ook niet ten goede. Er werden door corona veel meer verkocht.
+2
dwers
Welke moet ik inleveren, die ' 61 of ' 66 of de nieuwste van ' 86 🤣🤣
+1
Twentsch Land
Alle 3 🥴

@dwers
+1
Nevergiveup
Ik had hier een tijdje zo'n nieuwere met T3 (tier 3) motor , zal geen merk noemen. Of die nou zwaar of licht werk moest doen hij had smiddags altijd de tank leeg. De oudjes met MWM motoren gebruiken gewoon 30% minder met het zelfde werk en zelfde pk's. Dat is ook geen wonder , want waar de achterbrug van de oudjes met zwaar werk net hand warm word , kon je bij de nieuwe er een ei op bakken terwijl die ook nog een olie koeler had , na uren roteren moest je eerst een doek halen anders brande je vingers aan de aftakas om los te halen
+5
jordi 1455
Het rijden met een oude trekker is veel duurzamer dan elke tien jaar een nieuwe, daarnaast zijn oudere trekkers vaker zuiniger en minder gevoelig voor storingen omdat er veel minder elektronica er geen emissiesystemen er op zitten.

Daarnaast stijgen vele klassiekers hun waarde, ik zie nog weinig 1455XL trekkers te koop staan onder de 20.000 euro en op veilingen kunnen zo al 50.000 euro opbrengen. In de VS zijn er in de tweede wereld oorlog vele prairie trekkers vanwege het staaltekort de smelter ingegaan terwijl die trekkers nu zo een paar ton op een veiling kunnen opbrengen.
+5
Rick V
Wat wordt er dan met de oude beestjes gedaan? Zou eeuwig zonde zijn als ze zouden worden ge scrapt!
buorman
@Rick V
Hetzelfde als met alle ''andere problemen'' [nertsen, legbatterijen enz]; die gaan de grens over
Bekkink
@Rick V naar het oosten🙈
Towaberg
@Bekkink en zij daar maar lachen met ons!
+1
marcsterreborn
De oudjes doen het nog best
+1
Twentsch Land
Oude roostervloeren toch ook 🥴

@marcsterreborn
+1
bio boer
Dat zou zonde zijn oude trekkers hebben ook zo zijn scharme
suggs 73
@bio boer vind ik ook
+4
Boertje25
Je kunt bij shell toch gewoon energieneutraal tanken. zij planten toch bomen ter compensatie. wat is dan nog het probleem.
mf 6150
Stel idioten
+10
jammermaarhelaas
Wie geloofd dat het om NOx gaat leeft in het sprookjesbos.

Er is maar 1 doel: Nederland veranderen in een stadspark met her en der een koddige keuterboer. Sigrid Kaag vertelde het al vanavond: ze wil draagvlak creëren, en niet eerst peilen of een maatregel goed valt. Doodeng dat soort politici. Ik hoor ze niet over waar ze heen willen, maar alleen dat ze ons rijp willen maken voor een ongewisse toekomst.
valmet 605
HALLO wie wil mij even vertellen waar de nox uitstoot bij een diesel zit. Oude diesels hebben geen nox probleem maar een fijnstof uitdaging. ( roet koolstof dus) NIEUWE trekkers stoten nox ammoniak uit! Adbleu is ureum dat is stikstof. Leg mij dit maar uit waar de nox besparing zit.
+1
jammermaarhelaas
@valmet 605

N2 is de stikstof zoals die in de lucht zit, hier gaat de hele discussie niet over.
O2 zuurstof zoals die in de lucht zit, H2O is water, NOx zijn stikstofoxiden, deze zijn schadelijk, irriteren de luchtwegen. NH3 is ammoniak.

Heel kort door de bocht: de aangezogen lucht die in de cilinder komt bevat ruwweg 80% N2, en 16% O2. O2 wordt gebruikt om de later ingespoten diesel te verbranden. Is deze verbrandingstemperatuur zo hoog dat er ook N2 mee verbrand tot NOx dan heb je dus NOx uitstoot.
Bij een motor met Adblue reageert die NOx in de uitlaat met NH3 (van de AdBlue) en krijg je N2 en H2O. Feitelijk reageert in de buitenlucht de NH3 uit de mest van bijvoorbeeld dieren ook met NOx tot N2 en H2O, is dus een stof die NOx afvangt!
Breng je de verbrandingstemperatuur in de cilinder terug, dan zal er minder N2 verbranden tot NOx. Je kunt de temperatuur terug brengen door een recirculatie van uitlaatgas, zoals bijvoorbeeld met een EGR klep.
Bij mijn weten kun je met een EGR klep lang niet de NOx reductie bereiken die je wel met AdBlue kunt halen. En met alleen een EGR klep is er meer diesel nodig voor hetzelfde vermogen dan bij gebruik van AdBlue.
+1
Clayson M80
Wil mijn oude Major wel ruilen tegen een NH T7 zonder bij betaling
+1
Twentsch Land
Moet je die van bruder nemen, denk dat de ruil met dichte beurs wel gaat lukken 😉

@Clayson M80
+3
weurding
@Twentsch Land zit minder plastic aan😅
+1
Wij hebben net een ronde voermengwagens als demo gehad. Dan wordt er ook over verbruik gepraat. Van meerdere mechanisatiebedrijven gehoord dat juist de oudere trekkers zonder ad-blue, airco en andere technische snufjes zuiniger zijn dan de trekkers van nu....
caseboy
@gert-jan-klaassen ik denk dat de motors van nu zuiniget zijn alleen t matetiaal wordt groter, zwaarder, zit meer op en heeft meer vermogen daardoor gaat volgens mij t verbruik vooral van om hoog.
walker1
@gert-jan-klaassen wat er niet op zit, kost ook geen vermogen he, vooral de airco snoept wel de nodige pk's op. Ook uitgebreide versnellingsbakken, powershift en dergelijke zorgen voor meer weerstand in de aandrijflijn als een simpele 8v2a bak. Moderne trekker kan hydraulisch ook veel meer, maar meer liters olie per minuut en hogere druk kost ook weer vermogen. Zaken als ad blue en roetfilter zorgen ook voor iets hoger verbruik doordat er meer weerstand zit in het uitlaatsysteem dan een normale simpele uitlaat, maar wat er uiteindelijk uit de uitlaat komt is wel stuk schoner als bij de oude trekkers.
+1
@walker1 je kon de vertegenwoordiger wel zijn, exact hetzelfde verhaal.
Nevergiveup
@walker1percentage roet en nox is bij de nieuwere wel lager als bij oude trekker, echter absoluut is dit dan al weer minder omdat het verbruik van de nieuwere hoger ligt.

Als je koffie te zoet is kun je ook meer koffie in de kom gieten zeg maar , de suiker hoeveelheid is dan het zelfde en toch smaakt het minder zoet. Dit is hoe veel fabriekanten het PECENTAGE nox hebben kunnen terug brengen naar de vereiste norm , meer diesel na verbranden. Den haag vind dit best want het betekend meer tax. In het laatje.

De CO2 uitstoot is bij de nieuwe dan ook hoger als bij de oude trekker. Dit inderdaad ook door airco , dynamo vermogen , natte platen wrijving van power shift , aftakas koppeling, voorwiel aandrijving, extra hydroliek opbrengst ed. Bij de oudjes is dit nagenoeg allemaal mechanisch , als het uitstaat is het ook uit zonder wrijving. Daarom is het aftakas vermogen bij de oude ook nagenoeg gelijk aan het motor vermogen terwijl bij sommigge nieuwe er tot 9% ! Afgesnoept word door bovengenoemde oorzaken. Dit komt juist het meeste bovenwater in de boeren klasse van 80 tot 150 pk. Wat vaak ook opvalt is dat de voorwiel banden bij sommige nieuwe trekkers sneller slijten dan normaal door de hoge wrijving op de weg als hij niet eens aanstaat.
+1
walker1
@Nevergiveup Ja, op zich mooi dat ze de NOx en zeker de roetuitstoot door moderne technieken kunnen verlagen, maar uiteindelijk is elke liter die niet opgestookt hoeft te worden het beste. Wat je niet opstookt, stoot je ook niet uit, maar hoeft ook niet opgepompt te worden, geraffineerd te worden, vervoerd te worden. Dat is dan over de hele linie milieuwinst.
+1
jammermaarhelaas
@walker1

Minder oppompen, raffineren en verkopen is niet goed voor koninklijke Shell...
+1
bio boer
@walker1 trekker met simpele versnellings bak kun je de laaste pk uit je motor persen met een vario gaat dat niet dan regeld de computer je vario kun je gewoon niet sneller
J asper
@bio boer grenslast hoger zetten
bio boer
@J asper dan nog kun je de motor niet echt smoren zakt maar beetje in touren meschien is 160 pk telicht op de veen percelen met 10m3 tank met 6 meter injecteur 15 km h red ik dan niet als ik lichte gift wil geven terweil op de harde klei niks loos is kun je met gemak 18 kmh
+1
ralphhonda
Goede zet. Met de komst van het kenteken weet men ook op dat vlak tot 16 cijfers achter de komma wat we uitstoten... dag trouwe trekker, hoi adblue en elektronica troep
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!