Fendt 610 - Trekkerknobbel ver naar voor

Beste Tf's

Ik heb laatst een vracht puin gereden en de kipbak in de trekkerknobbel gehangen. Ik merkte dat ik amper nog kon draaien en heb hem van ellende in de ondertrekhaak gehangen. Ook dit was niet ideaal want er komt aardig wat kracht op die ondertrekhaak met zo'n volle kar puin

Ik vraag me dus af of er geen trekkerknobbel te krijgen is die verder naar achteren steekt
Doumenjelle

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
mf 6150
Dit is niet origineel, setje is van een 300 serie met smalle trekhaak slede (mechanische hef)
+1
Doumenjelle
@mf 6150 nu je het zegt zie ik het inderdaad ook. Is er een slede die verder naar buiten komt?
+1
Hkramer
@Doumenjelle zo zit die bij ons

(klik om te vergroten)

+1
Hkramer
@Hkramer de kipperknobbel heb ik er niet altijd op maar zit niet aanzienlijk verder achteruit.
Doumenjelle
@Hkramer Is dit wel de originele? ik zie wel onmiddelijk dat de ondertrekhaak meer steun heeft. zit jou kipperknobbel ongeveer het zelfde dan?
Hkramer
@Doumenjelle nee zit denk ik zelfs nog dichter op de trekker dan de zwaailat.
Hkramer
@Doumenjelle maar in de zwaailat kan je ook heel wat meenemen, wij knopen ook alles aan de zwaailat vaak. moet makkelijk een ladewagen enz. op kunnen
Doumenjelle
@Hkramer Nee klopt, doen wij ook redelijk veel maar vindt het stom dat de pin in de zwaailat zo dun is. Dus wanneer ik schakel doet het zich soms voor dat de kar tegen de pin 'slaat' omdat er zoveel speling tussen pen en gat is.
+2
stephan-inter
@Doumenjelle even een ring in je trekoog leggen
+2
Doumenjelle
@stephan-inter ring met binnendiameter van de pin en buitendiameter van de trekoog bedoel je?
stephan-inter
@Doumenjelle ja
Maar de binnendiameter niet te klein.
Hij moet wel iets speling houden anders kan je geen drempel op zeg maar.
+1
stephan-inter
@Doumenjelle zo iets zeg maar

(klik om te vergroten)

+3
Derkmax
@Hkramer valt vies tegen, meestal is de oplegdruk van de zwaailat iets van 1500 kg. Daar ga je met een tank, opraapwagen of kipper al snel overheen.
+2
Hkramer
@Derkmax dan zou onze zwaailat al lang dwarsdoor moeten zijn.
+3
mf 6150
@Hkramer
Soms heb je geluk, wij hangen niks aan die 'pershaken' de mfs hebben een zware dumperbek en de grote ook een k80. Fendt doet alles op de knobbel
Doumenjelle
@Derkmax klopt, daarom zoek ik een alternatief en zat ik aan de knobbel te denken.
Pauls
@Doumenjelle als de knobbel te ver naar achter komt, is de kans groter dat de trekker met de neus in de lucht gaat. Daarom dat voor de stabiliteit de knobbel zo ver naar voor zit. Een kleine oplossing voor jouw zou kunnen zijn een andere knobbel 5 cm naar achter, maar dan wordt moeilijk met de zwaailat. Maar ook de zwaailat heeft meestal zijn grenzen van 5 ton trekken en 1500 kg dragen, dit zou in het COC kunnen staan als het standaard mee geleverd wordt af fabriek. Ze kunnen wel meer aan, maar indien een accident wordt alles uitgepluist en wordt je niet vrolijk van het resultaat, ook al had jezelf mss geen andere fout gemaakt.
Doumenjelle
Bestaat er geen manier om een andere trekhaak te plaatsten met de knobbel meer naar achteren dan?
+1
Hkramer
@Doumenjelle dan moet je zelf wat fabrieken als je goed kunt fitten en lassen.
Derkmax
@Doumenjelle jawel hoor, er zijn speciale draagplaten met een kipperknop in de handel
Pauls
@Derkmax Dit kan ook een oplossing zijn natuurlijk, zoek 'piton' bij kramp, zie je dadelijk wat mogelijkheden. Maar ik vind wat weinig informatie terug in zijn verhaal, van welke kipper en welk gewicht er meestal vervoerd zal worden. Des te groter de kipper des te meer dat ie dan naar voor blijft, voor de stabiliteit van de trekker, het manouvreren zal dan iets moeilijker zijn, maar wel veiliger.
Doumenjelle
@Pauls zal eens zoeken, gaat om een kleine cavero kipkar waar max 8 ton op mag.
Pauls
@Doumenjelle 8 ton erop en 2.5 ton leeg gewicht ? kom je al snel boven de max uit van de zwaailat systemen. Ik weet niet wat (bij volle lading) de kogeldruk wordt, maar ik schat algauw boven 2 ton, en zeker als enkelasser. 8 ton cavero. Hoeveel m³ bak inhoud is dit dan ?
Doumenjelle
@Pauls bakje is 4 kuub, 8 ton is maar een gok. kans dat ik er effectief 8 ton op gooi is klein maar dan is mijn zwaailat ten minste zeker sterk genoeg voor.

(klik om te vergroten)

Pauls
@Doumenjelle Ja, zo zou ik het ook wel doen, kar is nu niet echt super groot, maar lijkt wel groter op de foto. En als ie 4 kuub is dan is meestal totaal toegelaten gewicht zo'n 5 of 6 ton. Je zal er wel een keertje meer op kunnen laden. Welke bandjes liggen erop ?
Doumenjelle
@Pauls Is een vooras van een vrachtwagen waar 8 ton op mag, zijn gewone vrachtwagen banden
+1
Pauls
@Doumenjelle Dan kan de as meer hebben dan de kar zelf, maar met zo'n vrachtwagenbanden ist vaak moeilijk op de velden, maar beter op de baan. Ik gebruik er trouwens ook onder de kipper van 8 ton, geen kl**** waard op het veld, maar op de baan goed. Ik rij ze op 5 bar ipv 9, ze bollen dan wat als je de kar vol doet. Moet er veel op dan pomp wat bij, maar liever dan niet in't veld rijden.
Doumenjelle
@Pauls ja op het veld moet je het indd niet proberen, maar is ook vooral voor op de baan. zit 4,5 bar op als ik het goed herinner. Banden staan indd iets bol waarvan ik toch schrik krijg bij 5 ton al..
+1
Pauls
@Doumenjelle Ja de vrachtwagenbanden zijn eigenlijk niet goed voor lage druk te rijden, maar als je dat af en toe zo gebruikt kan het wel meevallen.
Doumenjelle
@Pauls ja maar is niet echt op je gemak rijden ook niet
+1
Ruben-dxdeutz
Heb je die kipper toevallig pas gekocht? Komt mij bekend voor..
Doumenjelle
@Ruben-dxdeutz Ja klopt heb hem nu 2 weken denk ik. Stond altijd in Peer, Limburg
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 610 en hebben de trefwoorden fendt en trekhaak geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!