Illustratie van:

Ford 6640 - Hef werkt niet en geeft geen codes

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de hef van een ford 6640.

De hef werkt op de spatborden wel. Hydraulisch lijkt mij dus geen probleem.
Binnen knippert het lampje "lift disabled". dit gaat ook niet uit. De hef is binnen niet te bedienen.
Sensor op de hefarm is vervangen. Ik zou de hef willen calibreren, maar ik kan geen enkele storing oproepen voor de hef. Oude storingen krijg ik ook niet ("digit up"en contact aan). code 24 (calibratie vereist) krijg ik dus ook niet opgeroepen en ik lijk daardoor ook niet te kunnen calibreren.
Het dashboard is vorig jaar vervangen voor een nieuw exemplaar van New Holland. Hiervoor is ook een adaptor geplaatst omdat de stekkers totaal anders zijn. Ik heb het oude dashboard ook nog eens geprobeerd, maar ook hier krijg ik geen storingscodes.

Het lijkt dat de ECU van de hef niet goed communiseert met het dashboard. Waar het echte probleem zit is zo natuurlijk lastig te zeggen.

Iemand een idee? Klopt het dat er in de computer een interne baterij zit, en kan die misschien problemen geven.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Deel dit topic

Reacties

Pieter Buren
Staat de draaiknop voor daalsnelheid (linkerknop) van de hef misschien op het slotje? Staat de schakelaar bij de versnellingspoken met het zwarte gedeelte ingedrukt?
Wullum
Nee, die lijken mij niet het probleem. De schakelaar naast de pook is zelf vervangen (ondanks dat doormeten uitwees dat deze niet kapot is.
Maar als ik ander topics lees over de hef, komen altijd storingscodes in het display van het dashboard. En die krijg ik gewoon niet. Ik krijg de indruk dat mijn computer ( rechts onder de consool naast de bedieningsknoppen van de hef) is overleden, maar zeker weet ik het ook niet.
nhmonteur
Misschien heel stom, maar heb je ook alle zekeringen nagekeken.
Wullum
@nhmonteur Ja,alles nagekeken. Alles eruit gehaald en nieuwe er in gezet met de juiste waarde. (er zaten een paar verkeerde in)
Of ik zie iets onnozels over het hoofd, of er is iets goed mis.
nhmonteur
@Wullum is het zo ineens gekomen?
Staat er ook spanning op de zekeringen die voeding geven aan de transmissie en hef?

Je zou de accu en computer eens ff kunnen afkoppelen voor een minuut of 10. Daarna weer aansluiten en kijken of er iets veranderd. Haal daarbij ook de stekker van het hefpaneel even los.
Wullum
@nhmonteur Het is inderdaad min of meer ineens gekomen. we hebben wel laatst de accu een week los gehad (motor open gemaakt) en dat bracht niets.
Maar dat op het rechter display niets wordt aangegeven vind ik vreemd. Ik ken hem niet anders (ook niet met het oude dashboard). Daar moet toch ook de hefhoogte worden aangegeven als het goed is?
Maar als de voeding niet in de hefcomputer aankomt, dan zou de hef toch ook niet werken op de spatbordschakelaars? of vergis ik mij hier?
Pieter Buren
@Wullum de spatbordschakelaars gaan via de computer, dus er zal wel voeding moeten zijn.
Pieter Buren
@Wullum Wanneer de hefsensor vervangen is zou code 24 in beeld moeten komen. Als dit niet gebeurt, zet de schakelaar van de hef in de 'dalen' positie (zwarte gedeelte ingedrukt). Zet de trekker op contact en maak de stekker van de hefsensor los en daarna weer vast. Er komt dan code 25 of 27 in beeld. Dan de trekker weer van contact af en dan weer op contact. Code 24 komt in beeld en 'lift disable' knippert. Daarna kun je de hef calibreren.

Maar is het hele rechter scherm leeg want dan kan deze ook kapot zijn?
Wullum
@Pieter Buren Ik denk niet dat het scherm kapot is. Als ik de foutcode history oproep (digit up en op contact zetten) komen daar wel de urenstanden te staan waarbij de weergegeven foutcodes zijn opgetreden. dat zijn echter de foutcodes die in het middelste scherm komen: transmissiecodes en cluster codes. in het rechter scherm zouden de hefcodes moeten komen, maar die komen er niet. En ook de hefhoogte wordt niet aangegeven. Niet met dit (nieuwe) scherm, en ook niet met het oude scherm.
Ik denk dat het een communicatieprobleem is tussen de computer en het dashboard. Zou dat kunnen.
Want als ik nou van jullie hoor dat diezelfde computer voor de bak is, doet met dat er aan denken dat op het dashboard bij het schakelen soms vreemde lampjes gaan branden. Zo gaat bijvoorbeeld in de 3 &4 en de 7&8 de schildpad branden.Lijkt mij niet logisch. Ik kan er niet meteen een verband leggen (of het moet zijn dat dat uit dezelfde computer komt), maar misschien dat dat iemand van jullie iets zegt?
nhmonteur
@Wullum je hebt waarschijnlijk de mogelijkheid niet, maar je zou eens een andere computer er aan kunnen hangen. Bij ons op de zaak hebben we er een aantal liggen. Hebben wel allemaal iets, maar dan kan je zien of dezelfde fout terug komt of dat er iets veranderd
Wullum
@nhmonteur Daar was ik ook over aan het denken. Moet je inderdaad wel zo'n ding hebben. Ik zal volgende week eens rond bellen.
chris2
Knipperend lampje "lift disabeld" wijst op een foutcode. Brandend lampje is lift vergrendeld. Computer is dezelfde of de transmissie. Wat komt er in het rechtse schermpje bovenaan. Lift vergrendeld of ontgrendeld en de hoogte. Knippert dat getal?
Wullum
@chris2 in het rechtse scherm komt niets. geen code niets knipperen. en dat klopt in mijn ogen niet
Wullum
@chris2 hefhoogte wordt ook niet aangegeven, maar dat heeft hij nooit aangegeven zolang als ik weet. niet met het oude dashboard en niet met dit nieuwe
chris2
Klopt inderdaad niet. Is het een QuadMod transmissie? (knopje op vooruit/achteruit hendel)
Wullum
@chris2 dat klopt
Wullum
@chris2 maar begrijp ik goed dat de computer rechts voor zowel de hef als de transmissie is?
nhmonteur
@Wullum ja klopt
Pieter Buren
Sinds wanneer is het zo dat de hef niet meer werkt dan? Zomaar ineens?
Wullum
@Pieter Buren het begon met ongecontroleerd heffen en zakken. toen viel hij uit. de dealer heeft toen de sensor op de hefarm vervangen. daarna heeft hij het nog een halve dag gedaan. weer uitgevallen. op zeker moment heeft hij het nog een paarkeer uit het niet wel gewerkt, maar nu doet hij echt niets meer
Wullum
@Pieter Buren aaleen op de spatborden
Fast Eddy
Misschien is de printplaat van de draaiknoppen van de hef kapot. Hetzelfde probleem had een van mijn eerste werkgevers ook een keer met een 8240. Toen deed alleen de hef het met de buiten bediening.
Wullum
@Fast Eddy Die print lijkt mij niet het probleem te geven. Voor de zekerheid met een ander geprobeerd. Maar die print stelt niet zoveel voor. Paar potmeters dieje goed kan doormeten, ook naar de connector toe.is allemaal ok.
chris2
Ooit heb ik eens gehad dat de print voor de lampjes van de versnellingen problemen gaf. Er zit een connector (grote zwarte vierkant) onder het zwart paneel van de versnellingen. De rest werkt gewoon als deze gedemonteerd is. Wat zie je van versnellingen op het middelste display?
Wullum
@chris2 De versnellingen in het middelste display worden wel goed aangegeven. Scakelen doet hij prima. Alleen de kruipbak wil er niet goed in. Lijkt een mechanisch probleem in de bak en heeft hhij al heel lang.
+1
InsaneNL
@Wullum je bedoelt de pook helemaal rechts? kost veel kracht om in een groep te krijgen gok ik? die schakeld altijd kut, in elk geval in alle 40 series waar ik in gezeten heb.
Wullum
@InsaneNL Nee de pook rechts is hoog/laag. En ja die schakelt niet helemaal gladjes, maar ja: wat verwacht je van een (oude) bowdenkabel? De kruipbak schakel je met een schakelaar aan de stuurkolom. De computer schakelt de kruipversnelling in door een schakelmof in de bak om te zetten. En dat is denk ik niet helemaal lekker want hij gaat dan ratelen. Ik denk dat het mechanisme gewoon vastzit door nooit te gebruiken. Ik heb vorige week de pomp eraf gehad (voor wat anders overigens) en ik heb totaal niets teruggevonden van metaaldeeltjes of zo. Ik verwacht dan ook niet dat daar iets echt kapot is ofzo.
InsaneNL
@Wullum ah, nooit geweten dat er een extra kruip leverbaar was, nog nooit gezien en zit er bij ons ook niet op.
Pieter Buren
@Wullum wil je een foto maken van die schakelaar? Heb dit ook nog nooit gezien.
Wullum
@Pieter Buren Die trekker staat weer bij mijn broer. FF lastig met die foto. Maar het is gewoon een tuimelschalekaar (zoals die meer worden gebruikt voor de werklampen e.d.) maar als ik mij niet vergis is die terugverend. Ik weet het niet helemaal precies, maar dan moet je geloof ik de rechter pook in de haas zetten en de omkeer neutraal, en dan zou die moeten schakelen. En DAN zou dat schildpadje wat ik laatst zei moeten gaan branden in het dashboard, en niet als de bak in 3, 4 7 of 8 staat. Vandaar ook dat ik delink naar de computer legde toen jullie zeiden dat die voor de hef EN de transmissie is. Dan zou je zeggen dat er meer aan de hand is dat allemaal naar de computer wijst.
nhmonteur
@Wullum Verwacht maar niet dat de kruip vast zit. Deze zit in de transmissie in de olie.
Kunnen drie dingen zijn. de klauw koppeling is versleten, de afstelling van de koppeling is niet goed meer, of het zuigertje wat de klauwkoppeling erin moet drukken lekt en schuift daardoor niet ver genoeg op.
Als je de kruip niet hoeft te gebruiken, probeer hem dan ook niet in te schakelen om meer schade te voorkomen.
De kruip zit voorin de transmissie gemonteerd. Je komt daar bij door de motor en transmissie te scheiden.
Wullum
@nhmonteur Dat de dichting van het zuigertje niet goed is kan goed zijn. De pomp heb ik ook net eraf gehad omdat alle dichtingen zo hard als beton waren en dus lekten. Zal in de bak niet veel anders zijn. De klauwkoppeling kan ook wel versleten zijn, maar volgens alles is die trekker van een varkensboer geweest. Ik verwacht niet dat hij de kruipbak veel gebruikt heeft. Hoe dan ook: hij zal eens gespleten moeten worden, en ik verwacht daar niet echt iets ernstig.
Ook nu is de kruip niet echt nodig, en helaas zijn tot nu toe wat andere (lees: noodzakelijkere) reparaties geweest
Wullum
En joepie!! Ik mag weer meedoen hi hi!! Mocht gisteren ff niet meer meedoen omdat ik net pas lid ben, vandaar. Maar mannen: super zoals jullie meedenken! Bedankt!!

NHmonteur schreef gisteren:
Quote:
je hebt waarschijnlijk de mogelijkheid niet, maar je zou eens een andere computer er aan kunnen hangen. Bij ons op de zaak hebben we er een aantal liggen. Hebben wel allemaal iets, maar dan kan je zien of dezelfde fout terug komt of dat er iets verander


Ik denk dat ik volgende week eens even ga rondbellen of ik niet ergens een andere computer krijg. Het lijkt me of dat, of de bedrading.
sallander
Hoewel ik zelf een TM heb lijkt jouw storing wel ongeveer hetzelfde als wat ik had. Uiteindelijk bleek het dat een stekker onder de cabine slecht contact maakte.
InsaneNL
@sallander das een goeie. bij onze 7740 heb ik ook al eens een grote stekker onder de cabine schoongemaakt voor een storing, wat het precies was weet ik niet meer. @Wullum Als je de vloermat uit de cabine haalt zit er een luik in de vloer, als je deze er ook uit haalt ligt er een vrij grote ronde stekker boven op de bak die kan je ook even nakijken/schoonmaken.
Wullum
@InsaneNL Dat is wellicht het proberen waard. Een dezer dagen ff proberen.
+1
jammermaarhelaas
De klacht van schokkend reageren van de hef en op een gegeven moment helemaal niet meer (hef blijft uiteindelijk onderin staan) heb ik hier opgelost door de potmeter op de hef hendel in de cabine (eenzelfde potmeter als die op de korte hefarm zit) te vervangen. Bij doormeten bleek deze ook "gaten" in het traject te hebben. Om er bij te kunnen moet je de kunststof kap waar de hendel door heen steekt even demonteren.

Wanneer je de stekker/contrastekker van deze potmeter, of die op de korte hefarm uit elkaar trekt en dan de trekker op groot contact zet dan zou je volgens mij foutcode 24 moeten hebben, waarna je de hef kunt calibreren. Het calibreren van de hef is nog een heel verhaal, heb je daar de procedure van?
Wullum
@jammermaarhelaas Ja die procedure heb ik wel. Maar het probleem begint ermee dat van de hef geen enkele foutmelding komt. Ik kan ook code 24 (calibratie vereist) niet oproepen.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat als er gaten in het bereik vallen dat de hef vreemd gaat doen. Als de potmeter helemaal buiten bereik gaat, zou eigenlijk code 25 of 27 moeten komen, net als wanneer je de potmeter losneemt. Maar dat is dus eigenlijk het probleem: Ik krijd geen enkele code in het dashboard, dus ook niet 24 en dus kan ik niet calibreren. En ik denk dat de hef niet meer werkt omdat hij eigenlijk gecalibreerd moet worden.
+2
Wullum
Probleem opgelost!!

Nieuwe computer gestoken en de hef werkt perfect. FF calibreren en ook het display rechts werkt weer en geeft de hefhoogte aan.
Transmissie gecalibreerd en het lampje "schildpad"van de kruipbak blijft nu uit.

Allemaal bedankt voor het meedenken!!!
+1
nhmonteur
@Wullum top dat het gelukt is!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0