Deutz d4006 olie uit carter😒

Beste leden, misschien hadden jullie al eens eerder vernomen dat ik bezig ben met het restaureren van een deutz d4006s, de motor is denk ik 3 jaar geleden door de vorige eigenaar gereviseerd, toen naar handelaar, en nu van mij, 1,5 / 2 jaar terug geen carterdruk, zeer netjes!

Na de eerder genoemde tijd van restauratie is het nu anders, pas gestart en een 10 min gereden er komt extreem veel olie uit de ontluchtings pijp, dit geld ook als je de pijlstok eruit trekt, dan spuit het eruit,

Motor olie was recent netjes op pijl, kan zijn dat hydraulische olie in motor komt maar hef en ventiel werkt wel

Kan het zijn dat de veren vast zitten? Was ook zo met koppeling

Voor de water rem?

BVD voor je reactie!

Rick

Deel dit topic

Reacties

Rick V
Wiel bouten zijn aan een streaks ook allemaal kapot, ik vrees dat de as er uit moet, er zijn ooit al 2 nieuwe on gezet maar die zijn voor het mooi te kort, ik denk dat ze die m10 pasbouten hebben losgemaakt maar.net niet eruit? En toen de nieuwe erin gezet, weet alleen niet hoe ze het dan met de parking hebben gedaan, iemand nog tips?
Ronijn
Rookt de trekker ook uit het carter? Dat zou een gebroken zuigerveer kunnen zijn. Hydrauliekolie komt niet maarzo in je carter. Dan zou je hydropomp lek kunnen zijn
Rick V
@Ronijn nee, rookt niet, ook nog niet bloed heet geweesd
Inter644fan
Ben bang dat de motor weer gereviseerd moet worden. Ik denk dat er imitatie spul is gebruikt wat nu al weer versleten is. Waterrem wil wel eens helpen als er heel veel jaar stationair mee gereden is of weinig belast is. Dan koeken de zuigerveren vast Maar niet na 2 jaar. Veel druk in je Carter komt door compressie wat weg lekt langs je cilinder heen. Ik zou de motor als je kennis hebt weer open gooien en alles nakijken. Als je geen kennis hebt iemand zoeken of naar een revisie bedrijf brengen. Goed is het zeer zeker niet.
Rick V
@Inter644fan ik bedoelde dat tie 2 jaar heeft stil gestaan, in al die tijd is tie ook nooit gestart en zal idd wel imitatie zooi zijn geweest
+1
Inter644fan
@Rick V door stil staan gaan ze eigenlijk nooit vast zitten. Ben bang dat imitatie spul het probleem is....
Welgerap52
Staat je motor olie nu nog wel op pijl?
Rick V
Netjes op pijl, motor koud net iets onder max er is natuurlijk ook iets uit gespetterd
Klein Rot
@Rick V
Rijdt de motor eens rustig warm en dan een uur lang goed laten werken zodat hij echt goed op temperatuur komt. De motor niet helemaal afsmoren maar gewoon laten trekken en toerental wisselen. Daarna met draaiende motor af laten koelen en stop zetten. De volgende dag controleren of het geholpen heeft
Rick V
@Klein Rot dank voor de tip!
twand2505
Wat heb je allemaal gedaan tijdens de restauratie... ik heb ook wel eens erg gelezen dat jij het inlaat spruitstuk ect hebt gestraald en op jou manier “goed hebt afgeplakt” zulke dingen kunne ook de oorzaak zijn. Van luchtdicht stilstaan Gaan de veren niet vast zitten. Mocht dat wel het geval zijn dan zijn die nu wel gebroken. Advies. Compressie meten en kijken hoeveel bar je mist en op welke cillinder ect
Rick V
@twand2505 ik had even contact opgenomen met lokaal lmb die zeiden idd ook compressie testen, maar straal groot kan het niet zijn afplakken en daarna uitspuiten met lucht en remmenreiniger of was benzine
Rick V
@twand2505 de verstuivers zijn er uit geweest lucht geleidings blikken en spruitstukken, ik weet niet wat u verstaat onder lucht dicht?

Heb toen wel alle inlaat poorten en dergelijke afgedicht
+1
Huuuuub
@twand2505
Dan zullen we hier wel een winnaar hebben..
Zandstralen is levensgevaarlijk, als hij een aluminium inlaatspruitstuk heeft hecht de grit zich in het aluminium en komt er langzaam bij beetje uit.
Dan is het feestje zo voorbij helaas.
Rick V
@Huuuuub het zou idd kunnen wat u zegt toch hoop ik het natuurlijk niet, ik ga eerst nog maar een uurtje rijden dat tie goed warm is en kijken wat tie dan doet maar als alle koppen er af moeten ben ik voorlopig wel klaar

(klik om te vergroten)

Huuuuub
@Rick V
De koppen zijn je minste probleem. Je krukas en nokkenas zijn waarschijnlijk ook enorm ingelopen.
Alle draaiende en bewegende delen krijgen enorme slijtage van straalgrit.
Laat de motorolie maar eens af, en ga dan eens met een magneet door de olie.
Als er veel slijpsel aan de magneet zit weet je voldoende.
Dan kun je de motor compleet demonteren/wegbrengen voor revisie.
Rick V
@Huuuuub hoe komt u daar bij? Alleen het inlaat sluitstuk en kleppen deksels zij gestraald en schoon gemaakt en gespoten, dit heeft lijkt mij niks met nokkenas en krukas te maken, carterdruk is het probleem dus moeten de koppen eraf om de zuigers en cilinders te vervangen
Huuuuub
@Rick V
Het grit word langs de zuigerveren mee naar onder de olie in geblazen. En schuurt daar de hele motor kapot.
Ik heb het zelf al meerdere keren meegemaakt dat klanten inlaatspruitstukken, luchtfilters of klepdeksels gestraald hebben. En deze schade opgetreden is.
Rick V
@Huuuuub tja, zou kunnen, maar ik hoop het niet, heb het goed schoon gemaakt maar dan moeten als nog de koppen eraf en de rest natuurlijk
Hannesman
Gereviseerde motor, heb je iets gezien van deze revisie? Foto's etc? Heb ook wel eens zoiets gehad met een trekker waarvan alleen de zuigerveren vervangen waren bij een "revisie" Gaat even goed, maar dan weer terug bij af
Rick V
@Hannesman nee idd niks gezien u kunt daar idd helaas gelijk in hebben
+1
goeiedag eem
@Hannesman precies dat is waar ik ook aan denk, maar daar kom je met een compressie test achter, en nadat je de motor helemaal los hebt en alles inspecteert. Vaak zijn er mensen die zo reviseren en hem snel voor een bult geld verkopen omdat hij "gereviseerd "is maar hij is gewoon verknoeid door zulke "monteurs "
Inter644fan
@goeiedag eem kan ook goed dat er imitatie rommel is gebruikt. Is net zo snel versleten. Maar ook alleen veren kan ook. Geen idee. Openmaken en je komt er achter
+1
goeiedag eem
@Inter644fan imitatie ben ik niet zo bang voor, je hebt genoeg "monteurs" die er even een hoonsteen zon 3 poot erdoor raggen (die een gelopen cilinder niet rond maakt) en menen dat het goed is, nieuwe zuigerveren erop zetten en hem weer in elkaar zetten net het verhaal volledig gereviseerd, dat dat is water naar de zee dragen. Ook heb je imitatie maar vervang alles in keer, (bus en zuigers) en je bent weinig meer kwijt en je hebt eer van je werk. Ben het zelf ook tegen gekomen in een motor
Inter644fan
@goeiedag eem zelf al een paar x in een motor van een international gehad. Vapormatic spul zat erin 30 uur goed gegaan en begon weer flink olie te zuipen. Wat het hier is blijft nog even gissen.
+1
Rick V
@Inter644fan ik heb ooit weleens met iemand contact gehad dat ging over een mwm motor en die zei dat je na het ombussen de motor in moet draaien dus flink laten werken dat de zuiger veren een plekje gaan binden bij wijze van. Heb het zelf tot nu toe nog nooit gedaan. Misschien heeft u dit zelf al wel gedaan?
Inter644fan
@Rick V een gereviseerde motor moet altijd inlopen. Hoef je hem helemaal niet zwaar voor te belasten. Maar met inlopen mag je jou problemen 110% niet krijgen. Hier zullen nieuwe zuigers zuigerveren en cilinderbussen in moeten wil je hem weer 100% krijgen.
+1
Rick V
@Inter644fan ik denk het idd ook maar de reactie die ik gaf gaf ik weer na aanleiding van uw reactie
+1
twand2505
Ik denk dat het gewoon een verhaal is van revisie met hoonkei en nieuwe veeren, sterk overdreven ovale cillinder en ronde zuigerveren, dit dicht dus nooit goed af, in dit geval kan het aan het werk zetten nog wel verschil maken dat de zuigerveren gaan slijten na de vorm van de cillinder en daardoor goed gaan afdichten, maar ik zou gewoon motor even los halen, met 1 dag heb je hem weer lopen als je alleen het loopwerk geviseerd, voor de tijd even olie druk meten om het draaiwerk te controleren, over het algemeen wordt je van elk klein dingentje vragen ect nooit veel wijzer. Soms gewoon met de info die mensen je geven aan het werk gaan, en niet steeds moeilijker gaan denken.
Inter644fan
@twand2505 kan hoor dat ie beter gaat lopen door te belasten maar 100% zal hij nooit worden. Gewoon openhalen die boel
Rick V
@Inter644fan ik denk idd dat dat het beste is ja, wel zonde van lak schade enzo
goeiedag eem
@Rick V als je hem netjes loshaalt is de lakschade bijna te verwaarlozen,
Rick V
@goeiedag eem ik ben een beetje een mieren dingeser 😉 maar toch is het raar 15min ong rond 1950 rpm geen olie uit de pijp en geen onderdruk eigenlijk dan opeens komt de olie eruit. Nagenoeg geen druk. Nu voel ik dat op de vuldop en heb dus 2 ventilatie gaten maar je zou zeggen dat je iets moet voelen is niet het geval. Motor na die 15 min aardig warm olie dun. Zet uit pijlen netjes op pijl rara politie pet?
Inter644fan
@Rick V zal een raadsel blijven. Hou je ons op de hoogte als je hem open hebt?
Rick V
@Inter644fan zeker! Zal denk nog wel even duren een steek as moet er nog uit voor nieuwe wielbouten nieuwe remvoeringen en electro nog
goeiedag eem
@Rick V ik had de mijne turbomotor aan de loopt de eerste 10 min geen drup olie en zo ineens kwam de olie eruit, via de uitlaat poort, na een grondige inspectie heb ik de compressie veer gemeten op de slot maat en die was goed binnen de tolerantie maar hij had blijkbaar wel gelopen in de oude bus en dus de zuigerveren versleten (niet goed op toe gekeken door drukte) en onrond . Nu nieuwe zuigers erin en nieuwe veren(had alleen de bussen vernieuwd) zitten nu bussen op van goetze en zuigers van kolbenschmidt en probleem over
Rick V
@goeiedag eem turbo motor 913? Ik heb op doel ze gezien rond 84 euro is denk bende? Origineel deutz zit dacht ik rond 340 moet ik effe navragen ks kost rond 200? Via kramp? En dan nog btw erbij😒 ik zag ooit een keer dat je de compressie moest afstellen met vullingen onder de cilinder en met een lood draadje onder de kop. Vind ik wel omslachtig al dat moment en al die hoeken of heeft u misschien nog tips? Ik denk dat ik morgen groot motoren even ga bellen kunnen ze misschien gelijk een aanbieding maken
goeiedag eem
@Rick V rick als je onderdelen moet hebben van ks bestel ze via ebay.de daar kost een set ks 913 turbo met pistonpen 40 mm 199 inclusief BTW en op granit/kramp 350 ex BTW, zit zoveel verschil in, mijn losse zuigers kosten ook 225 ex bij granit/kramp heb ze nu van ks bij een firma uit Berlijn voor 133 inclusief, zegels van ks en al erop en in de dozen van ks dus origineel spul 😉😉
Rick V
@goeiedag eem dank voor de tip! Ik heb zelf geen ervaring met eBay maar is het dan wijs om even de aanbieder te bellen of te controleren of deze echt bestaat?
Fendttrisixfan
@Rick V originele KS onderdelen kan ik ook leveren tegen een scherpe prijs
goeiedag eem
@Rick V nee ebay.de is allemaal geregistreerd, is totaal anders kwa voorwaarden dan marktplaats, wat erop staat moeten ze ook nakomen, ebay kleinanzeigen is voor particulieren
wotan2
@goeiedag eem zeggen ze, reken maar dat er niet geleverd word als de prijs te laag blijft. Al meerdere keren meegemaakt bij aanbiedingen zonder mindest preis, even later staat ie er vrolijk weer opnieuw op. Melden bij ebay heeft geen zin, die doen daar niks mee. Daarom kijk ik ook nog maar zelden op ebay.
goeiedag eem
@wotan2 dat zijn bied advertenties voor het veilen, dat kan ook maar dat zijn dan vaak gebruikte onderdelen. Als je gewoon bij soort kaufen kijkt kom je ze gewoon tegen staat beschikbaar aantal bij zet ze in de winkel wagen en rekent af en klaar is kees, niks geen probleem en komt op de aangegeven leverdatum thuis afgeleverd. Wel moet je even kijken of er ook geleverd wordt naar Nederland is dat niet het geval staat er "kein versand nach niederlande"
wotan2
@goeiedag eem ja, klopt grotendeels. Ik heb ook vaker via sofort kaufen gekocht, dat ging altijd wel goed; zelfs een keer een gazontrekker gekocht van het oude model jaar, en het nieuwe modeljaar geleverd gekregen omdat de oude op waren. Maar voor veilen geld ook dat er geleverd moet worden als er geen minimum prijs gehanteerd word, dit was 15 jaar geleden geen probleem.
Tegenwoordig blijven ze hem opnieuw in veiling zetten tot het gewenste bedrag gehaald word, ebay laat dit gewoon toe terwijl in de voorwaarden toch echt iets anders staat.
goeiedag eem
@wotan2 dat mag zijn heb een paar keer geboden maar ging mij de prijs te hoog dus daar geen ervaring mee, maar via gewoon sofort kaufen nooit geen problemen heb zo al zeer veel gekocht de laatste jaren
+2
case 745 xl
Ik heb mijn john deere 1640 enkele jaren terug gereviceerd deze had na revisie ook flink carter druk. Dat is na verloop van tijd en bij gebruik vanzelf over gegaan
+1
twand2505
Bestel maar ks bij ons aan de zaak dan ben je de helft goedkoper dan op kramp voor een 912 😂
goeiedag eem
@twand2505 ik bestel het vaak via ebay.de zit nagenoeg geen extra tussen handelaren tussen en scheelt bijna de helft, moet soms dan even een dag of 3 wachten voordat het thuis afgeleverd is maar dat kan dan wel uit.
Rick V
@twand2505 bredenoort toch?
Welgerap52
Orgineel deutz kost ook niet veel
+2
twand2505
@Welgerap52 dat is KS
Rick V
@Welgerap52 waar haalt u die dan?
+1
twand2505
@Rick V ook die vraag is hier al 4x beantwoord 😂
+1
twand2505
@Rick V bredenoord, kramp, granit & ebay
Rick V
@twand2505 die persoon had het over origineel deutz is is lijkt mij niet het echte origineel vandaar de vraag. Maar ik begrijp dus dat origineel inmiddels is is😊
Welgerap52
@Rick V bij de deutz dealer of deutz rotterdam volgens mij kan je dan wel ruim onder de 150 euro per cijlinder klaar zijn
marcus 1
Op de originele cilinderbussen van DEUTZ staat er op de buitenzijde DEUTZ in gegraveerd.
heb bij andere leveranciers dit nog niet zien staan (dus origineel bij andere leveranciers????)
kwaliteit heeft een prijs! goedkoop blijkt dikwijls.....
InsaneNL
@marcus 1 lijkt me nogal logisch dat een fabrikant niet zomaar de deutz naam er in mag zetten, maar dat zegt helemaal niks over uit welke fabriek het komt. kolbenschmidt is top kwaliteit en maakt de bussen voor heel veel motor bouwers.
twand2505
@marcus 1 die worden ook gemaakt door KS zelfde makelarij alleen met naam er in, wij bestellen orgineel bij deutz krijg je KS voor een 812 wordt niet meer gemaakt door KS maar dan geeft deutz zelf hun alternatief en dan wordt er ook aan gegeven dat het geen orgineel deutz is. Maar dit maakt ook allemaal niet zoveel uit. Zolang er maar geen delegro of granit oid gemonteerd wordt is mijn mening
InsaneNL
@twand2505 wat is er mis met het spul van delegro dan?
twand2505
@InsaneNL aanzienlijk kwaliteit verschil, hobbymatig is het absoluut prima hoor!! Maar voor trekkertrek of intensief gebruik zou ik altijd orginele onderdelen gebruiken of wat deutz zelf voorschrijft. Als delegro oid door deutz erkend wordt zouden hun dit ook aangegeven hebben als goed alternatief

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
61
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0