Illustratie van:

Massey Ferguson 3050 - Versnellingsbak AB

Hallo
Ik heb mijn oog laten vallen op een 3050 2wd met plm 5000 uren. Deze heeft (helaas) een AB bak waar ik nogal spookverhalen over hoor. Kan iemand mij vertellen of je met een AB bak per definitie ene kat in de zak koopt, waar moet ik op letten bij aankoop? Welke problemen doen zich voor en wat zijn dan reparatiekosten? Alvast bedankt voor de reacties.
groet,
Jelle

Deel dit topic

Reacties

eddie
AB bakken zijn lang niet allemaal slecht, maar helaas hebben wij er ook 1 gehad die wel slecht was, 3060 met ab bak maar die was zo goed als af, er zat zelfs ijzerslijpsel in het oliefilter dus die hebben we gauw weer weg gedaan,

Het probleem; slecht schakelen, niet in sommige versnellingen willen, niet van a naar b kunnen schakelen en andersom.

Reparatie kosten ? heb geen idee maar ze kunnen het minstens reviseren maar monteurs uren zijn ook duur 😛

Hier komt iig nooit geen mf weer met een ab bak.
schaubagri
Wij hebbe onze ab bak vorig jaar laten reviceren met 6100 uur op de klok koste ruim 5000 euro aan reparatie en ook hier nooit weer een mf met ab bak
fendt vario 309
Wij hebben ook 3050 Met AB bak maar nooit problemen mee alleen als je hem net hebt gestart wil die niet in de 3 en 4 maar even later wel weer 😛
Wim3065
2 AB bakken, samen 20 000 uur gelopen, kosten: 0 euro... Het heeft met het bouwjaar te maken, de MF's na 93 zijn van betere kwaliteit dan die ervoor. Woorden van de dealer.
Jelleh
Die ik op het oog heb is van 88. Ben een hobbyboer met 10 koeien, ik verdien mijn geld er niet mee zeg maar. Als ik het zo lees kan ik er maar beter niet aan beginnen. Jammer want de trekker ziet er erg goed uit en qua formaat lijkt hij me ideaal.
Eric MFUF
@Jelleh

Dan weet je ook wel of deze MF al problemen heeft met de A-B bak of niet?

het probleem is vaak een losgelopen borging, ze lassen ze vaak vast, maar ja ben je handig.. kun je mee helpen met sleutelen, scheelt altijd in de kosten.. zo niet kan 't goed gaan.. 2e hands is altijd een gok.!
mikejd
Ik vind het een drama op het land zweren sommige bij die bakken maar als jij veel op de weg zit is het gewoon een drama het veele schakelen het langzaam opgang komen 16/16 is meer dan voldoende
Wim3065
@Jelleh

Zoals Eric zegt, 2de hands is altijd een gok... Indien je via een dealer koopt krijg je garantie, als het particulier is tjah... Dan is de gok groot 😄. Voor hetzelfde geld rijdt deze trekker nog 10 000h zonder problemen. Je weet dit nooit!
BoervanHarten
Jelleh, als jij er rustig mee omgaat dan kun je gerust die trekker aanschaffen, als je met zo'n trekker juist daarna nog een gaat roppen in de versnellingen, ja dat is de goden verzoeken zoals men dat zo mooi kan zeggen. Als ik jou was zou ik me er niet zo druk maken over die AB bak, dat loopt wel los. Ik heb voor een veehouder gewerkt, die had een 3060 met 8000 uur, ook AB bak, geen problemen mee gehad.
Jelleh
Bedankt voor alle goede adviezen! De trekker staat bij een particulier. Ook deze heeft m tweedehands gekocht maar hij wil nu een zwaardere ivm loonwerkactiviteiten.

Die truuk met vastlassen, moet de versnellingsbak dan helemaal los of kun je erbij via een af te schroeven deksel? Ik zou dat preventief kunnen doen natuurlijk.
fendtinterfan
Ik weet een 3060 met ab bak, met 11000 uren, niks aan de hand zolang je rustig (vooral: stilstaand!) van A naar B schakelt
MaartenMandemaker
Goed vierkant schakelen en vooral rustig in de versnelling laten lopen, en niet 'geforceerd' hem erin trekken.

Ik dacht dat je bij de A-B kon via het deksel aan de zijkant van de bak. Maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen
goeiedag eem
Ja voor zover ik weet kun je er vanaf de zijkant bij, de 3060 van onze buren is ook al 2 keer losgeweest om de ab bak, 1e keer losgelopen borging en de 2e keer afgebroken schakelvork. Dit is het groote probleem van de 1e ab bakken volgens de dealer,omdat de schakelvorken in de latere ab bakken van 93 en later van een betere materiaal soort gemaakt zijn, zijn ze daarna veel beter geworden
Valtra-fan Teun
Op het werk hebben we ook een 3050 met AB bak en heeft nu bijna 10.000 uren op de teller maar nog geen problemen hiermee gehad. Vind het alleen wel jammer dat hoge B1 een iets te hoge versnelling is om goed te kunnen wegrijden.
BoervanHarten
Jelleh, als ik jou was zou ik zelf persoonlijk niks prefentiefs gaan doen, rustig met de trekker omgaan en dan gaat het wel goed, ook als anderen hier zeggen dat ze met trekkers gereden hebben met bijna of meer dan 10.000 uur, joh, rustig schakelen en wat maarten zegt, goed vierkant schakelen, if something is not broken, than there is no reason to fix it
Jelleh
Misschien moet de prijs dan de doorslag geven. Wat mag ie volgens jullie kosten. 1988, plm 5000 uren, zie ook bijgaande link.

agritrader.nl/tractoren/tractoren/…
NH-Ford
AB bak hoeft zeker geen slechte bak te zijn, zoals hier al gezegd, ga je er rustig mee om en hem ook de tijd gunt om te schakelen gaat het prima.
Probleem is altijd met 2de hands dat je niet hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan.
Om schakelvork te wisselen, of om bij de borgmoer van tandwielen/synchromes te komen moet de trekker doormidden, de omkeer met powershiftpakket moet je dan eerst uitpakken en dan kun je er bij.
Schakelgaffel 1-2/3-3 versnelling vervangen wil wel alleen van de zijkant.

Die trekker van de advertentie gaat zo 12 000 kosten ben ik bang voor, ook nog luxe versie, snelversteltrekhaak en wss ook spaarstand en toerentalschakeling in cabine.
BoervanHarten
De trekker mag dan dubbellucht hebben en een verstelbare trekhaak, feit blijft dat de trekker al 23 jaar oud is. Ik heb zelf nog even verder gekeken, en als ik zie dat er 6 cilinder's van deze serie aangeboden worden voor het bedrag wat NH-Ford aangeeft, ik denk dat je wel wat lager kunt gaan bieden. als ik bijvoorbeeld een 3060 zie sta in lelystad met 4 wd en 3 jaar jonger met 6900 uur voor minder dan 10.000 euro, dan denk ik dat je dat als max voor deze trekker moet aanhouden. Ik zou als ik jou was eerst 8000 bieden. kijken wat de verkopende partij zegt
Jelleh
Ik heb inmiddels contact gehad met de eiganaar en 8000 euro is de prijs.

Tja, 8000 euro voor een trekker is ook wel zo'n beetje het maximum wat ik als hobbyboer verantwoord vind. Maar dan zit ik natuurlijk niet te wachten op een mogelijke reparatie van een paar duizend euro. Ik wil toch eens kijken of 7000 ook bespreekbaar zal zijn. Ik heb een 16/16 bak in bodegraven te koop zien staan voor 7500, en die zijn vast populairder. Zal wel een beetje overkomen als knijpstuiverigheid maar deze hobby is op dit moment redelijk budgetneutraal dus veel risico wil en kan ik me niet permiteren. Liever dan een beetje risicoruimte inbouwen.
BoervanHarten
Je kunt altijd 7000 bieden, kijken wat die kerel doet, en als je dan alsnog halverwege moet komen, lijkt het me geen slechte deal. En over die bak, wat we al zeggen, rustig mee zijn, dan gaat het wel goed. De slechte verhalen komen altijd bij lui weg die niet weten hoe ze met spul om moeten gaan.
Ramrod2
Die AB bakken konden worden gemodificeerd, zodat de schakeling niet meer zo vliegensvlug gaat. Of de trekker deze modificatie gehad heeft is door een kenner van buitenaf te zien.
Velen waren te krenterig om te modificeren onder coulance, maar lopen wel te klagen
De MF man
Die bakken zijn inderdaad een beetje gevoelig voor storing maar dat valt reuze mee als je idd voorzichtig schakelt. je kunt wel rijdend van de a naar b schakelen maar niet van b naar a.
the ferguson
Wij hebben er ook een maar ik zou gewoon een normale nemen want er zit iets te weinig snelheid tussen

(je moet dus gewoon schakels overlaten)
heel iritant

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3050 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
59