Illustratie van:

Deutz D4006 - De motor loopt alleen stationair, geef je gas dan smoort hij

Zelf geprobeerd te ontluchten, naar één cilinder gaat geen brandstof vanaf de brandstofpomp.
Heb alle brandstof afgetapt tank schoongemaakt, opvoer pompje filter schoongemaakt, maar niets helpt hij loopt alleen stationair en ook nog moeizaam. Wie kan mij helpen??

Deel dit topic

Reacties

Rick V
Heeft tie lang stil gestaan dat u weet?

Pomp plunjers vast?
Uithandle?
Opvoerpomo kapot te weinig diesel in de galerij?
Lucht filter? Denk dat dat het niet is
Loopt tie stotend? / haperend?

Laatste Heb ik bij mijn f3l912 motoren ook vaak gehad zit er overal nog een beetje lucht in ipv diesel heb er evt wel een filmpje van

Er zijn leden die weten echt alles! Dan ben ik een leek bwv😉

Kun je anders misschien een filmpje uploaden?
Peter001
@Rick V
Dank voor je reactie, ik heb een filmpje gemaakt maar hoe upload ik die nu hè?
Rick V
@Peter001 upload video maar dan moet tie eerst op yt zeer omslachtig helaas
Peter001
@Rick V
Sorry geen idee, ben er niet zo handig mee.
Ik ga morgen wel eerst alles schoonmaken.
Rick V
@Peter001 had u toch al gedaan of heb ik dat verkeerd begrepen? Werkt uw tank kraantje nog?

Dat tie niet vol zit of bijna dicht staat
twand2505
@Rick V als er dusdanig lucht in had gezeten dat die niet op toeren komt dan blijft ie ook niet lange tijd stationair lopen.
twand2505
@Rick V pomp plunjer kan in principe ook niet vast zitten omdat dan de regelstang ook niet beweegt en deze staat uit in stand volgas, dan zou de trekker op holslaan als dit het geval was. Dit was de man wel opgevallen😝 De motor kan in principe ook zonder opvoerpomp lopen omdat de tank hoger ligt dan de motor (wet van communiceren vaten) als die geen vermogen vraagt blijft die daar wel op lopen. Uithandel had gekund maar dan had die niet op 2 cillinders wel brandstof gegeven en op een niet. Dan had die op alle 3 minder of bijna niks moeten geven. (Tips)
Rick V
@twand2505 dank voor je tips! Zoals ik al zei zijn er de echte experts!

Ik moet en kan nog heel veel leren!

Zelf wil ik eigenlijk de 4006 helemaal uit mijn hooft kennen!

Heb er nu 3 gehad 1 is tie met de gekke motor kwaal waar ik binnenkort aan ga beginnen

1x sloop d4006

En 1x een die klaar was licht groen blauw en zilver

Wat ik ooit ook een x had is dat de motor niet lekker liep nadat alle diesel eruit was geweest en toen ik de retour op de pomp losmaakte en met de opvoer pomp weer ging pompen tot er diesel uit kwam deed tie het wel erg goed. Waarschijnlijk was de retour een beetje verstopt en zat er dus nog een beetje lucht in de galerij denk ik

Ook heb ik een tijdje geleden een industrie 3cil 912 gehad heb ik nog steeds van een compressor gas handel ging op en neer plunjers echt vast! Hoe die regelaar werkt achter het gas handeltje weet ik niet maar ik ben van mening dat tie wel op en neer kan gaan als ze vast zitten ze draaiden slecht dus kun je denk niet meer inspuiten en dus ook geen toeren verhoging heb op labtop foto's staan hoe het precies zit zou ik graag ook een keertje weten😉

In ieder geval nog een x dank voor de tips!

En als ik iets fout zeg of hardop denk bwv zeg het dan maar maar zou ik volgende x dan misschien een reactie beter als vraag kunnen formuleren zodat "we" als leden misschien tot een oplossing kunnen komen?
twand2505
@Rick V als alle diesel er uit is geweest kan hij op de pomp vaak wel ontlucht zijn maar blijft er in het filter boven in nog een luchtbel zitten, dit omdat het filter op de kop zit. Deze trekt ie er vaak Zelf wel doorheen dit kan soms wel eens problemen geven.

Jouw gas Handel zit aan de regelaar vast deze verschuift de helix. Als de plunjer echt vast zit, verdraait je helix niet dus kunnen de centrifugaal gewichten de gashandel niet terug trekken, dit uit zich vaak in dat de overige plunjers die niet vast zitten maar blijven brandstof bij geven dus blijft hij maar optoeren (op hol slaan) dit zijn veel dingen waar je aan moet denken als je een motor pakt die lange tijd stil gestaan heeft. Dit komt vaak door het wegzetten met rode diesel de diesel die verzakt en de kleurstof in de rode diesel droogt op hierdoor kan de helix in de plunjer dus vast gaan zitten.
Rick V
@twand2505 deze pomp zat zoals ik eerder zie op een diesel compressor

De helix is dat "dingetje" om het zo te omschrijven dat je plunjer draad om de hoeveelheid inspuiting te regelen?

Ik kan uw uitleg denk ik deels wel begrijpen en ga dit zeker niet tegen spreken!

Ik snap zelf niet echt helemaal hoe het precies inwendig werkt

Ik had toen het idee dat de klinkers verticaal vast zat de helix als ik het dan goed begrijp draaide er moeizaam omheen op een gegeven moment met veel kruip olie en een kunstof hamertje en een schroevendraaier waarmee ik ze voorzichtig gangbaar mee heb weten te krijgen

Toen gingen de plunjers nog niet verticaal op en neer nadat je de nokkenas verdraaide de veren bleven hangen en ze kwamen niet terug dus dat ook met kruip olie gangbaar gemaakt

Toen leek alles te werken. In de praktijk nog niet getest had toen een mooie andere pomp inmiddels
twand2505
Draai eerst het kapje er maar eens af met de niveau plug, hoogst waarschijnlijk staat deze vol met diesel aftappen en dan weer proberen als jij zegt dat die bij een plunjer geen opbrengst heeft pompen ze het vaak het pomphuis in. Dit gebeurd wel eens door met dichte filters te rijden. Dan komt er toch wat vuil door de pomp heen waardoor je de plunjer beschadigd. Is dit niet het geval graag even aangeven dan zijn er nog meer dingen die je kunt proberen.
roscho
Laat de motor eens stationair lopen en draai dan stuk voor stuk de leidingen van de verstuivers los. Luister wat de motor doet, zakt het toerental, dan is die cilinder NIET het probleem, draai die leiding dan weer vast. Vind je er een waarbij het toerental niet zakt, dan doet die niet mee, dat is de boosdoener. Laat die verstuiverleiding even los, totdat je zeker weet dat hij diesel spuit en geen luchtbelletjes. Draai dan de leiding weer vast. Gaat de motor beter lopen, dan is het probleem opgelost. Blijft de motor slecht lopen, controleer dan de verstuiver op die cilinder.
Komt er ook na ontluchten geen diesel uit die leiding, dan weet je dat het in de brandstofpomp zit, er zou een plunjer vast kunnen zitten.
Je stelt trouwens dat je het filtertje bij de opvoerpomp hebt schoongemaakt. Je bedoelt hier het gaasje in de banjobout? Als er echt veel smurrie in de tank of brandstofleiding zit, kan dat na 10 min. draaien al weer dicht zitten. Controleer het daarom nogmaals. Blijkt het opnieuw dicht te zitten, overweeg dan om een los filtertje vóór de opvoerpomp in de leiding te monteren: stukje leiding wegzagen, zaagsel GOED verwijderen (spoelen, uitblazen) dan dan met brandstofslang en slangklemmen een filter los in de leiding hangen. Uiteraard eerst weer opnieuw ontluchten.
Peter001
@roscho
Oké dank voor de tip ik ga het proberen.
Bedankt mensen , we gaan er weer tegenaan.
joop-same
@Peter001 De pers ontlast klepjes kunnen ook vast zitten of geroest en open blijven staan dan wordt er geen druk opgebouwd en gaat de brandstof heen en terug zeg maar.
Deze zitten in de dikke wartel waar de verstuiverleiding op zit, let goed op dat er geen veertje weg valt, en monteer een nieuwe afdicht ringetje en de O ring, en na montage de regelstang controleren of deze soepel heen en weer wil.
twand2505
@roscho als dit het probleem Dan was die nooit Stationair goed blijven lopen, een 3 cill blijft nooit op 2 cillinders lange tijd stationair lopen dan had die altijd na een bepaalde tijd zelf de lucht er uit gedrukt. Mocht het verhaal van de man niet goed omschreven zijn dat die stationair ook niet goed/ blijft lopen dan kan het wel een lucht probleem zijn
roscho
@twand2505 @Peter001 schrijft dat hij ook stationair moeizaam loopt. Daaruit heb ik de conclusie getrokken dat er misschien een cilinder niet meedoet. Maar hij loopt wel. Door de verstuiverleidingen een voor een af te koppelen, zal de motor vast afslaan omdat 1 cilinder niet voldoende is. Maar dan weet je in ieder geval dat de cilinder van de afgekoppelde leiding wel meedoet. Kun je er een losdraaien waarbij de motor gewoon doorpuft, dan doet die cilinder niet mee. Je weet dan in ieder geval waar je zoeken moet.
Peter001
@roscho
Top dat is het geval.
We gaan hier mee verder.
Dank voor je reactie.
twand2505
@roscho ik had over het stationair moeizaam lopen heen gelezen 😂
Wat jij zegt dat kan uiteraard maar dan had ik alsnog de lekdiesel eerst afgetapt om te kijken hoe dusdanig het peil stijgt in de pomp
twand2505
@roscho uiteraard na het bepalen of een plunjer echt niet mee doet/ welke het is wat ik ook in mijn eerste reactie benoemde

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0