Ik ben van plan om deze week een dexta te kopen zodat ik in vervolg me boot met trailer bij huis te kunnen zetten in de wintermaanden. normaal laat ik de boot takelen op de trailer, maar is dit handig trekkertje ook mans genoeg om een boot en trailer van 2500kg via een trailer helling omhoog te trekken ??
ik had al gezien dat de dexta zelf kaal ongeveer 1500kg weegt en dat hij een drawbar pull heeft van ongeveer 2000kg. wat is jullie advies hiermee ?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
ik heb 105 fendt gezien die een varkens traler de dam af trok om dat er te wijing ruimte was om de vrachtwagen er voor te zette
alleen zit geen differentieelslot enzo op.
Ik heb dit jaar zelf vernomen dat een kar van 1 a1,5 ton deze moest ik tegen een klein heuveltje duwen dit met de fordson niet goed lukte.
Hij had vermogen genoeg maar slipte gewoon
Helemaal mee eens ; voor echt trekwerk is de gewichts verdeling niet optimaal .
Ik denk dat een b.v. Deutz D 25 meer trekt zonder te
"krabben " met zijn achterpootjes !
als een trekker gaat krabben met zijn achterpootjes dan begint het toch verdomde veel op een kat te lijken
Kat krabt meestal met voorpootjes
oh ja sorry mijn fout
nou dan maken we er iets van wat met zn achterpoten krapt
gewichten erop gooien , krabt het niet meer, hahahaha
als je een gewicht op een kat gooit krapt die ook niet meer
Ik ga zaterdag of zondag gewoon proberen de boot via de trailer helling uit het water te trekken.
Hoever kan een dexta in het water staan trouwens.....
Als het echt niet wil dan laat ik de boot wel gewoon weer takelen door de havenmeester. Alleen ben ik dan steeds afhankelijk van de takeldagen en geplande tijden van de havenmeester.
het vervangen van koppelingsplaten staat ook ergens beschreven toch ??
Ik zag op deze site een mooie foto van een dexta met een kar waar een lading stro op lag en waar ook nog een transportsysteem aan de zijkant zat !! Dus ik ben bijzonder gemotiveerd !!
Ik zal wel foto's plaatsen van het resultaat.
In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal.
een nieuwkomer in de trekker wereld
De remtrommels moeten in ieder geval boven de waterspiegel blijven. Die houden niet zo van water.
Als er water in de trommels loopt is het echte remmen er wel af, en bovendien gaat de boel roesten. Niet alleen die binnenkant van je remtrommels, maar wat te denken van de bewegende delen zoals de remschoenen, en het asje wat de remschoenen naar buiten drukt tegen de trommel aan.
Mocht hij doorslippen op de helling dan zijn er wel gewichten te vinden voor in de achterwielen.
Is de koppeling van de Dexta die jij op het oog hebt slecht dan?
Mocht je documentatie of info nodig zijn, laat het me dan even via een PB weten.
Succes!
ik zeg doen! mooie trekkertjes betrouwbaar alleen idd niet met de trommels in het water rijden die lopen vol
succes!
van welk bouwjaar is jouw dexta? de mijne is van bouwjaar 1961 maar heeft wel een diff. slot
zijn mooie trekkertjes ja ben de mijne het blok terug aan het inbouwen ff helemaal opgeknapt. wil er onderhand wel weer is een stukkie mee toeren trouwens nog een vraagje jouw uitlaat loopt bovenlangs maar de eerste dexta's hadden de uitlaat onderlangs....?
afgelopen zondag trok de dexta met gemak de boot en trailer uit het water. Wielen slipten gelukkig niet door.
Dexta bevalt goed en komend winter ga hem technisch in orde maken