Illustratie van:

Ford 3000 - Radiator word niet warm bij lange werktijd

Ik heb een vraag over mijn ford 3000.
Is het normaal dat na 2 u werken de koelvloeistof niet echt warm is in de radiator? lauw dus
zou het kunnen dat de waterpomp niet werkt deze word volgens mij mee aangedreven met de V-riem toch ? De temperatuurmeter werkt ook niet dus daar kan ik ook niets op aflezen.
Hoe kan ik dit te weten komen.

Deel dit topic

Reacties

basia
Denk eerder dat er geen thermostaat in zit ; of open blijft staan .
dan komt de motor ook niet op temperatuur
Als de waterpomp niet werkt ; gaat de motor wel koken na enige tijd
Welten
Thermostaat is er vaak uit gehaald omdat deze koelproblemen hebben door veel roest in het blok. Zit antivries op en na lange tijd roest alles vol
Johan 1966
@Welten ik dacht dat antivries het koelwater schoon zou houden? Bij is het ook roestwater in de radiator, best aflaten, spoelen en terug vullen dan? Gebruiken jullie antivries of een ander product?
Welten
@Johan 1966 je moet die om de zoveel tijd vervangen maar dat gebeurde vroeger veel te weinig. Koelvloeistof heeft niet het probleem dat alles gaat roesten als je hem een tijdje laat zitten
Johan 1966
@Welten ik wil wel koelvloeistof gebruiken maar kunnen de dichtingen daar tegen als het jaren antivries geweest is?
Welten
@Johan 1966 ja daar ben ik niet zo bang voor. Hoop alleen niet dat er te veel roest in het blok zit
Johan 1966
@Welten kan ik dat controleren of is er een middel om te spoelen?
Welten
@Johan 1966 je kan van dat spul kopen dat je dan nu bij de anti vries gooit en dan komt de roest los. En dan laat je alles af en nog een paar keer spoelen. Daarna koelvloeistof er op
Johan 1966
@Welten heb je eventueel een merknaam van 'dat spul' 😄
Welten
@Johan 1966 hebben ze veel soorten van te koop bij automateriaal zaken.
Piet1960
@Johan 1966 Kan ook met soda.
Johan 1966
Zal idd geen thermostaat inzitten...
Krikke 3
Bedankt , ga eerst de thermostaat vervangen en ineens de waterpomp als hij dan toch open ligt om zeker te zijn, dan hoef ik niks te vrezen voor te warm lopen van de motor.
jammermaarhelaas
@Krikke 3

Ik zou meteen even een nieuwe pakking monteren, en let op dat je de thermostaat er in de juiste richting in legt, hij kan op op kop, en dan werkt het niet goed. De temperatuur voeler (dat deel wat de thermostaatklep opent) moet aan de kant van de motor zitten.
+3
Corne S
@Krikke 3

Temperatuurmeter repareren is misschien ook handig;).
+1
jammermaarhelaas
@Krikke 3

Hier staat een en ander in over de temperatuur sensor en meter:
tractorfan.nl/topic/57448/
tractorfan.nl/topic/57448/

Sensor zit voor in de kop van de motor, net boven de waterpomp, zit 1 kabel op. Als het water warmer wordt wordt de weerstand van de sensor kleiner en slaat de meter uit.
Krikke 3
@Corne S Wat kan er allemaal mislopen bij een temperatuurmeter ?
Krikke 3
@jammermaarhelaas Oké bedankt . Zo wordt een mens weer wat slimmer...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 en hebben de trefwoorden waterpomp en radiator geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN