Lamborghini 774-80 - Voor wielen lopen aan

Onlangs kocht ik een Lamborgini 744

Vandaag viel mij op dat de voorwielen bijna aanlopen tegen de moeren
Als je voor de trekker staat, dan staat de bovenkant van voorwielen wat naar binnen (wat vermoedelijk ook de reden is dat ze (bijna) aanlopen

Wat kan/moet ik hier aan doen (het is mijn eerste trekker dus moet nog wel wat leren)
Toxiq

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

lemken
Speling op de wiellagers
+1
MaxxuM4ever
Vooras even opkrikken en voelen of
Er ruimte ergens op zit. Kun je de voorwielen omdraaien zodat de banden verder van de boutkoppen afkomen?
Heb je ook een foto van de hele trekker, ben wel benieuwd.
+1
John104
@MaxxuM4ever ik zou ook proberen het wiel om te draaien. Dit zit wel erg kort erop.
wotan2
Ik zou ook eerst eens naar de wiellagers kijken.
+1
langeslagdiesel
@wotan2 ja dat is het eerste waar je naar kijkt. En na stelt.
Fast Eddy
Als je wat bredere voorbanden hebt is het inderdaad krap. Mijn Hurlimann heeft smallere voorbanden. Maar als ik daar een bredere band op wil moet ik de velg omdraaien.
Ik raad hetzelfde aan als wat ook al eerder is genoemd, kijk eerst naar de wiellagers.
+2
joop-same
Dit komt met bredere banden vaker voor, ook als er niet teveel speling op de lagers zit.
Je kan een afstand hart plaat maken van 5 mm dik en deze tussen het wiel en de naaf
leggen dan heb je voldoende ruimte tussen de band en de fusee arm over.
+1
Toxiq
Tof, daar kom ik verder mee
eerst maar eens opzoek naar de krik, we zitten in een verhuizing, dus hij ligt ergens...maar waar ???

Foto's zal ik maken en posten

Wielen omkeren goed idee, ga ik ook naar kijken
joop-same
@Toxiq Dat zou ik niet doen ze komen dan op heel breed spoor, ook al loopt de band op deze afstand dan gaat er nog niets fout.
Krispax
@joop-same idd, zolang de voorwielen maar niet breder staan dan de achterwielen.
MaxxuM4ever
@joop-same het is een 2wd trekker, de offset van de hartplaten lijkt me niet zo gigantisch dat je dan van 1,5m naar 2m spoorbreedte gaat toch als je de wielen omdraait?
joop-same
@Toxiq Je zou ook de banden spanning nog even kunnen meten 2,5 bar max.
roscho
Ik zou eerst de staat van de wiellagers controleren (vooras aan een kant opkrikken en kijken of er dan meer ruimte komt). Ook zouden de fuseelagers (=draaipunten in de rechtopstaande as waar de wielen kunnen sturen) versleten kunnen zijn. Als e.e.a. niet al te vast in elkaar zit, kun je daar gemakkelijk nieuwe lagers in zetten.
Als alle lagers goed zijn, zou ik me er verder geen zorgen over maken, er is nog ruimte en zonder lagerspeling zal de band de bout nooit raken.
Toxiq
Sorry voor de late reactie, verhuizen slokt een hoop tijd op 😄

De lagers hebben inderdaad speling, deze worden nagesteld, hopelijk is het dan beter
De wielen staan op 2.6 bar, dat lijkt me in orde
Fast Eddy
@Toxiq

2,6 bar is veel te veel. 2 bar is het maximum. Meestal doe ik er 1,8 bar in dan heb je ook nog een beetje vering van de band.
pa
Heet stoken en verbuigen zou dat wat zijn??
+4
wotan2
@pa ja, dat is de manier; binnen een week breekt de asstomp en is er ruimte genoeg
+1
Toxiq
Eddy bedankt, ik had begrepen dat 2.5 de max was....
ik zal hem terug zetten naar 1.8
boskje
Zoiets hebben wij vroeger met een mestwagen gehad.
Wij hebben toen wat ringen van 0.5 mm bij het LMB gehaald en deze er tussen gedaan, probleem goedkoop en goed opgelost.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Lamborghini 774-80 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!