(te) hoge oliedruk - oliedruk meter op maximum

Zodra ik de Mccormick D320 start gaat de oliedruk op de meter naar maximaal. ook tijdens het stationair draaien.. Als de motor wat opwarmt gaat de olie druk niet omlaag. Er zal mogelijk ergens een overdruk ventiel zitten maar weet iemand waar dat zit?
Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad? zou het kunnen dat die overdruk niet werk?
Loev

Reacties

Klein Rot
@Loev
Het olie druk regelventiel zit aan de oliepomp die in het carter hangt. Is de manometer nog wel goed?

(klik om te vergroten)

Oliepomp nr 4 is het overdruk ventiel
+1
Rick V
Misschien zeg ik iets geks vandaar eerst de vraag hoe is de olie?
Loev
@Klein Rot top dank je wel, iemand ervaring dat dit regelwerkje stuk kan gaan waarschijnlijk een kogel met een veer? De manometer is nieuw! @Rick V de olie ziet er goed uit en voelt ook goed..
Klein Rot
@Loev
Welke manometer zit er nu op? Die met het rode en groene deel op de schaal. Anders even een gewone manometer met een goede schaal verdeling tot 5 bar monteren en dan kijken wat de smeerolidruk werkelijk is.
Jan mf6465
Dat gebeurde wel vaker zei de man van het revisiebedrijf. Meestal knapt de oliefilter uit elkaar zei hij.
+1
Jan mf6465
De drukregelaar van een motoroliepomp kan wel degelijk vast gaan zitten. Bij mijn volvo 2254 is die ooit geblokkeerd. Gevolg was de pakking tussen het oliefilterhuis en het motorblok kapot gepompt. Natuurlijk naar onder toe zodat je het niet direct zag. Een oliespoor van 300m op de weg en nog 100m verder zat de motor al vast. Krukas lagers waren vast gesmolten aan de krukas. Ik dacht altijd dat je toch nog eventjes kon rijden zonder oliedruk doordat er een oliefilm tussen de lagers en krukas zit. Volgas zonder oliedruk draait de motor dus nog geen halve minuut
Loev
@Klein Rot Dank je wel voor je tip, goed idee, eerst maar een kijken wat de werkelijke druk is voordat ik de oliepomp ga verwijderen. Ik heb idd de meter met het rode en groene deel op de schaal. Dit is een nieuw instrumentje, de oude meter was totaal verweerd maar de wijzer stond ook altijd op max tegen het nokje.
Loev
@Jan mf6465 Dat is best een verontrustend bericht Jan. Ik had me nog voor kunnen stellen dat de diesel op hol zou slaan omdat die mogelijk op zijn eigen motortolie zou kunnen gaan lopen. Maar dat alles uitelkaar barst...... Ik heb er nog bijna 40 km mee gereden onlangs. Oppassen dus.....

Ik ga even kijken of ik een manometerje met schaal kan vinden. Eerst maar even meten....
wotan2
@Loev alles uit elkaar barsten is overdreven, maar het systeem gaat lek op de zwakste plek. Gevolg is dat je olie wegvloeit en de smering stopt, kort daarna stopt je motor........
Klein Rot
@wotan2
Bij deze motor zal het overdrukventiel dat voor het filter zit openen hierdoor gaat de olie ongefilterd naar de te smeren delen in de motor.

(klik om te vergroten)

Bij 9 zit het overdruk ventiel deze zal openen als het filter zo versmeert raakt dat er bijna geen olie meer doorkomt.
wotan2
@Klein Rot in theorie heb je gelijk; als de drukwaardes die topic schrijver aangeeft echter kloppen, werkt dit niet (goed). Met als mogelijk gevolg dat elders een breuk ontstaat, met desastreuze gevolgen.
Loev
@wotan2 ik geloof ook niet dat de boel zomaar uit elkaar barst, Ik heb het oliefilter eraf gehad. Zag er allemaal keurig uit. Nauwelijks vervuild. Overdruk kogel en veer zag er ook goed uit. @Klein Rot Belangrijkst is toch de de echte druk meten, ek heb echter een paar maanden geleden de schuur opgeruimd en de druk meters van de hand gedaan, die lagen er al meer dan 10 jaar.....Ik heb geprobeerd de motor heel langzaam te laten draaien maar de druk zakt niet. Ik ga op zoek naar een goed manometertje.....
Jan mf6465
Zo een dikwandig filterhuis waar het oliefilter in zit zal inderdaad niet openscheuren en de overdrukklep zit er ook nog tussen. Hij zal waarschijnlijk een (goedkoop) opschroeffilter bedoeld hebben wat kan openknappen bij veel te veel druk. Bij mijn vastgelopen motor zat het plunjertje vast. Er zat een klein braampje aan. Blijkbaar was dat genoeg om zich vast te zetten.
Loev
Oke, Wat ik even heb begrepen is dat ie overstort zich zou moeten openen bij een druk van 6 bar. Weet jij of dat klopt?
Klein Rot
@wotan2
Volgens het werkplaats handboek is de meter met het rood groene display zo gedimensioneerd dat de de overgang van rood op groen bij 0,5 bar moet liggen en het einde van het groene deel op 3 bar. Als u deze manometer met lucht en een reduceer test kunt u controleren of de meter goed is. Daarna verder kijken naar het overdruk ventiel.
Loev
@Klein Rot Goed idee, de oliedrukmeter getest met lucht vandaag. Waardes kloppen precies, 0,5 bar overgang rood naar groen en 3 bar bij max uitslag. Hoop morgen een gekalibreerde manometer te installeren en de werkelijke druk te meten.
Loev
Vandaag een gekalibreerde manometer erin gezet. Maximum druk 3,4 bar bij koude strart na 10 minuten ca. 3,2 bar. De motor wil echter niet goed warm worden. Thermostaat stuk, ik verwacht dat als de motor goed op temperatuur is de olie druk nog wat zakt. Het lijkt me dus allemaal prima in orde. Allen bedankt voor de adviezen.
Klein Rot
@Loev
Ok dat zijn acceptabele waarden. Dan nog even de thermostaat vervangen en alles is weer ok
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!