Allis-Chalmers B - Nieuw leven na 10 jaar inblazen

Beste leden,

Ik heb namelijk een allis chalmers b benzine/petroleum geërfd van mijn grootvader die ik met veel plezier aan het restaureren ben. Ik heb hem aan de praat gekregen na 10jaar stil te staan,
Nu heb ik het probleem dat hij niet optimaal draait. Als ik hem op benzine zet draait hij te rijk en op petroleum heeft hij te weinig kracht om naar 4de versnelling te gaan. Is er iemand die dezelfde trekker heeft en goed werkende is? Zoja zou ik hem graag eens komen bezichtegen.

Mvg Robin
RobinF

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Klein Rot
@RobinF
Is de carburateur schoongemaakt? is de vlotterhoogte goed? Is het luchtfilter ook schoon, erge vervuiling van het filter heeft ook invloed op de instellingen van de carburateur.
Anders kijk even naar dit topic: forums.yesterdaystractors.com/viewtopic.php/…

Voor meer info: yesterdaystractors.com/Allis-Chalmers-Tractor-Part…
RobinF
@Klein Rot
Ik heb de carburateur al eens schoongemaakt, echter de luchtfilter nog niet onder handen genomen.
Zal dat eens bekijken! Bedankt!
HP4020
Is dit een boomgaard uitvoering ? Het lijkt zo laag .
+2
Minitauro
@allis man weet denk ik meer.
+1
jan4072
Om te controleren of je petroleum leidingen goed schoon zijn de petroleum eraf en daar ook benzine in doen. Dan heb je op beide benzine en zou het geen verschil mogen maken of je de ene tank of de andere gebruikt. Ander punt is de kwaliteit en type van de petroleum die je gebruikt. Ik ben daar zelf ook mee aan het uitzoeken maar als ik 10 mensen vraag heb ik ook 10 verschillende ideëen en soorten en op elk idee loopt de motor anders. De meeste petroleum is voor brandstof (stookolie) en niet voor motoren. Zoek op internet naar tvo (trekker-verdampings-olie) tractor vaporising oil
Klein Rot
@jan4072
Ik deed in een Deering 10-20 een mengsel van 15 liter petroleum en 5 liter benzine. De trekker liep hier goed op. Wel zorgen dat de motor goed op temperatuur blijft. Wel opletten dat je voordat je hem stopzet weer op tijd op benzine zet anders start hij de volgende morgen niet.
caseboy
Ik ben niet bekent met trekkers op petroleum maar zou iemand mij daar meer over kunnen vertellen? Ben wel nieuwsgierig.
Starten die trekkers dan op benzine en ald ze eenmaal draaien moet je dan op petroleum overschakelen?
Wat is het voordeel en nadeel hiervan?
+4
Klein Rot
@caseboy
Petroleum was vroeger een goedkoop bijbroduct uit de raffinaderij. Bij een petroleum trekker is het in en uitlaat spruitstuk in of tegen elkaar gebouwd. Het inlaatkanaal wordt verwarmd doordat de uitlaatgassen buiten langs het inlaat deel worden geleid. De trekker wordt gestart op benzine dat van zichzelf al snel verdampt als de motor loopt wordt het uitlaat en inlaat spruitstuk warm. Als het de temperatuur hoog genoeg is kan worden overgeschakeld op petroleum. De minder vluchtige petroleum zal nu in de hitte van het inlaat spruitstuk verdampen en gasvormig worden waardoor de motor deze kan verbranden. Als te snel op petroleum wordt overgeschakeld kan de net vluchtige petroleum weer condenseren tegen de cilinderwand deze weer vloeibare petroleum zal tussen de zuiger en cilinderwand door in het carter lopen. Bij trekkers die op petroleum liepen moest men dus oppassen dat het olie niveau niet te hoog werd dan zat er te veel petroleum in het carter dat de motor olie te veel verdunde waardoor de krukas vast kon lopen. De meeste petroleum trekkers hadden een voorziening voor de koeler waarmee de chauffeur de motor temperatuur handmatig kon regelenzodat de motor goed op petroleum bleef lopen
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Allis-Chalmers B ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!