Case 5120 - 5130

Gevraagd meningen en evaring over de Case 5120 en 5130

Ik vraag hier bij jullie mening over onder staande specificaties

* Rij rijcomfort over de openbare weg
* Rij rijcomfort op het land
* Schakelbak
* Poweschift Transmissie
* Hydraulische bediening
* Hefbediening
* Geluidsniveau
* Motorvermogen

* Dieselverbruik

* Reparaties bij hoe veel uur
en wat voorn reparaties

* prijs-kwaliteit verhouding

Graag jou mening.

mvg Zetor-Musil





kinderen mogen niet reageren.
Zetor-Musil

Reacties

CoenNijenhuis
5120 Is een 4 cilinder turbo, een 5130 is een kale 6 pitter.., door de korte wielbasis willen ze wel stuiteren op de weg met weinig gewicht in de neus, verder zijn er verschillende uitvoeringen zoals de Plus, Maxxtrac en de Pro..
sprokkel hout
Kinderen mogen niet reageren haha 😛
radium45
Voor het mooiste geluid moet je de 30 hebben. 😃
Siebenga
Je hebt zelf ook niet heel erg gezocht op deze site of wel?
Mielmonteur
😃 Ik reageer lekker wel! 😃
Case-IH Fan
Jammer ik mag niet reageren, had je wel wat kunnen vertellen
pieto84
Volgens mij was er iets met de powershift transmissie... Maar exact weet ik het ook niet.
Wimsumar
Beste Case-IH Fan: Een 17-jarige die zegt nog een kind te zijn! Pfft. :?

PUBER!!
johndeere3640fan
@Wimsumar

Een 30 jarige kan ook nog een kind zijn, tis maar net hoe oud je je voelt 😃
Rene2506
Voor de tijd dat ze uitkwamen was het een zeer moderne trekker, en ze kunnen nog steeds qua comfort nog wel een beetje meekomen.
stuiterbakken door korte wielbasis is wel op te lossen door een beetje te spelen met de bandenspanning.
zijn op zich goede bakken en hydraulisch zijn ze ook wel goed.
maar je moet wel een beetje oppassen met aanschaf, want hydraulische storingen zijn redelijk kostbaar om op te lossen.
de Pro was eingelijk de laatste van de serie, en nogal wat aan verbeterd tov de eerste types.

prijs kwaliteit, een moderne trekker voor een zeker aantrekkelijke prijs, nadeel is dat als een trekker storing krijgt het (soms) duur is om te repareren.
als je een maxxum koopt zal ik zeker 1 bij een dealer kopen en niet uit de handel
Zetor-Musil
@Rene2506

Bedankt voor reactie.
Case-IH Fan
@Wimsumar onder je 18e ben je eigenlijk nog kind
SJB533
5120 en 5130 zijn er niet als Maxxtrac, dat is alleen de 40 en 50 voorbehouden. Motorich willen ze wel sterker worden, powershift is tot de Pro-types niet bijster fijn. Was op te lossen door opnieuw te kalibreren geloof ik. In een oude Trekker (begin 2009 meen ik) staat een her-test van de 5140. Wellicht heeft iemand die voor je?
CoenNijenhuis
@SJB533 Dat durf ik sterk te betwijfelen Sjoerd, volgens mij rijdt hier in de buurt een 5120 Maxxtrac rond.. Zal eens kijken of ik 'm op de foto kan krijgen
SJB533
Officieel is er geen 20 of 30 MT, Coen. De kenmerkende Stemplinger fh en fpto waren gewoon fabrieksoptie 😉
CoenNijenhuis
Hmm, miss is dr dan wel een keer een andere pet op 't dak gekomen ofzo..
__Bulcke__
Wij hebben er niet van te klagen enkel wat schokkerig langs de weg en met de powershiften. de 5130's hebben taaie motoren, grote reparaties hebben we nog niet gehad en heeft nu 8500 uur. nog iets: de 5130 maakt mooi lawaai 😛
mf6495
Ik vind de schakelbak van de 5120 niet erg goed, wij hebben er regelmatig problemen mee gehad
kun20
Hallo.

net zoals hierboven is genoemd is de 5120 en 4 en de 5130 een 6 cilinder.
Zelf heb ik vele uren ervaring met een 5140 uit volgens mij 1991.
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

- comfort op straat:
Trekker heeft idd de neiging om te gaan hobbelen. Dit is wel wat op te lossen door bandenspanning en frontgewichten. Helemaal hobbelvrij krijgen is naar mijn mening lastig.

Comfort op land:
- met michelin/ goodyear banden zijn de trekkers op het land best wel comfortabel. en tevens is de trekker naar mijn menig handig in gebruik wat betreft landwerk o.a door perfect werkende omkeerrichting.

schakelbak:
- het overschakelen in de groepen vind ik een beetje stug gaan. daarintegen vind ik de powershift perfect werken ( ik praat dan wel over de powershift verwerkt in de groepenhandle!!, dus duimbediening) reageerd direct en ligt prima in de hand.
wel een beetje schokkerig aangrijpen maar dat is ook wel karakter v/d trekker.

hydraulische bediening:
- is gewoon goed en comfortabel, heb wel eens gehoord dat je een trekker moet hebben met 3 ventielen?? anders is de trekker geimporteerd?

Hef:
- klein pookje, maar werkt eigelijk ook wel goed.

geluidsniveau:
- voor de trekkers van die tijd best wel stil denk ik.

motorvermogen:
- de 5130 ligt een taaie 6 cilinder in. Welke lang door trekt. hierbij is het verbruk ook nog eens laag te noemen.

onderhoud/reparatie:
- zoals hierboen eerder is gezegt zal ik wel bij een dealer gaan kijken. reparaties aan hydro systemen zijn idd duur

prijs kwaliteit:
denk dat de trekker een goede keus is (je moet altijd geluk hebben)

over het algemeen vond ik de maxxum (5140) een comfortabelen en handige trekker met een sterk motortje. Dit moet je dan wel met andere modellen van die tijd vergelijken. In verhouding denk ik dat de maxxum relatief ver vooruit was in zijn tijd.
nadelen: hobbelen/ kleine kabine eerste powershift bakken schijnen niet super te zijn. (zelf geen ervaring mee)

succes!
ErDee
Bij Smeets Service staat een mooie 5130 te koop...
smeetsservice.com/smeets/index.php/…
monteurtje
@SJB533

kalibreren????
ik heb er vaak zat aan gesleuteld maar toch mag je mij vertellen hoe je dat dan zou moeten doen!!!
Rene2506
Koppelingq indrukken, powershift in de hoogste gooien en 100x van contact op en af.



















kun je niet kalibreren
SJB533
Dan heb ik verkeerd onthouden wat er over de ps in stond.
Zetor-Musil
@kun20

Bedankt voor de zeer waardevolle reactie.
case745
Mooi en een case
Zetor-Musil
Kun je gemakkelijk deze banden iets naar binnen zetten ?
in verband met kleine baaltjes persen....
cheffins.co.uk/assets/catalogues/…
SJB533
@Zetor-Musil
Moet kunnen. De velgen staan nog niet op t smalst, van de 8 mogelijke spoorbreedtes.
Vendel
Zo te zien is dit een Engelse import trekker. Dit hoeft niet direct een probleem te zijn, veel Maxxums zijn toen ze 1 a 2 jaar oud waren geïmporteerd door nederlandse dealers. Dit waren trekkers die 1 of 2 jaar in de verhuur of lease gedraaid hadden in engeland.

Zoals eerder al gezegd: let op hydraulische storingen!! het hydraulisch systeem is erg gecompliceerd en gevoelig voor vuil. Je kan dit herkennen aan zwaar sturen of dat de bak geregeld in storing springt (oranje N lamp gaat branden of knipperen) De zgn compensatieklep wil weleens slijten, met name als de eigenaar het niet te nauw neemt met de verversing. Problemen kunnen dan na 8000 uur optreden. Daarentegen, een goed onderhouden Maxxum kan jaren en vele vlieguren mee!!

Verder zou ik altijd kiezen voor powershift op de pook en een shuttle met neutraal (vanaf de plus).
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!