Illustratie van:

Massey Ferguson 550 - De stuurbekrachtiging van mijn MF550 werkt niet meer.

De stuurbekrachtiging van mijn MF550 werkt niet meer en het stuur blijft ronddraaien zonder de wielen te bewegen. ligt dit aan de orbitrol of de pomp ? de stuurcilinders zijn wel gereviseerd maar hiervoor bleef het stuur ook al doordraaien en de stuurbekrachtiging viel soms weg en maakte geluid. maar nu stuurt hij helemaal niet meer, soms heel iets 1 kant op maar niet meer en je kunt er ook niet meer meerijden. Als of hij geen druk heeft om de wielen te verplaatsen of moet je hem ergens ontluchten ? het filter van de stuurpomp heb ik ook vervangen en er zit nu STOU olie in het reservoir van de stuurpomp. alvast bedankt voor jullie reactie

Deel dit topic

Reacties

NH-Ford
Lucht er wel uit?
Voor even op krik zetten, en meerdere malen helemaal links en helemaal rechts sturen, en oliepeil in gaten houden, evt. aanvullen.
MF550
@NH-Ford Bedankt voor je reactie, en dit zou ik nog een keer kunnen proberen. ook al heb ik met de hand de twee voorwielen al een paar keer doen draaien en daarna olie bij gevuld. ik vind het vreemd dat hij het eerst wel deed maar na het reviseren van de stuurcilinders en andere olie (STOU) hij helemaal niets meer doet.
Maikel MF
Werkt dit toevallig niet hetzelfde als bij een mf industrie? Bij ons werkt stuurbekrachtiging op speling. En bij lomp werk of werk waar trekker veel in oneffen terrein zit wil het kleine pennetje wat bevestigd zit aan stuurstang en daarmee de stuurcilinder in en uitstuurt wel eens breken
MF550
@Maikel MF bedankt voor je reactie, en er zitten twee cilinders bij de voorwielen die worden aangestuurd door de orbitrol. waar zou dit pennetje dan moeten zitten ?
Maikel MF
@MF550 dan is dat anders als bij de industrie trekkers daar zit maar 1 cilinder op
+1
MASSEY-MOOI
Stou olie? wij hebben in onze mf175, 575 en 699 ATF olie zitten dat is vrij dunne olie, rood van kleur.
@MASSEY-MOOI bij onze Leyland zit er ook atf in het stuursysteem
MF550
@MASSEY-MOOI Bedankt voor je reactie, maar zou het door de olie kunnen komen dat hij geen druk opbouwd ?
MASSEY-MOOI
@MF550 dat weet ik niet maar het zou kunnen,
mfrijder
Lijkt me sterk dat de pomp de olie niet kan aanzuigen door het filter...
Ik verwacht een versleten pomp die door het droogvallen tijdens het vervangen van het filter.
Probeer eens met de aanvoerslang los te koppelen vanaf de pomp naar de orbitrol en dan ook bij de orbitrol.
Komt hier voldoende olie dan zou er nog een klepje kunnen vast zitten in de orbitrol.
MF550
@mfrijder Bedankt voor je reactie, maar staat er dan niet te veel druk op de leidingen ? en als ik de tractor aan de voorkant op krik en de wielen minder wrijving hebben stuurt hij wel twee kanten op.
roscho
Heb toch het idee dat de oorzaak lucht in het systeem is. Probeer eens via een compressor een klein beetje druk op het tankje te zetten (bij lopende motor) zodat de olie in de pomp gedwongen wordt. Drukregelaar van compressor op 1 bar en dan het blaaspistool in de vulopening te zetten en de rest van het gat met de hand af te dekken.
MF550
@roscho Bedankt voor je reactie, en ik heb het geprobeerd maar geeft geen verbetering. en als ik de tractor aan de voorkant op krik en de wielen minder wrijving hebben stuurt hij wel twee kanten op. zet ik hem weer op de grond stuurt hij maar 1 kant op en het stuur blijft doordraaien en loopt niet tegen een aanslag aan.
mfrijder
Bij een 500 en 600 serie van MF zit de pomp in het oliereservoir voor de stuurbekrachtiging.
het enige wat kan is dat het filter geen olie doorlaat als de pomp geen olie zou kunnen krijgen.
druk wordt pas opgebouwd als de olie tegengehouden wordt. met een losse slang komt er dus wel olie maar met minimale druk.
MF550
Nu heb ik de pomp vervangen (en de orbitrol was al vervangen) maar ik blijf hetzelfde probleem houden.
Als ik de voorkant opkrik sturen de wielen naar links en rechts maar zet ik hem weer op de grond lukt het niet.
In beide gevallen blijft het stuur doordraaien terwijl de wielen helemaal naar links of rechts staan.
De wielen staan dan wel in de uiterste stand terwijl het stuur dan niet tegen een aanslag aan zit en je blijft hem helemaal doordraaien.
Nu is alles vervangen de pomp, orbitrol en de cilinders zijn voorzien van nieuwe keerringen en het werkt nog steeds niet.
Veel meer kun je volgens mij niet vervangen.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn, alvast bedankt voor jullie reacties erg gewaardeerd.
Jan mf6465
Lijkt me toch een orbitrol probleem. Volgens mij gaat de olie inwendig ergens verloren. Normaal zit op de orbitrol ook een overdrukventiel volgens mij.
KMMF
Meet de druk eens in de cilinder als deze in de uiterste stand staat. Deze moet tussen de 70 (stationair) en 95bar (volgas) liggen. Als dit niet wordt gehaald, blind dan de leidingen naar de stuurcilinders af en meet opnieuw. Als dan de druk goed is, dan zit het probleem in de cilinders.
MF550
@KMMF Bedankt gaan we proberen.
+1
BouwmanH
Inderdaad stuurleidingen afdoppen. Als druk meten lastig is, is de eerste test al of het stuur nog steeds rond gaat na het afdoppen.
En zeker ook ATF er in ipv STOU. Jaren bij een dealer gewerkt, maar er ging altijd ATF in.
En als controle de persleiding van pomp naar orbitrol loskoppelen en met een (blanke) slang rechtstreeks terug in het reservoir. Eens kijken of er serieus verpompt wordt, ook met wat tegendruk. Niet afdoppen!
MF550
@BouwmanH Bedankt gaan we proberen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 550 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN