Heftruckchauffeur vergrijst in hoog tempo

De gemiddelde leeftijd van heftruckchauffeurs in Nederland is ruim 50 jaar. Dat blijkt uit het derde Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs van BLOM opleidingen. De peiling onder 1351 heftruckchauffeurs toont aan dat het bestand heftruckchauffeurs in hoog tempo vergrijst. Voor bedrijven, die maatregelen…

Deel dit topic

Reacties

+13
langeslagdiesel
En het is toch een droombaan. (. Zucht ) vroeger laden en loste de chauffeur zelf. Pakte een bak koffie en ging weer toeren. Dat mag niet meer zonder papiertje. Dus een poppetje op de heftruck. Auto weg, poppetje staat stil. Is er een auto dan staat de chauffeur stil. Kortom er staat altijd iemand BETAALD stil. De gene die dit betalen moet zal hier geen dik loon tegenover zetten voor het poppetje op de heftruck. Dus ja. Niet zo gek hè. En in een distributiecentrum ben je net een koerier ( met respect ) Turk. Je ga nooit snel genoeg en er word je geen cent gegund, want tijd is geld. Ja echt een droombaan.
Gerron
@langeslagdiesel Het valt me toch tegen dat je zulke onzin schrijft en er zelfs nog plusjes voor krijgt. Geef maar eens een voorbeeld van een situatie vroeger en nu op hetzelfde bedrijf. Er zijn andere redenen waarom er iemand stil staat.
langeslagdiesel
@Gerron niks geen onzin. De zelfde reactie als bij @walker1 ik misgun de chauffeur zijn schaft niet. Begrijp me niet verkeerd. Maar kan jij een mannetje aanhouden die de ene auto wel moet laden / lossen en de ander hoeft niet? En dan moet die man nog een fatsoenlijk loon ook hebben. Dat gaat toch niet.
Gerron
Geef maar gewoon een voorbeeld van vroeger en nu op hetzelfde bedrijf.
langeslagdiesel
@Gerron Pallet kisten, cub kisten, pallet stenen, pakken hout, rijplaten, big bag, pakken stro, wikkel folie. Zomaar ff wat producten die bij ons op het bedrijf op of van de auto gaan met de heftruck. Niet de hele dag. En ook niet iedere dag. En de laad / los tijd is ook niet altijd bekend van te voren. Dan is het wel lekker als de chauffeur zelf LEGAAL zelf kan / mag laden / lossen. En dat je er zelf niet een mannetje voor op de werf moet houden. En 25 jaar terug hoefde dat ook niet.
Gerron
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Dus een poppetje op de heftruck. Auto weg, Poppetje staat stil.

Is dat poppetje vastgebonden op de heftruck waardoor hij niets anders kan doen?
langeslagdiesel
@Gerron moet dat poppetje dan alles laten vallen waar hij mee bezig is omdat er een vrachtwagen op de werf staat??? Zal die gene waar hij bezig is blij mee zijn.
Gerron
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
@Gerron moet dat poppetje dan alles laten vallen waar hij mee bezig is omdat er een vrachtwagen op de werf staat??? Zal die gene waar hij bezig is blij mee zijn.

Ja en ja omdat er dan controle is op wat er binnenkomt en eruit gaat. Als die controle niet nodig is dan is dat meestal een bekende of eigen chauffeur en die kan dat papiertje heel simpel halen via code 95 en dat kost de werkgever niets.
Wat is je punt nou dan?
langeslagdiesel
@Gerron jij wind je eigen er over op. Ik niet. Ik schets bij ONS de praktijk situatie waar JIJ om vraagt. ( twee keer ) nou hier, als je blieft. Een voorbeeld uit de praktijk. En als de bon met de geleverde / uitgeleverde waar achteraf niet klopt is een foto snel gemaakt en uitgewisseld. En nee. Wij hebben geen eigen chauffeur op een auto.
+1
Gerron
@langeslagdiesel Meestal is de chauffeur bezig met het openmaken van de vrachtwagen en eventueel de spanbanden. Als de goederen direct worden gecontroleerd dan bespaart dat veel ergernis omdat je niet pas op het laatste moment een probleem ziet en de goederen dan naar de klant zouden gaan. Afkeur kan dus door dezelfde vrachtwagen weer worden meegenomen.
+1
walker1
@langeslagdiesel Jij ziet het allemaal wel heel zwart-wit. Het is echt niet zo dat bedrijven waar 2 x per dag een vrachtwagen gelost moet worden, er de hele dag iemand op de heftruck zijn neusgaten leeg zit te maken omdat die per vrachtwagen maar half uur werk heeft. Zo'n persoon heeft dan ook wel andere taken in het bedrijf. Chauffeurs die wel veel zelf lossen zijn vaak met kooiaap op pad. Er zijn ook bedrijven waar de hele dag door de vrachtwagens aan en af rijden. Zo was ik laatst in Tholen waar DSV een distributie centrum bouwt van maar liefst 9 ha groot. Ik denk niet dat zitten te wachten op chauffeurs die zelf gaan laden en lossen en allemaal door elkaar gaan rijden in die grote hal met alleen maar hele hoge stellingen, dan krijg je alleen maar meer van die filmpjes zoals die van @Sjon Bovendien kan als chauffeur toch mooi kwartier of half uur rust maken als je zelf niet hoeft te laden/lossen.
Gerron
@walker1 Bij de meeste distributiecentra lost de chauffeur zelf met een electrische pompkar. En dan wacht hij op controle en dan pas krijgt hij de getekende vrachtbrief terug. Voordat hij kan lossen kan de wachttijd nog wel eens oplopen.
langeslagdiesel
@walker1 we zitten nou met z’n drieën het wel en wee van de trucker te beoordelen met al dan niet een heftruck briefje. Mijn eerste reactie gaat over het feit dat er geen jongeren meer op een heftruck hun brood willen verdienen.
+1
Gerron
@langeslagdiesel Die jongeren komen meestal via een werken/leren traject in het bedrijf en groeien van orderpicker tot leidinggevende of vrachtwagenchauffeur. Het is voor de werkgever veel interessanter om een oudere persoon (Die bijv. niet meer kan orderpicken wegens lichamelijke klachten.) op de heftruck te zetten dan een roekeloos jochie. Ook hier weer de controle die door een oudere persoon beter zal worden gedaan. Zou jij iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald in jouw nieuwe auto laten rijden?
Gerron
@Gerron Die jongeren via werken/leren krijgen ook wel hun tijd op de heftruck of reachtruck maar ze stromen weer door naar een andere functie.
Er zijn wel jonge langdurig werklozen die ff een certificaat mogen halen maar dat zijn vaak de uitzendkrachten die er het eerste weer uit worden gegooid.
Dit artikel trekt de verkeerde conclusie. Aangezien het ook al over het aantal vrouwen gaat valt het me mee dat het aantal allochtonen niet is genoemd.
langeslagdiesel
@Gerron scheelt er aan hoe hij rijd met andere voertuigen waar hij wel mee mag rijden. Bij ons in de kranen wereld zeggen we: zet maar een dag op een ponton. Maar als die gene die in de nieuwe auto moet rijden al 40 lessen nodig heb dan krijgt hij me kroeg fiets nog niet mee! Ik heb op de Antillen Nederlanders hun rijbewijs zien halen ( kopen ) die konden ECHT niks! Als die mensen bij mij in de straat wonen, dan zet ik die van mij 3 straten verderop. Het is al jaren terug en afgeschaft maar toch lijken er wel al meer mensen langs de weg te rijden die op die manier aan hun rijbewijs zijn gekomen.
Gerron
@langeslagdiesel Precies! En daarom liever iemand die eerst orderpicker/containerstripper is en daarna pas op de heftruck/reachtruck en daarna op de vrachtwagen. Gewoon eerst kijken wat je aan iemand hebt.
930triplemaaier
@Gerron ik doe klantenwerk met suiker in bulk en nu de bietencampange aan de gang is hebben we ook de suikerpendel naar opslaglocaties die worden hoofdzakelijk gedaan door (nieuwe) uitzendkrachten. Dan kun je al een mooi zien wie er eventueel geschikt en secuur genoeg voor het klantenwerk.
dennisbouter
@langeslagdiesel nou ik denk dat ik die 40 lessen wel gehad heb, maar ik voerde geen toneelstukje op, ik ken er met 30 lessen of minder met zo'n sportuitlaat die je echt niet in je auto wil laten rijden die zijn zo overmoedig die kunnen zo goed rijden dat ze de meest achterlijke inhaalacties doen. En die zelfde gasten kan je een dag op een ponton zetten maar ik had ook zo'n collega op een rioolklusje durfde ze met hem 2,5 meter sleuf lengte te graven maar met mij de volle 5 meter van een pvc buis al had hij een jaar op een ponton gestaan het had geen verschil gemaakt
langeslagdiesel
@dennisbouter wat is het verschil met je kraan of je 2,5 of 5 meter sleuf graaft in 1 keer?
dennisbouter
@langeslagdiesel of de sleuf wel of niet blijft staan en je de buizen niet door 2e hoeft te zagen.
langeslagdiesel
@dennisbouter als je sleuf niet blijft staan, dan graaf je hem toch met een schuin kantje er aan. Dat is toch niet zo moeilijk.
dennisbouter
@langeslagdiesel er was niet zoveel ruimte maar mn collega kon alleen roudouwen en dan stond alles te schudden en ik deed alles rustig met beleid, maar het is allang geleden en ik denk dat mn toenmalige collega minder rijlessen nodig had als ik.
+1
@Gerron poe wat een aannames in 1 reactie.
Gerron
@ronald-deutz-fahr Ik zeg gewoon in meerdere reacties hoe het in de praktijk gaat. Als je het niet met me eens bent dan kan je inhoudelijk reageren. Misschien worden we het wel eens! Maar als je alleen maar zit te klagen zonder inhoud dan lijkt dat op een trol.
@Gerron je suggereerde dat jongeren roekeloos (Heftruck) rijden. Ook suggereer je dat ouderen beter zijn in orders controleren als jongeren.
Ook zeg je, dat diezelfde jongeren via een werken en leren traject binnenkomen en en doorgroeien tot leidinggevende of vrachtwagenchauffeur.
Die link snap ik niet. Ze kunnen niet rijden en niet controleren, en toch groeien ze door. Bijzonder.
Daarnaast, het is met elk rijbewijs nog altijd zo dat je pas leert rijden door te doen, of dat nu een nieuwe of een oude auto is. Vind dat een vergelijking van niks.
En dan nog. Hoelang wil je het volhouden om oude versleten mannetjes op de heftruck te zetten? Over 15 jaar zijn die op, en de jongeren van kunnen volgens jouw geen heftruck rijden, en krijgen ook de kans niet om dat te leren.
Gerron
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Ook zeg je, dat diezelfde jongeren via een werken en leren traject binnenkomen en en doorgroeien tot leidinggevende of vrachtwagenchauffeur.Die link snap ik niet. Ze kunnen niet rijden en niet controleren, en toch groeien ze door. Bijzonder.

Alleen de jongeren met een goede mentaliteit groeien door. Dus niet allemaal. Snap je?
De ouderen met lichamelijke klachten die zelfs niet meer op een heftruck kunnen rijden en ook niet een leidinggevende functie kunnen vervullen zijn inderdaad een probleem voor kleine bedrijven.
@Gerron wat gebeurt er met de andere jongeren, die niet doorgroeien? Heeft misschien niet zozeer met mentalteit te maken, misschien meer met werk en denkniveau, en ambitie. (Niet iedereen kán leidinggevende Of chauffeur worden, hoe graag ze ook willen.)
+1
Gerron
@ronald-deutz-fahr Soms krijgen ze een nieuwe kans bij een ander bedrijf en als het daar ook niet lukt dan zoeken ze meestal iets in een andere sector.
+1
newholland6640
@Gerron

Heb m'n papieren voor de vrachtauto zelf gehaald. Hoef ik niet eerst voor in de loods te werken hoor.
Gerron
@newholland6640 Mooi voor je maar het gaat hier voornamelijk over heftruckchauffeurs.
newholland6640
@Gerron de meesten zijn de onregelmatige tijden en lange werkdagen zat.
Gerron
@newholland6640 Dat komt inderdaad meer voor bij vrachtwagenchauffeurs dan bij heftruckchauffeurs.
newholland6640
@Gerron ja en daarom gaan ze de heftruck op
Gerron
Quote Reactie van @newholland6640:


@Gerron ja en daarom gaan ze de heftruck op

En dan zijn het meestal geen jongeren meer maar wel mensen met een goede staat van dienst dus ze worden eerder aangenomen dan iemand met een slechte CV. En in dit artikel vragen ze zich dan af waarom er zo weinig jongeren voor heftruckwerk kiezen...
fendtdriver103s
@langeslagdiesel er zijn meerdere vrachtwagens, dus dan staat het poppetje niet de hele dag stil toch? En dat poppetje kan ook van de heftruck afkomen hè.
@fendtdriver103s waarom mag de heftruck chauffeur van de heftruck af, maar de vrachtwagen chauffeur moet op z’n auto blijven zitten? 🤭
langeslagdiesel
@fendtdriver103s hoe zie je dat voor je dan? Als het mannetje binnen je bedrijf wat de heftruck zaakjes doet staat 20% van de tijd stil op een dag. Of hoeft maar 20% van de dag op dat ding te zitten. Waar gaat hij dan de rest van de tijd iets verdienen voor het bedrijf? Zeker als de andere werkzaamheden niet op het bedrijf zijn. Dat kost toch aan alle kanten geld en zee’en aan tijd.
Gerron
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
@fendtdriver103s hoe zie je dat voor je dan? Als het mannetje binnen je bedrijf wat de heftruck zaakjes doet staat 20% van de tijd stil op een dag. Of hoeft maar 20% van de dag op dat ding te zitten. Waar gaat hij dan de rest van de tijd iets verdienen voor het bedrijf? Zeker als de andere werkzaamheden niet op het bedrijf zijn. Dat kost toch aan alle kanten geld en zee’en aan tijd.

Als een extra werknemer niet uit kan dan moet de baas zelf maar wat extra uren maken of iemand parttime aannemen.
langeslagdiesel
@Gerron ik kreeg in de eerste reactie van jou naar me hoofd dat ik onzin schrijf. En totaal niet weet waar ik het over heb. Nou heb ik ook bij jou mijn twijfels. Want je wil het gewoon niet snappen als je, je eigen laatste tekst leest. Parttime heftruck piloot. Gaat het niet? Meestal weet je niet eens Hoe laat de auto er staat. Zeker niet als ze uit het buitenland komen met vracht. Of voor buitenland komen laden. Ga ff je mannetje ze bed uit bellen. ( er staat er weer 1 hoor over een uurtje ! ) gaat hem niet woorden he. Moet je al met een prikklok gaan werken.
Gerron
@langeslagdiesel Ik bedoelde een eventuele parttime werknemer om het aantal uren van de baas te kunnen beperken. Dat is inderdaad lastig als die persoon alleen heftruckwerk doet. Ik dacht toen ik het schreef aan iemand op de administratie. Sorry voor de onduidelijkheid.
Maar je schrijft "ons bedrijf en wij". Dan is er toch altijd wel iemand aanwezig om ff een vrachtwagen te lossen? Of hebben jullie meerdere locaties?
langeslagdiesel
@Gerron in het bedrijf is er niks van mij bij. Ik werk er alleen al meer dan 30 jaar. Dus dan begint er wel een soort ONS gevoel in je zelf te leven. Wij werken met een klein clubje dat varieert met het aantal zzp ers er bij. Soms is er iemand op de werf die kan laden / lossen, maar vaak is iedereen op locatie aan het werk. Ook de baas zelf.
Gerron
Quote Reactie van @langeslagdiesel:


@Gerron moet dat poppetje dan alles laten vallen waar hij mee bezig is omdat er een vrachtwagen op de werf staat??? Zal die gene waar hij bezig is blij mee zijn.

Bedoelde je hier dat dat poppetje op locatie aan het werk is? Ja,dan snap ik je punt beter. Misschien kan een buurman die vrachtwagens lossen? En anders tijden afspreken met je vervoerders.
+3
walker1
Stelt geen reet voor om als vrachtwagenchauffeur heftruck certificaat te halen. Is cursus van 1 dag die tevens meetelt voor de code 95.
langeslagdiesel
@walker1 heel mooi. Maar hoe ga je dat als bedrijf doen waar 8 van de 10 buitenlandse chauffeurs zijn die komen laden en lossen?
walker1
@langeslagdiesel ho even, nu niet mijn probleem er van maken he.
langeslagdiesel
@walker1 geen probleem. Dus dat schuif ik ook niet in je schoenen. Ik geef er alleen mee aan dat er steeds meer chauffeurs rond rijden die zonder papier ( tje ) vracht komen brengen / ophalen die zelf niet mogen laden / lossen met de heftruck op locatie. Dus moet daar als bedrijf zijnde een mannetje voor op de werf zijn. Als de chauffeur zich zelf altijd zou kunnen redden met de heftruck zou dat veel tijd en ergernis kunnen besparen.
Sjon
@langeslagdiesel Het zal wel met aansprakelijkheid te maken hebben, wat de vrachtwagenchauffeur sloopt is niet verzekerd?
newholland6640
@walker1 ook al heb je heftruck certificaat, je mag alsnog niet lossen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
49
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN