51

Wat zijn de beste banden?

Hallo tf'ers
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening

Wat is de beste trekker band?
Het liefst heb ik een band die wel soepel is maar niet zo snel slijt als Michelin

Maar vooral ben ik benieuwd naar deze discussie,
Wat is jullie mening als het gaat over "de beste band"?

Deel dit topic

Reacties

+2
De beste of goedkoopste band? Of een middenweg. De "beste" band in het land iniedergeval is Michelin.

Een van de goedkoopste is Alliance denk ik. Hier ook onder shovel . Niet duur en rijden ze helemaal glad zonder gedoe zolang ze niet met spijkers strooien🙈
@J asper maar wat zou de perfecte middenweg weer zijn haha
Best veel op de weg dus wel een harde band willen
Maar ook een soepele omdat je toch ook veel op land zit maar wel minder
+3
@tim-klok Persoonlijk vind ik BKT een goede 'middenmoter'. Prijs technisch zeker aantrekkelijk, niet echt grof op de zode, goed slijtvast en ook wel aardig soepel. 😉
+1
@RobVolvo vind zelf Continental ookwel een goeie middenin
Wel beetje de zelfde eigenschappen als bkt dacht ik
+2
Bkt bevalt hier super goed op de 7840. Achterbanden zijn zeker 10 jaar oud en voorbanden nu een half jaar.
Qua slijtage bijna geen verschil te zien. Maar hij zit ook niet super veel op de weg...
+15
Dat is toch veelal afhankelijk van meerdere factoren... Kijk je gaat ook niet op slippers bergbeklimmen en je loopt niet op bergschoenen 'savonds door huis... 😅 Dat is met banden net zo iets, je moet een beetje voor jezelf een goede allrounder vinden. Doe je veel transport is het het mooist dat je een wat hardere/slijtvastere band hebt, zit je in een minder draagkrachtig grondgebied dan zal je meer baat hebben bij een band die op lage spanning rijden kan, maarja die zijn vaak weer wat slijtagegevoeliger.. 😉
+2
@RobVolvo Klopt helemaal wat je zegt!
+1
Op de t6030 liggen Maxam banden. Had er nog nooit van gehoord. Deze zijn soms wat agressief in grasland maar ik vind Vrederstein nog erger.
Ze zijn na 1500 draaiuren nog zo goed als nieuw. Maar ook hier, relatief weinig transport dus dan gaat het niet zo hard.
+2
Tevreden zijn is Vredestein zegt ons mechanisatiebedrijf. Ik weet er weinig van maar ze slijten minder dan Michelin.
+3
@de-wit En vallen mooi breed uit. Maar in grasland zijn ze wel heel agressief. Daarvoor wouden wij geen vredestijd.
+1
@de-wit Hier pas gras gemaaid met een Fendt met Vredestein er op. Maakte soms toch wel wat gras los op de kopakker.
Voor veel transport zijn het wel goede denk ik.
Quote Reactie van @de-wit:
Tevreden zijn is Vredestein

Doe er wel een touwtje om anders verlies je het loopvlak
+5
Ik rij nu 6000 uur met een set multibibs en die zijn nog lang niet op, ook met veel transport op de weg op 1,3 bar. Dus ik weet niet waar iedereen dat snelle slijten van een michelin weg haalt .
+2
@ford8630power de xm108 slijten wel wat harder
+1
@1046 Hier dik 8700 mee gereden en waren nog niet glad. Maar toen trekker weggegaan.
+1
@1046 die waren hier met 3000 uur zo goed als kaal 😆 (voorbanden) nu vredestein dr onder liggen, op grasland wel even opletten dat je niet met 15 km/h of harder in 1 klap het stuur haaks om gooit, dan ga je rechtdoor en krabben ze de zode los.
+2
@1046 die xm108 liggen hier al krap 18000 uur onder de 308💪🏼 maar vooral hoge pk klasse konden ze slecht tegen idd. Vind de xeobibs reuze meevallen met hoe hard ze slijten
+1
@ford8630power Hier had de loonwerker 2 vergelijkbare combinaties die veel op de weg kwamen. 1 met nieuwe michelins en 1 met nieuwe vredesteins. De michelins waren op, terwijl op de vredesteins nog 50% zat.
Heb hier eerder ook vredesteins gehad. Zeer slijtvast maar niet ideaal voor de graszode.
Wij hebben nu de nieuwe Taurus 70 serie. Spotgoedkoop en bevalt tot nu toe prima. Mooi soepel. Over slijtvastheid kan ik over een paar jaar meer zeggen....
Wel hebben we inmiddels de 2e trekker ook op Taurus banden gezet na een jaar gereden te hebben met de Taurus
+3
Good Year hoor je niet veel meer van geloof ik?
Die waren op onze tm120 na 6000 klaar voor Max Verstappen...
+2
@new holland koen hier al 9000 uur gereden met good year, de voorbanden zijn nu glad maar de achterbanden kunnen nog wel 5000 uur. ik zit wel weinig op de weg.
+1
@labella Wij zitten voornamelijk met de gierton op de weg. Dat is voor de levensduur niet het beste wat er is.
Maar buiten dat rijdt hij eigenlijk niet zo gek veel over de weg.
+5
Rare vraag dit aangezien een band altijd een compromis is. Dus zonder duidelijk te maken op welke gebieden een band het beste moet zijn is hier geen eenduidig antwoord op.
+1
Wij hebben hier 1 trekker op kleber staan. Nu 7500 uur en wel zo ongeveer aan vervanging toe. Trekker rijd ongeveer half om half straat/land. Hadden er eens een trekker op michilin naast syaan met zelfde maat(volgens opdruk) maar de kleber was zeker 15 cm hoger
+1
@bartjuh En wat dacht je toen? Ik moet echt aan een bril,
+1
@JD3010 stond er gelukkig niet alleen naar te kijken...
+3
@bartjuh Gelukkig heeft Pearle regelmatig de actie 2e bril gratis.
+1
@JD3010 met andere woorden... Jij gelooft niet dat de kleber veel hoger waren?
+2
@bartjuh Nee, ik heb ook Kleber in de schuur staan, toevallig stonden er afgelopen week de XM108 ernaast. Deze waren inderdaad iets kleiner, alleen was dat een 34 inch, de Kleber 38inch en glad.
Bandenfabrikanten moeten zich aan de normen houden anders moeten ze stoppen ermee. Michelin is daar in het verleden een geweldige band mee kwijtgeraakt.
+3
Slijtage hangt sterk af van belasting en snelheid. Mijn 6630 slijten de banden weinig. Doet licht werk. De 6155R slijten de banden hard. Hoge snelheid en veel met kippers en opraapwagen op straat.
+2
@mdoornekamp vooral de belasting van de band, denk ik.
Snelheid opzich maakt niet zo heel veel uit, gaat meer om de rijstijl van de chauffeur.
En goede uitlijning/sporing van de vooras en onderschat gedwongen gestuurde aanhangers niet, als dat niet 100% in orde is duwt de wagen continu de achteras van de trekker opzij.
+2
@hobbyboer Rijstijl is inderdaad ook bepalend. En vermogen van de trekker. Een 300 pk trekker vreet veel meer banden dan één van 200 pk. Dat is ook mede 1 van de redenen dat ik niet meedoe met de pk race van loonwerkers. En er wordt ook niet getuned.
+1
Axiobib 10000 uur nog niet glad,en het beste grip
+1
Prijs kwaliteit ga ik voor BKT, liggen nu tussen de 3500-4000u op onze trekker (nh t6070, 650 breed) en zijn bijna halfweg versleten. De trekker doet 1/3 wegtransport. Op onze t7030 zijn ook BKT’s gekomen.
+3
Je moet prijs/kwaliteit ook beetje naast elkaar in de gaten houden.
Michelin Multibib bijvoorbeeld is zo een 300 euro duurder op een band, maar voorop met voorlader houdt deze wel 5000 uur vol, in zelfde omstandigheden doet een BKT/Trellerborg dat maar 2500-3000 uur.
Huidige BKT vindt ik persoonlijk te agressief voor grasland. Alliance 365 is als goedkopere alternatief beter vind ik.
Traxion van Vredestein is eerder voor op weg dan in land.
Michelin en Mitas zijn naar mijn mening kwalitatief goede banden, kosten wel iets meer dan andere merken, maar met normaal gebruik betaald zich dat wel uit.
+1
@NH-Ford de Pirelli (Trelleborg) TM 700 hielden het hier gewoon 7000 uur vol onder de 2850 met voorlader.
+1
@2850Johndeere6R Bedoel ook Trellerborg, Pirelli's zijn ouder.
Wat ik noem zijn bevindingen die ik zelf ben tegen gekomen.
+1
@NH-Ford ik deel ook mijn ervaringen, ik ben ervan overtuigd dat iedere band zijn eigen specialiteit heeft daarnaast heeft de manier van rijden ook invloed op slijtage en dergelijke.
+1
@2850Johndeere6R en zo is het.
Is alleen jammer dat sommige fabrikanten behaalde resultaten in het verleden tegenwoordig niet meer halen.. (waaronder je verschil tussen Pirelli en Trellerborg)
+1
@NH-Ford klopt ja onder alle 2 2850 liggen de eerste achterbanden (Pirelli's) nog, zijn 34 en 32 jaar oud hebben 16300 en 12000 uur op de teller staan en zijn zo goed als glad. Wij raken ook opzoek naar iets nieuws voor zijn al eens vervangen bij de 4wd liggen er nu Continental (Mitas) onder en bij de 2wd BKT (lijken wel niet te slijten) voor de achterbanden was de keuze niet moeilijk geweest.als Pirelli ze nog in het assortiment had...
+1
@NH-Ford
Quote:
behaalde resultaten uit het verleden

De banden zijn wel gelijk of verbeterd, maar de tractoren zijn veel zwaarder en sterker. En veel meer zwaar weg transport.

Vroeger had een collega een pirelli 580/70r38 onder een Renault 120-14. Die banden gingen 9000 uur mee. 110 pk en een lichte alasco 2 wieler er achter. Als je diezelfde pirelli 580 nu onder een Axion 810 legt, zijn ze met 3000 uur glad.
+2
@mdoornekamp Helemaal mee eens, houden we het rijgedrag van verschillende mensen nog buiten beschouwing.
Waar ik met vergelijking op doel zijn allemaal zelfde slag trekkers, vermogen en gebruik. Anders loopt een vergelijking scheef.
Soepelheid en aanpassing aan bodem zit ook weer verschil in... de banden die zichtbaar weinig slijten laten misschien meer schade achter in land, ook weer geld verlies....

Banden blijft altijd een onderwerp waar je vaak niet op raakt uitgepraat.. uiteindelijk moet iedereen ook mooi de band kiezen die hij vindt dat beste bij zich past.
+1
Xeobibs, prachtige band voor in het land! Wel een dure 😅
Thuis trelleborgs onder de trekker, vind ze maar hard slijten. Verder voldoen ze goed, comfort en grip is goed, nadat de eerste 10% eraf was gesleten zijn ze ook graslandvriendelijk.
+1
@ronald-deutz-fahr Hier ook trelleborg, maar ik wil ze zsm kwijt. Op lage druk knappen ze lek en ze drogen hard uit. Denk dat wij voor bkt of michelin gaan
+1
@MulderDeutz1 knappen ze in de wang? hoe laag moet je dan in spanning gaan?
Wij hebben 540-**r38, jullie 600’s toch?
Kuperus had tijdje terug 600s op velg voor een K, knappe Michelins
+1
@ronald-deutz-fahr Ja hadden we met een voorband, dacht 1,6 bar maar met de voorlader. Nu rondom op safe gespeeld en 2 bar voor en 1,8 achter, maar dat wil je natuurlijk liever niet. Voorband vulcaniseren koste me maar 175 euro, dus dat viel me mee. Binnenband erin en rijden maar weer. Wij hebben trouwens voor en achter 540, zou achter wel naar 600 willen, maar dan moeten we naar 600/60, want een slag groter R24 is er niet volgens mij en 26 inch is er alleen in trelleborg
@MulderDeutz1 dat hebben wij hier ook gehad, met Michelin's 20.8 r38
Doordat er erge droogte scheuren in de wangkwamen ging die lek, toen een binnenband in laten zetten.
Maar door die scheuren knijpt de buitenband de binnenband steeds lek zegmaar.
+1
BKT VF, deze rijden beter als Michelin.
+1
Het verschil tussen een duur en een goedkoop merk zit mede in het verschil tussen het assortiment.
Goedkope merken maken alleen maar de gangbare maten. Dure merken hebben ook (dure) mallen voor minder gangbare maten.
+1
Leuke vraag. Is toch ieder zijn eigen ervaring. Wij hebben hier setje alliance met d code geloof ik. Prima band zit er 2000 uur onder en zie je nog niks aan. Later nieuwe trekker gekocht ook op alliance laten zetten. Maar die hadden een andere code die waren met 2500 uur voor nog maar 30%. Ik ben geen fan van bkt. Ons stal trekker staat op 1 vredestein en 1 bkt. Dan zijn de bkt 4 cm smaller op het loop vlak. En loonwerker hier in de buurt zei dat de 900 bkt meer spoort dan een 800 michelin. En we hebben onder een 106 firestone zitten. Maar die zijn niet rond. Als ik nu moest zou ik het niet weten. Denk toch michelin
@Agrotron 140.7 goedkoop kan idd ook goed zijn

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
51
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
0