Verschil Pottinger Jumbo en Torro

Hallo allemaal.
Wij werken thuis nu met een Pottinger Europrofi 3. Maar aangezien deze een dagje ouder wordt en we meer capaciteit zoeken, zijn we op zoek naar een vervanger.
We zaten zelf te denken aan een Torro 5700 D. Maar nu komt er een Jumbo 6010 D vrij.
Nu is mijn vraag; vragen de Jumbo's echt zo veel meer vermogen?
Er komt een trekker van 160 pk aan de aftakas voor te staan.
Iemand ervaring met een Jumbo met 160 pk ervoor?
Alvast bedankt
Groeten
Stefan

Deel dit topic

Reacties

+3
GROENEDEERE
Ja de jumbo vraagt een bak vermogen meer.
160 pk kan er wel voor maar dan haal je lang niet het capaciteit uit de wagen dat zul je bij de torro wel doen met 160 pk.
Maar het zijn allebei top wagens
arjanvw
@GROENEDEERE wat is de reden dat de Jumbo meer vermogen vraagt? Zitten daar alleen meer messen in?
fan van trekkers
@arjanvw aandrijflijn tot 450 pk. De oudere 6000 types hebben nog een aandrijflijn tot 300 pk, daar kun je vanaf 180 pk al goed mee uit de voeten, bij de nieuwere minimaal 200
casejxu115
Beter te zwaar pakken dan te licht zou ik zeggen.
deutz110
Op mn werk rijden we met n john deere 6150m is 170 pk voor n jumbo combi line 6620
En dat gaat prima die invoer is wel iets anders waarschijnlijk maar denk dat jij met 160 pk makkelijk kan rijden met die jumbo
fan van trekkers
@deutz110 als je 160 pk hebt is er geen 1 nadeel om een torro te nemen. De invoer is voor minder pk gemaakt (300) en ze hebben beide 45 messen met een theoretische snijlengte van 35 mm. Bij de oudere types zijn het 39 messen, maar wel een theoretische snijlengte van 35 mm
new holland koen
@Wilting NH Heeft een Torro. Die kan daar wel wat meer over vertellen denk ik.
CaseCS130
Verschil in eigen gewicht is 1,5 ton leeg.
stefan310
@CaseCS130 Volgens de folders precies 1000 kg
CaseCS130
@stefan310 Hmm, google zei 9.54ton om 7.95
+3
fan van trekkers
Neem de torro maar, 160 pk en een jumbo is te min. Op YouTube staan genoeg filmpjes waarbij ze met een trekker rond de 160/180 pk met een torro met hoge snelheid over het land vliegen. Als ik de onze t6 van 155 pk voor onze jumbo 8000 zet, moet ik de kruipbak bijna inschakelen🤣.
+2
bikkertie
Hier wel is met 150 pk voor een Jumbo 7210 geladen, dan ga je wel lekker door de knieën. Ik denk als je lekker door laden wil je beter een torro kunt nemen
+2
mdoornekamp
Voor de jumbo is aan de krappe kant. Hangt ook sterk van gewas en land af. Is de pick up van de jumbo is misschien wel breder. Dat vind ik wel een belangrijk punt.

Ik vind zelf de Jumbo 6010 nog wel een handige/kleine wagens trouwens. Dan is een 7200 of 8000 aardig lomper en zwaarder.
fan van trekkers
@mdoornekamp de torro 5700 heeft een pickup van 1,85. De nieuwe torro heeft 2 meter. Alle jumbos hebben ook 2 meter en vanaf de 10 serie was er een optie om een pickup van 2,36 aan te vinken
mdoornekamp
@fan van trekkers ja precies. 1.85 is krap. 2 meter pick up is mooi
arjanvw
@mdoornekamp hoe breedt zijn ze van een giga Vitesse? Vind onze pick-up van de Claas ook te smal.
mdoornekamp
@arjanvw strautmann giga is volgens opgave 2 meter. Maar zo breed is ie nooit van tand tot tand. Opzich wel mooi breed.
arjanvw
@mdoornekamp dat werkt wel mooi, wij moeten de hark bijna op zn smalst zetten om alles netjes te kunnen pakken.
+1
rickboer blija

Ik weet niet precies hoeveel pk een 6430 heeft (en of hij nog standaard is), maar dit loopt toch redelijk.

Als je zeker wilt zijn moet je er eigenlijk mee demo draaien
2850Johndeere6R
@rickboer blija standaard zo'n 115 á 120 pk
arjanvw
@2850Johndeere6R een 6430 heeft toch ook een boost voor aftakas werk? Meende dat die dan 140 had... Maar ook dan is het nog een dapper trekkertje voor zo'n wagen!
mdoornekamp
@arjanvw Gaat nog niet heel hard met die wagen met 6430. Vooral op de bult gaat zwaar. Met de dikke Axion lijkt het allemaal vanzelf te gaan.
+1
casejxu
@mdoornekamp waarom moet het persee hard en snel gaan?
mf 6150
@casejxu
Beetje snelheid is beter toch? Anders sta je er zo op te kauwen
casejxu
@mf 6150 is dat zo? Kan wel als n dolle door t land maar wagen moet wel de tijd krijgen om te snijden.
mf 6150
@casejxu
Te gek kan idd ook, maar als zo'n trekker net tekort heeft en hij loopt te hikken... Dat had onze 6150 met de rotobull 4000. Vermoezde ook iets meer had ik het idee
casejxu
@mf 6150 na dat vermoesen kan ik bij ons niet merken. Wel dat er meer gras in de taarup kan als ik langzamer laad.
+2
johndeere6230
Quote Reactie van @casejxu:
maar wagen moet wel de tijd krijgen om te snijden.

Zolang je de toeren op de rotor er maar op houdt gaat dat prima, als de trekker het kan hebben, dan kun je soms beter doorrijden, anders gaat die lopen vermoezen
Baltus_steyr
@johndeere6230 zo hard rijden zover het wagen verwerken kan, zo doe ik het ook altijd met de taarup. Ik sta soms nog verbaast hoeveel die weg vreten kan. En dan met weinig vermogen en een oude wagen. En ik heb het idee hoe voller de rotor er voor licht hoe mooier hij het in de wagen laad. Als ik dan een tandje terug ga heb ik eerder het idee dat die meer aan het moezen komt/gaat.
johndeere6230
@Baltus_steyr

Die ervaring hebben wij ook ja, dan laadt je het veel luchtiger in de kar, hij moet blijven glijden langs het kopschot is mijn idee er een beetje bij, anders ga je terug in snelheid en gaat die moezen, maar ook dat verschilt weer, licht er maar net aan wat voor gras het is.

Zo'n taarup vreet in verhouding tot het aantal pk's volgens mij vaak nog wel een hoop weg, heb er zelf geen ervaring mee. Je moet er waarschijnlijk geen 20 mee rijden, zoals ik vaak met de Schuitemaker wel onderweg ben, maar met een lagere snelheid gaat het best, ideaal voor een zelfkuilende boer
mdoornekamp
@casejxu
Quote:
per se hard

Hoeft niet overdreven snel te gaan. Maar je koopt zo'n Jumbo als op het filmpje toch om capaciteit te draaien. Vooral in het loonwerk. Voor een boer zelf kan het ook wat rustiger.
+1
casejxu
@mdoornekamp dus zou zo.n wagen prima kunnen voor de topic eigenaar. Rijd voor zich zelf en maaiers zonder kneuzer
+1
mdoornekamp
@casejxu Ik denk dat die jumbo 6010 ook nog wat lichter is dan de Combiline in de video. En als de D ook nog walsen betekent, gaat er ook niet zo bar veel in. Dat is zo'n wagen prima te trekken met 160 pk.
+2
casejxu
@mdoornekamp en je kan beter een werkende trekker hebben met een wagen die het prima kan doen dan een fluitende trekker met n kreunende krakende wagen
+1
mdoornekamp
@casejxu Ja klopt. mits het werken geen kreunen wordt. Maar in de bovenstaande text wordt ook 160 aftakas pk''s genoemd. Dat is al een paard van 180 pk.
+1
arjanvw
@mdoornekamp of het is een 140 pk trekker met boost op de PTO...
+1
mdoornekamp
@arjanvw ik zie een fendt 712 op zijn profiel. Die is dan dus al getuned. Dus wat dat betreft is de rek wel uit. Maar wel altijd de pk's
@mdoornekamp met 160 aan de stomp is het eigenlijk al een 718.. dan is de rek er wel uit denk
2850Johndeere6R
@mdoornekamp In zijn lijst met ervaringen staan nog wel meerdere merken en types. maar met een 712 is de rek er al uit ja
+1
fan van trekkers
@casejxu met paard een wagen gaat het gras binnenhalen ook snel genoeg toch?
+7
casejxu
@fan van trekkers kijk... en die opmerking slaat dus nergens op!
fan van trekkers
@casejxu juist, die opmerking slaat ook nergens op ja. Tuurlijk moet de kuil snel de bult in! Hoe eerder hoe beter. Als we altijd denken van moet dat zo snel of zo groot, komen we nooit ergens
+1
@fan van trekkers waarom laat je de loonwerker niet met een wagen helpen als sneller zoveel beter is? 😏
+5
casejxu
@ronald-deutz-fahr Ja dat bedoel ik. Grote mond over snel snel snel maar zelf wel alles met 1 wagen weg lopen knoeien met n relatief licht aanrijdt voertuig. Dan kan je nog zo.n snel opraapwagen en trekker hebben. Maar t zit nooit vast.
+1
Fendt612e
@casejxu ben het wel met @fan van trekkers eens, als je zelf gaat inkuilen moet je gewoon zorgen dat het allemaal vlot loopt en moet je niet over n zwil gaan kruipen met 5 kmh, dan kun je veel beter de loonwerker laten komen.
En alles doen met 1 wagen is zo gek nog niet.
+1
@Fendt612e daarom zit er tussen 5 en 20km/u nog een hele grote tussenweg! Met 5km laden schiet gewoon niet op, maar beginnen met 14 en afladen met 8 lijkt me geen schande. Daarnaast, als er later nogeens een grotere trekker komt kan je dan de wagen maximaal laten draaien, ipv een kleinere wagen die je al te intensief gaat gebruiken met 200pk
fan van trekkers
@casejxu oké ik haal met 1 wagen alles snel weg, en een ander laat het de loonwerker doen met 2 wagens, wat wil je hier mee zeggen? Wij zijn al 10 jaar zo aan het kuilen, en geen moment spijt gehad van de manier waarop. Ik snap wel dat je het gek vind dat we zo snel laaien sinds ik een andere wagen aan de tand heb gevoeld. Een jumbo nodigd uit, dat moet je ervaren hebben
+6
casejxu
@fan van trekkers omdat jullie persee heel veel in ene weg willen rijden moeten jullie persee heel snel rijden. Maar dat is omdat dat van jullie moet. Maar dan kan je niet iemand een wagen adviseren omdat hij ook persee heel snel moet rijden. Dat is de grootste klinkklare onzin. En daar zijn de meeste het hier wel behoorlijk mee eens

Het zelfde geld voor @mdoornekamp . Dat die boer dat wil is zijn keus. Maar geld het bovenstaande. In de topic vraag word nergens vermeld dat hij met een rotgang alles in een oogwenk alles weg wil hebben. Als je zou zeggen dat hij met de ene wagen zijn combinatie iets beter op elkaar afstemd is dat helemaal correct!
iwan
@fan van trekkers al veel langer hoor
+2
casejxu
@fan van trekkers nee daar ben ik het niet mee eens!
mdoornekamp
@casejxu hangt er ook vanaf hoeveel ha er ligt. Ik heb 1 boer met 120 ha. Daar kun je geen 3 dagen mee bezig zijn.
+2
arjanvw
@mdoornekamp misschien als loonwerker niet, maar als die boer zelf kuilt hoeven die ha geen probleem te zijn. Het is niet verplicht om alles in één keer te maaien..😋
@mdoornekamp Rij je met de 1e snee die 120 ha in 1 dag weg met 2 wagens?
+1
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr
Quote:
120 ha in 1 dag

3 wagens. soms iets langer dan een dag omdat er 40 ha op afstand ligt
pa
Quote Reactie van @casejxu:
waarom moet het persee hard en snel gaan?

Omdat het daar per bunder gaat????
@pa Bij zelfkuilers gaat het per niks. Als je klaar ben ff plastic trekken, banden/slurven gooien, koeien melken en voeren, dan pils. Andere volgorde kan ook maar pils is wel als laatste meestal😎
Kortom of je nou hard rijd of niet, t word toch laat dat je aant bier zit 😜
+1
J asper
@arjanvw Die piloot is er aardig wijs mee denk ik staat ook altijd voor drieassige kaweco silagewagen😅👌💪😎
+1
930triplemaaier
@J asper ja klopt. en je kunt zeggen wat je wil maar hij krijgt de wagen wel bovenop
J asper
@930triplemaaier Klopt, vandaar ook. Hij kan er wel mee overweg.
+1
930triplemaaier
@J asper een beetje hetzelfde als de 6920 met de rapide 8400 waar ik mee gereden heb.
2850Johndeere6R
@arjanvw Ik reken met nominaal vermogen een boost is extra dat is altijd makkelijk als je pkaas te kort komt om de bult op te rijden maar om altijd met boost te rekenen gaat mij te ver.
Als oom agent vraagt hoe hard je reed zeg je toch ook geen 200 omdat dat aan het eind van je teller staat 😬
+1
new holland koen
@2850Johndeere6R Dat is niet hoe het werkt vriend!
Met de bult op rijden staat je boost juist uit. Bij aftakaswerk gaat hij aan dus op t land met laden kan je deze pk's gewoon mee tellen...
+2
mdoornekamp
@new holland koen
Quote:
boost uit

Ja dat klopt. En dat redt de 6430 het waarschijnlijk niet in de B1 de bult op. En in de A mag eigenlijk niet met deze lichte bakken. De 4 wd draait ook al niet heel best meer op het filmpje.
2850Johndeere6R
@new holland koen Mijn 6R geeft gewoon boost tijdens rij werkzaamheden maar ook tijdens aftakas werkzaam heden, en aangezien het hier oom een 6430 gaat in dit geval ik ik er vanuit dat dat bij die ook zo is.
De vertaling van boost is: aansporen/aanjagen kort gezegd extra dus ik reken nooit op extra.
new holland koen
@2850Johndeere6R Ja ook tijdens het rijden idd. Maar alleen bij hogere snelheden voor transport...
Bij aftakaswerk zoals maaien, voeren etc. (dus ook oprapen) staat bij onze New Holland de boost toch vaak aan hoor, dus ik tel hem gewoon mee.
arjanvw
@2850Johndeere6R maakt wel verschil vind ik. Een 140 pk trekker zonder boost hoef je zo'n wagen niet achter te knopen. Heeft diezelfde trekker 20pk boost met PTO werk dan kan zo'n wagen wel een overweging zijn. Laden kosten de meeste pk's. Dan ben je blij met de boost.
+1
2850Johndeere6R
@arjanvw ik snap je gedachten gang maar de vraag is of je dit moet willen.
+1
mdoornekamp
@arjanvw Ik vind de boost op mijn 6155R ook ideaal. Heb ik 200 pk met laden. En de bult op heb ik het niet zo nodig. Want met 10 km/u achteruit lukt de meeste chauffeurs toch niet.
@mdoornekamp moet je dat überhaupt willen? Komt wel wel flink meer op aan als zoiets met een gangetje gaat...
+1
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr ja klopt. 5 km/u als je stijl omhoog moet gaat hard zat.
edwin-hensbergen
@rickboer blija mooi filmpje👍🏻 Als je trekker zoals die JD zoveel moeite heeft met de bult oprijden met droog spul is je trekker te klein denk ik😅 als mega boeren wagen heeft het wel voordelen, die wagen is gebouwd voor veel vermogen en veel bunders.. hij gaat je als boer nooit meer af met een ietwat kleine trekker ervoor
jorn wijthmen
Heb zelf een jumbo 6000 werkt super, heb er een t6080 voor staan die speelt ermee en verhuur hem nog wel eens met een tsa 135 maar die heeft er wel werk mee. zeker het taaiere lange gras. maar goed dan zit de messenbak ook vol met 45 messen
mf 6150
Watvoor trekker komt ervoor? Als 't nu om die 20 a 30 pk gaat, is een beetje kietelen toch niet zo'n probleem?
+2
Wat is je toekomst met die 160 pk trekker? Als je die met 2-3 jaar misschien toch wil inruilen voor een grotere, of dat je er nog 10 jaar mee wil rijden, scheelt misschien nogal voor je keuze
+4
@ronald-deutz-fahr ik vind dat hier een van de weinige reeele vragen die wordt gesteld aan de topicstarter.

We weten namelijk niks. Hoeveel ha moet hij verkruien, wat is de grondsoort, wat zijn je eigen eisen wat werkzaamheden betreft? Wil je de bodem sparen en heb je de tijd, wil je aanjagen en maakt een spoortje niet uit....


Zelf zou ik met 160 pk zeker niet voor een jumbo gaan. Laad zelf met een jumbo 6610 van 2018 met 175 pk en met 210 pk ervoor.

Op veenland is het een appel en een ei en laad je met 175 pk de wagen zo vol zonder gek te doen. Enige waar je bij het veenland rekening mee moet houden is waar je begint te laden en waar je hem aflaad.

Daarin tegen op (goed) klei land met productiegras kan jij het wel shaken met 175 pk voor die wagen. Schiet voor geen donder op, elke klein propje door een verkeerde hark chauffeur of in een bocht geeft die trekker machtig op zijn kloten, is niks aan voor de trekker maar ook niet voor de chauffeur. 210 pk laad daar nog redelijk mooi door. Rijden op dat kleiland 10 met de 175 pk en 14/15 met de 210 pk

Want hoe je het wend of keert op zandgrond kan je gewoon met beduidend minder pks toe
+2
@Deutz 8006spezial dat zand veen klei verhaal ben ik niet met je eens, maar dat is een andere discussie.
Ik zie dat topicstarter een zeiafleg hark tussen z’n foto’s heeft, dat werkt ook niet positief aan de pk behoefde van de wagen denk ik... verder weten we Indd vrij weinig.
+1
@ronald-deutz-fahr (niet aanvallend, meer nieuwschierig)

Vertel mij daar eens meer over, waarom zou dat niet zo zijn? Gehaltes van kuilen heb ik het niet over, die kan bij zand ook prima zijn.

Vond het zelf altijd maar een zwets verhaal dat klei gras anders is, totdat je er opeens mee te maken krijgt a 60 ha. Gras is veel vetter maait tig keer zwaarder zit meer glans op. Is ook wel top grond, klei met zavel er boven op. Zonde dat het volgebouwd wordt
+2
mf 6150
@Deutz 8006spezial
Klei gras is idd zeker wel anders dan veen gras, wij ervaren dat zelf ook. En met laden heb je op veen wel meer nodig ja...
+1
930triplemaaier
@mf 6150 de eerste keer dat ik op veengrond reed met de mesttank dacht ik dat het brondstoffilter verstopt zat. Toen ik naar achter keek zag ik het heel erg golven voor de banden
+1
@930triplemaaier leuk he😅 koeien er de eerste keer uit doen in het voorjaar is ook prachtig. Net een golfslagbad wat op je afkomt
+2
rommert14
@Deutz 8006spezial dat is zeker wel zo, destijds kochten wij de 110 pk sterke 5445 met 2 maaiers eraan en dat ding was niet vooruit te branden in een eerste snee, ze zeiden wel eens als de je degelijkheid van hooibouw machines wil testen moet je op kleigrond testen.
+1
2850Johndeere6R
@rommert14 klopt Krone testte al 2 jaar een pers bij onze loonwerker ding bleef overal heel behalve op de zware west-friese klei...
casejxu
@2850Johndeere6R welke Loonwerker was dat dan??
+1
2850Johndeere6R
@casejxu van Diepen Spanbroek
+1
@Deutz 8006spezial voorop gesteld, ik heb weinig ervaring op veen, niks op klei. Het verschil in soort gras heb ik dus geen verstand van, denk dat ik je daar maar gelijk in moet geven, maar opbrengst heb je zelf in de hand (maaimoment)
ik heb zelf je gevoel dat in noord Nederland sowiso zwaarder gewas groeit als in het zuiden waar het wat warmer en zonniger is, groeiseizoen Hier iets korter, (nog) iets meer mogen bemesten, en iets zwaardere gronden. Hier in de omgeving is veel zand, en zeker niet het lichtste zand, het gras is hier gewoon taaier als net een stukje Drenthe in. Loonwerker draait hier minder capciteid in het gras als over de grens
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr dan heb jij nooit op veen gereden. Dat vraagt tot wel 100pk extra voor het rijden ten opzichte van zandgrond. En veerkrachtige kleigrond vraagt ook extra vermogen. de wagen achter de 6430 in de video heeft ook een luchtdrukwisselsysteem waardoor je altijd met de meest ideale bandenspanning kunt rijden waardoor je meer vermogen over houdt voor de aftakas.
@930triplemaaier ja klopt wel wat je zegt. Maar laat ik het zo stellen. Als ik aan het laden ben op veengrond dan voel je soms dat je in een zachter gat komt waardoor de trekker rustig aftoert totdat je weer op wat hardere ondergrond zit. Dat klei gras is oprecht taai spul met laden. Kost veel meer pto vermogen. Laad op beide gronden en kwa snelheid ontloopt het elkaar niet veel, wel dat je op klei veel meer moet anticiperen op het swad
@930triplemaaier weinig ervaring op veen Indd, heb wel gemerkt dat je Indd je vermogen er wel op kwijt kan. Maar die 100 pk lijkt mij beetje overdreven?
In dat beetje ervaring wat ik met veen heb, heb ik ook gemerkt dat het erg ongelijk kan zijn, dat je daar weinig aan kunt doen, en hard rijden dus eigenlijk toch niet kan.
Luchtdruk wissel heb ik geen verstand van, weet toevallig dat jij er heel wijs mee bent. Hier in de buurt zie je het weinig, behalve de verveats dan.
+1
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr heb met 200 en bijna 300pk voor de rapide 8400 gereden op hetzelfde veenland maar die 100pk extra is echt geen luxe en dan heeft de 300pk ook nog luchtdrukwissel op de trekkerbanden
@930triplemaaier geen luxe, maar redde je het met 200 niet of duurde het gewoon wat langer?
Als je ook 350 had geprobeerd, had dan 350 niet de ‘norm’ geweest?
Doe je met 200 op zand net zoveel als met 300 op veen?
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr op veen kost het rijden veel meer moeite als op zand.Als de wagen dan bijna vol was zat je wel rond de 40 ton en vooral op veen kost dat heel veel trekkracht om dan vooruit te komen waardoor je met 200pk weinig vermogen over houdt voor de aftakas. Als de wagen dan vol zat reed ik met max 15/20km op vol vermogen naar voren over het land. terwijl ik als ik het redden kan met die snelheid laad. en op het eind met laden lag de snelheid dan rond de 8 tot 10km/h terwijl ik op lichte klei als de wagen vol zat nog rond de 15km/h reed als de wagen bijna vol zat
Noorderling
@930triplemaaier
Is je hark dan niet gewoon te klein?
930triplemaaier
@Noorderling hoe bedoel je te klein? nieuwe grotere hark kost ook geld en de grote wagen is vooral voor het land op afstand
+3
Noorderling
@930triplemaaier
Kun je je vermogen stoppen in gras snijden ipv een wagen met een rotgang door het land sleuren, die vermogensvraag gaat exponentieel.

Goede hark is de goedkoopste manier om je capaciteit te verhogen.
7meterse hark is 1400meter wiers per ha, 10meterse hark is 1000meter. Scheelt 40% in afstand! Terwijl die wiers van 7meter maar bij 1, hoogstens 2 snedes voldoende groot is om met een fatsoenijke werksnelheid je invoercapaciteit te benutten.

Als de loonwerker al komt kuilen, neemt hij zelfs gratis een 12-14meterse hark mee ten opzichte van je eigen 7meterse. Dat scheelt zoveel uur rond racen dat je netto even duur uit bent.
Door van 8 naar 12meterse wiersen te gaan scheelt me jaarlijks 100km! aan wiers en nu het nat is met lage opbrengsten ook nog eens veel sporen en rijschade.
+1
@930triplemaaier tsja, met 100 pk meer rijd je met 40 over het glooiende veen naar voren? Tis maar net waar je gelukkig van word
Heb zelf met een silagewagen ook weleens niet verder gekomen als 17km/u op 270pk. Tja, ga je toch 15 rijden scheelt een sloot diesel en je komt er echt wel.
Maargoed we worden het niet eens, ik geloof niet dat die 100 pk extra nodig is, dat je er sneller van gaat geloof ik best.
Wat is je toekomst met die 160 pk trekker? Als je die met 2-3 jaar misschien toch wil inruilen voor een grotere, of dat je er nog 10 jaar mee wil rijden, scheelt misschien nogal voor je keuze
+1
hoest
160 pk voor een jumbo kan makkelijk, wij hebben een 6000 en 150 pk ervoor. Ik laad eigenlijk altijd op 1000 eco toeren tussen mijn foto's staat wel eentje waar ik achter een 4kops hark aanrijdt met 10 km per uur
arjanvw
@hoest heeft jouw MF ook nog een boost? Of is die altijd 150?
+2
hoest
@arjanvw een mf6475, is 150 pk nominaal met een boost van 10 pk schijnt. Ik heb nooit kunnen merken of die nu wel of niet aanslaat. Maar dief laten 10 pk zullen geen wereld van verschil maken. Wat betreft de zwaardere invoer van een Jumbo 6010 tov van een 6000 lijkt mij dat dat niet zo idioot veel verschil maakt dat onze trekker door niet zo kunnen doen. Aangezien we nu nog op de eco stand draaien. Ja als je met 20 km/u wilt laden moet er meer pk voor maar zoals ik al eens eerder heb gezegd als het spul kapot is moet ik het zelf betalen dus ik houd het liever heel
arjanvw
@hoest mee eens, zo hard rijden wij ook niet. Met een lichte snede willen we nog weleens 16km uur rijden, maar met een goede snede niet. Nu hebben wij ook gewoon een 'boeren' wagen.
fan van trekkers
@hoest 6000 heeft nog de oude invoer. 6010 heeft een veel zwaardere invoer met een zwaardere rotor, meer tandrijen en een maximum vermogen tot 450 pk. Bij 6000 is dit 300
+3
Fendt926Driver
Altijd voor de grotere wagen gaan.
Als dat natuurlijk niet dubbel zoveel gaat kosten.
Maar met 160 pk is er netjes mee te werken en hou je alles heel terwijl de capaciteit toch al gauw 25% hoger ligt.
Als je over 5 jaar een keer een 200pk trekker koopt heb je de wagen al goed en ga je misschien nog 10% sneller met dezelfde wagen
+1
edwin-hensbergen
@Fendt926Driver idd, de trekker moet de wagen eigenlijk niet de baas kunnen. Als je er tenminste jan en alleman ook op wil laten rijden
edwin-hensbergen
@Fendt926Driver al ging dat bij ons wel mis, steyr 4110(145pk aan stomp) voor een super vitesse uit 2007.. had liever een mega vitesse gehad haha
fan van trekkers
@Fendt926Driver als hij nou voor die torro 5700 gaat, kan jij misschien voor de 6000 gaan. Dan praat je effe wat meer uit ervaring als het om pottinger gaat met pks en capaciteit
Fendt926Driver
@fan van trekkers ha ha.
Misschien ooit.
Maar als ik het zo hoor gaan pottingers nog niet de helft aan levensduur mee dan een schuitemaker.
Dus laat ik pottinger aan mij voorbij gaan
+1
new holland koen
@Fendt926Driver Onze pöttinger doet het anders al 35 jaar😎
+1
Fendt926Driver
@new holland koen mijn rapide is nog maar van 98.
Dus maar 22 jaar oud en nog steeds mee kunnen met bakinhoud van ruim 40m³
+3
fan van trekkers
@Fendt926Driver van wie hoor je dat dan, en hoe vergelijk je? Er is altijd 1 merk waarvan je hoort dat de tweede rotor en de derde pickup er onder ligt, jij mag raden welke
+1
arjanvw
@fan van trekkers Veenhuis...
+2
mf 6150
@arjanvw
Zelfde als Mengele, en dat klopt niet😉
+2
arjanvw
@mf 6150 waarom klopt dat niet... zal hier geen lange waslijst van Veenhuis problemen ophangen. Maar dat het een wagen is die niet goed is, klopt echt wel hoor! 🙈
mf 6150
@arjanvw
Omdat die invoer nagenoeg hetzelfde is toch? Zijn hier weinig Mengele met een nieuwe pickup of invoer.
labella
Fendt926Driver
@fan van trekkers jij...
Jou wagen was (weer) kapot laatst
+1
fan van trekkers
@Fendt926Driver er is er weer 1 appeltjes met peertjes aan het vergelijken. Tel de aantal hectares maar eens bij elkaar die ook werkelijk door de invoer zijn gegaan, en niet door de hakselaar, daar zit nog wel verschil in. 😉
Fendt926Driver
@fan van trekkers mijn wagen is een ex loonwerk wagen.
Dus om die hectares zou ik mij geen zorgen maken
fan van trekkers
@Fendt926Driver dan kun je dus geen vergelijking maken. Onze heeft ook 4 jaar in het loonwerk gezeten in frankrijk. Nu 10 jaar bij ons, minimaal 1000 hectare kuilen ex stalvoeren.
+1
@fan van trekkers haha bijzondere redenering
Je zegt zelf
‘Van schuitemaker hoor je altijd dat er al 2e pickup en invoer onder zit’
Maar als iemand je erop wijst dat jullie pottinger ook al zoiets heeft ondergaan is het appels en peren vergelijken🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️

Daarnaast is jullie wagen 14, schuitemakers worden zomaar 25, dan heeft die van jullie nog een lange reis te gaan.
Die hectares maakt een beetje loonwerker ook wel
fan van trekkers
@ronald-deutz-fahr eeuhm nee is zelf wat je er van wil maken. Originele pickup, originele rotor. In deze regio zijn veel grote boeren die zelf kuilen, maar weinig die hun wagen zo lang houden of die er zo capaciteit mee halen. Nu kun je wel zeggen dat 25 jaar lang is, maar vind ik ook niet gek als die rapides altijd als silagebakken gebruikt worden
@fan van trekkers mwa, wil jouw pottinger ook weleens zien als ‘silagebak’ met 20 ton mais, ff seizoentje maisoogst meepakken
Hij hangt nu al door, denk dat dat onder de hakselaar rijden minder onbenullig is als je denkt.
Daarnaast is het natuurlijk een lekker vooroordeel, ‘altijd als silagebak gebruikt worden’ ja ze kopen m voor de sier met pickup😊
+3
johndeere6230
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Altijd voor de grotere wagen gaan

Aan de ene kant eens, alleen als de topicstarter niet de ambitie heeft om een 200 pk trekker te kopen, dan zou ik voor de torro gaan, en al komt die 200 pk trekker er wel, dan kan die wagen het wel aan als ik dat zo begreep van @fan van trekkers.
+4
Fendt612e
Kunnen allemaal wel eigenwijs zijn, maar als 2 ervaren pottinger boeren😜 zeggen dat de jumbo te zwaar is voor 160 pk.
Kun je beter n kleinere kiezen lijkt mij.
En al koopt hij n keer n grotere trekker heb je ook meer capaciteit, maar om daar nu al een te grote wagen voor te kopen en een aantal jaren gaan tobben heb je niks aan.
+3
casejxu
@Fendt612e te groot omdat ie dan volgens jullie niet hard genoeg kan rijden..... goh wat een ervaring....
+2
Fendt612e
@casejxu nee, te groot dat je de wagen niet aan de gang krijgt, en n kleinere die lichter trekt wel en wel gewoon vol krijgt.
Maar ik heb der geen verstand van, dit is wat ik hier lees. En wat mij logisch lijkt.
+1
casejxu
@Fendt612e hoezo niet op gang krijgen?
+3
Fendt612e
@casejxu de wagen niet vol krijgen, nou weet ik niet hoeveel verschil in inhoud die wagens zijn.
Als je die wagen bijv. Maar 3/4 vol krijgt heb je wss even veel mee als een wagen die kleiner is, goedkoper is en lichter is, en de belangrijkste reden, als trotse Fendt rijder mag de wagen nooit onder de rand vol zitten, wat zullen de buren dan wel niet denken?
+2
casejxu
@Fendt612e ja oké... Dat gevoel van die fendt rijder daar ben ik het dan wel met je eens....
+2
mf 6150
@Fendt612e
Hoho die trots hebben mf rijders ook😜
+1
J asper
@mf 6150 Gellukig krijg je die mengels wel vol🤣😃🤪😎 wij ook maar liefst 5 ha er mee weggereden. Alleen zwillen wat te breed gemaakt dat was niet helemaal idiaal. Maar verder liep het monsterachtig.
+1
mf 6150
@J asper
4000 ging best ja, 6000 is wel weer anders. En die nieuwe lelys ook
+1
J asper
@mf 6150 Onze heeft een 6000 invoer. Daar heeft die niet zo heel veel werk mee. Maar hebben de helft van de messen en veren er maar bij. Passen er wel 38 in.
+1
mf 6150
@J asper
Ja goh zo ken ik 't ook😂
J asper
@mf 6150 🤣🤣👌 dus als je nog een stel veren weet liggen🤪
+3
J asper
@Fendt612e Die pottinger boer is wel een new holland gewent hea😜🤣
+1
mf 6150
@J asper
Dat is een andere discussie😂😂 ga die nou aub niet ook oprakelen
+2
J asper
@mf 6150 🤣🤣😎 mf boer doet hem namenlijk wel prima. En lw heeft hier ook nooit meer dan 200 pk Fendten voor zx'en staan. Onze andere loonwerker 200+ new hollands voor mx'en😜🤣
+1
mf 6150
@J asper
Hahaha tja
+1
fan van trekkers
@J asper die durft wel 200+ pk voor een mx😂. Voor mij slechte herinneringen.
mf 6150
Valt me wel op dat er vaak een topic word gestart, er dan een discussie word gevoerd. Maar de topic starter hoor je niet meer.... (extra info bijv)
+5
stefan310
Sorry, maar na het werk gedaan te hebben gisteravond en vanochtend, en daarbij nog een aantal koeien bleken gekalfd te hebben, had ik nog niet helemaal de tijd gevonden om binnen die paar uur die 100 reacties te lezen 🙈@mf 6150
+2
mf 6150
@stefan310
Mijn fout, topic was pas een dag oud😂
+9
stefan310
Hier even een reactie van de topic-starter 😜 op verschillende vragen.
We kuilen met de eerste snede ongeveer 80 ha waarvan de helft op gemiddeld 4 km afstand waarmee we dus in de drukste tijd bijna 24 uur per dag door gaan in 2 ploegen. Dus tijd van aanrijden is er wel en we willen daarom ook meer capaciteit. Niet omdat de europrofi aan zijn einde is @Fendt926Driver 😘.
De overige snedes ongeveer gemiddeld 55ha. Trekker heeft inmiddels 11000 uur en is een behoorlijk gekietelde 712. We zitten hier voornamelijk op zandgrond.
Over de toekomst kan ik nog niet zoveel zeggen. Misschien komt er een keer een 716 of zoiets bij, maar we hebben hier niet zoveel aan 200pk+. Dus veel meer pk’s zullen er wellicht niet voor komen te staan.
Ben zelf eigenlijk meer gecharmeerd van een torro na het lezen van alle verhalen. Is qua gewicht lichter en trekt lichter en draai je met een trekker tot 200 pk voorlopig niet aan gort.
Iedereen bedankt voor de reactie en als je een mooie 5700 D weet te staan, weet je me te vinden! 😜
We willen sowieso een wagen met walsen, omdat we altijd redelijke lange rijkuilen hebben, werkt dat gewoon het fijnste.
+2
rickboer blija
@stefan310 duidelijk verhaal, je moet doen waar je je zelf het beste bij voelt!
+1
@stefan310 ik weet zelf niet hoeveel verschil er in inhoud zit bij de torro of de jumbo. Maar met 4 km afstand is een beetje bakinhoud wel fijn. Heen en weer rijden kost toch het meeste tijd dan.

Met zulke lange dagen is een beetje doorrijden wel prettig lijkt mij. Als je dan de hele dag moet gaan lopen oppassen of gaan kruipen om de wagen vol te krijgen / de buld op te krijgen, heb je vrij rap de lol eraf.

Verder inderdaad afgaan op je eigen gevoel. Zou zelf voor de torro gegaan zijn. Zijn ook mooie bakken
+1
stefan310
@Deutz 8006spezial Verschil van inhoud is weinig. Is 3 kuub gemiddeld geperste inhoud. De torro is 57 en de jumbo 60.
arjanvw
@stefan310 Is het niet makkelijker vergelijken met DIN m3?
+1
MulderDeutz1
Hebben ze voor zulke vraagstukken niet gewoon een demo in het leven geroepen? Even in de dikke 1e snede proberen en je kunt een keuze maken, dan weer je wat je wilt en kun je een nieuwe of jonggebruikte opzoeken 👍🏻
+1
stefan310
@MulderDeutz1 Een goede tweedehands is moeilijk te vinden van beide types. Nieuwe wordt me te duur en is qua vermogensbehoefte weer niet te vergelijken met een oudere
+3
roscho
Grappig dat iedereen het hier vooral heeft over wel/geen grotere wagens en daarvoor benodigde grotere trekkers.
Maar als je een trekker en wagen hebt met meer capaciteit, heb je dan ook meer grond? Anders heeft "groter" geen zin, als je op dit moment je land ook op tijd leeg krijgt. Of heb je misschien plannen om grond, evt. op afstand, bij te kopen?
Zoals het nu lijkt, zal het grondwaterniveau de komende jaren worden verhoogd, waardoor de berijdbaarheid misschien minder wordt. Kun je dan ook nog rijden met grotere trekkers en wagens? Of heb je dan meer aan iets kleiner materiaal met aangepaste (bredere) banden?
Zo maar een aantal vragen die mij als leek te binnen schieten.
+1
@roscho in de omschrijving bovenaan staat dat er naar meer capaciteit gezocht word.
arjanvw
@roscho kan trouwens best zijn dat een iets grotere wagen juist gunstiger is voor de bodem.. De nieuwere wagens kunnen banden onder van soms wel 80cm breedt en 26,5" hoog, (Claas Cargos zelfs 30,5") waar de oudere en kleinere wagen het moeten doen met misschien hooguit 55 cm breedt en 17 of 20"...
+1
@arjanvw nieuwe schuitemaker Bergmann strautmann en Fendt kunnen ook 30.5 inch onder. Zijn wel prachtige banden, bak komt wel hoog te staan. We hebben zelf 800 26.5 eronder. Dat loopt wel mooi
mdoornekamp
@MaartenMandemaker ik vind 26,5 wel een mooie hoogte. Rolt mooi en je houdt toch voldoende cubs over. 22.5 loopt ook veel zwaarder op de kuil.
rickboer blija
@mdoornekamp wij hebben ook wel een verbetering ondervonden van 26.5 banden, nu alleen nog wat breder banden onder de ladewagen
mdoornekamp
@rickboer blija jij hebt toch wel 700 banden onder de schuitemaker?
rickboer blija
@mdoornekamp ja, 710 vredestein flotation pro. Die hebben janmer genoeg maar een contactoppervlak van 63 cm
Ik wil eigenlijk wel naar 750 of 800 banden
mdoornekamp
@rickboer blija beetje minder lucht erin. De Vredestein Trac vind ik te agressief op grasland en die trekken enorm zwaar over de weg.

Michelin Cargo zijn mooie banden voor grasland
2850Johndeere6R
@mdoornekamp onze loonwerker heeft onder 1 ZX Nokian Country king 800/45/26.5 die mogen er ook wezen hoor
mdoornekamp
@2850Johndeere6R country king is ook wat fijner profiel toch
2850Johndeere6R
@mdoornekamp klopt ja, ze zijn ook super soepel de wagen zou ook op Vredestein's komen te staan maar omdat ze voor deze nog niet geleverd waren is deze wagen op een demosetje Country king's gekomen waarschijnlijk gaat de rest van de winter ook over naar de Country king's.
rickboer blija
@mdoornekamp minder lucht durf ik vanwege meelopende besturing niet aan, daarnaast moeten ze het ook op hogere snelheid goed volhouden
Vredestein trac lijkt mij ook wel iets wat agressief, maar we hebben wel banden nodig die tijdens een natte maisoogst ook blijven draaien
+1
mdoornekamp
@rickboer blija voor een paar vrachten mais per jaar kun je eigenlijk geen aangepaste banden kopen
rickboer blija
@mdoornekamp nee, klopt. Toch denk ik dat de volgende set geen vredestein pro of michelin wordt.
johndeere6230
Quote Reactie van @rickboer blija:
maar we hebben wel banden nodig die tijdens een natte maisoogst ook blijven draaien

Dan moet je 30.5 banden hebben, die blijven lang doordraaien, die 26.5 willen ook wel stil gaan staan...

Vraag mij sowieso wel af of er voor de klei nou een geschikte band is die ook in een natte maisoogst goed presteert. Ze gaan allemaal vroeg of laat stil staan
2850Johndeere6R
@johndeere6230 klapdumper banden😏
johndeere6230
@2850Johndeere6R

Haha alleen dan heb je een enkelas, die draaien vaak nog wel door ja😜
arjanvw
@johndeere6230 gewoon vroeg ras kiezen en op tijd hakselen! 😂
johndeere6230
@arjanvw

Ook dan kan het nat zijn 😜 nee maar dan laat je wel aardig zetmeel liggen hebben we dit jaar wel gemerkt, dan beter een wat later ras en zorgen voor goed afgewaterde percelen 😜
arjanvw
@johndeere6230 heb je dan wel het juiste ras? Misschien ook niet eerlijk vergelijken met zo'n droog jaar. Als het vocht te laat en te weinig is, kost dat zetmeel. Wij zaaien geen mais meer bij ons op de klei, maar alleen op ons zandperceel. Ook daar zaaien we vroeg en kiezen dus een vroeg ras. Toch halen we voldoende zetmeel (380-390).
+1
johndeere6230
@arjanvw

Hadden dit jaar lg 31207 gezaaid, ben ik het deels mee eens, zaten in juli erg te twijfelen om te beregenen, alleen moesten we toen veel plat rijden om erbij te kunnen en dat zagen we niet zitten... uiteindelijk nog wel op tijd regen gekregen, alleen Zal zeker niet ontkennen dat we daar wat hebben laten liggen. Hebben nu met hoger hakselen uiteindelijk 350 zetmeel erin zitten, is ook een prima kuil, alleen de afgelopen jaren zaten we op 400+ dus daar zit dan nog wel degelijk verschil in.

Zand is wat dat betreft wel een stuk makkelijker telen, mits er voldoende water valt natuurlijk. Hier de lichtere hoek grond stond de maïs ook beduidend beter en betere kolven erin, maar daar hebben we helaas niet alle grond van...
rickboer blija
@johndeere6230 als het zou passen zouden we het ook wel willen, maar het was al een hele verbetering van 22.5 naar 26.5

En de natte kleipercelen liggen vaak niet aan ons, wij hebben al 10 jaar een vroeg maisras. De collegaboer waar we meehelpen is vaak heel laat met de maisoogst, met als gevolg dat het behoorlijk nat is
johndeere6230
@rickboer blija

Dat geloof ik wel ja.

Ohh op die manier, weet niet of het veel werk is bij die collega boer? Anders kun je daar je bandenkeuze haast niet op aanpassen toch? Het is altijd compromissen sluiten met zulke dingen.
+1
rickboer blija
@johndeere6230 40 a 50 ha mais bij de collegaboer, ik hoop tegen een goeie deal aan te lopen van een slag brede banden. En dan kijken we dan wel wat voor profiel dat is
mdoornekamp
@rickboer blija 800x 26.5 wil ook slecht rollen als het goed nat is. dan bwter 700 x 30.5
@mdoornekamp klopt wij hebben die maat onder de mesttank maar door het bkt profiel blijft hij eigenlijk best goed draaien. Nadeel is als je door de (vertrapte) dam gaat of het koeien pad af dan stropen de banden wel vol.

Wij zijn er wel zeer content mee
mdoornekamp
@Deutz 8006spezial heb je bkt 630 of fijn profiel
+1
@mdoornekamp 630 idd. Met opzet naar een band gezocht die ook lage druk kan hebben
rickboer blija
@mdoornekamp zoals ik zei, als een slag groter zou passen zouden we dat wel doen. Helaas past dat niet.
Misschien toch sparen voor een sr rapide 7400😜
mdoornekamp
@rickboer blija gewoon een goeie radiaal band 26.5. En dan een beetje met de spanning spelen
@mdoornekamp Ja klopt, gaat wel ten koste van de hoogte van de bak. Maar een hogere band kan wel meer uitvlakken. Alleen word vaak op een grotere band weer meer gewicht gezet, dan schiet het nog niet veel op. Zoiezo zijn radiaalbanden al een hele verbetering ten opzichte van vroeger
@mdoornekamp Ja klopt, gaat wel ten koste van de hoogte van de bak. Maar een hogere band kan wel meer uitvlakken. Alleen word vaak op een grotere band weer meer gewicht gezet, dan schiet het nog niet veel op. Zoiezo zijn radiaalbanden al een hele verbetering ten opzichte van vroeger
arjanvw
@MaartenMandemaker kunnen de genoemde merken 30,5" ook leveren vanaf 35m3 inhoud? Jullie hebben dan ook prachtige banden onder de wagen! Fors verschil met de 620x22,5 die bij ons de grootste optie was...
GerbertXL
@arjanvw maar meestal is het ook zo dat je een klasse grotere wagen moet kopen wil er 26,5 inch onder passen. Wat anderhalf a twee ton zwaarder is en weer een stukje voordeel van de grotere banden opheft...
Jij hebt zeker 620/40? Die kun je vervangen voor 710/35.
arjanvw
@GerbertXL klopt idd. We hebben nu soms het probleem dat bij een zware wagen (vochtig gras) de wagen slecht op de kuil te drukken is. Zie meer in een hogere band die lichter rold dan nog breder. Liefst natuurlijk breder én hoger! Even doorsparen voor een jong gebruikte wagen...
fan van trekkers
@arjanvw schuitemaker 7200 en 8000 zijn ook met 30,5 banden, krone levert het ook onder modellen. strautmann magnon ook 30,5 inch
+1
@arjanvw Bergmann vanaf de carex, 38 kuub volgens mij. Wij hebben die banden en velgen er zelf onder gezet, hij stond op 700 26.5 diagonaal, met zo'n rond loopvlak. Dat spoorde wel als het natter was. Onze wagen was ook een jaar oud toen we hem kochten. Paar jaar later de,e banden eronder gezet
+2
@roscho vandaar halverwege mijn vragen, die de topicstarter later ook beantwoord heeft.

Denk dat hij wel geholpen is met de antwoorden
+1
roscho
@Deutz 8006spezial Ik denk ook dat hij wel iets aan de antwoorden heeft, maar ik was in het algemeen benieuwd waarom iedereen altijd groter wil. Volgens mij is dat soms niet nodig. Overcapaciteit is geldverspilling. Natuurlijk heb je meer capaciteit nodig als je meer grond hebt of als loonwerker meer klanten krijgt.
rickboer blija
@roscho op welke manier is het geldverspilling?
roscho
@rickboer blija Aanschaf van apparatuur zal altijd een compromis moeten zijn tussen de kosten en de verwachte opbrengt. Als je te groot materiaal aanschaft, ben je te veel geld kwijt en het is de vraag of je dat terug zult verdienen. Wanneer je het werk eerder klaar hebt en iets anders kunt gaan doen of als de kwaliteit van het product verbetert door snelle verwerking, zal het rendabel zijn. Maar wanneer dat laatste niet echt van belang is en de boer eerder klaar is, maar de vrijgekomen tijd niet nuttig gebruikt, heb je volgens mij teveel uitgegeven.
+1
rickboer blija
@roscho onze grotere ladewagen was goedkoper dan een kleiner in de zelfde staat zijnde wagen. Daar was de keuze niet zo moeilijk, daarnaast kuilen we ook bij de collega boer in (met land op afstand) en als het uit komt draaien we ook mee met de loonwerken. Dus de extra ruimte gebruiken we wel.

bij ons thuis zijn we (in combinatie met een brede hark) van 7.5 uur kuilen per snede naar 4 a 4.5 uur kuilen per snede gegaan met de nieuwe wagen, daar levert het ook veel tijd (geld) op

moet wel toegeven dat het hier ging over een gebruikte ladewagen
Gerron
Quote Reactie van @rickboer blija:
onze grotere ladewagen was goedkoper dan een kleiner in de zelfde staat zijnde wagen.

Toch te weinig boeren die met dat grote spul willen/kunnen rijden? Gelukkig heeft bijv. Krone al de mogelijkheid om nadat de invoer versleten is de wagen alleen nog als silagewagen te gebruiken.
@roscho niemand kan vooruit kijken, maar je koopt niet gauw te groot. Al zal topicstarter met de genoemde torro ook zat capaciteid hebben in verhouding tot de europrofi
massey8690
Wat is het verschil tussen een euro profi en een torro dan? lijken mij beide op het oogniet veel te verschillen, maar snijd de europrofi minder kort, en is voor nog lichtere vermogens bedoeld?
heb een knappe euro profi 5510 combiline gezien uit 2015, die lijktmij niet veel te verschillen qua m3's als de torro 5700?
GerbertXL
@massey8690 Je kunt gewoon de specificaties op poettinger.at bekijken.
CaseCS130
@massey8690 met de facelift van de europrofi is die nogal wat zwaarder gebouwd waaronder geen ketting aandrijving meer maar een tandwielkast.
Een jonge europrofi zal daarom nauwelijks onderdoen qua bouw tegen een oudere torro.
mdoornekamp
@CaseCS130 met facelift bedoel je het model wat jij hebt toch. Zo'n wagen is voor boeren gebruik mooi zat. Heb je geen Jumbo voor nodig.
CaseCS130
@mdoornekamp Nee, het model met de rondere kunstof kappen over de rotor. De 5510 die massey8690 noemt is zo'n nieuwere versie.
Wij hebben nog kettingaandrijving.
mdoornekamp
@CaseCS130 ok. Heb ook wel eens naar zo'n Europrofi gekeken. Mooie wagens. Ketting kan het ook wel lang vol houden. Heb jij er al een nieuwe ketting op?
CaseCS130
@mdoornekamp Nee, eerste ketting nog. Verwacht ook niet dat we die op korte termijn al moeten vervangen, wij stampen eigenlijk nooit erg met de wagen.
+1
mdoornekamp
@CaseCS130 haha. Heel verstandig. Dat stampen kost handen vol geld. Wordt de ketting automatisch gesmeerd? Ik gebruik tegenwoordig ketting spray voor de kettingen
massey8690
@CaseCS130

klopt, het gaat om het facelift model.
ik zie in de data dat hij minder kort snijd dan de torro, namelijk 39 mm, en de hogere segmenten snijden 35 mm.
de hoofd reden van evt. een andere wagen is dat ie beter moet snijden, dus dat is minder positief.
+1
mdoornekamp
@massey8690
Quote:
beter snijden

Ik las dat je nieuwe messen in de Claas hebt. Dat scheelt vaak ook al met snijden
massey8690
@mdoornekamp

klopt, net de wagen up to date met nieuwe messen en brede banden, maar snijd nog niet top.
mdoornekamp
@massey8690
Quote:
snijdt nog niet top

Hoe ver staan de messen uit elkaar? Kun je de messenbalk ook verder naar voren zetten?
CaseCS130
@massey8690 Klopt, al zegt theoretische snijlengte niet alles. De kans is groot dat een europrofi met goede rotor een stuk beter snijdt dan een torro met versleten rotor. Dus dat is wel iets om mee te nemen in je keuze.
Onze europrofi snijdt iig duidelijk beter dan de Krone titan 6 balks wagen die we hiervoor hadden.
massey8690
@CaseCS130 wel lastig kijken hoe ver de rotor werkelijk versleten is, gaat maar om millimeters vaak..
+1
GerbertXL
@massey8690 stuk karton achter een kam aan de zijkant houden en de vorm aftekenen. Dan naast een kam in het midden houden, dan zou je een redelijk idee moeten hebben.
rubenv
Nu ben ik benieuwd wat het uiteindelijk is geworden
+5
stefan310
@rubenv Uiteindelijk vorig jaar september een Torro 5700 D gekocht van bouwjaar 2012.

Foto van een Pottinger Torro
thijsw
@stefan310 de oude wagen toevallig nog te koop? 😛
Baltus_steyr
@thijsw moet je mechanisatie Lochem even bellen. daar is die volgensmij ingeruild!
stefan310
@thijsw Nee, die is al vrij snel verkocht ergens in drente

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
214
DEELNEMERS
38
WEERGAVES
0