Hallo beste mensen. Ik ben hier nieuw en heb volgende vraag : ik heb voor niet veel geld een David Brown 990 op de kop kunnen tikken, maar hij is wel vastgelopen. Wellicht door een probleem met de oliepomp motor zonder olie gedraaid en vastgelopen met als gevolg schade aan krukas en lagers. Ik denk dat de schade niet zo erg is gezien hij zou zijn vastgelopen bij het starten en niet bij het draaien (dus de kracht waarmee hij nu is vastgelopen is veel minder groot geweest dan wanneer de tractor zou hebben gedraaid (of gewerkt)).
Voor de rest ziet tractor en goed uit buiten nog wat spelling op stuur en wielen, maar dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen.
Ik heb nu twee mensen die in hun laatste jaar tractorenmechaniek zitten die hem willen open doen en herstellen.
Nu is mijn vraag wat ik, afgezien van hetgeen sowieso moet hersteld worden ingevolge het vastlopen (krukas en lagers), nog allemaal kan laten vervangen om terug een goede machine te hebben?
Ik denk dan bijv. aan de koppeling (het zou jammer zijn om en versleten of zo goed als versleten koppeling terug te steken), cilinderbussen, zuigers en zuigerveren (of zou enkel de zuigerveren ok zijn), …
Wie kan mij hierover wat uitleg geven?
Alvast dank en u wel!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als je de kosten wilt gaan berekenen, ga dan maar van het slechtste senario uit
Ga maar uit van het slechtste scenario (Fokke).
De leerlingmonteurs kunnen wellicht goedkoop zijn en laat ze gerust de zaak demonteren maar wees dan op je hoede dat er niet te veel kosten worden gemaakt.
Ik ben ervan uitgaan dat ik ook een draaiende David Brown had kunnen kopen. Doch dat je ook dan niet weet wat je koopt, want 14-dagen later kan die ook vastlopen. Want dat zijn machines die stuk voor stuk 9000, 10000 en nog veel meer uren hebben gewerkt. Die van mij heeft nu 5200 uur op de teller.
En aangezien ik deze machine slechts enkele keren per week nodig heb...
Kunnen jullie mijn redenering volgen?
En dat houd in:
Krukas slijpen + opnieuw lageren
Drijfstangen opnieuw lageren
Nieuwe zuigers + bussen
Oliepomp (laten) controleren, bij schade repareren of een andere aanschaffen.
Cilinderkop laten vlakken, en als je toch besluit het groots aan te pakken is het ook verstandig deze verder na te laten kijken en eventueel te laten reviseren.
Naast heb je nog verschillende pakkingen en keerringen nodig.
Ook is het wel handig om te weten of je brandstofsysteem in orde is, functioneren de pomp + verstuivers goed ?
En "slechts" enkele keren per week is voor een trekker van deze leeftijd nog best vaak
Ja, deze planning/voorbereiding van de revisie is wel goed.
Echter, met het vervangen van zuigerveren ontkom je er haast niet aan in ieder geval de cylinderbussen uit te honen en wellicht ook nieuwe zuigers te monteren aangezien deze onderdelen slijtage hebben passend bij de oude zuigerveren. Zodoende kan het budget toch weer fors overschrijden.
Ik zou hem zoals Dalton zegt ook kunnen vervangen, maar wat vandaag werkt kan moregen stuk zijn. En wanneer ik nu een en ander laat nazien weet ik ten minste zeker dat dat in orde is, wat ik niet weet van een tractor die ik tweedehands koop...
Bovendien heb ik 'iets' met David Browns. Ik weet niet wat , maar ik vindt ze gewoon top...
We hebben nog een David Brown 1212 van 1974, en die werk nog elke dag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat...