Het ad blue vraagstuk

Een grafiekje zette mij aan het denken. Grote verschillen in brandstof verbruik van trekkers, "mijn" merk komt er wel heel beroerd uit....
Maar de meest zuinige laat trots zien hoe weinig diesel er verbrand word!!!! Over de ad blue verplichting word geen woord gerept... "mijn" merk heeft geen ad blue nodig dus diesel tanken en je bent klaar
Maar juist dat er geen woord gerept word over ad-blue vind ik een beetje zorgwekkend.
Er is geen ontkomen aan dat is duidelijk, maar
- wat zijn de kosten?
- wat voor opslag eisen zijn er (milieu) ?
- kan het spul "vergaan" (denk aan klein gebruikers)
- is dit de volgende politieke "melkkoe"?
enz. enz.
Wat zijn hier de ervaringen positief/negatief of heeft iemand nog andere vragen?

Deel dit topic

Reacties

jehan
Als je de adbleu op hebt ..en je moet nog verder met de trekker ..dan zuipen ze als gekken en zijn hun vermogen kwijt
jehan
Ohja tspul kan bevriezen
john deere 7810
Tja het het groen/gele merk is inderdaad niet echt zuinig te noemen 😛
thmtrader
Maar er loopt niks kapot?
Woutunimog
En je tractor gaat meer brandstof verbruiken, zowel met als zonder Ad Blue
maartendankers
Welk grafiekje?
jehan
Maar hoe gaat het bij jd alsze geen adbleu gaan gebruiken ..heb gehoord dat de uitgaande lucht willen koelen en dan weer her gebruiken om onder de uit stoot normen te blijven maar dat vergt toch vele pks
claas celtis
Heb wel eens gehoord dat je bij ad bleu de trekker moet tunen en de roet vilter een gat in boren hoef je geen ad bleu meer te gebruiken
thmtrader
Tja maar de groen gele verbruikt alleen diesel, maw bijv € 20,00 per uur, de groen rode doet bijv. € 15,00 diesel en voor € 5,00 ad blue????
deerefan
John deere is gelukkig niet met die trend meegegaan! ik denk ook dat dat een goeie stap is van hun volgens mij zitten boeren en loonwerkers er niet op te wachten om weer een tank aan te schaffen voor de adbleu en zo!
jehan
Het kan dus maar zo zijn dat je verbuik per uur met adbleu hoger ligt dan zonder adbleu ..en dat allemaal voor het milieu..ik zou weleens cijfers willen zien wat het verschil is tussen de milieu vriendelijke motoren die we nu allemaal krijgen of al hebben ..denk aan de tier 3 en 4 motoren ..of de motoren die alveel ouder zijn en die minder brandstof verbruiken ..wat scheelt dat voor het milieu wie kan me dat zeggen
thmtrader
Maar dat is het hem nu net, bij de volgende stage ontkomt JD ook niet aan ad blue en zal bijv NH ook moeten gaan naverbranden.
Maar hoe kijkt de gemeente tegen het plaatsen van ad blue tanks aan? Of is het; eerst doen en later de sector op laten draaien voor zware milieukosten?
Siebenga
Ontkomen aan? is een tussenstop neem dat maar van mij aan! over 5 jaar is ad blue weer totaal uit de lucht
ford8630power
jehan
Je mag adbleu in vaatjes van 60 liter zo opslaan werd me vorige week verteld .menno maar wat niet is zal nog wel komen denk ik
thmtrader
Verklaar je nader Siebenga!
maartendankers
@thmtrader

Adblue kan je kopen in IBC's denk dat daar vrij weinig regels voor zijn. Je zult er hooguit een lekbak voor moeten hebben neem ik aan. prova.be/site/gallery2.asp/…
Fendt_favorit
Bij een Fendt 824 vario is de Ad blue tank 32 liter. De dieseltank is 505 liter. Je moet na 2 volle tanks diesel, de tank Ad blue ook helemaal vullen. Dus 30 liter ad blue op dik 1000 liter diesel zeg maar.

Ad blue kost een 30-35 cent per liter.
jehan
@Siebengadenk je dat ..ikke niet ..in de vrachtwagen sector zitten ze er al een paar jaar mee
maartendankers
@jehan

Ja en daar word al gezegt dat het een tussenstap is.
thmtrader
Precies Jehan, er is kennelijk geen (duidelijk) beleid, dat komt achteraf en kost weer een flinke duit...
Machineman
AdBlue is gedurende een periode van 1 jaar houdbaar, indien juist opgeslagen (niet blootstellen aan direct zonlicht). Het moet worden beschermd tegen te hoge of te lage temperaturen. Het vriespunt is -11 graden Celsius. AdBlue behoudt zijn oorspronkelijke kwaliteit na ontdooiing. Het moet in een afgesloten verpakking en in een goed geventileerde opslagruimte worden bewaard.

nederlands.air1.info/nl/all-about-adblue/…
Machineman
Het is niet milieubelastend dus geen speciale tanks oid nodig
Fendt_favorit
@thmtrader Het vergelijk wat jij wil zien heeft New Holland al op paar beurzen laten zien. 2 NH T7000`s, 1 met egr, en 1 met scr toegevoegd. Beiden stonden een kwartier voor vermogenstester met hetzelfde vermogen. Tractor met ad blue had beduidend minder diesel verbruikt dan die met EGR. Ze hielden een rekensommetje voor, wat gewoon eerlijk was, en waar je zelf kon zien dat tractor met ad blue goedkoper was in brandstoffen, dus ook met ad blue, als een met EGR.
jehan
Aha dus er is hoop dat we er niet aan komen aan die ad bleu ..maar waarom gaan vele trekker merken er zo agresief mee aan de gang dan
thmtrader
@Fendt_favorit
Is het verbruik een vast gegeven of verbruik je meer bij een zwaardere belasting?
Siebenga
Heb al gehoord dat er in amerika grote recht zaak (en?) lopen over hoe kanker verwekkend ad-blue wel niet moet zijn. Het feit dat fabrikanten mensen dwingen het te gaan gebruiken is al vragen om problemen. Komt bij dat ad-blue er niet voor zorgt dat je motor schoner wordt. Wat is het doel van emissie normen? Juist dat de motoren zuiniger en schoner worden. Dat wordt door een chemies goedje in de lucht te spuiten dus niet behaald. Kennen we net zo goed met oud en nieuw ad-blue vuurpijlen de lucht in schieten. We worden allemaal voor de gek gehouden en de motor fabrikanten gebruiken het maar al te graag omdat het minimale kosten en aanpassingen vergt van de motoren. Maar ook ad-blue gaat 2 stappen hoger niet halen. Wat er dan precies zal lopen? ik heb geen idee.. vermoedens? jah die heb ik wel
jehan
Nog een vraagje ..hoe gaat het met de motor van de trekker als adbleu wordt toegepast
Machineman
@thmtrader

natuurlijk, als je meer vermogen vraagt, moet er ook meer vermogen houdend spul in
maartendankers
@jehan

Ik denk omdat er maar weinig trekkerbouwers zelf motoren bouwen. Oftewel ze wachten tot er een techniek is ontwikkeld en dan gaan ze het toepassen.
Siebenga
Jehan.. ad blue wordt in de uitlaatgassen gespoten! dus buiten de cilinders..
thmtrader
@Machineman
gaat niet alleen over feiten en cijfers hier maar ook om ervaringen! 😉
Fendt_favorit
@Woutunimog

Dat is niet waar wat je daar zegt Wout. Tractor die wat optimaal loopt, en zuinig is, stoot meer schadelijke stoffen uit. Die worden reageren met ad blue, waardoor het uitlaatgas weer schoner is.

Dat wat JD doet is als volgt. Zij spuiten anders in, waardoor je meer diesel nodig hebt, om schone uitstoot te halen. Totaal andere verbranding, waardoor de uitstoot schoner is, maar het verbruik meer wordt.
Siebenga
@jehan

Quote:
@Siebengadenk je dat ..ikke niet ..in de vrachtwagen sector zitten ze er al een paar jaar mee

En laten ze daar nou al weer een stuk verder zijn.. Ad blue heeft alleen maar een toekomst omdat dit voor de motor fabrikanten de goedkoopste weg is
maartendankers
@Fendt_favorit

Quote:
Dat wat JD doet is als volgt. Zij spuiten anders in, waardoor je meer diesel nodig hebt, om schone uitstoot te halen. Totaal andere verbranding, waardoor de uitstoot schoner is, maar het verbruik meer wordt.

Mooie is dat je in duitsland al bedrijven hebt die dat weer kunnen uitschakelen. Gevolg meer pk's en lager brandstofverbruik.
Fendt_favorit
@thmtrader

Je verbruikt hoe meer vermogen je vraagt natuurlijk meer. Maar bij deze test hadden ze gewoon de brandstoftank afgesloten en 2 maatbuizen gemonteerd waar ze de diesel in hadden, en bij de andere zat er ook nog Ad Blue bij.
thmtrader
@Machineman
Bijdehandje... of de mengverhouding veranderd bij bijv zwaar trekwerk?
Fendt_favorit
@maartendankers

Alles is idd uit te schakelen, ook bij Fendt is het vermogen lager als de tank leeg is, omdat het anders milieudelict is. Het kan er allemaal weer uitgehaald worden natuurlijk, echter verloopt je garantie dan gewoon, en ik weet niet wat de rest van de consequenties is.
thmtrader
@Fendt_favorit
Dat van die NH's is mij niet bekend maar wel eerlijk naar de gebruikers in ieder geval.
Maar het spul kan nog zo goedkoop zijn, als de wetgever (als we allemaal verplichte gebruikers zijn natuurlijk) ineens bepaald dat je een supersonische opslag nodig heb voor het goedje dan heb je een zuinige maar dure trekker...
Fendt_favorit
Klopt, maar dan moeten ze het ook op vloeibare kunstmest doen. Het is in principe exact hetzelfde spul haha.

Achja, ze verzinnen altijd wel weer iets nieuws.
Rene2506
Alles valt acteraf uit te zetten, Addbleu eventueel ook wel netzoals de EGR of extra naspuiting uittezetten.

en denk met de crisis waar n
we nu in leven ze vast niet gaan bedenken bij de overheid om bedrijven te gaan controleren of hier mee gerotzooit wordt, maar de tijd zal het leren.

feit is gewoon dat met Addbleu de motor gewoon effectiever gebruikt wordt, dus meer vermogen met minder, en het karakter van de motor zal dus pittiger zijn met minderinhoud.

Vind het grappig om te zien dat alle JD fans zich zo vasthouden aan het systeem wat JD gaat gebruiken, maar in de vrachtauto wereld het toch al redelijk duidelijk is wat de voordelen zijn.
RobinBos
@thm, nog niets om je zorgen om te maken hoor. De laatste tests, zowel dlg als praktijk hebben uitgewezen dat je zo slecht niet af bent zonder ad-blue. Sterker nog, de praktijk tests wijzen uit dat het verbruik nagenoeg gelijk is, maar dat trekkers met ad-blue die er nog overheen gebruiken.
deutz6007
Ik heb wel eens gehoord van een transporteur dat bij een motor die niet op werktemparatuur is ad blue veel schadelijker is. je kon zonder adblue ongeveer 2.5 uur rijden voordat het weer ongeveer gelijk is met adblue, na die 2.5 uur zou het de uistoor wel verminderen. dat was bij vrachtwagens of hetbij trekkers hetzelfde is weet ik niet
johnd-ts
De toekomst zit toch in waterstof!

er is niet genoeg grondstof om genoeg accu's te maken dus Hybride's redden het ook niet!

ad-blue met diesel is sowieso een aflopende zaak, kun je nog zoveel ontwikkelen aan die motoren..
ValtraStisch
Wat een vooroordelen hebben veel mensen toch.
Adblue blijft de komende tien jaren gemeengoed.
Egr heb ik nog geen goeds van gezien,vraag een automonteur ernaar en je krijgt hororverhalen.
Adblue wordt in je uitlaat gespoten en heeft dus op de motor totaal geen invloed.
Wanneer je tank leeg is ,dan wordt je motorvermogen 70% en dat is vaak niet voldoende.
De SCR motor is een motor die je kunt vergelijken met de prestaties zoals we begin deze eeuw kenden.
Dus trekken als een leeuw,beer en zo.
De nadelen zijn dus de kosten van zo'n installatie op de trekker het onderhoud daarvan en de adblue kosten.
Zet dat tegenover een motorrevisie na een defecte egrklep en je bent evenveel kwijt,kwestie van kiezen
Machineman
@johnd-ts

en waar komt die waterstof vandaan dan???
johnd-ts
Water splitsen met gebruik van 'groen' opgewekte elektriciteit. Maarja, volledig groene elektriciteit zal nog wel 50 jaar duren.

kortom: schone brandstoffen/motoren bestaat (nog) niet.
RobinBos
@ValtraStisch

wat gebeurt er als je per ongeluk ad-blue in je dieseltank gooit?
maartendankers
@johnd-ts

Kan heel snel, alles stroom van biogas installaties die stroom leveren voor de productie van h2(g). 😃
sprokkel hout
Er draaid niks kapot en je ken best zonder rijden hij is alleen niet 'schoon' dat is alles ik ken vrachtwagen chauffeurs die al weet ik hoe lang rijden met wel een volle tank af blue maar er een kraan tussen hebben gezet en alleen met de apk staathij open 😉
sprokkel hout
@RobinBos

loopt hij niet want van ad blue gebruikt ij een klein beetje en van diesel meer dus als je het om draait start hij geneens denk 😛
johnd-ts
@RobinBos

ad blue is voor ongeveer 70% puur water, dus tank leeghalen en weer diesel tanken! 😉
johnd-ts
@maartendankers

zo gauw jullie stoppen met geteeld mais vergisten, sta ik helemaal achter je! 😃
maartendankers
@johnd-ts

En wat als de trekkers op H2 rijden of op CH4
Rene2506
@Robinbos.

Wat gebeurd er als je perongeluk je EGR in je diesel gooit?

😃
Rene2506
@ValtraStisch

volkomen met je eens, neem nu de horror verhalen met alleen de commonrail motoren toen deze opkwamen.nu heeft iedere moderne dieselmotor er een zonder de horror verhalen.
er lopen niks meer pompen kapot als voorheen met de oude techniek
johnd-ts
@maartendankers

dan heb je mijn steun, vooral als je ze op methaan laat rijden want dan komt er ook nog wat geluid uit! 😄
RobinBos
@Rene2506

Als je je EGR in de diesel gooit wordt ie mooi schoon, als je ad-blue in je diesel tank gooit zijn je brandstofpomp en verstuivers afgeschreven. Als hij die rommel ook daadwerkelijk geinjecteerd heeft kun je beter een heel nieuw blok bestellen.

Het is natuurlijk ontzettend dom om ad-blue in je dieseltank te gooien, en alle schade heb je dan ook aan je eigen te danken, maar zo'n foutje is snel gemaakt.
Rene2506
@RobinBos

ben er niet zo bang voor, en die fout is net zo groot als je de motor bijvult met diesel en olie in je tank pompt volgens mij.
RobinBos
Meestal zitten je bijvuldop van de olie en de diesel niet naast elkaar...
doorgaans hoef je ook niet dagelijks olie bij te vullen.
Diesel en ad-blue zijn beide wel vloeistoffen die op een dagelijkse basis bijgevuld moeten worden, mits het verbruik ervan binnen de perken blijft.
Rene2506
Je hangt de dieselslang in je tank, en gooit in de andere Addbleu op hetzelfde tijdstip. vind het persoonlijk een beetje beren op de weg zien.
josg

ik denk dat er geen enkel merk is dat uiteindelijk aan ad blue ontkomt. heb meer ervaring in de vrachtwagen sector, maar daar waren ook merken die euro 5 haalden zonder ad blue maar met egr, dwz een deel van de uitlaatgassen weer via de inlaat de motor insturen. deze halen nu euro 6 nu ook met gebruik maken van ad blue. hetzelfde gebeurt in de USA, daar werden de vorige normen ook nog gehaald zonder ad blue, omdat men daar niet aan wilde, maar met de nieuwe normen past ook bijna iedere motoren bouwer ad blue toe. je kunt alles uitschakelen, maar als ze je snappen is het een milieu delict en dan kost het echt klauwen geld. je kunt ad blue in jerry cans, ibc's en los gestort krijgen, dan heb je een voorraadtank nodig, dacht niet dat die dubbelwandig moet zijn, maar weet dat niet helemaal zeker.
RobinBos
Feit is dat het gemakkijker is om alleen diesel te tanken, dat is een voordeel voor tractoren zonder ad-blue. Wat is nou het voordeel van tractoren met ad-blue?
Rene2506
@RobinBos

wat is nu het nadeel van een tractor met EGR?
hoger brandstof verbruik en zwaardere belasting van de motor, en smerige lucht in de motor die weer vervuiling geeft aan de olie en inwendige delen.

Voordeel van addblue is dat de motor weer doet wat ie hoort te doen, zo efficient vermogen leveren. en de addblue doet de rest. wordt zolangzamerhand een beetje uitgekauwdee discussie zo.
Siebenga
Renee dat met die vervuiling van je olie is toch onzin!? Bij mijn weten wordt ad-blue ingespoten in de uitlaatgassen. En niet in de cilinders zelf dus dat gaat al niet op.. Voor een simpele boer (die schijt heeft aan duurzaam en milieu (weinig dus)) heeft ad blue geen voordelen.

Dus dat ad-blue doet totaal niks aan de motor.. Enkel weet men de uitlaatgassen schoner te krijgen door nabehandeling.. maar feit blijft dat de motor gewoon vieze lucht uit blaast
RobinBos
Voor olien is de verversings interval gewoon gelijk.
Dat brandstof verbruik is iets wat je aanneemt, en geen feit. Sterker nog, de praktijk lijkt het tegendeel te bewijzen.
Rene2506
Daar hoef je toch geen wetenschapper voor te zijn om te begrijpen dat het brandstof verbruik omhoog gaat door een nodeloze naspuiting.

en dat het niet bewezen is..het is al lang bewezen vanaf de tier normen. bij elke nieuwe norm ging het brandstof verbruik omhoog.
Siebenga
Men moet eerst eens kijken waarom de uitlaatgassen zo vies worden. Kijk dat ad-blue is prachtig hoor. Maar de uitlaat gassen uit die motoren niet schoon zijn is een feit, er zal nooit een boom uit je uitlaat groeien.

Maar volgens mij is het zo (correct me if im wrong) dat die niet zo schone lucht komt omdat de verbranding in de motor gewoon nog niet optimaal is. Oftewel de brandstof die wordt in gespoten wordt niet voor de volledige 100% verbrand!? Waarom? te veel brandstof in een cilinder geperst waar te weinig ruimte is om alles op een zelfde moment te kunnen ontsteken. Dat is mijn geloof er achter.. waarom doen fabrikanten van motoren daar niks aan? Omdat je dan veel meer ontwikkeling kosten hebt en je moet een nieuwe motor ontwikkelen. Dan is een simpel toevoeg goedje toch veel makkelijker. (geef ze eens ongelijk)
casejxu
Vroeger rookten trekkers... slecht voor het milieu maar wel goed zichtbaar 😉 nu komt er zulke fijne stof uit dat niet zichtbaar is maar nog schadelijker voor mens en milieu maja de politiek verdiend er een klap geld mee dus die gaan hetniet tegen houden!!
RobinBos
@Rene2506
je hoeft ook niet gestudeerd te hebben om te snappen dat er meer komt kijken bij zo'n na inspuiting.
Wie heeft je trouwens verteld dat motoren met ad-blue dit niet doen? Dit is wederom een misvatting als het gaat om ad-blue gebruik.
jordi 1455
Ik vindt het vreemd dat de politiek alleen op de uitstoot van motoren kijkt en niet het verbruik.
NHtvt135
Idd het verbruik moet dan ook op gelet worden, is toch wel wat raar.........
RobinBos
Politiek, nog zo'n goeie.
vorige week kwam de bijtelling op hybride auto's ter sprake. Hoe lang zal ad-blue nog gesubsidieerd blijven?
Mengeledriver
@RobinBos

Quote:
Wie heeft je trouwens verteld dat motoren met ad-blue dit niet doen? Dit is wederom een misvatting als het gaat om ad-blue gebruik.

Die doen het iig minder, verklaar anders het brandstofvoordeel van Ad Blue motoren tov een JD motor.
Mengeledriver
@RobinBos

Quote:
Hoe lang zal ad-blue nog gesubsidieerd blijven?

Subsidie?
Mengeledriver
@RobinBos

Quote:
@ValtraStisch

wat gebeurt er als je per ongeluk ad-blue in je dieseltank gooit?

Haha, wat gebeurt er als je per ongeluk ruitenwisservloeistof in je motorblok gooit? 😃 Zo ken ik er nog wel een paar....
Rene2506
@jordi 1455

ben ik compleet met je eens, ze zouden moeten kijken naar uitstoot per liter verbrande brandstof en niet per tijdseenheid.

@robinbos
deze discussie valt zo moeilijk te voeren, je verbrand opnieuw gerecirculeerde uitlaatgassen, hoe effectief wil je nu verbranden? je snapt toch ook wel dat daar extra brandstof bij komt kijken? of verband het de tweede keer vanzelf? en over meerdere inspuitingen, dat zal inderdaad ook nog wel plaatsvinden, maar is zowiezo al minder bij addblue als bij gereciculeerde uitlaatgassen.

Iedereen die meer vermogen uit een motor wil halen beginnen bij het afdoppen van de EGR omdat je:
1 schone lucht wilt verbanden en 2 inlaat temperaturen wilt verlagen.
Rene2506
En de hybride auto's en zuinigheid...daar komen we weer op hetzelfde vraagstuk uit.

die auto's zijn in werkelijkheid niks zuiniger. en pak een tier 3 diesel en een tier 4 diesel, dan zul je hier ook zien dat inj de automobiel industie ook de tier 4 meer gebruikt dan de tier 3
Mengeledriver
Maar door het toevoegen van een beetje chemische stof die de schadelijke deeltjes terugbrengt kun je wel aardig brandstof besparen. Het is niet zo dat je er 1 liter Ad Blue ingooit om maar 1 liter diesel te besparen.....
Denk dat Ad Blue op den duur toch beter is als diesel verstoken voor het verminderen van schadelijke deeltjes. Ad Blue wordt niet voor niets door nagenoeg elk truck of trekker merk gebruikt. Zelfs Scania (die misschien nog wel een grotere tegenstander van Ad Blue als Robin was) is nu deels over.......
ValtraStisch
Als je begintempteratuur al hoog is dan wordt je eindtemperatuur nog hoger bij gelijk gevraagd vermogen.Dit in samenwerking met een relatief schraal mengsel geeft een hogere nox waarde,die we juist niet mogen hebben bij tier stage 3b
RobinBos
@Mengeledriver

die door jou zo geliefde diezel ezels komen er wat brandstof verbruik niet zo gunstig af. Een besparing van 3 liter op een dag is toch mooi meegenomen, jammer die 826 dan wel weer 30 liter adblue nodig had.
Rene2506
Waar haal je al die vergelijkingen en metingen weg? je bent nu echt appels met peren aan het vergelijken.

je hebt het over een 826 tov wat?
er zijn meer spelers op de markt en niet alleen de fabrikant die een 826 bouwt.
Tom VB
Hmmmm ... "misvatting" mooi woord wel.
jeroen13
Volgens mij worde bij de motoren met tier 3 een deel van de verbrande uitlaat gasen terus de motor in gestuurd waardoor die met behulp van sensoren de temperatuur meet en waardoor er meer brandstof wordt ingespoten voor het verbrande deel nog meer te verbranden.
EGR afdekken heeft ( volgens mijn pa) geen nut waardoor ge alleen een properdere motor gaat krijgen maar geen extra pk.
bij motoren met adblue komt er constant nieuwe propere lucht in de cilinder en de uitlaat gassen worden behandeld met adblue doormiddel van sensoren die de temperatuur meten en de juiste hoeveelheid adblue inspuiten. dit wordt daarna nogmaals is gecontroleerd door sensoren en behandelt als het nodig is. de motor zelf bij de adblue trekkers is nog altijd commentail volgens mij maar waar zit dan het verschil in de pk??? wan het is dezelfde motor als de tier 3 maar met tier 3 wordt meer brandstof ingespoten voor die extra verbranding zoals ik al aangehaald heb waar zit het vershil dan voor di pk'S want anders zou ge dit ook kunnen toepassen bij een tier 3 motor zonder die egr waardoor die dezelfde pk krijgt en bezig is met de taak altijd nieuwe propere lucht te verbranden.
jan zonderland
Volgens mijn informatie heeft Ad-Blue totaal geen invloed op het verbruik, vermogen of uitstoot van de motor. Het wordt op een of andere manier geregeld in de uitlaat ingespoten waardoor de roetdeeltjes op de grond neerslaan en niet in de lucht blijven zweven. Dat is alles. Maar zoals eerder gesteld verliest de motor 30 % vermogen als de Ad-Blue tank leeg is. Dit is alleen om te oorkomen dat men gewoon zonder AB blijft door gaan. Dit reduceren van vermogen wordt simpelweg door een computer geregeld. Maar wat ik me nu afvraag is: Als je nu de niveau sensor in de AB tank op een of andere manier altijd "vol" laat aangeven ondanks dat de tank leeg is, regelt de computer dan ook 30 % vermogen terug ? Als je op die manier de computer voor de gek kunt houden dan ben je toch heel gauw klaar met die AB kul ? Verder las ik nog ergens dat het spul tot min 11 niet bevriest maar als je trekker een nacht buiten staat en het vriest even 20 graden, iets wat hier geen uitzondering is, wat dan > Is de hele AB rotzooi dan kapotgevroren ?
Siebenga
Precies zoals jeroen zegt
fendtjuh
@RobinBos

Quote:
Als je je EGR in de diesel gooit wordt ie mooi schoon, als je ad-blue in je diesel tank gooit zijn je brandstofpomp en verstuivers afgeschreven. Als hij die rommel ook daadwerkelijk geinjecteerd heeft kun je beter een heel nieuw blok bestellen.

Het is natuurlijk ontzettend dom om ad-blue in je dieseltank te gooien, en alle schade heb je dan ook aan je eigen te danken, maar zo'n foutje is snel gemaakt.

Mooie is dat je het niet fout kúnt doen. Adblue tank werkt met een magneetklep. Slang erin en de magneet gaat open van ik meen de slang en van de tank. Stop je de dieselolieslang erin dan werkt dat niet. Zelfde geld voor de dieseltank, slang blijft dan weer dicht.

-20 geen uitzondering? 😃. Bij NH worden de leidingen leeggezogen als je de trekker uitzet. Zullen andere merken ook wel hebben. De tank zit tegenwoordig in de dieseltank, diesel zit er dus omheen en er zit een verwarmingselement in de adbluetank.
weurding
@fendtjuh diesel kan er wel omheen zitten maar als de diesel in de tank een temperatuur van -15 bereikt vriest het andere goedje er binnenin echt wel dicht 😉
fendtjuh
Klopt, zitten tegenwoordig ook verwarmingselementjes in die adbluetank. Hadden de eersten niet.
Mengeledriver
@Ares RZ

Quote:
Als je nu de niveau sensor in de AB tank op een of andere manier altijd "vol" laat aangeven ondanks dat de tank leeg is, regelt de computer dan ook 30 % vermogen terug ? Als je op die manier de computer voor de gek kunt houden dan ben je toch heel gauw klaar met die AB kul ? Verder las ik nog ergens dat het spul tot min 11 niet bevriest maar als je trekker een nacht buiten staat en het vriest even 20 graden, iets wat hier geen uitzondering is, wat dan > Is de hele AB rotzooi dan kapotgevroren ?

Het is super beveiligd en niet te omzeilen!
Het mag gewoon bevriezen (in de trekkertank).
Bij Fendt zit er een verwarmingselement in de tankaanzuiging en een verwarmingselement rond de slangen. De slangen worden na het stilzetten van de motor ook leeggezogen. En bij een koude start is er eerst helemaal geen Ad Blue nodig, dus heeft de trekker tijd om de tank op te warmen.
fendtjuh
Weet je dat zeker Mengel? Hoorde laatst iets over omzijlen bij Claas trekkers...
Mengeledriver
Een motor met Ad Blue heeft gewoon een gunstigere verbranding als een motor met een filter in de uitlaat. De motor van een JD is niet zo afgesteld dat hij veel vermogen uit de brandtof haalt. Verbrandingstemperatuur is heel laag, er wordt uitlaatgas weer terug de inlaat ingevoerd icm een eventuele dieselinspuiting voor de naverbranding.

Ad Blue daarintegen werkt direct ná de motor en zorgt ervoor dat de ongewenste deeltjes "oplossen"
Mengeledriver
@fendtjuh

Quote:
Weet je dat zeker Mengel? Hoorde laatst iets over omzijlen bij Claas trekkers...

100%. (bij Fendt)
Mengeledriver
Stukje over Ureum oplossing:
Sinds enkele jaren is deze technologie ook in gebruik om de NOx uitstoot van verbrandingsmotoren te reduceren en is hier een alternatief voor de zogenaamde NOx-trap. Het voordeel van SCR tegenover de NOx-trap is lager brandstofverbruik.
Zelfs Wikipedia zegt't 😃
RobinBos
@fendtjuh

dat zou inderdaad ontzettend mooi zijn als dat zo werkt. Mijn reactie was ook eigenlijk met in het achterhoofd een voorval van iemand die een jerrycan roundup in zijn diesel tank gooide. Dat gaf vervelende schade.

Verder blijf ik bij mijn standpunt, waarom ad-blue als het ook zonder kan?
Dan kun je natuurlijk roepen dat het met ad-blue zuiniger is, maar dat is nog niet aangetoont. Het tegendeel al wel.
Mengeledriver
@RobinBos

Quote:
Verder blijf ik bij mijn standpunt, waarom ad-blue als het ook zonder kan?
Dan kun je natuurlijk roepen dat het met ad-blue zuiniger is, maar dat is nog niet aangetoont. Het tegendeel al wel.

Je kunt ook zonder, maar dan voldoe je niet aan de emissie eisen. Vroeger waren motoren toch ook zuinig zonder Ad Blue, puur gericht op prestatie en brandstofbesparing. Dacht dat je dat wel doorhad....
Mengeledriver
@RobinBos

Quote:
Dan kun je natuurlijk roepen dat het met ad-blue zuiniger is, maar dat is nog niet aangetoont. Het tegendeel al wel.

Het voordeel van SCR tegenover de NOx-trap is lager brandstofverbruik.
Bron Wikipedia.

Waar lees jij (link) dat Ad Blue minder gunstig is als de JD oplossing? Waar is dat aangetoond?
RobinBos
@Mengeledriver

Ik zou je willen uitnodigen om het zelf te komen bekijken
overigens zijn er meerdere tractorfan gebruikers die hiervan op de hoogte zijn.
Dat wikipedia had je er misschien beter niet bij kunnen zetten, niet de meest betrouwbare bron.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je er niet van te overtuigen, voor mezelf is het duidelijk.
Mengeledriver
@RobinBos

Quote:
Ik zou je willen uitnodigen om het zelf te komen bekijken

Scan maar in dan als je het hebt liggen, ik wacht af wat er komen gaat!
Mengeledriver
@RobinBos

Quote:
Dat wikipedia had je er misschien beter niet bij kunnen zetten, niet de meest betrouwbare bron.

Van jou nog geen woord op papier gezien die niet door jou persoonlijk bedacht ik 😃
Mengeledriver
@RobinBos

Quote:
Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je er niet van te overtuigen, voor mezelf is het duidelijk

Haha, ja ja......
Geen argument gehoord over waarom zo'n JD meer brandstof inspuit bij een juist lagere verbrandingstemperatuur. Daarna moet het uitlaatgas zelfs nog gefilterd worden.... Ben nog niet helemaal overtuigd zoals je merkt 😃
RobinBos
@Mengeledriver

kom nou maar langs jongen, dan kun je zelf met eigen ogen zien dat het geen appels met peren vergelijken is. Ik kan je nog zoveel op papier geven, maar het komt altijd op hetzelfde neer, er zijn altijd op of aanmerkingen. Als je langs komt kunnen we je alle details vertellen.

Je mag trouwens dat laatste zinnetje van je artikeltje ook wel toevoegen hier hoor. die had je natuurlijk weg gelaten omdat het jou beter uit komt.
weurding
Weinig milieubesparend maar nog nooit zuiniger gemaakt als: deutz FL912 motoren 😉
Mengeledriver
Links de JD oplossing, rechts Ad Blue:
scribd.com/doc/31631263/…
Rene2506
Ik heb helemaal niks op papier gezien, alleen maar dat jij overtuigd bent van jouw mening zonder feiten te noemen.

Daarintegen weet nu bijna idereen dat ze bij Johndeere extra moeten naverbranden wat gewoon extra diesel kost.

en vertel nu hier is over de details?

ook zijn er in nederland al wel bedrijven die de Adblue kunnen uitschakelen.

en wat ik al eerder vroeg, wat vergelijk je nu met wat? en heb je ook een emissie tester om te laten zien dat beide tractoren aan de wettelijke eis voldoet?
Mengeledriver
EGR met DeselPartikelFilter:
The fuel cost is higher than the cost of fuel plus urea in an SCR system.
Waldman
Ad blue is een mooie vinding want de motor hoeft geen naverbranding meer om de overgebleven roetdeeltjes te verbranden en wordt er dus zuiniger door. Het spul bevriest pas bij -11 graden C (gaat het kristalliseren) dus er moer een verwarmings voorziening op de tank. Het wordt pas ingespoten als de motor voldoende warm is koelwater 60 graden C en uitlaat gas vanaf 200 graden C het is niet schadelijk voor het milieu als je,zou je lekken het met water verdunt.
RobinBos
@Mengeledriver

lekker betrouwbaar he, kijk eens wat eronder staat? juis ja AGCO copraration. Je begint wel voorspelbaar te worden 😉
Mengeledriver
Van jou nog stees niks gezien?
Mengeledriver
thepetestore.com/2010-EGRvsSCR.pdf/
Voor Robin, pag 3. (staat dit keer geen Agco op :D)
Fuel Economy:
SCR 3-5% Gain
EGR 5-9% Loss
JOHNDEEREBOERTJE
Ik weet wel dat die EGR gewoon een pest voor de moter is , maar d'r zit wel een voordeel aan: je kunt het makkelijk uitschakelen!
Mengeledriver
Ja, kan nog uren doorgaan, maar is nie echt overzichtelijk.
Het zou idd beter zijn als er gewoon weer in 1 test 10 merken trekkers wordten getest. (Nu begint Robin weer over de DLG...)
Maar is toch zo? Al lijkt het zo dat de motoren en de vrachtwagenbouwers nagenoeg allemaal op de Ureum oplossing over zijn.
Mengeledriver
@JOHNDEEREBOERTJE

Quote:
maar d'r zit wel een voordeel aan: je kunt het makkelijk uitschakelen!

Misschien op de huidige modellen, maar in de toekomst ZEKER NIET. En het is zelf een economisch delict en dus strafbaar. Al is er gelukkig nog geen agent met de juiste meetapparatuur.....
Mengeledriver
Cost Fuel ($2.80/gal)
EGR:$219,800
SCR:$205,100

Total Cost Impact (4 Years)-
EGR: $14,150
SCR: $5,000

Bewering: SCR isn’t a “Green” Solution
Feit:
SCR Engines will be the cleanest burning engines ever placed in a truck and will use 5% less fuel than International’s EGR Engine.
RobinBos
Die dlg zou je inderdaad in de gaten kunnen houden, dat geeft al een heel goed beeld van het ad-blue verbruik, en dan met name het verschil tussen wat de fabrikant roept, en wat er werkelijk verbruikt wordt.
Rene2506
Heb je een link naar het verhaal met het goede beeld?
Mengeledriver
Denk dat het linkje spoorloos is?
Zelfs geen scan van een onderzoek van JD zelf?
weurding
Denk dat het nu link wordt 😄
RobinBos
Haha valt mee hoor, t wordt nog niet echt link hoor 😛

Een link geven van een test die nog niet gepubliceerd is valt niet mee. Maar ondertussen kun je je alvast verdiepen in de testgegevens van de jd 8335R 😉
Rene2506
Welke test gegevens?
RobinBos
Powermix test gegevens
Daarnaast kan ik je ook de Nebraska test gegevens aanbevelen. daar komt deze machine nog beter uit de verf.
Rene2506
Staat ook een 936 die getest is die weer zuiniger is......en die staat niet bij het gemiddelde van die JD test.

en JD test is met tier 3A en die van fendt tier 3B.
die hele Tier 3A test is dus gewoon appels met peren vergelijken aangezien we bij tier 3B zijn aangekomen.

nu ben ik niet pro Fendt, maar is toch een test uit de testreeks van de powermix...
paulb
Wat een reacties...

Nu eens iemand uit de vrachtauto werreld, waar we al een jaartje of vijf met die rommel opgescheept zitten.

Het geeft een bijna giftig achtig geurtje uit de uitlaat, dus mocht je de trekker in de schuur hebben staan, rij dan maar vlot naar buiten na het starten.

Het spulletje is te krijgen in verpakkingen van vijf liter tot vrachtauto's vol, dus dat zal geen problemen geven. En anders sla je het niet thuis op, maar rij je naar een tankstation om te tanken.

Sinds de invoering van de adblue werd de uitlaatgasbehandeling in de uitlaat gedaan, en minder in het motorblok, zodat het motorblok overkomt als een blok van vijftien jaar terug. Beter trekken, beter aan het gas hangen...

Maar ik ben ook wel eens van mening geweest dat de fabrikanten de motoren iets opgewaardeerd hebben, om de adblue versies iets aantrekkelijker te maken in de overgangsfases.
Vrijwel alles Scania's R500 V8 met adblue trokken beter als R500 V8 zonder adblue, terwijl ze officieel gelijk vermogen horen te hebben...

Scania heeft voor de zescilinders nog een paar jaar de euro5 emissie eisen kunnen halen met uitlaatgasrecirculatie, dus zonder adblue. Wanneer euro6 van kracht wordt zullen ze ook niet aan adblue ontkomen bij de zescilinders.
Het is dus geen tijdelijk verhaaltje, en in de trekkerwereld zal het ook geen tijdelijk verhaaltje zijn.

Wat wel erg jammer is, een motor moet goed op temperatuur komen voordat hij aan de eisen voldoet. Aangezien er alijd vrachtauto's en trekkers zijn die zelden zo lang aan het werk zijn dat ze echt lekker op temperatuur komen, zullen die ook niet de eisen halen welke beloofd zijn.
Er zijn niet veel zijn die daar wakker van liggen, maar toch.

De vrachtauto's worden in het vermogen beperkt met zo'n 60% als de adblue tank leeg is. Dus dat gebeurd je één keer, en nooit weer. Garages zijn helemaal niet zo meewerkend om dat soort electronica even aan te passen, want als zulks uitkomt staat er voor hun een hoop op het spel.
Mengeledriver
@RobinBos

Quote:
Een link geven van een test die nog niet gepubliceerd is valt niet mee. Maar ondertussen kun je je alvast verdiepen in de testgegevens van de jd 8335R

Al naar de 936 gekeken dan? 😃
RobinBos
@Mengeledriver

uhu, al naar het ad-blue verbruik gekeken dan?
Rene2506
Ja, tuurlijk heb ik daar naar gekeken, anders zet ik die hier niet neer, maar losdaarvan is die test van JD een tier 3A. waar de concurrentie nog geen Addbleu gebruikt. en waar je tov 3B dus meer brandstof gebruikt zoals het nu al 100x uitgelegt is hier.

vergelijk in de testen dus echt 3b tegen 3b en niet 3a met egr tegen 3a zonder egr en addblue. of zoals 3a tegen 3b
Rene2506
Is deze discussie nu dood?
weurding
Discussie's hier stoppen meestal als de kennis ontbreekt en er geen zinnig iets meer aan toegevoegd kan worden, of als het ongelijk van sommigen bewezen wordt 😉
frankberg
Om je vragen te beantwoorden:

- wat zijn de kosten??
vraag hiervoor een vrijblijvende offerte aan op:
frankberg.nl/adblue-leverancier.html/

- wat voor opslag eisen zijn er (milieu) ??
AdBlue staat niet geregistreerd op de lijst gevaarlijke stoffen volgens de vervoerswetgeving ADR, hierdoor kunt u AdBlue gewoon opslaan in uw loods of vestiging, mits voorzien van een vloeistofdichte vloer of lekbakken onder de aftappunten van de IBC container.

- kan het spul "vergaan" (denk aan klein gebruikers)??
AdBlue dient opgeslagen te worden bij temperaturen tussen de -11 en +30 graden Celsius om de houdbaarheidsperiode van 1 jaar te kunnen waarborgen. Als de temperatuur van AdBlue onder de -11 graden Celsius zakt, bevriest het product. Het kan echter worden ontdooid zonder kwaliteitsverlies. Om AdBlue te ontdooien dient u de opslagverpakking zachtjes op te warmen. Het zal dan terugkeren in de oorspronkelijke staat. Het systeem van het voertuig beschermt de AdBlue automatisch tegen bevriezing in de leidingen en de injector door de doseerleidingen leeg te blazen als de motor wordt afgezet.
RobinBos
@Rene2506

test is inmiddels terug te vinden in verschillende nederlandse vakbladen. Doe er je voordeel mee.

De discussie viel even dood omdat ik in het bezit was van informatie die nog niet openbaar was 😉
Rene2506
Bij een test met een gemiddeld verbuik, waarin zoveel verschil zit, dan is het heel makkelijk te roepen dat deze ''zuiniger'' is dan de gemiddelde meting.
maar in de economie heb je daar een berekening voor.
de standaarddeviatie, 1 uitschieter verkloot het hele gemiddelde van een test, waardoor je een beeld kan krijgen dat er 5 zuiniger zijn dan gemiddeld en er 2 boven zitten.
lijkt me nooit echt een prettig vergelijk
RobinBos
Het hangt er natuurlijk vanaf welke waarden zijn meegenomen in de standaarddeviatie. Als het hierbij enkel gaat om motoren met "abgasstufe IIIB" lijkt me dit een goede vergelijking, zeker omdat er nog niet veel tractoren getest zijn in die klasse.

John deere gebruikt deze standaarddeviatie zelf eigenlijk niet om zo het voordeel in euro's uit te rekenen. John deere communiceert enkel het specifieke verbruik van de tractor zelf.

Overigens is een standaarddeviatie een veel gebruikte term in de statistiek, en niet in de economie aanzich.
Rene2506
Als je een combinatie test doet , en daarbij het gemiddelde gaat gebruiken als term, of een tractor zuinig is of niet. hoor je dit gewoon toe te passen.
stel er zijn 10 trekkers gemeten. en er zit 1 afwijking tussen van 30% + dan fuck je het hele gemiddelde. en kun je wel roepen dat die trekker zuiniger is dan het gemmideld gemeten. maar de gemiddelde berekening licht dan al 3% te hoog.
RobinBos
Die gemiddelden kun je inderdaad niet oneindig doorgebruiken. doe je dat wel dan zal blijken dat alle nieuw geteste tractoren zuiniger zijn dan het gemiddelde.
het specifieke gebruikt is hetgeen wat bepalend is, en wat je kunt vergelijken.
deeremeneer
Vanaf 2014 gaat John Deere ook aan de adbleu in combinatie met de egr en roetfilter.
Tom VB
@deeremeneer

Is dat zo ? Waar staat dat ?
deeremeneer
@Tom VB Op de site van John Deere zelf.
malcon
John deere ontkomt er ook niet aan. Ad bleu werkt goed nooit problemen mee. Trekker is echt een stuk zuiniger
Siebenga
@malcon

Totaal me oneens! Als je wilt kan je er makkelijk aan ontkomen. Probleem is dan wel dat je giganties moet investeren. En veel bedrijven durven dat niet aan. Ad blue is juist maar van korte duur. Als je zo nog 3 normen verder gaat is ad blue ook al geen redding meer.

Als john deere een andere weg wil in slaan is dat zeker een manier! En ik heb john deere hoog, aangezien ze meer bezig zijn met innoveren. We zullen het zien
malcon
Inderdaad we zullen zien maar weet nu al dat john deere wel koelingsproblemen heeft bij de nieuwe serie en vermogen moet inleveren
Siebenga
NIet alleen koelingsproblemen, ook veel problemen met roetdeeltjes en andere motor onderdelen!

Weetje waar ik wel toekomst in zie? Variabele cilinderinhoud! En iets in mij zegt dat het wel eens goed de toekomst kan zijn samen met hybride.. En als die de emissie normen niet meer halen zal daar ook wel weer ad blue op komen 😛
malcon
Werkt niet echt goed bij dieselmotoren met veel koppel en vermogen. Bij benzinemotoren werkt dat wel en is dat al vanaf jaren tachtig in gebruik.
jammermaarhelaas
(reactie op vorig topic tractorfan.nl/topic/42689/… )

Hier staat het kort en duidelijk uitgelegd:

nl.wikipedia.org/wiki/AdBlue/

en hier over SCR

nl.wikipedia.org/wiki/…

Als je dit gelezen hebt weet je ook dat JD met de genoemde NH3 patronen dus hetzelfde NOx reductieprocess kan bewerkstelligend als anders met ad-blue, alleen dan wordt de NH3 in andere vorm "opgeslagen", niet in een oplossing in een tankje maar in een cylinder, op je tractor.
SJB533
@Siebenga
Variabele cilinderinhoud? Bestaat dat al?
Siebenga
@SJB533

Niet echt! zijn ze wel mee bezig. honda geloof ik.. onder welke groep die valt? of ik zuig het uit de duim
SJB533
@Siebenga
Ah, dus uitleg is er nog niet... Jammer, kan mij daar zo weinig bij voorstellen. Variabele hydrauliek begrijp ik beter...
Siebenga
Neem een auto.

Het zou toch te beredeneren zijn? Als je snel gaat optrekken dan wordt er van de motor veel vermogen gevraagd. Als dan de cilinderinhoud en de inspuiting groter wordt. zal er meer vermogen geleverd gaan worden(niet alleen omdat meer brandstof meer vermogen kan leveren maar ook omdat de verbrandingen perfecter zullen verlopen). Als de auto dan eenmaal op kruissnelheid is kost het rijden niet zo veel vermogen meer. Dan gaat de cilinderinhoud en de daar bij behorende inspuiting weer naar beneden.

Het probleem van de nieuwe motoren is dat de cilinderinhoud eigenlijk te klein is voor de perfecte verbranding..(motor wordt te warm enz.) Dit hebben ze eerst kunnen verhelpen om de drukken op te voeren (brandstof wordt meer verneveld) Maar ook hier houd het een keer op. Daarom het ad blue

Daarom worden er roetfilters en hercirculatie toegepast op de motoren van tegenwoordig. De brandstof die ingespoten wordt dat wordt gewoonweg niet compleet verbrand. En aangezien wij consument meer geven om de vermogens van een motor dan om de schoonheid blijven de merken wel leveren.
SJB533
Zover was ik al, @Siebenga, maar ik bedoel meer: hoe zou de inhoud moeten vari?ren? Als ik t goed begrepen heb doen hydrauliekpompen het door kantelen. Zie je dat al voor je met een verbrandingsmotor?

Andere optie zou kunnen zijn, om het aantal gevoede cilinders (en/of de inspuiting) variabel te maken...
Siebenga
Dus ongebruikte verbrandingskamers?

Is inderdaad een optie! maar zat zelf meer te denken in variabele grote van kamers te denken. En dan niet aan het gedeelte waar de zuiger zit maar meer in de kamer er boven waar ook de kleppen zitten.. dat er door de stand van de kleppen een grotere kamer kan worden gecreëerd. En door gebruik van inspuiting op meerdere (kleinere) plaatsen




Ps: Was honda niet bezig met kleinere cilinders die een zuiger aan 2 kanten kon gebruiken. Dus onder ontbranding de zuiger en boven de zuiger ontbranding?
SJB533
@Siebenga
Als dat technisch haalbaar is, waarom niet. Krijg je een beetje t idee van een loadsensing-motorblok.

Zelfde als de inspuiting aanpassen aan de behoefte. Dat gebeurde in de jaren 1970 al (ok, 4 zonder last of 8 cilinders met last.) Helaas nooit iemand mee verder gegaan
jammermaarhelaas
Hier staat een uitleg met plaatje erbij van hoe een variabele verbrandingskamerinhoud kan worden bereikt.

wheelsacademy.com/a1/autotech/…

Het onderblok met krukas en het cylinderblok met kop worden onderling over een draaipunt gekanteld (4 graden dus denk niet dat ie er op zijn kant in komt te liggen) door een instelbaar krukmechanime. Dit onderblok is afgedicht langs de cylinderkop, dus zit als het ware om het cylinderblok heen.
Siebenga
[quote="@jammermaarhelaas"] wheelsacademy.com....[/quote/]

Hoe oud is dit artikel?
jammermaarhelaas
@Siebenga

Volgens wikipedia: Autoshow van Geneve van 2000.
Ouder dan ik dacht.

(ik zie dat de link die je gecopieerd hebt niet goed doorverwijst)

Mercedes is er bij mijn weten ook mee bezig of heeft het al productierijp.

Ik ben benieuwd hoe lang we uberhaupt nog diesel in de tank doen. Olie hoor je volgens mij niet te verbranden, het is een keer op, je kunt het beter gebruiken voor smering en kunststoffen (die dan weer hergebruikt kunnen worden).
Maar dit is wel erg off topic. 😄
Mispelaar
Haha jd aan de ad blue nee jd gaat nooit aan de ad blue haha :mrgreen:
Siebenga
Alweer 12 jaar oud? Pffffff

Zo zie je maar dat alle merken er nu ad blue bij knikkeren. Hoeven ze niet dik te investeren in duurdere nieuwere concepten.

Het houd een keer op! De drama;s die er tegenwoordig al zijn bij motoren is toch van het zotte.. Vooral in de auto industrie vinden ze het al normaal dat een motor na 2 ton al bijna afgeschreven is. Moet je die oude mercedes spul of volvo citroen hebben. Draaien zo 300.000. Wat betreft duurzaamheid gaan we er niet op vooruit!
radium45
@Siebenga

Heeft ook te maken met het vermogen ten opzichte van de inhoud, tegenwoordig steeds meer pk/cc.
radium45
Vroeger deden ze het net andersom, een bult liters in een blok en dan ''drosselen'' naar het gewenste vermogen.
Siebenga
Maar leverderde wel een machine op die minder gevoelig was. Of in andere woorden minder snel stuk ging. De oude mercedes heeft een distributie ketting die de hele leven van een auto gaat overleven. Waarom doen ze dat tegenwoordig niet meer? Omdat we waardeloze consumenten zijn wat betreft duurzaamheid. Na 5 jaar is de lol er af en moet er wat nieuws komen. Met als argument dat je niet voor onkosten wil komen te staan.

Nou daar speelt de fabrikant mooi op in om te zorgen dat er wel gebreken komen. Kan de veiligheidsfactor omlaag en dus de kosten ook.. en wat doen we met de prijs? juist omhoog. Waar komen alle centjes? Juist
KHD Deutz-Fahr
Quote @Siebenga:
Het houd een keer op! De drama;s die er tegenwoordig al zijn bij motoren is toch van het zotte.. Vooral in de auto industrie vinden ze het al normaal dat een motor na 2 ton al bijna afgeschreven is. Moet je die oude mercedes spul of volvo citroen hebben. Draaien zo 300.000. Wat betreft duurzaamheid gaan we er niet op vooruit!

Helemaal mee eens! Ze zeggen auto's worden steeds beter...., nou volgens mij met die emissie eisen steeds slechter. Uitlaatgas recirculatie, wat heel wat koolstof ophopingen veroorzaakt. En de motoren worden steeds kleiner, maar de consument wil toch wel een beetje kracht in het blokje, dus ze schroeven er van alles en nog wat op en aan, zoals een turbo, compressor of een intercooler, dat kan allemaal weer te barsten gaan.

Tros radar heeft pas een heel item gewijd aan de THP motor van BMW en PSA. Klein motortje met veel pk's, en veel te veel problemen....

forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php/…
Siebenga
Ja dat stuk heb ik gezien... allemaal te verklaren gebreken!
jammermaarhelaas
Ik denk niet dat variabele compressie en NOx reductie (waarvoor ad-blue gebruikt word), elkaar uitsluiten. Het een heeft volgens mij primair tot doel om meer rendment uit de brandstof te halen (zuiniger en toch meer vermogen en koppel), het ander heeft tot doel om een lager NOx gehalte in de uitlaatgassen te hebben.
KHD Deutz-Fahr
@Siebenga

Idd, ik moest hard lachen, ja dat krijg je er van. Productie moet steeds goedkoper, emissie eisen worden steeds strenger, maar de motor moet toch geweldig goed presteren, dan krijg je dit soort gevallen, ik had al voorspelt 😃!
Siebenga
@jammermaarhelaas

Maar dat hoge nox komt alleen maar omdat de verbranding niet volledig juist is toch? Ooit met scheikunde les geleerde dat theoretisch een verbranding schoon kan zijn.

Maar ja dat het in de praktijk niet lukt oke.. Die variabele kamer geeft alleen maar een prestatie verhoging omdat wij dat als consument willen. Met die variabele kamer kan je toch ook minder pk's maar schonere uitlaat gassen realiseren. En ik wou dan ook nog een variabele kamer met hybride toepassingen!
maartendankers
Quote @SJB533:
Andere optie zou kunnen zijn, om het aantal gevoede cilinders (en/of de inspuiting) variabel te maken..

Dat gebeurt al bij de Chrysler 300c, die hebben een Hemi v8 in het vooronder en die kunnen ook op 4 cilinders lopen.
SJB533
@maartendankers
Is al een oud systeem, lees maar een of 2 van mijn posts verder....
jammermaarhelaas
@Siebenga

Ik weet niet welke emissiegehalten er praktisch te halen zijn, in laboratorium omstandigheden. De heren bij de oliemaatschappijen zullen het vast uitgezocht hebben 😉.

Ik weet er te weinig van om er echt veel zinvols over te kunnen zeggen, maar interessant is het zeker.

Zie jij een tractor verschijnen met variabele verbrandigskamer en hybridetechniek? 😄
maartendankers
@SJB533 Ja zag het, maar is dus wel iemand mee verder gegaan 😃
SJB533
@maartendankers
In de benzineblokken ja, maar in de landbouwmotoren niet...
Siebenga
@jammermaarhelaas

voorlopig niet.. maar ook het ad-blue verhaal is maar een tijdelijke oplossing. En waarschijnlijk krijgen we eerst nog een ad-yellow en ad-red voor we daadwerkelijk met een nieuw systeem gaan werken.

Maar de voordelen van elektronica zijn er zeker. Ik noem het koppel, de decibellen die worden geproduceerd.
(je kan zeggen wat je wilt wij boeren en loonwerkers worden nog steeds aan aardige decibellen bloot gesteld)

Hoe het in de toekomst echt gaat komen zal wel niemand weten. Maar voor dat we op waterstof rijden hebben we wel heel wat stations gehad 😛

Ooit ergens een leuk artikel gelezen met het verhaal dat de 2takt terug gaat komen. een zien of ik dat terug kan vinden
malcon
Variabele verbrandingsruimte wat het zelfde is als variabel slagvolume is puur uitschakeling van cilinders meer niet. Dit werkt echt niet bij zware dieselmotoren. Het is ook al een heel oud systeem van de jaren 80. wat al achterhaald is trouwens..
MaartenMandemaker
@Siebenga

Dat van die 2takt is nog zo raar niet, met elke krukasomwenteling een arbeidsslag ben je zoiezo al veel minder inhoud nodig wat weer een compactere motor oplevert met minder wrijvingsweerstand
malcon
Verbruik is wel hoger van een 2takt motor en koppel is lager
SJB533
@malcon
Vind het dan wel vreemd, dat een Lanz Bulldog gigantisch trekken wil, waar een ander blijft staan...

Is te verklaren, doordaat de Bulldog iedere slag een arbeidsslag heeft, ipv iedere 2 slagen, toch?
jammermaarhelaas
Ik verwacht niet dat er in de landbouw een hybride aandrijving of variabele compressiekamer (dat is dus iets anders dan slagvolumeverandering) zal komen. Lijkt me te kostbaar en kwetsbaar, maar wie weet hoe het verder gaat.
Met de electronica op een (commonrail) inspuitsysteem kom je al een heel eind, egr en katalysators (waarbij ook NH3 gas word toegepast uit b.v. ad-blue) kunnen zorgen voor lagere emissies.

Misschien is voor een beperkt publiek methaan tanken van een eigen mestmodem of vergister ook wel een optie, maar das denk ik meer voor een ander topic.
SJB533
@jammermaarhelaas
10,3 of zelfs 13, zonder turbo oid. De 936 blijft bij ca 6,6 hangen dacht ik, met turbo en intercooler...
jammermaarhelaas
@SJB533

Vraag is eigenlijk wat het koppel van zo'n Bulldog is, dan kun je vergelijken. 😄
SJB533
@jammermaarhelaas
Ligt eraan, welk type he 😉
Siebenga
Misschien krijgen we straks wel 2 arbeidsslagen in een complete cycle..

Scheelt je wel weer op in en uitvoer van gassen
weurding
@maartendankers wel jammer, je koopt een v8 nou eenmaal om het geluid, als ie dan op 4 cilinders moet lopen 😃, maar goed, ursus heeft het ooit ook gehad, de motor kon je afknijpen m brandstof te besparen, maar erg veel opgang heeft het nooit gemaakt
SJB533
@weurding
Weer wat geleerd, werkte dat wel? Welke types?

En inderdaad, een V8 koop je niet om zn geweldige vermogen. Zowel de MF's als de Inters trokken geen worstenketting van tafel, zegt men
weurding
@SJB533 dat waren de nieuwere bison type's, de 4 cilinder kon je van 60 t/m 85 pk instellen, misschien kan een kenner er meer info over geven
SJB533
@weurding
Ow, weer wat geleerd! Heb maar een Ursus onder t gat gehad, maar dat was een Mislukte Ferguson 😃

@Zetor-Musil
Kun jij meer, over hetgeen Weurding noemde, vertellen?
malcon
[sjb533] bij een lanz komt dit door het gigantische vliegwiel wat de motor koppel geeft.
Zetor-Musil
@weurding
@SJB533

Bison's met Krachtcode , in 1984 komt Ursus met het systeem Krachtcode op de proppen , het verhaal bij dat systeem vertelt dat de bestuurder door aan een knop te draaien meer vermogen kan brengen . Een wat merkwaadig verhaal ..... dat het toch "goed" doet tijdens een praktijksessie blijkt echter hoe de vork in de steel zit . Bij veel werkzaam heden heeft de trekker niet het volle vermogen nodig en dus ook niet de maximale hoeveel heid diesel , bij het terug regelen van de brandstoftoevoer met de knop merkt de chauffeur niet behalve als het plotseling wel zwaar gaat en de motor meer vermogen met leveren . Dat kan alleen als de chauffeaur de knop verdraait en de brandstofpomp meer diesel naar de verstuivers gaat pompen
Daarmee is het vertelde ver ontkracht
wat overblijft is , dat de knop het onnodig volgas rijden , en overmatig brandstof verstoken kan verhinderen
Met een beetje fantasie is de "Krachtcode" te zien als een voorloper van de elektronische regeling van het over constante vermogen

echter is de Krachtcode een flop geworden .......
ging vaak kapot en *wanneer gebruik je zo iets* ? :aldus de koper van de tractor
SJB533
@Zetor-Musil
Weer wat geleerd! Mijn dank!
malcon
Er komen wel motors met variabele slaglengte. Dit is wel toekomst mischien
Siebenga
Nieuwe stof? loop jij achter?
maartendankers
@Siebenga Ik heb het hier nog niet vooribj zien komen. 😃
Rene2506
Dus....
newholland6640
@Zetor-Musil

Dus adbleu heeft amper nut?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
192
DEELNEMERS
41
WEERGAVES
62