Fendt 309 LSA - Starten lukt soms wel, soms niet: startmotor vervangen?

Geregeld heb ik problemen om de tractor te starten. De batterij is nog nieuw, ik ontkoppel en zet de handgas volledig open. Het voorgloeien verloopt correct. En toch wil de tractor geregeld niet starten: tikt niet aan. En dan plots toch wel. Als het helemaal niet lukt geef ik enkele tikken met een rubberhamer op de startmotor en het bobijntje er boven. Daarna start de tractor meestal wel. Blijkbaar is in het verleden (ben sinds 1 jr de nieuwe eigenaar) ook al regelmatig op de startmotor getikt want er is wat verf af.
Kan ik ergens contacten opschuren of gaat er beter een nieuwe startmotor in? Is dit iets wat je zelf kunt als je de originele versie bij een Fendt dealer bestelt? Bij voorbaat dank voor uw reactie en hulp. Fons
Kluiszicht

Reacties

+1
Teun_fendt
+2
Welten
Waarom het handgas volledig open. Dat is moord voor een koude motor.
+1
Kramer U800
@Welten Het heeft ook geen zin omdat een diesel altijd vol gas staat als hij uit staat en met het starten tot dat hij eenmaal loopt, dan pas gaat de regelateur zijn werk doen. En als hij eenmaal loopt is vol gas inderdaad het slechtste wat je kan doen.
Sojaboontje
@Kramer U800 Ja bij Bosch wel ja.
Welten
@Kramer U800 dit heeft niet iedere diesel. Maar inderdaad dit systeem is er wel. Een 309 moet zowiezo gewoon starten.
Corne S
Koolborstels op of blijven hangen?
brimar
Ik heb hetzelfde probleem.
Bij mij is het contact dat bij het koppelingspedaal staat.
Probeer eens handmatig dit contact te manipuleren tijdens het starten. Als hij dan wel start , weet U met zekerheid dat dit kan vervangen worden.
roscho
@brimar Als het aan dat contact zou liggen, zou het startrelais geen stroom krijgen een dus ook niet kunnen klikken. Daarom denk ik niet dat dit hier het probleem is.
+1
Kluiszicht
Iedereen bedankt voor de reacties. Het filmpje gaf mij een duidelijk inzicht in de werking van de startmotor: een openbaring voor een leek in het vak. "handgas volledig open" is de werkwijze aangegeven in de (originele) handleiding op pag. 39. Uiteraard te verminderen naar stationair toerental wanneer de motor regelmatig loopt. Ik zoek straks zeker eens naar het contact bij het koppelingspedaal. Maar wellicht blijft er iets (koolborstels?) hangen aangezien hij meestal start na enkele tikken op de startmotor en relais. Maar ik zie mij deze nog niet helemaal uit mekaar halen zoals de man op het filmpje... of toch?
Fendt926Driver
@Kluiszicht bij mijn 305 is het het startslot wat niet helemaal fijn is.
Als ik iets te ver doordraai stopt die met starten.
En moet ik iets terug met de sleutel.
Kan bij jou ook een deel van het euvel zijn
inspecteurfendt
@Fendt926Driver is bij de 306 van mijn oom ook, misschien origineel zo bij die serie?
+1
roscho
@Kluiszicht Als de startmotor wel tikt, maar niet rondgaat, ligt dat meestal aan het startrelais, zoals anderen al zeggen. Haal de startmotor er eens af, demonteer het relais, maak de contacten schoon, reinig ook de rest met bijv. remreiniger en geef het asje van de kantelaar een druppel olie.
Daarna pak je de rest van de startmotor. Maak hem schoon zoals in het filmpje. Waarschijnlijk hoef je niks te vervangen en heb je er door deze actie nog weer jarenlang een startmotor aan.
Maak natuurlijk wel de accupolen los voor je begint.
jan4072
Het probleem is niet echt duidelijk omschreven. Maar als een tik op de relais (wat jij bobine noemt) helpt dan ligt hier ook waarschijnlijk het probleem. Meestal is het probleem met te zwakke stroom wordt uitgestuurd en niet zover komt om de startmotor in te schakelen. Dat is ook wat brimar beschrijft. Loop de gehele lijn van schakelaars vanaf dashboard tot aan de startrelais na of alles schoon is en goed contact maakt. Je kunt zelf heel eenvoudig controleren of dit het probleem is. Maar let wel dat je hier een kabel hebt direkt vanaf de accu en dus niet zonder risico. Je hebt met heel sterke stroom te maken hebt, de vonken vliegen er letterlijk en figuurlijk van af. Als je verbinding maakt vanaf de accukabel op de startrelais naar het kabeltje op het relais wat van het dashboard af komt dan kun je zien of de relais dan beter functioneert of dat het niet veel uitmaakt. Als het dan veel beter werkt dan weet je dat je een of meer zwakke verbindingen hebt onder weg van dashboard naar het relais. Als het niks uitmaakt dan werkt je relais niet goed. Startmotoren zijn meestal eenvoudig te demonteren en kun je zelf naar een wikkelbedrijf brengen die het dan eerst nog een keer testen voor jouw.
Kreidler76
Heb dit ook gehad met mijn Deutz, alles doormeten. Als ik alles zo lees ligt het probleem denk ik bij de startmotor. Zeker omdat het probleem oplost na tikken op de startmotor.
Startmotor demonteren en verbinden via startkabels met accu.
Bij mij vlogen de vonken eraf. Na montage nieuwe startmotor start hij weer normaal.
flip1150
Heel simpel het relais dat op de startmotor zit vervangen.
Als hij el tikt maar niet start maakt hij geen contact achterin. Dit is meestal het gevolg van inbranding. Opschuren is een lapmiddel en werkt meestal maar een paar weken.
Herbert
Controleer ook eens of de connecties allemaal nog goed zijn. Hier ook wel eens vergelijkbare problemen gehad wat achteraf een slecht contact van de massakabel op het chassis was.
Sojaboontje
Wat @flip1150 zegt. Vervang je relais maar eens, deze kosten 4 tientjes ofzo.
joop-same
Met de startmotor naar de Bosch Dienst en daar laten reviseren of een ruil halen, dan is hij weer als nieuw.
Jan mf6465
Ik vervang ook altijd de hele starter. Als de bendix begint te haperen heeft de starter meestal al veel gewerkt. Als je dan de relais alleen vervangt ben je nog niet bedrijfszeker. Gewoon een ruil starter of een nieuwe erop en je kan weer jaren er tegen aan. Zo duur zijn starters ook weer niet.
roscho
Quote Reactie van @Jan mf6465:
Ik vervang ook altijd de hele starter.

Het hangt er een beetje vanaf of je de trekker beroepsmatig moet gebruiken. Aangezien @Kluiszicht volgens zijn profiel een gepensioneerde onderwijzer is die bovendien nog een Ford 5000 heeft, lijkt het me niet zo'n probleem als een van die trekkers een keer dienst weigert. Daarom adviseerde ik hem om eerst de startmotor van binnen eens schoon te maken en de contacten wat op te schuren. Moeilijk is dat niet, er staat hierboven een duidelijk filmpje, het kost niks en een gepensioneerde heeft meestal wel tijd om uit te zoeken hoe zo'n startmotor in elkaar zit.
+1
Kluiszicht
Beste tractorfans: bedankt voor alle reacties en suggesties! Ook al ben je gepensioneerd, toch wil je graag dat de tractor start als je hem wilt gebruiken... want onze tijd hier kort rap in! En nu serieus: omdat de tractor vandaag aanvankelijk opnieuw niet wilde starten, belde ik mijn garagist. Aangezien de tractor niet aantikt bij het aandraaien van de sleutel (wellicht initieel niet duidelijk genoeg omschreven) wist de man mij te vertellen dat dit een vaker voorkomend probleem is bij deze reeks. "Een beetje terugdraaien en opnieuw proberen tot hij aanslaat" was zijn raad. Ik denk dat ik maar best een reserve contactsleutel laat bijmaken: met al dat proberen weet je maar nooit dat hij eens afbreekt.
Jan mf6465
@Kluiszicht
Dat had fendt926driver de eerste dag van het topic ook al vernoemd. Waarschijnlijk is dit gewoon slijtage van het contactslot en draai je het punt waar hij contact moet geven om te starten gewoon voorbij.
Quintto
@Kluiszicht dat bijmaken van de sleutel hoeft niet, alle fendtjes uit die tijd gebruiken dezelfde sleutel, die kan je bij elke fendt dealer zo kopen
T930
@Quintto niet alleen fendt gebruikte die sleutel ik kan met de fendt sleutel ook zo de schaffer shovel starten
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA en hebben de trefwoorden startmotor en startprobleem geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!