Illustratie van:

John Deere 5100R - Iemand ervaring met de John Deere 5R serie?

Gaat om de nieuwe serie,vanaf 2017.

Deel dit topic

Reacties

JoramH
Jazeker, hier ervaring. Wat wil je weten, mag ook in een DM
hermannus
Het gaat mij om de wendbaarheid ivm voorladerwerk in en om de gebouwen en gewicht op de achteras met transport voordroogbalen. omdat het nogal een korte trekker is.Werk je met een contragewicht?
2850Johndeere6R
@hermannus Misschien is de nieuwe 6M 4cilinder dan een optie is ietsjes zwaarder even goed geschikt voor voorladerwerk. Hij heeft ook een ruimere cabine en een beter zicht.
occasions.geert-jandekok.com/geertnew/landbouw/…
zoiets
JoramH
@hermannus Welke voorlader krijg je erop? Wij werken niet met een contragewicht al missen we dat af en toe wel. Heb ook naar wielgewichten gekeken maar dat is weer lastig afhalen. Ik heb zelf de 603R voorlader erop, kan lekker hoog maar zit wel ver voor de trekker wat bij balen lastiger is (kracht x arm) Met herfstbalen met gewicht gereden omdat de trekker anders steeds los komt van de grond.

Hier de 32x16 versnellingsbak, denk dat 16x16 ook voldoende was. Versnellingsbak bevalt iets minder goed als die van de 6230 premium die we hadden, teveel versnellingen dus teveel drukken. Auto stand gebruiken we nooit.

Voorasvering icm cabinevering bevalt goed al zetten we voorasvering bij voorladerwerk nog wel eens uit.

Hier nog geen adblue trekker en hoop dat nog even zo te houden, een 6120M oude type als tijdelijke trekker een half jaar gehad en was wel klaar met het adblue tanken.

De korte draaicirkel op ons erf is echt een groot voordeel, kan er daardoor lekker snel mee werken, ook in de kleine ruimtes en zicht is goed.

Electrische hydraulische ventielen bevallen hier super, eerste trekker die dat heeft voor ons, alles mooi geintegreerd in armsteun bevalt ook goed.

Af fabriek GPS erop wat echt fijn geintereerd is.

Bij ons was de keuze voor de nieuwe 6M er niet, als die er wel was geweest hadden we denk ik die gekozen vanwege het iets zwaardere frame en meer mogelijkheden voor GPS, al hebben we nu ook geïntegreerd. Merk toch wel dat het qua storingen een gevoeligere trekker is dan de 6230 die we hiervoor hebben, ik heb het idee dat de 6M iets degelijker gebouwd is van wat ik tot nu toe bij de dealer gezien heb.
hermannus
@JoramH Deze informatie heb ik wat aan.Zeer bedankt.
hermannus
@JoramH Ps. Heb nu een MF 5609 dynashift ,daar kun je ook alle 16 versnellingen doorklikken,maar is een maatje te groot,wielbasis scheelt 20 cm en dat is met de palletlepels om stropakken in en uit de kapschuur halen nog wel eens zweten.Zit trouwens een Intertech voorlader op.
rialto
@hermannus hoi, waarom geen mf meer ? heb zelf een tijdje terug een mf 5610 met voorlader gekocht en bevalt mij tot nu toe best wel goed, maar heb zelf weinig ervaring met andere merken met voorlader de mf is voor mij al een hele vooruit gang
hermannus
@rialto De MF bevalt verder wel goed,maar het erf is niks te groot,dus hoe korter hoe beter.
hermannus
Is me toch een maatje te groot.
Mauritsdb
@hermannus maakt qua formaat niet veel uit. 5r is wel wendbaarder. 6m mag meer gewicht hebben ivm volledig frame. Met draaibare spatborden kunnen deze ook heel kort draaien. En stabieler lijkt me door vooras uit 1geheel. Is ook met traploze bak te krijgen en zelfde joystick opties als de 5r
johndeere6230
@Mauritsdb

Die nieuwe 6m draait zeer kort, is niet te vergelijken met een R of 30 serie, hebben er hier een op demo gehad en dat was iets wat ons echt opviel
Mauritsdb
@johndeere6230 met niet al te grote voorbanden en draaibare spatborden kan deze idd heel kort draaien maar niet zo kort als een 5
2850Johndeere6R
@Mauritsdb wij hebben ze beide op demo gehad en de 5r draaide hier wel 3cm krapper dan de 6m. maar met voorlader werk zou ik altijd voor een 6m kiezen aangezien die met voorlader veel stabieler rijd.
deJong
@2850Johndeere6R

Wel 3cm... dat is helemaal niks😂
+1
2850Johndeere6R
@deJong vonden wij ook de draaicirkel's van alle demo's gemeten op gekliverd bollenland en even opschrijven. Tja wie wat bewaard heeft wat.
deJong
@2850Johndeere6R

Kijk eens hier hebben we nog eens wat aan👍
hobbyboer
Quote Reactie van @johndeere6230:
Die nieuwe 6m draait zeer kort, is niet te vergelijken met een R of 30 serie, hebben er hier een op demo gehad en dat was iets wat ons echt opviel

Vreemd, ik moet wel zeggen dat ik die nieuwe 6m nog niet goed ken, maar ik zie zo op het eerste gezicht even niet waarom die veel scherper zou moeten kunnen sturen dan een R of 30 serie.

Kwam het verschil wat jullie ervaren hebben niet door een andere bandenmaat, spoorbreedte en/of een optimalere afstelling van spatborden en stuuruitslag?
johndeere6230
Quote Reactie van @hobbyboer:
Kwam het verschil wat jullie ervaren hebben niet door een andere bandenmaat, spoorbreedte en/of een optimalere afstelling van spatborden en stuuruitslag?

Dat zou maar zo kunnen, er zaten dacht ik meedraaiende spatborden op, wel een slag bredere banden zo uit m'n hoofd, maar zou het zo verder niet weten, weet ook niet wat de wielbasis is, alleen voor mn gevoel draaide die wel veel korter.
hermannus
Het is ook nog een beetje een prijskwestie.
hermannus
De 5100R heeft volgens mij ook geen adblue nodig,vind ik ook een voordeel.
walker1
Wij hebben een 6130 uit 2008 met voorlader, hebben destijds ook naar een 5000 serie gekeken, maar omdat we er toch wel veel voorlader werk mee gingen doen, toch voor 6130 gekozen. Is toch net iets zwaarder, langer en breder als de 5000 serie en dat maakt de 6130 stabieler met voorlader werk. Is natuurlijk deels op te lossen door 5000 serie op breed spoor te zetten, maar dan komen banden deels onder spatbord uit en met nat weer wordt het dan een smerige bende. Ook kan je een contragewicht gebruiken, maar je hebt ook geen zin om dat continu aan en af te koppelen als je de trekker ook voor andere werkzaamheden gebruikt. Daarnaast ook belangrijk, het frame, wat de trekker erg stevig maakt en er geen hulpframe nodig is.
Tja 6R zal wel duurder uitvallen als een 5R. @hermannus heb je perse een R nodig voor voorlader werk?
+1
hermannus
Het moet een alround trekker worden voor maaien,schudden harken land zaaiklaarmaken e.d.en vanwege de rug met geveerde vooras.
marco2250
@hermannus ben je ook gelukkig met die versnellings bak die erin zit dat lijkt me nog het ergste
hermannus
@marco2250 Die vat ik niet helemaal,ik ga voor de simpele command quad 16/16 bak
walker1
@hermannus onze ervaring is dat die nogal stug schakelt, vooral naar A en B en de laagste versnelling A1 gaat eigenlijk net wat te hard om goed achteruit naar machine toe te rijden met aankoppelen. Maar goed dat is bij 6130 uit 2008, misschien is de bak inmiddels verbeterd
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @walker1:
de laagste versnelling A1 gaat eigenlijk net wat te hard om goed achteruit naar machine toe te rijden met aankoppelen.

Mijn ervaring is dat dat manouvreren beter gaat in een hogere versnelling, dan doseert de koppeling fijner.
marco2250
@hermannus liever powerqwad dat is een bewezen bak .deze zie je bij groter type toch een keer kapot gaan nis dat bij zoon klein trekkertje goed gaat en het lang vol houd dat command quad
+1
walker1
@hermannus Denk dan ook aan een goede lucht geveerde stoel!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 5100R ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0