Wat is een gemiddelde prijs voor onderhoud van een rupskraan?

Dag,

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe kraan te kopen,
zal ongeveer 5t zijn en op rupsen.
Maar hoeveel zou het kosten zo een machine draaiende te houden?
En hoeveel diesel verbruikt zo een?
Het is de bedoeling grondwerken te doen in het weekend en de woensdag en ook vakanties.

Mvg,

Vic
Vic1218

Reacties

+1
Fast Eddy
Een nieuwe kraan voor een paar dagen werk per week?
De kosten kunnen verschillen per merk en bij wie je verzekerd bent.
Dieselverbruik ligt aan de werkzaamheden die doet. Ik draai bijna nooit vol gas. Dan zijn de meeste mini/midi kranen iets te nerveus.
Vic1218
@Fast Eddy In de vakantie's zou ik 200u per maand kunnen werken, omdat ik nu nog op school zit maar ik zou graag zelfstandig worden.
dennisbouter
10 liter diesel per uur, iedere 500 uur 10 liter motorolie 10 liter 80w90 in de eind aandrijving en motor, hydroliek + luchtfilters. Daar zou ik even van uitgaan
+1
mdoornekamp
@dennisbouter 5 liter diesel wordt al wat. Tenminste bij mijn kubota 6 tonner. Kleine beurten valt wel mee. Grote beurt (1000 uur) ook 80 liter hydrauliek olie en wat filters.
+1
Rokus
@mdoornekamp wij verversen de hydrauliek olie maar zelden van een kraan!
+3
RobVolvo
@Rokus In principe is dat ook niet altijd nodig qua vervuiling, maar ook olie wordt oud en verliest zijn kwaliteiten met de jaren. Vooral wanneer de olie ook elke keer nog knetterheet wordt, dan gaat het nog harder. Draai je altijd met een bak zonder hydrauliekfuncties heb je eigenlijk geen verontreiniging in je systeem, ja alleen van slijtage in je pompen en motoren etc. Ben je een boel met slangen aan het wisselen enz. dan krijg je toch nog wel aardig rotzooi in je systeem en zou ik zelf toch echt wel die verversingstermijn aanhouden. 😉
+1
Rokus
@RobVolvo tja ieder voor zich maar bij een kleintje is het wel te overzien maar als je bij een grotere mobiele of rups elke 1000 uur de hydrauliek olie vervangt ben je de olie boer aardig aant spekken!
+3
RobVolvo
@Rokus Dat is een ieder zijn eigen keuze en goed recht natuurlijk. Maar ben zelf ook monteur en zie/hoor vaak dat degenen die zo denken de hardste schreeuwers zijn als het spul kapot staat.. Ik ga persoonlijk liever voor safe. 😉
+3
jehan
@RobVolvo wij laten de olie zo nu en dan testen ..voor we dat deden verversten we altijd op tijd ..nu een derde minder..
RobVolvo
@jehan Ja dat is wel een goed alternatief, weet je in ieder geval hoe het er aan toe is en kan je nog wat centen besparen. 😉
+1
jehan
@RobVolvo ja klopt ja zo bespaar je heel wat
roytieltjes
@jehan jullie verversten om de 250 uur toch? ik deed dat aan het begin ook nog bij de firma nu om de 500
jehan
@roytieltjes we hebben het verhoogt naar de 330 uur..moter olie dan he .? hydraulic olie werd getest van kranen en shovels
Rokus
@jehan zodan dat is wel heel vlot, wat is de reden hier achter? De fabrikant en de oliebedrijven zijn juist bezig om de inderhouds intervallen juist verder uit elkaar te krijgen volgens mij zitten de nieuwe John deere's al op 750uur ververs termijn! (Met de juiste olie natuurlijk)
jehan
@Rokus wij hebben trekker waar de interval ook langer is maar voor de duidelijkheid zetten we alles op 330..750 is wel erg lang ..voordeel van die 330 is dat de trekker dan vaker een kleine beurt krijgt ..
jehan
@Rokus ja juiste olie ja ..maar die juiste olie is vaak ook heel duur..gaat dan al vaak richting synthetische olie en daar betaal je de hoofdprijs voor ..
+1
Rokus
@jehan aha jah bij ons gaat er wel synthetische olie in en als je dan je intervallen verder uit elkaar kunt zetten word je olie van zelf goedkoper! Maar als je elke 330 uur om de trekker heen loopt kan je inderdaad wel sneller mankementen ontdekken!
jehan
@Rokus juustem.
dennisbouter
@Rokus mij hebben ze dat ook niet geleerd 🤷‍♂️ zelfde als om de 2000 uur kleppen stellen dat doet toch bijna niemand
Rick V
@mdoornekamp ipv hydrauliek olie wordt toch ook wel atf gebruikt?
mdoornekamp
@Rick V
Quote:
ATF

Hangt van type kraan af denk. Bij kubota gewoon hydraulische olie 46.
+1
GROENEDEERE
@dennisbouter
2 a 3 liter per uur denk.
Ik draai tussen de 8 en 10 liter per uur met een dosan 170 20 ton.
dennisbouter
@GROENEDEERE mijn tank van de volvo is 90 liter dacht ik, ik kan er week op rommelen maar als ik echt ga werken is die in 12 uur zeker weten leeg
GROENEDEERE
@dennisbouter
Tank van mijn kraan is 350 liter.
Doe ik met gemak een week mee.
Tank hem standaard elke week op vaste dag af tegelijk met de pompen.
Vaak zit ik dan nog op 25 %van de tank
+4
DANOONTJE POWERR
@GROENEDEERE
Jij hebt geen salaris maar wachtgeld toch? 🤪
+1
GROENEDEERE
@DANOONTJE POWERR
Haha gelukkig kan ik mezelf altijd bezig houden.
De uitvoerder bepaald wat ik doe ik bepaal hoe ik datgene doe.
B - W
@GROENEDEERE ik denk dat als je een dikke bouwput gaat uitgraven dat ie wel het dubbele nodig heeft?
GROENEDEERE
@B - W
Ik zou hem zeker meer kunnen laten drinken.
Maar waarom?
Ik draai op eco en dat gaat prima.
Ook als ik een sleuf van 4 meter diep moet graven.
Enkel met damwand trekken dan gaat het toerental omhoog om de liters te geven op het trilblok.
De klant ziet het ook als je zuinig draait.
B - W
@GROENEDEERE zie je mij schrijven dat je de kraan meer moet laten zuipen? Nee hoor, maar als je de kraan goed aan het werk zet in de dikke kuubs, heeft hij nooit en te nimmer genoeg aan 10 liter per uur. Dat wilde ik er mee zeggen

Maar bij ons hebben de meeste klanten het niet over zuinig draaien, die hebben liever dat je door schept en een paar uur eerder weg bent, is voor de klant vaak goedkoper.
Maar wij zitten ook niet in het hijswerk en dergelijke wat jij doet🤣
Fast Eddy
@B - W

Doorscheppen betekend niet dat je kraan op vol vermogen hoeft te draaien. De meeste kranen draaien maar rond de 1700 toeren op volgas.
B - W
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Doorscheppen betekend niet dat je kraan op vol vermogen hoeft te draaien. De meeste kranen draaien maar rond de 1700 toeren op volgas.

Wat ik zeg; dat zal met de nieuwste zo zijn, maar als ik bij ons een cat313 of 316 uit de rij pak, ik ga een dag zand scheppen uit een depot op vrachtwagens, of uit een bouwput op de kant of op kippers, dan hou ik tijd over als ik niet meer dan 10 liter per uur mag verbruiken.

En als ik hem van toeren stand 10 naar 7 of 8 zet word ie vast zuiniger, maar dan heb ik aan het eind van de dag vast ook een aantal vrachten minder geladen, daar ging het mij om, en als zo’n bouwput of depot weg rijden aangenomen werk is, dan gaat bassie niet half gas draaien om diesel te besparen, terwijl er de hele dag 2 trucks in de rij staan te wachten. Maar dat is mijn simpele mening.
+1
GROENEDEERE
@B - W
Een bouwput is echt niet sneller klaar tegenwoordig met de machines die op de bouw staan met grote hydraulische opbrengsten en laag toerental.
Een kraan van 15 jaar geleden haalde je alleen volgas het maximale er uit tegenwoordig is dat allang niet meer zo
dennisbouter
@GROENEDEERE ik weet niet hoor, maar hoe meer toeren de motor draaid hoe meer toeren de pomp draaid 🤷‍♂️
Fast Eddy
@dennisbouter

Als je een loadsensing pomp hebt maakt het motortoeren niet uit. De techniek van grotere kranen is al veel verder dan dat van mini of midi kranen. Bij de meeste mini`s heb je ook al verschillende werkmodussen.
dennisbouter
@Fast Eddy als dat geen verschil zou maken zouden al die standen er ook niet op zitten, het is gewoon heel simpel. Met maximale toeren in z'n maximale stand heeft die de hoogste capaciteit en zuipt hij het meest. Is nooit anders geweest en zal nooit anders zijn
B - W
@dennisbouter nieuwe machines van de laatste jaren werken gewoon wel met minder motor toeren, dat is bij kranen hakselaars en vast heel veel andere dingen zo.
Maar ik denk dat de nieuwe machines met minder motor toeren, net zo veel ‘pomp’ toeren maken, of in ieder geval net zo veel opbrengst geven. Maar zo bedoelde ik dus m’n hele reactie niet, het ging mij meer om de oudere kranen met hún capaciteit en hún verbruik
dennisbouter
@B - W het gaat mij erom dat het verhaal niet klopt dat je in ecomodus dezelfde capaciteit hebt als in de maximale stand
+3
Mdbm
Deze berekening moet je zelf maken. De formule die ik hanteer voor nieuwe machines:

(Aanschafprijs - restwaarde) / afschrijvingsperiode in jaren.
Vervolgens dit nog eens delen door het geschatte aantal uren per jaar. Beter te laag inschatten als te hoog. Nu heb je de kostprijs per draaiuur voor in je boekhouding.

Dit is echter niet de werkelijke kost voor jou. Onderhoud, herstellingen, brandstofverbruik, verzekeringspolis, transport,...moet je ook allemaal rekenen. Voor deze bedragen zijn geen specifieke formules, maar eerder berust op inschattingen.

Reken jezelf vooral niet rijk. Een nieuwe 5ton ga je niet terugverdienen met enkel op zaterdag te werken. Een 2dehands van 15000 euro in degelijke staat lukt misschien wel met 200 uren per jaar.

Bij 2dehands machines wordt door professionelen doorgaans geen restwaarde geteld. Dit om onvoorziene kosten in te dekken. Daarom is het als bedrijf meestal goedkoper om nieuw te kopen ipv 2dehands.
Vic1218
In de vakantie's zou ik 200u per maand kunnen werken, omdat ik nu nog op school zit maar ik zou graag zelfstandig worden.

Denk je dat ik genoeg werk ga hebben om mijn uren in te vullen?
Want ik twijfel nu nog dat ik niet genoeg werk wal hebben.
Ik zou kleine grondwerken bv. nutsvoorzieningen, etc... en ook steenpuin aanbrengen en walsen voor huizen.
Fast Eddy
@Vic1218

Ik vind het nogal gedrurft om zo maar een kraan te kopen zonder te weten of je er werk voor hebt.
Je kan beter goede afspraken maken om eerst een kraan te huren. Als je wat klanten hebt kan altijd een kraan kopen.
+1
Vic1218
@Fast Eddy Ik zal eens kijken naar een huurkraan, bedankt.
+3
roscho
Quote Reactie van @Vic1218:
In de vakantie's zou ik 200u per maand kunnen werken

Maar of je in de bouwvakvakantie veel werk hebt, is maar de vraag.
+1
DANOONTJE POWERR
@roscho Er zijn genoeg bedrijven die gewoon doorwerken in de bouwvak.
Aan de schrijftaal lijkt mij dit een Belgische tf-er, weet niet hoe het daar is natuurlijk.
+2
kerstrunner
De Komatsu PC 55 MR5 verbruikt bij grachten ruimen (niet volgas) net geen 4 liter, bij zware graafwerken zal dat wel meer zijn
+4
walker1
Lijkt mij geen handige investering als je maar parttime kan draaien. Waarom niet jezelf als zzp'er verhuren bij grondverzet bedrijven? Of wel zelf klussen aannemen, maar machines huren wanneer je ze nodig hebt? Had je al nagedacht waar je op zaterdagen werk krijgt met een 5 tonner? Tuinen opknappen bij particulieren is meestal meer het werk voor 1,5 of 2,5 tons kraan. Bij gww bedrijven hebben ze wel werk voor 5 tonner, maar die bedrijven werken niet altijd op zaterdagen.
Verder ook al nagedacht over stalling, transport, etc? Je zit nog op school, heb je al wel een rijbewijs? 5 tonner moet je al met een vrachtwagentje of BE combi vervoeren, of eventueel op aanhanger achter trekker. Een 1,5 of 2,5 tons kraan kan nog op normale aanhanger achter bestelbus of terreinauto vervoert worden.
+1
Vic1218
@walker1 Ik kan een tractor gebruiken van familie, ik ga volgende maand beginnen met mijn rijbewijs ervoor maar door corona zal het wat langer duren. Ik ben nu aan het kijken voor een kraantje te huren, Bedankt.
dennisbouter
@walker1 in belgie zaaien ze de tuin nog in met een fendt 415. Ben bij zo'n hovenier wel eens een frees wezen kopen die 5 tonner is niks te groot daar
+1
case 745 xl
Ik had een 3 tons hitachi kraan met alle bakjes en dingen erbij. Die kon ik met mijn bus niet vervoeren. Dus transport altijd met de trekker. Gevolg was dat ik meestal even lang werk had met transport dan met graven. Voor dit kraantje had ik maar enkele dagen in de maand werk. Dus toen de kraan aan wat onderhoud toe was besloten om de kraan weg te doen.toen een 2 tonner weer gekocht die kon gewoon achter de bus aan maar dat was niet mijn ding. Dat vond ik te klein en te zenuwachtig. Nu huur ik voor grondwerk een kraan dan heb je altijd de goeie kraan voor het werk wat er moet gebeuren. En weet je exact wat de kraan je kost per dag.
Vic1218
@case 745 xl Bedankt; ik ben nu ook naar het kijken om eerder te huren.
deufi
Aanvullend op bovenstaande:
Als je af en toe in het water staat zijn je onderrollers ook zo kapot. Als je een dag met de rupsen in het water hebt gestaan, kan je als het tegenzit na 2 maanden ook al je onderrollers vervangen. En die zijn duur!
Verder iedere 8 uur smeren (halve vetpatroon).
Rupsen slijten hard als je veel rijdt en schrankt. In extreme gevallen kan je ze in 1500 uur glad rijden.
kerstrunner
@deufi Je moet die jongen ook niet te bang maken, om de 8 uur smeren is niet meer nodig, sommige merken adviseren om de 50 uren, andere wel een veelvoud. Je bent ook geen half vetpatroon kwijt, ik smeer 1 keer per week en kan makkelijk 4-5 keer met 1 vetpatroon smeren. Nippels van bvb het duwbord moet je ook minder smeren dan bvb de lagers van de bak.
deufi
@kerstrunner Is uitsluitend eigen ervaring. Hoeveelheid smeren hangt misschien ook per merk af. Hier een IHI 35. Wordt vaak intensief grond en zand mee geschept, en soms sloten uit gemaaid. Elke dag is de tank dan leeg (50 liter). Wij smeren in de basis bij iedere tankbeurt. Is ook afgestemd met de dealer.
kerstrunner
@deufi Zal idd per merk verschillen, en bij intensief graven zou ik ook meer smeren dan met grachten ruimen
Andre150
@deufi als jij je rupsen met 1500 uur glad krijgt,wil ik wel eens weten wat je ermee uitvreet. Ik kan ongeveer tussen de 6000 en de 6500 uur met een setje rupsen vooruit. Dan zijn ze glad en de sprockets op. En zit veel in de blubber op zandgrond. En een aantal weken per jaar met de maailorf kilometers maken.
+1
dennisbouter
@Andre150 je geeft het antwoord zelf al blubber zand grond, moet je eens 1000 uur over straatwerk gaan rupsen
+1
deufi
@dennisbouter inderdaad. Als wij meer dan 300 meter over de straat moeten rijden zetten we hem al op de trailer om de rupsen te sparen. Ik zie ook wel van die graaf ploegen door de polder rijden die kilometers per dag rijden met de mini's. Dan gaan ze toch hard achteruit.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!