Deutz DX - Wat is een goed alternatief voor herspuiten?

Hoi,
Ik heb een deutz dx 6.30, bouwjaar 1979. Op sommige plaatsen begint de verf wat te schilferen en de kleur is heel dof geworden zeg maar.
Ik dacht eraan om hem te herspuiten maar aangezien ik hier zelf niet genoeg kennis voor heb, zou ik dit moeten laten doen door iemand en dat kost een hoop geld.
Daarom zoek ik een alternatief voor het herspuiten zodanig dat hij er terug wat beter uitziet.
Ik had ergens iets gelezen dat ik hem kon poetsen met Commandant 4 of 5. Denken jullie dat dit een goed idee is of hebben jullie andere voorstellen?
deutzie1

Reacties

Ruben-dxdeutz
Heb je een foto? Deze trekkers willen namelijk ook wel graag roesten op de bekende plaatsen, dan is herstellen en opspuiten vaak de enige optie. Als hij enkel dof is helpt poetsen met de middelen die jij noemt denk ik wel goed maar hier heb ik geen ervaring mee..
Wybren de vries
Ik heber wel ervaring mee maar dan met een case mx90 c die was paars rood en na het op poetsen met comandant was hij een stukje roder maar je krijgt de mashine nooit meer in de orginele kleur dan
+4
roscho
Je geeft aan dat de lak eraf schilfert. Daar helpt poetsen met cleaner niet meer. Maar waarom schilfert die lak? Is de trekker al eens overgespoten en daarvoor niet goed geschuurd en ontvet?
Als je niet zelf wilt spuiten, kun je dat spuitwerk wel zelf voorbereiden door te reinigen, schuren, ontvetten en af te plakken. Evt. delen demonteren om apart te spuiten. Daarna breng je de boel naar de spuiter. Als de spuiter het voorwerk niet hoeft te doen, is hij zo in een paar uur klaar en hoeft het niet zoveel te kosten.
+1
Sjon
@roscho zo is het, als alles kant en klaar staat zijn de kosten niet hoog meer.
+2
johndeere 2650
@roscho @Sjon zolang het maar goed gedaan is anders is hij nog langer bezig dan vooraf
roscho
@johndeere 2650 Ik verwacht inderdaad dat @deutzie1 er behoorlijk tijd aan moet spenderen, de "foute" laklaag moet eraf, die hecht kennelijk niet goed. Maar als je dat wilt laten doen, ben je nog veel meer geld kwijt.
Ford revisiemotor
Heb je wat foto's van plaatwerk wat dof of geschirfeld is?
Dat maakt het eenvoudiger om wat zinnigs te melden.
deutzie1
@Ford revisiemotor

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

johndeere 2650
@deutzie1 alles eraf halen en laten stralen.dan epoxy 2k erover spuiten kun je zelf doen dan kun je alles strak maken en laten spuiten of zelf doen. Zou er niet te lang mee wachten met de spatborden binnen paar jaar zijn ze een stuk slechter
+1
Fendt926Driver
@johndeere 2650 weet niet of deutsie bij jou in de buurt woont.
Aan de kentekenplaat te zien belgie...
Anders kon jij ze mooi voor hem spuiten voor een tf prijsje...
+2
johndeere 2650
@Fendt926Driver maakt mij niet uit wil wel voor een mooi prijsje ervoor maken als hij in de buurt woont.hoeft hij maar 1 keer uit te geven.
deutzie1
Ik heb de trekker tweedehands gekocht dus waarschijnlijk is die in het verleden al eens overspoten. Ik zal morgen foto's plaatsen waarop de schilfering en dofheid duidelijk te zien is. Hij heeft idd ook hier en daar wat roestplekken, het is vooral rond de roestplekken dat hij schilfert.
roscho
@deutzie1 Als het alleen rond de roestplekken afbladdert, is de oorspronkelijke lak daar ooit beschadigd en slaat het vocht toe. Als het niet door de plaat heen is geroest, kun je daar misschien volstaan met roest grondig verwijderen (krabber, schuurpapier), plaatselijk in de grondlak, glad plamuren en vervolgens die plekken bijlakken. Mogelijk met spuitbus als je de originele kleur kunt krijgen. Vooraf even met een elektrisch kacheltje verwarmen, anders droogt de lak niet mooi op. Op deze manier zal het natuurlijk niet zo mooi worden als wanneer je de hele trekker overspuit, maar je bent wel weer van de roest af.
+2
sjonnies
Een dx6.30.kan niet van 1979 zijn
+2
Fendt926Driver
@sjonnies van 83 tot 91 is de 6.30 gemaakt.
Als die van 79 is zou het een dx120 of 140 moeten zijn.
sjonnies
@Fendt926Driver dx 110 of 120. Dx 140 heeft een steyr getriebe
deutzie1
@sjonnies staat zo op de papieren en het is wel degelijk een 6.30
+1
Fendt926Driver
@deutzie1 plaats eens een foto dan kunnen we meekijken met jou hobby.
En dat vinden we mooi.
deutzie1
@Fendt926Driver

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@deutzie1 mooie buffel.
Met de brede gewichtendrager waar 19? Gewichten aan kunnen.
En hoog luchtfilter.
Prachtig.
Alle groene delen weg brengen om te spuiten gaat denk ik ook nog wel mee vallen.
Net de motorkap en de 2 spatbord randen
+2
sjonnies
@deutzie1 tis een 6.30.maar 1979 kan niet dit is de 2e versie met de blauwe kabine
deutzie1
@sjonnies zal ik nog eens moeten nakijken dan maar is uiteindelijk niet zo relevant voor mijn vraag. Wou het gewoon vermelden omdat zn ouderdom mss een reden kon zijn voor de schilfering en dofheid.
Ruben-dxdeutz
@deutzie1 Van waar komt deze trekker, volgens mij herken ik hem van ergens. Heeft deze niet lang te koop gestaan?
deutzie1
@Ruben-dxdeutz nee, we hebben hem overgekocht van een bevriendde boer hier bij ons in de buurt (Oost-Vlaanderen) die ermee gaat stoppen
Ruben-dxdeutz
@deutzie1 Heeft deze trekker een elektronische lift (en dakluik?)? Die ik voor heb had dat kan ik me goed herinneren, stond ook in Oost vlaanderen.
deutzie1
@Ruben-dxdeutz ja, hij heeft elektronische lift en dakluik. kan wel dezelfde zijn :)) kzou eens moeten vragen aan die boer of hij hem ooit op internet geplaatst heeft
Ruben-dxdeutz
@deutzie1 Dan denk ik dat het die is. Mijn vader is er ook naar gaan kijken en herkende hem op de fotos vooral aan de bijgewerkte roestplekken. Hij stond toen destijds bij een andere grote boer in de loods. Stond enkele jaren geleden op tweedehands maar zijn pas nadien toen we in de buurt waren gaan kijken.
+1
Jan mf6465
Waarom durf je hem zelf niet opspuiten? Buiten een loper kan er weinig mis gaan. Die kan je er achteraf gemakkelijk uitschuren. Alle losse verf en roest verwijderen. Mat schuren, ontvetten, primer erop, opnieuw schuren en kleur spuiten. Als je de grondverf zet kan je de eerste ervaring met spuiten opdoen. Belangrijkste fout wat bijna iedereen maakt is te dik in 1 keer willen spuiten. Je moet verschillende laagjes zetten met wat tijd tussen om te drogen tot dat het uiteindelijk genoeg gedekt is naar je zin. En ook belangrijk is om te weten dat verf op een rand altijd wat dunner gaat zitten. Die moet je zeker goed laten dekken.
Rick V
@Jan mf6465 verdunnen is ook een vak apart vooral met 2k en als je gaat spuiten met een hobby compressor moet er ook nog een vocht en olie afscheider tussen
deutzie1
@Jan mf6465 Bedankt voor de tip.
Jan mf6465
@deutzie1
Zoals je op de foto’s ziet begint de roest vanaf de zijkanten waar platen tegen elkaar komen of vanaf een gaatje waar een lamp of iets gemonteerd zit. Dit zijn de plekken waar je zeker enkele lagen moet opzetten als je hem gaat spuiten. Hij is niet rot dus het loont zeker de moeite om er iets aan te doen. Moest je hem niet helemaal willen spuiten zou ik toch de slechte plekken wat beschermen. Een goede roestwerende grondverf is belangrijk. Het groen wat erover komt heeft enkel als doel om mooi te zijn. De kleurlaag heeft maar zeer beperkte roestwerende eigenschappen. Ik heb al vaker machines gestraald en mijn ervaring is dat het stralen ongeveer evenveel kost dan de verf wat erop komt. Dan heb ik het nog zelf gedaan met een gehuurde straalketel. Maar er gaat zo een grote hoeveelheid zand door dat het toch redelijk wat kost. Plaat stralen doe ik niet meer. Je straalt heel vlug flauwe deuken in plaat wat je pas ziet als het af is. Succes ermee!
johndeere 2650
Quote Reactie van @Jan mf6465:
Plaat stralen doe ik niet meer. Je straalt heel vlug flauwe deuken in plaat wat je pas ziet als het af is. Succes ermee!

Reageer @Jan mf6465







Sorry dat ik het zeg maar dan doe je zelf toch iets fout.ik straal bijna elke motorkap/spatborden en er gebeurt niks ermee
Jan mf6465
@johndeere 2650
Dan is ofwel je plaat dikker dan die van mijn Volvo bm vroeger ofwel blinkt je verf niet fel genoeg. Toen het gestraald was en toen de primer erop stond zag je niks van golven. Toen hij in 2k lak met extra blanke lak erover gespoten was zag je de golven duidelijk. Een ervaren carrossier (wat toen het spuitwerk had gedaan) had mij op voorhand al gewaarschuwd dat het ging golven. Ik geloofde het ook niet, maar hij had gelijk.
Jan mf6465
@johndeere 2650
Die motorkap van die international wat bij je foto’s staat, is die gestraald? Dat lijkt me zo eentje wat zou kunnen golven na het stralen. Aan het blinken ligt het niet, want is net een spiegel.
johndeere 2650
@Jan mf6465 ja klopt die is ook gestraald en dat zijn nog dikke platen.als je motorkap van een 4255 van mij pakt die is een stuk dunner en zie ook helemaal niks terug
johndeere 2650
@Jan mf6465 er komt binnenķort nog een motorkap op tf die is ook compleet gestraald 😉
Jan mf6465
@johndeere 2650
Oldtimer mannen laten tegenwoordig veel met soda stralen of chemisch reinigen heb ik laatst eens ergens gelezen. Dit was ook omdat sommige plaat rekt en kan gaan golven. Zal wel van de plaatdikte, kwaliteit en vorm van het materiaal afhangen.
johndeere 2650
@Jan mf6465 meestal komt het met stralen door de hoeveelheid luchtdruk die je hebt dat gaat golven want ze zeggen wel eens dat het warm wordt maar valt reuze mee zeker niet dat door dat gaat vervormen
Jan mf6465
@johndeere 2650
Straal jij met zand? En aan hoeveel bar?
johndeere 2650
@Jan mf6465 ik straal met grit.meeste stralen met ijzerstukjes.wij stralen ongeveer met een bar of 6 maat gaat meer om het volume van de lucht.doe hem soms was smoren dat er iets minder lucht door gaat
Ford revisiemotor
@Jan mf6465
Met zand stralen wordt tegenwoordig niet meer gedaan,
is verboden omdat zand zo kapot geblazen werd en heel fijn stof werd dat dagenlang in de lucht bleef hangen, waardoor mensen in de omgeving stoflongen kregen, met alle gevolgen van dien.
+1
geweldenaar
Een straalbedrijf heeft meestal meerdere cabines met grof en fijn zand. Het verbruikte zand word opgevangen, gezuiverd en dan weer opnieuw gebruikt. Het is ook belangrijk om zo snel mogelijk een verflaag erop te zetten want anders heb je al weer roest door vocht uit de lucht.
Ik kom er zelf regelmatig.
Jan mf6465
@geweldenaar
Het probleem met straal bedrijven is dat er meestal mensen aan het werk zijn wat geen enkel interesse hebben in jou onderdeel. Die zien dat gewoon als een stuk beroest ijzer en behandelen het ook zo. Van 1 Kant ook te begrijpen. Wie wil nu elke dag stralen. Zo een ellendig werk.
Rick V
@Jan mf6465 je kan ook vragen of je bij dat bedrijf waar je vaak komt zelf mag stralen

Bij sommige verhuur bedrijven kun je een diesel compressor met straal ketel en nakoeler huren, ik denk dat het wel kan om bovenmatig te stralen, je zal dan wel even een mooi masker of helm moeten aanschaffen
Fendt926Driver
@Rick V heb jij ooit zelf gestraald?
Enorm rotwerk en als je het verkeerd doet trekt het ijzer krom en kun je er niets meer mee.
En alleen een masker ben je er niet mee
Ford revisiemotor
@Fendt926Driver
Stralen is vakmanschap, druk, straalmiddel, materiaal kennis ed zijn van belang.
Als materiaal vervormd is te lang op dezelfde plaats gestraald, waardoor er door warmte en druk het materiaal vervormd.
Fendt926Driver
@Ford revisiemotor kan ik iets beamen.
Heb zelf nat gestraald en dat trok zelfs nog soms krom.
Maar ben wel daar gekomen waar ik zijn wou.
Heb ook wel een kleine straalkast.
En 2 zandstraal pistolen. Maar blijft lastig voor amateurs
Rick V
@Fendt926Driver idd, afzuiging enz, tenzij je het buiten doet😉

Heb zelf idd gestraald bij een bedrijf, idd niet echt het beste werk maar ik hoefde de kappen niet te schuren!

Zelf heb ik thuis ook gestraald maar ik moet nog ooit een nakoeler aanschaffen en de compressor maken

Ging toen 15 min goed, en dan komt er water in de straal ketel en raakt tie verstopt

Zit een vocht afscheider tussen maar de perslucht is te warm waardoor het water niet wordt gecondenseerd en dus niet wordt afgescheiden van de perslucht, de lucht koelt wel verder in de ketel en dan ontstaat dit probleem
Ford revisiemotor
@Jan mf6465
Ik heb een tijdje bij een straalbedrijf gewerkt, zij hadden geen moeite om mensen te vinden die dat willen doen.
Heeft ook iets moois, van verroest materiaal weer iets moois maken.
verwijderd
Jan mf6465
@johndeere 2650
Ik denk dat het verschil dan zit dat grit of metaalstukjes veel meer impact hebben dan zand. Je moet met zand langer op dezelfde plek stralen en ik denk ook met hogere druk/snelheid om het metaal blank te krijgen. Dat zal de reden zijn van het vervormen van plaat. Bij de verhuurfirma kan je enkel zand kopen om te stralen. Heeft iets met wetgeving te maken. Als je het grit niet hergebruikt zal het wel heel kostelijk worden om te stralen
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz DX en hebben de trefwoorden verf en herspuiten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!