Illustratie van:

Case International 633 - Oververhit bij frezen

Hallo allemaal ! onze 633SA raakt oververhit bij het frezen , nu is de radiator nog niet lang gans vernieuwd , weet iemand raad aub ? mvg

Deel dit topic

Reacties

casejxu
Wel vloeistof bijgevuld?
valmet6400power
Te weinig koelvloeistof?
Wimsumar
Beste Dakracer: Waaraan zie je deze oververhitting?
Staat de temperatuurmeter in het rode, of, komt de stoom uit het koelsysteem?
stannetje96
Te weinig vloeistof? of verkeerd aangesloten?
1046
Te weinig motorolie?????
darkracer
Ik heb valvoline helemaal vol in de radiator , motorolie denk ik wel genoeg , hij draait niet veel en pa rijd ermee 😄
Schluterfan
@darkracer

Rijd je pa niet gewoon klein beetje te snel? Het kan zijn dat de motor het wel zo gezegt aan kan, maar dat hij toch te zwaar belast is om af te koelen.
valmet6400power
@Schluterfan
lijkt me dat ze met bouwen er wel rekening mee hebben gehouden of niet dan
stannetje96
@Schluterfan als ie te snel rijd dan kan ie het niet trekken en smoort ie, anders blijft ie gewoon op toeren. en dat kan je trekker makkelijk bekoelen (weet niet of dit een nl ww is)
Schluterfan
@valmet6400power
@stannetje96

Ga maar eens een dagje ploegen met een Fendt 818 Turboshift met een 5schaar ploeg en 1 powershift trapje te hoog. Die laten het ook niet echt merken, je ziet het alleen aan de temperatuur die stilaan de hoogte in gaat...
IHC-power
Die motoren lopen anders niet snel warm. Thermostaat kapot kan ook..
pieto84
Hoe brede frees heb je erachter hangen dan? En in welke versnelling??
darkracer
Ja kan wel zijn dat hij heel veel pk vraagt , raar ook dat hij dit van het begin al doet en raar ook dat dit mogelijk is , dan zou het ook niet aan de pomp liggen toch ?? maar dit is nog te bekijken
stannetje96
@Schluterfan
die inter heeft helegaal geen powershift en ploegen is anders dan freezen en reed met onze valmet hele dag met 2000 toeren met frees in een versnelling dat ie net niet smoorde en radiateur hield alles heerlijk op temperatuur. en was een dag van 8.00 tot 21.00
valmet6400power
@Schluterfan
en dan raakt ie ook oververhit?
darkracer
We werken zonder thermostaat , frees 1,80 m , 2de versnelling
valmet6400power
@darkracer
zonder thermosstaat?!
Schluterfan
@valmet6400power

Ze hadden op het werk gezegt dat je er voor moest op letten dat die dingen soms warmen gaan lopen. Ik had op de ene akker geploegt in een bepaalde versnelling en daar liep hij goed. Toen ik op een ander veld moest ploegen en het in de zelfde versnelling deed merkte ik op dat hij warmer ging lopen. Ik ben dan direct een trapje lager gaan rijden en het kwam weer goed. De grondsoort leek op het zicht het zelfde. Oververhit is hij dus bij mij niet geweest omdat ik op tijd ingreep.

Maar mij verbaast het ook dat een Inter warm komt, want die hebben anders wel een goede koeling. Heb met de 644 nooit problemen gehad omtrent.
darkracer
Ja er zit geen meer in
johnd-ts
Thermostaat is wel belangrijk hoor! Wordt vaak weggelaten maar heeft echt wel een functie! De thermstaat zorgt er namelijk voor dat het koelwater ook bij de achterste cilinders kan komen! Zonder thermostaat zoekt het koelwater 'de weg van de minste weerstand' en stroomt dus direct retour..
IHC-power
Das niet zo gezond. Duurt het veel te lang eer de motor op bedrijfstemperatuur is en slijt de motor meer..
darkracer
Ja zeg eens aub
johnd-ts
Lees mijn vorige reactie en je weet waarom je trekker te warm wordt 😉
guy s
Als de luchtfilter vuil is durven ze ook al vlugger warm lopen , dus die miss eens uitblazen of vernieuwen?
sjonnies
@darkracer

gewoon doorgaan niks ander hand
darkracer
Luchtfilter kan ik nog bekijken , ja ok dan hebben we een vastloper gemaakt maar met nog de volle krachtige motor ?? hij doet van in begin zo
case 2
Is je temperatuurmeter wel goed?Die doen ook wel eens vreemd.
darkracer
@sjonnies , kan toch niet gezond zijn ??
darkracer
We kijken niet naar de meter we merken alleen aan de radiator oververhitting
sjonnies
Was maar een grap
wij hebben een deutz die zijn luchtgekoeld en me vader ging maaien met de agrotron watergekoeld te warm hele blok onder de koelvloeistof

zuigt hij genoeg lucht aan
darkracer
Dat moet ik eens nakijken , nja en zware kosten ook 😞
interRick
Het helpt misschien wel als de de radiateur even schoonmaakt.

even uitblazen met lucht of met water spoelen.
darkracer
Deze is heel proper , niks aan op te merken
interRick
Dan moet je maar versnelling langzamer rijden.
darkracer
Ja maar als de frees dan te diep gaat zitten we nog met hetzelfde probleem toch ?
CVT6230
V-snaar goed op spanning?
darkracer
Ook nog na te kijken , thanks
Siegers
@johnd-ts
de thermostaat zorgt er voor dat als de motor koud is het water niet door de radiator gaat en als de motor warm is wel. Zo houd je de motor op bedrijfs tempratuur 😉
darkracer
Ja maar "johnd-ts" heeft ook een interessant punt
Siegers
Ik bedoel te zeggen dat als je geen thermostaat hebt het water altijd door de radiator gaat en dus eerder te koud blijft dan te warm.
johnd-ts
@Siegers

Weet ik, heb stage gelopen bij een mechanisatiebedrijf die vroeger veel Inters hebben verkocht. Samen met een monteur reviceerde ik een Inter motor, toen hij mij dat leerde, die man sleutelde al aan Inters toen jij je eigen naam nog niet eens kon schrijven dus hij zal het wel weten 😉
Siegers
Dan zal dat wel een probleem bij inters zijn want normaal zou dat niet horen.
johnd-ts
@Siegers

Dat is dus juist het punt, bij warme motor zorgt de thermostaat ervoor dat het koelwater overal rond de motor komt doormiddel van geopende kleppen. Alleen bij koude motor stuurt de thermostaat het water direct terug, maar dat is hier helemaal niet van toepassing omdat het om een te warme motor gaat 😉
Siegers
Maar er zit geen thermostaat in dus kan het water toch ook overal rond gepompt worden. Of zie ik dit nu verkeerd?
darkracer
Ja da ook
johnd-ts
@Siegers

Het water zoekt de weg van de minste weerstand, om bij de achterste cilinder te komen is vrij veel weerstand, daarom gaat het water al eerder weer terug. (Het water komt nog wel redelijk ver in het blok omdat het blok schuin achterover ligt bij Inters..)
darkracer
Wat stel je dan voor @johnd-ts ?
pruttelpower
Het kan ook zijn dat als je de motor eigenlijk nooit belast dat ie dichtgeroet is
darkracer
Met zo een groe gaten in het koelsysteem ?
valmet6400power
@pruttelpower
er kan ook een vogelei in zitten?
pruttelpower
@valmet6400power

ja of een heel nest
Valtra-Fordpower
Het is niet onmogelijk dat er een koelkanaal dicht geslipt is.
NH FENDT
Is de afdichting van je radiateurdop wel goed
robinsiebring_IH
Valtra-fordpower, daar zit ook wat in hoor, ik heb mijn inter motor uit elkaar gehad, en de koelkanalen langs de zuiger stonden half vol met troep
darkracer
Nja kan wel maar aangezien dat hij dit doet van in het begin =-*
Wimsumar
Beste Darkracer]

Quote:
we merken alleen aan de radiator oververhitting

Leg eens uit wat je daar dan aan waarneemt?
darkracer
Overkoken van de radiator na een tijd frezen
IHC-power
Is het water dan ook wel echt warm of komt et er gwn langs de radiator uit??
Wimsumar
Beste Darkracer]

Quote:
na een tijd frezen

Dit is (kan!) een bekend verschijnsel als de radiateur 'tot de rand toe gevuld is en de motor na zeer zwaar werk op stationair draaien of stopgezet wordt. Dan valt de koeling ineens weg en de nog in de motor aanwezige hitte doet de koelvloeistof koken.

ADVIES: De radiateur niet geheel tot 'het randje' vullen.
Siegers
@johnd-ts

maar met een thermostaat erin word dat echt niet anders 😉
fordpowergrunn
Koelvloeistof moet je niet tot het randje vullen. (denk aan de trekkers met een expansie vat er staat een streepje op voor koud ga maar eens een blokje rijden dan istie erboven)

even opletten of hij wel echt kookt

dat verhaal met die thermostaat er zit een kern van waarheid in. geen thermostaat is minder weerstand de pomp kan dan zonder moeite een beetje rond pompen en zet geen druk. ik zal er maar weer eens een thermostaat in doen als ik jou was om dat probleem uit te sluiten.
darkracer
Zal men best doen =-)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 633 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
62
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
7