Illustratie van:

Holder E12 - Start niet, pomp geeft weinig opbrengst.

De Holder start bijna niet. Na veel slingeren komt er weinig rook uit de uitlaat. Als de aanvoerleiding naar de verstuiver los haal komt er bar weinig diesel uit de lading. De aanvoer naar de pomp is goed. Wat kan dit zijn ? Graag uw adviezen. Gr Peter

Deel dit topic

Reacties

Klein Rot
@Pesker
Tijdens inspuiten komt er maar een paar gram diesel naar de injector.
Martinsame
Meschien de verstuiver laten na kijken nieuwe vernorzellaar er in
AG35
Het enigste wat je zelf aan het brandstofsysteem kan doen, is zorgen dat er een schoon filter in zit, en dat de leidingen en slangen in orde zijn.
van de rest kan, je zonder testapparatuur, niks zeggen.
Mijn ervaring is, dat het slecht aanslaan van zo een motor, meestal niet aan de pomp of verstuiver ligt.
Iets meer info is ook wel handig, heb je de Holder al langer, sloeg die eerst wel goed aan, gebruik je de koudstart?
Pesker
Ik heb de Holder net, bij aankoop startte de trekker moeizaam, maar deed het wel. Thuis het brandstof filter eruit gehaald, kwam een complete groentetuin te voorschijn. Nu nieuw brandstof filter , nieuwe slangen gemonteerd. Filter ontlucht, banjo bij de pomp ontlucht, bij het losdraaien van deze banjo stroomt de diesel eruit. Ik heb de aanvoerleiding naar de verstuiver los gedraaid en bij het (best lang) rond slingeren komt er nagenoeg geen diesel uit de leiding. Moet ik nog andere zaken ontluchten ? Graag uw reactie
roscho
Quote Reactie van @Pesker:
nieuw brandstof filter , nieuwe slangen gemonteerd

Weet je zeker dat de rubberring goed onder het brandstoffilter zit? Of misschien een koperring die niet 100% afsluit? Als er ook maar iets lucht bij kan, loopt de brandstof terug en lukt starten niet meer. Desnoods de koperringen eerst even "uitgloeien", goed heet maken, zodat het koper zachter wordt en zich goed kan zetten.
+1
AG35
@roscho

Dat kan bij zo een Holder niet, de brandstofaanvoer gaat met de zwaartekracht.
Met andere woorden, de tank zit hoger als het filter, en het filter weer hoger als de aansluiting op de pomp. als daar iets niet dicht is gaat het, en blijft het lekken, omdat er altijd druk op staat.
roscho
@AG35 Ik sla er maar een "algemene slag" naar, goed dat er mensen op het forum zitten die van de hoed en de rand weten. 👍
+1
AG35
Ontluchten, hoort inderdaad zo.
Er komt nooit veel diesel uit de leiding naar de verstuiver, maar daar kun je, zoals al gemeld zo niks van zeggen.
Maar gebruik je de koudstartknop ook?
Pesker
Ja ik gebruik de koudstartknop, ik weet alleen niet of die wat doet. Wat ik komende week ga doen is de leiding naar de verstuiver met de hand vol laat stromen zodat de diesel direct al vlak bij de verstuiver zit. Je hoor van me.

Wat kan ik het beste een nieuwe gaskachel binnen en buitenkabel kan kopen. Is niet een standaard lengte lijkt me.
+1
AG35
@Pesker
Je moet wel eerst volgas geven en daarna de koudstartknop uittrekken, je hoort dan ook een duidelijke klik, en dan weet je ook dat die wat doet.
De leiding naar de verstuiver vol laten lopen is totaal zinloos....
De juiste startvolgorde is, volgas geven ,koudstartknop uittrekken, lonthouder eruit draaien startlont/zundfix erin doen, keer of 5 de motor rondslingeren, om de diesel op te pompen. lonthouder met lont erin draaien, en dan aanslingeren.

De gaskabel kun je bij holderservice.nl bestellen, of je gaat naar de fietsenmaker, en je haalt een langere, die jezelf op lengte maakt.
erik9831
@AG35 zo zou hij inderdaad moeten starten. Zo doe ik het ook bij deze motor.
Pesker
@Pesker ik heb vandaag een paar pogingen gedaan. De Holder startte vanochtend 2x maar sloeg even snel weer af. Leiding naar de verstuiver eraf gehaald; kwam op het zicht voldoende diesel uit. De verstuiver eruit gehaald en 180 graden gedraaid en de leiding er weer op aan gesloten. Kwamen 4 kleine stralen uit; ook goed, waarom start de @€&€ machine niet. Alles weer terug gebouwd. Bij het starten gloeien de lonten wel, maar start niet. Ik ga het nu zoeken in de regulateur, zou die het niet goed doen ? Startte wel , ging naar hoog toerental en sloeg direct weer af. ...
AG35
@Pesker
einachser.org/holder/index.html/
Hier vindt je de reparatie handleidingen, voor de motor, met beschrijving van de regulateur.
in de handleiding van de 600l staat die met kogel regulateur, hier zijn wel eens problemen mee, maar niet die wat jij hebt, en je kan er als er putjes of zelfs loopbanen inzitten is toch niks aan te doen, alleen vervangen door een betere.
Het kan ook zijn dat jouw motor, al een gewichten regulateur heeft, zoals daar beschreven bij de 500w.
daar zijn bijna nooit problemen, of ze moeten lang zonder olie gedraaid hebben.
Samengevat, ik denk ook niet dat jouw startprobleem aan de regulateur ligt.
Waarschijnlijk is je motor zover versleten, dat ie bijna niet meer met de hand te starten is....
Met een startmotor erop krijg je ze dan wel aan, of het wordt cilinder opboren en grotere zuiger erin....
Pesker
@Pesker ik heb vandaag een paar pogingen gedaan. De Holder startte vanochtend 2x maar sloeg even snel weer af. Leiding naar de verstuiver eraf gehaald; kwam op het zicht voldoende diesel uit. De verstuiver eruit gehaald en 180 graden gedraaid en de leiding er weer op aan gesloten. Kwamen 4 kleine stralen uit; ook goed, waarom start de @€&€ machine niet. Alles weer terug gebouwd. Bij het starten gloeien de lonten wel, maar start niet. Ik ga het nu zoeken in de regulateur, zou die het niet goed doen ? Startte wel , ging naar hoog toerental en sloeg direct weer af. ...
Pesker
@Pesker oeps 2 x hetzelfde bericht. Dank je voor je tips. Ik ga de regulateur en omgeving bekijken. Ik ga ook de compressie meten. Als ik dat weet ben ik weer een stukje verder. Je hoort weer verder.
AG35
@Pesker
zoals ik al schreef het is 8 van de 10x gewoon slijtage.
Maar het kan uiteraard ook wat anders zijn.....
startmotor is vaak de handigste oplossing.
Pesker
@AG35 vriendje erbij gehaald; de verstuiver getest, spuitnevel bij 140 bar. Bovenin de brandstofpomp zit een terugslagklepje die de druk in de leiding hoog houdt. Klepje eruit gehaald , zit onder druk middels een veer, en schoongemaakt, spul weer in elkaar gezet. Verder gekeken, de regulateur hoort in een olie bad te zitten, bleek nagenoeg droog te staan. Minerale olie 20W20 besteld, die hoort daarin te zitten. Als de olie er is gaan we weer verder. Holder heeft compressie zat. De slinger was door de vorige eigenaar aangepast ?? Waar je geen goede slag kan maken op het juiste moment. Slinger ook aangepast. Tot zover.
AG35
@Pesker

Als de regulateur lang droog heeft gelopen kan die warm zijn geworden, en daardoor slecht schuiven op de as. Het oliepeil van de regulateur, moet je in de gaten houden het kan ook de motor lekken, en doordat het een 2 takt is, merk je dit niet aan het motoroliepeil.
Het aanslingeren van zo een holder, is ook een slag die je moet hebben, er zijn mensen die krijgen een motor, die helemaal in orde is, niet aangeslingerd......
Pesker
@AG35 Ja ik weet nog niet hoeveel schade de regulateur heeft opgelopen. Als ik het niet vertrouw dan bouw ik de ventilator eraf om te kijken. Wat ik wel weet is dat de koudstart knop terug was geschoten toen de Holder even liep.
AG35
@Pesker
Dat de koudstartknop terug gaat, is goed, je zet hiermee de brandstofpomp iets verder open, en meteen als de motor loopt, springt die terug.
Luvem
@Pesker Hallo Pesker, ik lijk hetzelfde probleem te hebben als u.... (heb hiervoor een ander topic gemaakt).. Maar wat bedoel je met regulator (in oliebad). Kan je hiervan een foto tonen aub ?
Alvast bedankt Mvg Ludwig.
Steyr thomas
Ik heb een holder b12, die heeft dezelfde motor als een e12. Maar dat was ook een ellende om die te ontluchten. Als ik jou omschrijving zo hoor moet je gewoon nog gewoon even verder proberen, omdat hij vantevoren wel liep.
AG35
@Steyr thomas

Ontluchten van zo een Holder stelt niks voor, tank vol, ontluchting schroef op de filter los, wachten totdat er geen lucht meer uit komt, holbout op de brandstofpomp los wachten tot er geen lucht meer komt. Als de diesel niet makkelijk door het filter komt, is het tijd voor een nieuw filter....
Steyr thomas
@AG35 dat snap ik, het stelt ook geen drol voor bij zon holdertje, maar toch wilde het op de een of andere manier niet. Het kan misschien ook omdat ik de motor er net had ingebouwd, omdat de originele kapot was gelopen.😉
Pesker
@AG35 Holder loopt als een zonnetje. De regulateur zwem nu in de olie, machine start en de regulateur doet zijn werk. De 15W40 olie vervangen voor 20W20 minerale olie. Vandaag voor het eerste gereden met een kar achter de Holder. Het sturen valt niet mee, Gaat altijd rechtuit en gaat pas de bocht om als je het rechter handvat links of rechts om draait. Dat is de enigste manier om te sturen met de EB 9, is enorm wennen. Hoeveel versnellingen heeft de EB 9 ? Ik kan de achteruit vinden en daarnaast 3 vooruit, klopt dat ?
AG35
@Pesker
Wat was nu het probleem.

Heb je een eb9 of e12? is niet dezelfde versnellingsbak.
Pesker
@AG35 ik denk dat het terug slagklepje achter de dopmoer dus bovenop de brandstof pomp het probleem was, hield de druk niet vast en kwam dus niet tot verstuiven. Ik heb een EB9 met daarop een 600 cc diesel gebouwd. Een ongewone mix begrijp ik.
AG35
@Pesker

Ja een eb9 is ooit begonnen met een ilo benzinemotor, en is ook ouder als een sachs 600.
Holder heeft ook ombouwsets geleverd, maar meestal met een sachs500.
Maar maten voor het koppelingshuis, aan de bak zijn vanaf de eb tot e14 allemaal hetzelfde, dus alles past aan elkaar.
Een e12 heeft de mogelijk voor een startmotor, en dan ook 12volt elektra, 5versnellingen vooruit, een sper, en een uitschakelbare aftakas.
AG35
@Pesker

Heb het even op moeten zoeken, maar een eb heeft geen differentiël, en stuurt inderdaad alleen maar met het handvat. Is eigenlijk alleen voor veldwerk bedoeld.
Er zijn 4vooruit en 1 achteruit versnelling. voor je in de achteruit gaat, zit ook nog een versnelling daar moet je doorheen, om in de achteruit te komen.
Pesker
@AG35 dank je wel, nu snap ik het. Het rijdt inderdaad wel heel erg vreemd. Ik ben blij dat deze machine niet zo hard rijdt, nu met 8 km per uur is het net t e doen. Ik ga binnenkort op zoeken maar de 4e versnelling vooruit.
AG35
@Pesker
De grote Holder eenassers, die wel sneller rijden zoals de e12, die hebben wel een differentieel,
en hebben ook een blokkering erin, zodat je de handgreepbesturing, niet in de hoge versnelling kan gebruiken.
Pesker
Ten eerste de beste wensen, ja dat de E12 wel een diff heeft had ik nu wel een vermoeden van. Als ik weer wat geld heb ga ik opzoek naar een E12 , ook weer om op te knappen. Groet.
Pesker
De 4e versnelling gevonden !! De slinger doormidden gezaagd en de slinger iets verdraait weer vastgeplakt t.o.v. het eind stukje, was door de vorige eigenaar verkl...t. Nu trek je op je juiste moment aan de slinger. Start nu als een zonnetje wel met het lontje. Alle vloeistoffen en kabels vervangen. Is weer als nieuw. Dank voor jullie reacties.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Holder E12 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN