Welk dubbelwerkend ventiel op 844s

Beste,
Ik wil graag een extra dw ventiel op mijn tractor en de huidige lekkende vervangen.
Wil graag 2 dubbelwerkende en 1 enkelwerkende installeren.
Nu zie ik enorme prijverschillen tussne de ventielen varierend van 250 euro per ventiel tot 90 euro op Duitse sites.. Vindt ik nogal een verschil helemaal als ik er 3 wil kopen. Iemand ervaring met de ventielen vanuit duitsland (

Deel dit topic

Reacties

cormickje
Wat zou hier het verschil in zijn? ik probeer een plaatje toe te voegen, moet evne checken hoe dat ook alweer werkt.
cormickje
Hierbij een foto van het ventiel.

(klik om te vergroten)

Foto van ventiel
Inter-844s
@cormickje Deze passen, heb zelf 1ew en 1dw van die site en passen beide. Het enigste is dat je het hendeltje moet overzetten of een nieuwe moet maken, die met zweefstand (schwimmstellung) passen niet zonder aanpassingen.
flip1150
Er zijn verschillende type ventielen. Ik heb er een uit 1974 en deze heeft een origineel remventiel, 2 dubbelwerkende en een enkelwerkend ventiel. meer past er volgens mij ook niet binnen het spatbord.
jammermaarhelaas
Even terzijde. Mocht je er zoveel op maken dat het spatbord in de weg zit, dan kun je bij zo'n IH toch ook de persleiding die vanaf de pomp komt, net voor dat ie de hefdeksel in gaat, aftappen, en daar een universeel hydrauliekblok op aansluiten?
+1
Koiter
@jammermaarhelaas dat werkt prima, zolang deze maar open center is. Hier ook een elektrisch ventielenblok op deze manier ingebouwd
cormickje
Ok, dank voor de input, de 3 ventielen zouden moeten passen. Denk maar dat ik de ventielen in Duitsland bestel, scheelt toch een smak met geld..
cormickje
Nog een vervolg vraagje. Ik heb soms tegelijktijdig 3 dubbelwerkende ventielen nodig. Als ik nu 3 dubbelwerkende ventielen aanschaf en op 1 een enkelwerkende cilinder wil aansluiten, en de overblijvende ventiel aansluiting dan op een drukloze retour zet, gaat dit werken???
Bvd
+1
flip1150
@cormickje Ja Doe ik ook vaker. werkt perfect.
Inter-844s
@cormickje Ik weet niet wat de functie is van die enkel werkende cilinder, maar deze kan je dus niet om zweefstand zetten, met een hark bijvoorbeeld is dat vrij irritant. Daarom heb ik 2x dw en 1x ew op de trekker, en dan gebruik ik de ew in combinatie met de drukloze retour voor bijvoorbeeld het ventielen blok op de voer wagen. Zo heb je een ew ventiel voor een hark ofzo
cormickje
Wil de ew gebruiken voor sprintmaster, hefmast, kieper etc.. Echter heb ik ook 3 dw nodig voor de klepel maaier (2 stuks) en hydraulische topstang. Een dubbelwerkende met drukloos retour werkt dus anders dan een ew ventiel??
jammermaarhelaas
@cormickje

In feite werkt een dubbelwerkend ventiel waarbij 1 van de 2 snelkoppelingen is aangesloten op drukloos retour hetzelfde als een enkelwerkend ventiel. Je maakt door die slang naar de drukloos retour als het ware het interne circuit van een enkelwerkend ventiel na.
Door de drukloos retourslang in de andere snelkoppeling van het dubbelwerkende ventiel te steken, moet de hendel de andere kant op om de functie te bedienen, zo kun je kiezen wat voor jou het handigste werkt.

Zou je een extern hydrauliekblok van olie willen voorzien, en dat blok moet op drukloos retour, dan kun je er ook voor kiezen om een dw ventiel te gebruiken. De persslang voor het externe ventielblok sluit je aan op 1 van de twee snelkoppelingen van een dw ventiel, en de retourslang van het externe hydrauliekblok sluit je aan op de drukloos retour van de trekker. Er blijft dan dus 1 snelkoppeling van dat gebruikte dw ventiel onbenut. Je hoeft ook alleen olie weg te sturen, en het hoeft niet door diezelfde slang weer terug via het dw ventiel, maar gaat rechtstreeks van het externe ventielblok naar de drukloos retour van de trekker.
Zet je de hendel van het dw ventiel de verkeerde kant op, dan merk je dat vanzelf, het externe ventielblok krijgt dan geen olie, de olie kan niet weg uit het dw ventiel, en de pomp zal door het overdrukventiel gaan pompen.
Corne S
@jammermaarhelaas

Bijna waar. Een dubbelwerkend ventiel blijft meestal niet drukloos staan. Kun je beter een dubbelwerkend ventiel met zweeffunctie hebben om hem drukloos te zetten.
Wanneer de olie drukloos naar drukloos retour gaat, kun je je herinrichting ook niet gebruiken.
cormickje
@Corne S ok, ik heb helaas de gewone dubbelwerkende al besteld. Ik heb met mijn huidige dubbelwerkende ( standaard, volgens mij zonder zweefstand) geen probleem met mijn hydraulische topstang. Moet niet zo zijn dat straks de cilinders gaan verlopen. Dus ik kan ze beter terug sturen en met zweeffunctie bestellen?
Inter-844s
@cormickje Nee voor een hydraulische topstang maakt het niet uit, omdat die onder druk twee kanten op moet gaan.

Zweefstand is handig als je een enkelwekende cillinder op een dubbelwerkend ventiel aansluit. Dan kan je door het ventiel de ene kant op te bedienen de cillinder uitschuiven en door het ventiel op zweefstand te zetten kan de olie vrij bewegen en zakt de cilinder dus weer (door zwaartekracht of een veer in de cilinder).

Als je een gewoon dubbelwerkend ventiel gebruikt en je bedient de functie om de cillinder weer in te laten schuiven wordt er alsnog druk op de andere aansluiting (niet aangsloten) van het dubbelwerkende ventiel gezet, totdat de olie door de overdruk klep gaat. Hierdoor wordt de olie snel erg heet, daarom kan je zoals als eerder genoemd ook een slang in deze kant van het dubbelwerkend ventiel doen en die aansluiten op de drukloze retour, hierdoor als je de cilinder wilt laten zakken word de olie gewoon druk in de achterbrug gepompt.

En nu komt het nadeel van deze methode, het ventiel blijft niet in deze stand staan. Zou je iets maken dat die dat wel doet wordt er continu olie in de achterbrug gepompt en worden de andere ventiel en hef niet meer voorzien van olie en kan je deze dus ook niet gebruiken.

Het is een hele lap tekst maar ik hoop dat je er wat wijzer van wordt 😅
cormickje
Ok, dank voor de info. Ik bestel 3 dubbelwerkende ventielen..moet goed komen..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0