Wanddikte van vacuum giertank

Hallo, ik heb plannen om een grote giertank aan te schaffen.heb nu nog een tank van 6 cuub dat ging best toen er nog maar 80 koeien waren en er ook nog volop weidegang was, en de grootste trekker 80 pk. was. inmiddels is de veestapel nogal wat gegroeid, de oude tank is op en er zijn grotere trekkers. het meeste laat ik tegenwoordig met vrachtwagens doen maar dat is toch weer duurder als ik anvankelijk dacht. dus is er de bedoeling om iets van ong. 15 cuub te kopen/bouwen/laten bouwen. een paar vragen: wat is de wanddikte van een tank met een doorsnede van ong. 2 meter? is een turbovuller echt zoveel tijdbesparend? men kent hier geen zuigarmen en turbovullers, maar als het echt de moeite waard is dan valt te overdenken om zoiets te b(r)ouwen of te importeren(laatste lastig en duur). bedankt
dirkao

Reacties

+2
dirkao
Nog ff een aanvulling die vraag over wanddikte is eigenlijk meer om wat beter voorberijd met verkopers te kunnen praten de meeste van die gasten zijn nog gladder als een ingezeepte paling.
jammermaarhelaas
Wanddikte van mijn 6 m3 tank (1,4m diameter, Kaweco) en die van mijn 8 m3 tank (1,6m diameter, Schuitemaker) is allebei 5mm. Beide vacuum tanks.
MaxxuM4ever
@jammermaarhelaas zitten er dan ook nog ringen enzo ingelast of alleen de wandplaat voor de stevigheid?
+1
jammermaarhelaas
@MaxxuM4ever

In beide tanken (uit 1981 en 1994) zitten geen verstevigingen, dus alleen de wand zelf.

De tank van 8m3 is vanwege roest in de tank, bovenaan, veel dunner geworden, en vorig jaar in elkaar geklapt tijdens vullen. De tank van 6m3 is nog heel, en er beter aan toe van binnen. Beide zijn gegalvaniseerde tanken.

Het gaat in mijn voorbeeld over tanks van 1,4 en 1,6 m diameter, @dirkao wil iets van 2 m, dan zal de wand meer dan 5 mm moeten zijn, er komt immers veel meer kracht op te staan bij zuigen/vullen, en een zwakke plek (onrond, roest, enz.) kan de tank dan sneller doen imploderen.
Tel maar uit: 3,14x1,4x1 is ongeveer 4,4 m2 per meter tank, dit is 44000 cm2, bij een vacuum van 0,6 heb je er dan ruim 26 ton op staan per strekkende meter tank!
Heb je een tank van 2 m diameter, dan wordt dit 62800 cm2, bij 0,6 bar vacuum geeft dit bijna 38 ton per strekkende meter!

En heb je diepe putten dan zal dat vacuum ook best hoger worden dan 0,6, dus wordt de druk op de tank ook nog groter.
BouwmanH
Woon je echt in Brazilië?
+1
dirkao
@BouwmanH ja hoor, al 31 jaar.
BouwmanH
@dirkao Oké; niet beperkt door Nederlandse gewoontes dus.. 😄 Ik ken een jongen die veel in Denemarken kwam, en vond dat ze daar veel handiger mest uitrijden. Ze laten een centrifugaalpomp in de drijfmest zakken en pompen de tank vol, die een groot gat in de bovenkant heeft. Pompen gaat veel sneller dan zuigen. Dan kan de tank ook lichter uitgevoerd worden, omdat de vacuumkracht veel van de tank vraagt
Fendt926Driver
Zoek je een enkelas bemester tank met hef en verdringerpomp
Of zoek je een simpele tandemas tank voor transport en uitrijden?
Moet het vacuum tank zijn of mag verdringer pomp ook..
Fendt926Driver
dx11
@Fendt926Driver ben je hier omheen gelopen toen je bij Wim op de koffie was? Wat een bij elkaar gebeunt ding. Op de fotos lijkt het best wat, maar in de praktijk....
Fendt926Driver
@dx11 het was best een kunstig samengesteld machientje..
Maar ik zag er niets in.
Maar als je een enkelas tank op frame met banden zoekt kan de rest er ook bijna allemaal weer af.
Fendt926Driver
+1
Quintto
@Fendt926Driver ik denk dat het importeren van een tweedehandse Nederlandse tank naar Brazilië financieel, niet echt heel aantrekkelijk is voor Dirk
+1
Baltus_steyr
@Fendt926Driver ik denk dat zo'n 16000 Liter tandem tank het mooiste/makkelijkste is voor Dirk. Ik neem aan dat daar ook met een ketsplaat uitgereden mag worden? Dan is het vullen met een simpele turbovuller en de goede pomp ook makkelijk uit te voeren zonder snijkast of dergelijks en makkelijk uit te rijden en je neemt toch leuk wat kuubs mee!!
Fendt926Driver
Is dit niet iets voor jou?

tractorfan.nl/picture/1257019/
langeslagdiesel
@Fendt926Driver hoezo ieder spoor 1 wiel?? Aparte combi. Leer je wel goed achteruit rijden met zo’n combi.
Fendt926Driver
@langeslagdiesel ik snap het systeem ook niet. Maar nuhn verkoopt ze nog nieuw.
Achteruit rijden hoeven ze in amerika niet.
En volgens mij heeft @dirkao in brazillie ook ruimte zat.
En hij heeft nu een 6m³ als hij een 8m³ bij koopt en die achter de trekker doet en de 6m³ van hemzelf daar weer achter knoopt.
Dan kun je ook 14m³ mee nemen met weinig extra kosten
dirkao
@Fendt926Driver dat van 2 tanken aan elkaar knopen zit wel iets in, ware het niet dat mijn tank van 6 cuub zo langzamerhand aan zijn ouwe dag is. Ik heb al een paar keer gaten dicht moeten lassen waar de tank doorgerot was.
Fendt926Driver
@dirkao heb je die andere foto nog bekeken waar ze 2 6000 liter tanken aan elkaar gelast hadden?
dirkao
@Fendt926Driver hoi, sorry heb hem niet kunnen vinden( zal wel aan mij liggen)
dirkao
@J asper bedankt
+1
deJong
@Fendt926Driver

Infeite rijden 2 achterelkaar aan geknoopte enkel of tandem assers gewoon als schammelwagen. Je zou er nog prima mee achteruit kunnen rijden naar mijn idee😄

2 schammelwagens achterelkaar wordt anders.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @deJong:
Infeite rijden 2 achterelkaar aan geknoopte enkel of tandem assers gewoon als schammelwagen. Je zou er nog prima mee achteruit kunnen rijden naar mijn idee

Gaat zelfs nog makkelijker dan een schamelwagen door dat de 'dissel' lekker lang is.
Stuurt achteruit lekker rustig, ik heb het vroeger regelmatig gedaan als we met de aardappeloogst de loslijn mee moesten nemen naar verschillende boerderijen, dan hingen we de transportbanden achter de kipwagens.
Wybren de vries
Wil hij een met bemester of met de ketsplaat
+2
dx11
Een vacuumtank moet wel 6mm zijn, dan moeten er zeker bij zon grote diameter wel kruizen ingelast zitten, of ringen er omheen anders gaat deze alsnog plat. Een turbovuller scheelt niet alleen tijd, ook komt de tank voller als het 20% vullingsgraat scheelt is dat natuurlijk 3m3 wat wel behoorlijk veel is
+1
dirkao
Hallo allemaal, bedankt voor de reakties. Ik ben nog niet serieus op zoek naar iets om te kopen, ik ben me slechts aan het orienteren. Zoals al in een reaktie gezegd is, is het importeren van een gebruikte tank financieel niet interressant. Joskin en Fliegl worden hier geimporteerd en verkocht, maar zijn ook veeeeeel te duur voor ons.
Er zijn wel een handjevol braziliaanse machinefabrieken die giertanken bouwen voor achter een trekker tot 15 cuub. Gegalvaniseerd tot 10 cuub. Ik weet niet of er galvanisatie bedrijven zijn die groter kunnen galvaniseren. Ook daar ben ik nog naar op zoek.
En inderdaad zoals gezegd al die flauwekul van snijmolens, injecteurs kennen we hier niet. Gewoon ketsplaat en daar mee klaar. Er zijn al wel uitsloversdie mest willen injecteren, er wordt hier en daar ook wel wat voor gebouwd maar komt niet erg van de grond. ( gelukkig maar).
Groeten.
dx11
@dirkao geen 15m3 watertank oid in de buurt te koop? Of een biervat, silotank oid? Heb je het belangrijkste al. Pomp dr op en as dr onder en klaar

Of een kapot gedraaide tankvrachtauto ofzo
dirkao
@dx11 zijn ook goeie mogelijkhefen. Een kennis van heeft ooit een roestvrijstalen tank in het oud ijzer gevonden, zoveel geluk zal ikwel niethebben
+2
Piet1960
Quote Reactie van @dirkao:
Er zijn al wel uitsloversdie mest willen injecteren

Quote:
Dat lezen wij hier met een glimlach.
jammermaarhelaas
Hier op de site van Jako (een landbouw machine fabrikant, die losse (mest) tanks aanbied) staan losse tanks van 5 tot 30 m3, diameters van 1,4 tot 2,2 m, allemaal met een wanddikte van 5 mm. Staat een foto bij van een transporttank met vacuum pomp. Je zou dus zeggen dat 5 mm voldoende zou moeten zijn. Persoonlijk zou ik, als er geen dikkere waren, er een goede steunconstructie binnen in maken. Voorwaarde is wel dat je dit kunt maken en later kunt reinigen (stro en voerresten die zich ophangen in de constructie en zo de meststroom te veel hinderen) zonder dat je in de tank stikt van lasdampen of van ammoniak lucht! Reinigen met een lange haak is dan ook een optie.
dirkao
@jammermaarhelaas hallo, ik had al wel zitten zoeken op internet, maar op de site van jako had ik nog niet gekeken, bedankt. in een tank kruipen om schoon te maken moet je niet willen, is levensgevaarlijk. Daarom zou ik ook graag een tank hebben waar de hele achterwand van open kan.
Groeten
Fendt926Driver
@dirkao je zou misschien tips kunnen krijgen van @KlaasM die werkt bij jako
dirkao
@Fendt926Driver bedankt
jammermaarhelaas
@dirkao

De link naar de prijslijst van Jako met daarin de gegevens van losse tanks op pagina 8.
jako-landbouw.com/wp-content/uploads/…
dirkao
dirkao
Het wordt tijd dat er weer wat mechanisatie beurzen gehouden kunnen worden. Dan kan ik weer een keer zien wat er zoal te koop is. Ook is het een beetje sport om die gasten die op de stands werken een beetje vast te lullen. ( lukt niet altijd)
Baltus_steyr
@dirkao worden die 5 kuubs veenhuis tankjes niet verscheept richting Brazilië? 😬 Las je ze aan mekaar...😂 😂
dirkao
@Baltus_steyr hallo, we hebben hier nu eenmaal met de zuid-amerikaanse burocratie te maken. De import van gebruikt spul is hier verboden. Voor elk gebruikt ding dat je wil importeren moet je een vergunning aanvragen, het is echt niet zo heel simpel om die vergunningen te krijgen. Aangezien er hier ook giertanken gebouwd worden is het haast onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen. Kan eigenlijk alleen maar uit voor specifieke dingen. Bv. 4 rotorharken, zelfrijdende hakselaars. Ikzelf heb een keer een kemper aanbouwhakselaar geeimporteerd, toen ben ik een jaarlang van het kastje naar de muur gestuurd (en weer terug naar het kastje)
+1
Baltus_steyr
@dirkao pffff. Ja dan kan ik het me inderdaad voorstellen dat dat niet te doen is!!! Dat is opzich wel enorm zonde zeg!!!
+1
dirkao
@Baltus_steyr het is nou eenmaal zo, we zijn eraan gewend, maar het is inderdaad heel jammer.
+1
fendt2
Hoeveel vacuum (bar) kan een vacuum pomp halen? Kan ik het wel uitrekenen hoe dik die minimaal moet zijn bij 2mtr dia. En de lengte van ongeveer 5mtr om bij15m3 inhoud te komen.
+1
Fendt926Driver
@fendt2 als uitrekenaar dacht ik toch dat jij zou moeten weten dat -1bar het hoogst haalbare is.
En hele goede pompen komen daar verrekte dicht in de buurt
fendt2
Als ik hem op -1 moet uitrekenen kan dat wordt ie lekker dik. Volgens mij wordt meestal met -0.6 gerekend.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @fendt2:
meestal met -0.6 gerekend

Je ziet op diverse vacuumpompen een vacuum klep, deze begrenst de onderdruk. In praktijk gaat deze niet bij -0,6 Bar open, heb er zelf een voorzien van een andere veer, waardoor die bij -0,65 bar opent. Heb maar niet gewacht tot die met de originele veer opende, want had reeds 1 tank in elkaar getrokken 😁
Ik verwacht dat deze klep bedoeld is als bescherming van de pomp (voorkomen van oververhitting). Mijn BP pomp heeft op het typeplaatje een max. vacuum van 0,95 staan...

En de overdruk is hoort begrenst te zijn met een overdrukklep, weet niet wat de wet zegt, maar op mijn Duitse tank staat "max. 0,5 bar".
deJong
@jammermaarhelaas

Bij gas cilinders afpersen voor de keuring moet een cilinder 2 keer de druk aankunnen die erin mag.

Is het niet verstandig dan je vacuum tank te berekenen op 2 keer de dikte die dan nodig is🙈
jammermaarhelaas
@deJong

Bedoel je dat je beter de dikte kunt berekenen van een tank die 2 bar druk en -0,95 bar vacuum aan kan dan een tank die 0,5 bar kan hebben en dan twee keer zo dik maken?

Persoonlijk weet ik van dit alles te weinig, behalve wat voor wanddikte bij welke diameter, vacuum en druk ik in de praktijk tegen kom. Feitelijk is alles wat we hier roepen volledig onverantwoord en levensgevaarlijk zolang we het niet baseren op de kennis van een vakman/ingenieur pneumatiek.
+1
deJong
@jammermaarhelaas

Jah een tank die 2 keer de druk/vacuum kan hebben dan waar hij voor gebruikt wordt.
dirkao
@fendt2 hallo, jij bedoeld dat je de benodigde wanddikte uitrekend? Das mooi, ik denk dat je voor veiligheid 0,7 bar aan kunt houden. Trouwens niet alleen de wanddikte teld, er kunnen ter versteviging kruizen aan de binnenkant gemaakt worden, en/ of hoepels aan de buitenkant.
fendt2
@dirkao het beste is om een plaatdikte te kiezen. En dan de lengte te bepalen waar tussen je hem gaat verstevigen.
fendt2
@dirkao bij een diameter van 2mtr en een lengte van 5mtr niet verstevigd kom je met 1bar vacuum op 10mm wanddikte.
Met 0.7bar op 8mm.
Met 0.7bar en versteviging om de 1.5mtr kun je naar 5mm.

Dit is met een duitse rekencode gedaan.
jammermaarhelaas
@fendt2

Welke materiaalsoort heb je gebruikt?
fendt2
@jammermaarhelaas s235. Er zijn nog wel een aantal dingen die mee spelen zoals onrondheid. Corrosie toeslag enz.
MaxxuM4ever
@fendt2 voor drukvaten gebruik je toch P materiaal? S is voor constructie staal.
fendt2
@MaxxuM4ever ,heb maar voor pisbakken staal gekozen...
dirkao
Iedereen bedankt voor de reakties. Er is hier zat nieuw te koop, dingen die in brasil gebouwd worden. Nieuw importeren is te duur, gebruikt importeren niet mogelijk. Hier gebruikt spul kopen kon nog weleens tegenvallen , omdat er pas een paar jaar gegalvaniseerde tanks op de markt zijn, is alles wat er gebruikt te koop is alleen geverfd, en dus zullen de meeste wel een beetje rot zijn. De vraag over wanddikte is om wat beter voorberijd met gladde verkopers te kunnen praten.
Fendt926Driver
@dirkao succes met de handel.
Hou ons op de hoogte hoe de onderhandelingen gaan
dirkao
En als ik ooit aan het zelfbouwen sla moet ik toch ook wel de wanddikte weten. Verder lijkt een zuigarm met turbovuller ook wel interresant, ik weet alleen niet hoe ik daar aan kan komen.( af en toe kom ik nog wel in nederland, maar zoon ding zal wel niet in mijn koffer passen)
Trouwens verleden week een nieuwe MELKtank erbij gekocht, dus het project STRONTtank moet nog weer ff op zich laten wachten
GerbertXL
@dirkao misschien een idee om simpelweg een verdringerpomp te gebruiken? Dan is de wanddikte niet echt een punt meer en kun je ook alles wat je redelijkerwijs als tank kunt gebruiken op het chassis gooien.
verwijderd
+1
deJong
@tirese

we hebber er weer 1 @Tinus
+7
dx11
@deJong ze stottert een beetje, maar als de sex echt zo goed is zet ik mij daar wel overheen
MaxxuM4ever
@dx11 hoppa zo al je trots aan de kant voor volk en vaderland.
dirkao
Hoi nog ff wat: wielkasten in een giertank is iets waar men hier nog nooit van gehoord heeft. Verzwakken die dingen een tank of juist niet???
jammermaarhelaas
@dirkao

Wat ik er hier over gelezen heb komt het er op neer dat juist tanks met wielkasten als eerste lek raken, in elkaar trekken.

@newholland6640 @radium45
+1
Quintto
@jammermaarhelaas dat is ook wel logisch, met het toevoegen van wielkasten, creeër je extra hoeken in de tank. en scherpe hoeken zijn zwakke punten omdat alle krachten daar samenkomen
radium45
@jammermaarhelaas Is mijn ervaring wel tenminste.
2850Johndeere6R
@dirkao ik zou dan het frame langer maken en de wielen achter de tank dat je een soort dieplader idee krijgt.
J asper
@2850Johndeere6R DaT rijd voor geen meter
+1
EA_MF
@J asper dat vind je trekhaak vooral niet heel grappig 🤣
2850Johndeere6R
@J asper stage boer hier in de buurt heeft dat ook rijd prima hoor die overigens wel gestuurde tandem. @EA_MF dat gaat gewoon in de verstelbare trekhaak.
J asper
@2850Johndeere6R Rijd voor geen meter komt als een gek binnen door. En 15 kuub met as er achter heb je helft van het gewicht op de trekker hangen dan gaat vanzelf alles wel kapot 😅😂🙉
+1
dirkao
@J asper direkt mee eens zo heb je wel héééél veel gewicht op je trekker
dirkao
Beste allemaal , ik denk dat ik helemaal geen wielkasten nodig heb, het geeft niks als het spul 3,5 meter breed wordt, maar ja je weet maar nooit wat voor banden ik tegen kom, misschien moet ik alsnog aan wielkasten.
2850Johndeere6R
@dirkao lengte en breedte in brasil geen probleem dus
dirkao
@2850Johndeere6R ruimte zat, maar het moet wel een beetje prakties blijven
dirkao
@2850Johndeere6R we hebben nu een kipkar van 3.70 meter breedt.met 28L26 banden .
gaat perfect
dirkao
Nog effe een vraag over een giertank. Voorlopig zullen we wel niks kopen of bouwen, we zijn nogal wat geld aan andere dingen aan het uitgeven. Maar al even ben ik nog wel aan het puzzellen hoe of wat ik het één en ander wil hebben.
op sites van europese merken wordt er gesproken over vacuum pompen die door een hydromotor aangedreven worden. nu is mijn vraag of een Case Puma met een hydrauliekpomp die 113 liter per minuut en 210 bar druk geeft via een hydromotor 2 vacuumpompen van 8000 litr/minuut aan kan drijven?
groeten en bij voorbaat dank
boer
@dirkao
is zoiets niet een idee dan mooi goedkoop en simpel
dirkao
@boer bedankt
+1
Massey 2705
Hallo dirkao.
Ik woon in AB Canada, en heb met andere regels te maken dan jij.
Maar hier maken ze ook geen gehalvaniseerde mest tanken.
Na eerst een Nuhn tank uit Ontario te hebben gehad van 20 ton , maar die was na 10 bijna door geroest.

Na veel heen en en weer gereken , met tweede hans of nieuw uit Nederland.
Kwam ik terecht in Belgie bij RECORD tanken. Deze kwam veel voordeliger uit de bus dan Jako of veenhuis tanks.
Ik wilde niks geen poes pas of technology der op. Gewoon degelijk en alles gehalvaniseerd.

Meschien de moeite om eens een prijs vergelijking te doen.
De mijne ging in antwerpen op de boot , en per trein 3000km naar het westen.

Een foto van de tank staat op tractor fan.

Het is maar een idee , succes der mee
dirkao
@Massey 2705 bedankt. Nogmaals we hebben nog niks besloten wat we gaan doen. Ik heb begrepen dat jij met varkens werkt. Varkensmest is agressiver. Als de tank fatsoenlijk geverfd is en alleen met rundermest gebruikt wordt houd hij het makkelijk meer dan 20 jaar vol.
newholland6640
@dirkao

Onze tank was niet gegalv en heeft het 40 jaar vol gehouden
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!