David Brown 990 - nieuwe bussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Beste mensen, ik heb de motor open gedaan van mijn David Brown 990. De motor rookte wat wit/blauw, had onderdruk en soms spatte olie uit de vuldop.

Maar nu ik de cilinderbussen bekijk lijken deze niet zo slecht, en de zuigers en zuigerveren eigenlijk ook niet.
Maar toch rookte de motor, had hij onderdruk en spatte hij olie uit de vuldop (goed vast te stellen wanneer je met je hand boven de vuldop bent).

Zou ik toch een nieuwe kit met cilinderbussen (liners, want een DB 990 heeft vaste bussen), zuigers en zuigerveren bestellen?

Liners moet je in de oude bussen schuiven?

Ik zou binnen 1000 uur niet graag alles opnieuw open doen!

Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!
davids

Reacties

Jah onderdruk bewijst alsware wel dat je zuigerveren zijn versleten!

maargoed geld en tijd moet er ook zijn!
Wimsumar
Beste Davids: Enerzijds, als je een betrouwbare (en comfortabele) trekker die nog veel gebruikt moet worden nodig bent, dan knap je daarvoor niet een 40 jaar D.B.-990 met vastgelopen motor op.
Anderszijds, als je 'm niet veel nodig bent, er niet van afhankelijk bent, bespaar dan op onkosten voor onderdelen die niet dringend vervangen hoeven te worden.
davids
@wimsumar : ik kan je mening delen doch het probleem stelt zich nu in die zin dat nu de motor open is en hij in een korte pijn een volledige revisie kan krijgen. Deze tractor is niet onze enige tractor doch hij wordt meermaals per week ingezet.

Anderzijds klopt het inderdaad dat de cilinderbussen er nog goed uitzien evenals de zuigers en zuigerveren.

Als we nu nieuwe bussen plaatsen (eigenlijk zijn het geen bussen maar liners), komen die liners dan in de bussen terecht. Of hoe werkt dat juist? Wie heeft hier enige ervaring mee?
wouter6030
Bij de jong in de kwakel lmbdejong.nl/home.html/
hier staat nog een 990 miss kan je onderdelen krijgen
ford5000
@davids

Ik heb nog geen ervaring met het plaatsen van liners in vaste cilinders, ook al hebben mijn Ford tractoren evenmin natte bussen.
Afgaande op wat jij nu verteld over de carterdruk en gespetter uit de vuldop(dit spetteren zal zich ongetwijfeld ook voordoen wanneer je bij lopende motor even de peilstok eruit had getrokken) zou ik voor een totale revisie gaan aangezien dit toch duidelijk op versleten zuigerveren duidt.
Kosten zijn natuurlijk wat hoger, maar je bent wel van het probleem af. Waarschijnlijk zelfs voor de rest van je leven.
Mijn advies luidt om even te rade te gaan bij een paar mensen hier die veel ervaring met DB trekkers hebben. Ook LMB de With in Leerdam schijnt een prima adres voor allerhande info over DB trekkers te zijn.
Zie link hieronder.

lmbdewith.nl/
fiat1000DTsuper
Ik bied ook een 990 aan totaal in onderdelen 😃
Ramrod2
@davids

Heb je de slotspeling van de zuigerveren wel gemeten dan?
CVT6230
Je had waarschijnlijk beter van tevoren de compressie kunnen meten, als je oude zuigers demonteert dan kun je ze eigenlijk beter niet meer terug zetten. Een goedkope(re) optie is cilinders honen en nieuwe veren monteren.
davids
Hallo beste mensen, alvast dank u voor de zeer bruikbare info. Kan iemand mij vertellen wie hier op dit forum de echt David Brown kenners zijn, zoals ford5000 zegt?

Ik zou toch iemand moeten zien te vinden, die wat ervaring heeft met liners.

Daarna hoop ik de motor weer snel in elkaar te hebben zodat hij er weer voor enkele jaren goed tegenaan kan gaan.

Eigenlijk zijn wij echte liefhebbers van het merk David Brown, we hebben steeds gewerkt met David Browns en werken er nog steeds mee. We tracten onze 4 David Browns dan ook zo lang mogelijk lopende te houden.
DB_jansen
Je zou @akkermopet of @flonky kunnen vragen
monteurtje
Sommige mensen denken ook weleens dat de cilinderbussen nog helemaal goed zijn omdat ze nog mooi glad zijn...
ik vraag dan weleens gekscherende weg.. zijn ze nog mooi glad als een spiegel? ja word er dan weleens geroepen waarop ik antwoord:
dat is dus juist NIET goed, er moeten nog hoongroeven te zien zijn dan pas zijn de bussen nog REDELIJK.
ik advieseer wel om gelijk alle lagers en de verstuivers te controleren.
Ramrod2
@davids

Een motor is een motor. Lees de topic van monteurtje hierboven goed. Dat is nuttige info, alsmede de slotspeling van de zuigerveren. Of je nu een F1 motor of een scheepsdiesel hebt, de slotspeling is altijd van belang.
Zuigerveren zien er ook vaak heel mooi uit, maar meten is zeer belangrijk.
davids
Deze berichten bevatten echt wel zeer waardevol advies. Ik denk wel dat ik weet wat ik moet doen. Bovendien zijn dit niet de grote kosten gezien op de website van Agriline.com de volledige set 248 dollar + BTW + verzending (maar aangezien er nog andere zaken besteld worden...) kost.

En of we nu de nieuwe onderdelen, of de we oude onderdelen monteren, in werk zal dat geen verschil maken. Vaak zijn de nieuwe onderdelen nog beter te monteren dan de oude.

Maar is er echt niemand die weet hoe die liners moeten gemonteerd worden? Niemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor alle bruikbare info!
Wimsumar
Beste Davids: Op de speciale T.F.-David Brown 990-pagina kun je je vraag over het monteren van liners ook stellen. De vraag wordt dan verzonden, door middel van een privebericht, naar T.F.-leden die momenteel de discussie(s) niet volgen.
Hopelijk levert dat wat op.

Zie hier: tractorfan.nl/machine/david-brown/…
davids
Nogmaals dank Wimsumar. Ik zal deze vraag dan ook opnieuw stellen. Ik ben hier nieuw en weet bijgevolg niet hoe dat hier in zijn werk gaat. Maar ik moet wel zeggen dat dit forum, en zijn leden, bijzonder doeltreffende info enz... bijbrengen, wat ik, en uiteraard nog vele honderen informatiezoeker met met, zeker naar waarden weten te schatten.

Ik zie dat jij natuurlijk ook een expert bent. Mag ik daarom vragen of jij je nu ook kunt vinden in het verstrekte advies (zie hoger)?

Stuur me anders een privébericht.

Bedankt!
Wimsumar
Beste Davids: Ik kan me wel vinden in de tot nu toe gegeven adviezen maar ik betwijfel of de betreffende adviseurs wel altijd hebben geweten dat het om een vastgelopen motor gaat, dit is alleen in een andere topicopening door jou genoemd.
Kijk, ondanks dat de revisieset niet eens erg kostbaar is, is vanachter het beeldscherm/toetsenbord door niemand te beoordelen of het vervangen van onderdelen zinvol is.
Ik heb met het plaatsen van liners geen ervaring en wil daarom ook liever terughoudend zijn te adviseren ze te bestellen/te monteren aangezien het door het voorbereidende werk/kosten aan het cylinderblok mogelijk uit de hand gaat lopen. Deze ingreep moet echt eerst door een ''deskundig oog'' worden beoordeeld voor je wat doet.
Op dit forum wordt, hoe goed dan ook bedoelt, te vaak maar klakkeloos*** geadviseerd onderdelen te vernieuwen.

*** = Lees het volgende topic eens door: tractorfan.nl/topic/16324/
jan zonderland
@monteurtje, dat is inderdaad waar wat je zegt. Als de cilinderwanden te glad zijn spreekt men van verglazing. Daardoor hecht er geen oliefilm meer op die voor de afdichting tussen cilinderwand en zuigerveer moet zorgen. Een mij bekende dealer had aar een paardemiddel voor: Laat de motor VIM snuiven, ja het bekende schoonmaak/schuurmiddel. Luchtfilter eruit en motor laten lopen en dan het poeder op laten snuiven. Schuurt de cilinderwanden weer op. Ik heb het zelf nooit gedaan maar het schijnt goed te werken. Wil je de naam van die dealer, stuur maar een pb. De man is ook nog lange tijd DB dealer geweest dus misschien daar ook nog wat meer info te halen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!