Beste mensen, ik heb de motor open gedaan van mijn David Brown 990. De motor rookte wat wit/blauw, had onderdruk en soms spatte olie uit de vuldop.
Maar nu ik de cilinderbussen bekijk lijken deze niet zo slecht, en de zuigers en zuigerveren eigenlijk ook niet.
Maar toch rookte de motor, had hij onderdruk en spatte hij olie uit de vuldop (goed vast te stellen wanneer je met je hand boven de vuldop bent).
Zou ik toch een nieuwe kit met cilinderbussen (liners, want een DB 990 heeft vaste bussen), zuigers en zuigerveren bestellen?
Liners moet je in de oude bussen schuiven?
Ik zou binnen 1000 uur niet graag alles opnieuw open doen!
Wat is jullie advies?
Alvast bedankt!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
maargoed geld en tijd moet er ook zijn!
Anderszijds, als je 'm niet veel nodig bent, er niet van afhankelijk bent, bespaar dan op onkosten voor onderdelen die niet dringend vervangen hoeven te worden.
Anderzijds klopt het inderdaad dat de cilinderbussen er nog goed uitzien evenals de zuigers en zuigerveren.
Als we nu nieuwe bussen plaatsen (eigenlijk zijn het geen bussen maar liners), komen die liners dan in de bussen terecht. Of hoe werkt dat juist? Wie heeft hier enige ervaring mee?
hier staat nog een 990 miss kan je onderdelen krijgen
Ik heb nog geen ervaring met het plaatsen van liners in vaste cilinders, ook al hebben mijn Ford tractoren evenmin natte bussen.
Afgaande op wat jij nu verteld over de carterdruk en gespetter uit de vuldop(dit spetteren zal zich ongetwijfeld ook voordoen wanneer je bij lopende motor even de peilstok eruit had getrokken) zou ik voor een totale revisie gaan aangezien dit toch duidelijk op versleten zuigerveren duidt.
Kosten zijn natuurlijk wat hoger, maar je bent wel van het probleem af. Waarschijnlijk zelfs voor de rest van je leven.
Mijn advies luidt om even te rade te gaan bij een paar mensen hier die veel ervaring met DB trekkers hebben. Ook LMB de With in Leerdam schijnt een prima adres voor allerhande info over DB trekkers te zijn.
Zie link hieronder.
lmbdewith.nl/
Heb je de slotspeling van de zuigerveren wel gemeten dan?
Ik zou toch iemand moeten zien te vinden, die wat ervaring heeft met liners.
Daarna hoop ik de motor weer snel in elkaar te hebben zodat hij er weer voor enkele jaren goed tegenaan kan gaan.
Eigenlijk zijn wij echte liefhebbers van het merk David Brown, we hebben steeds gewerkt met David Browns en werken er nog steeds mee. We tracten onze 4 David Browns dan ook zo lang mogelijk lopende te houden.
ik vraag dan weleens gekscherende weg.. zijn ze nog mooi glad als een spiegel? ja word er dan weleens geroepen waarop ik antwoord:
dat is dus juist NIET goed, er moeten nog hoongroeven te zien zijn dan pas zijn de bussen nog REDELIJK.
ik advieseer wel om gelijk alle lagers en de verstuivers te controleren.
Een motor is een motor. Lees de topic van monteurtje hierboven goed. Dat is nuttige info, alsmede de slotspeling van de zuigerveren. Of je nu een F1 motor of een scheepsdiesel hebt, de slotspeling is altijd van belang.
Zuigerveren zien er ook vaak heel mooi uit, maar meten is zeer belangrijk.
En of we nu de nieuwe onderdelen, of de we oude onderdelen monteren, in werk zal dat geen verschil maken. Vaak zijn de nieuwe onderdelen nog beter te monteren dan de oude.
Maar is er echt niemand die weet hoe die liners moeten gemonteerd worden? Niemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor alle bruikbare info!
Hopelijk levert dat wat op.
Zie hier: tractorfan.nl/machine/david-brown/…
Ik zie dat jij natuurlijk ook een expert bent. Mag ik daarom vragen of jij je nu ook kunt vinden in het verstrekte advies (zie hoger)?
Stuur me anders een privébericht.
Bedankt!
Kijk, ondanks dat de revisieset niet eens erg kostbaar is, is vanachter het beeldscherm/toetsenbord door niemand te beoordelen of het vervangen van onderdelen zinvol is.
Ik heb met het plaatsen van liners geen ervaring en wil daarom ook liever terughoudend zijn te adviseren ze te bestellen/te monteren aangezien het door het voorbereidende werk/kosten aan het cylinderblok mogelijk uit de hand gaat lopen. Deze ingreep moet echt eerst door een ''deskundig oog'' worden beoordeeld voor je wat doet.
Op dit forum wordt, hoe goed dan ook bedoelt, te vaak maar klakkeloos*** geadviseerd onderdelen te vernieuwen.
*** = Lees het volgende topic eens door: tractorfan.nl/topic/16324/