Illustratie van:

Unimog U1000 - oliepijl versnellingsbak

Hoi
ik heb een u1000 gekocht en was het oliepijl van de versnellingsbak aan het controleren. als je de controledop op de versnellingsbak losdraait moet het olieniveau dan gelijk zijn met de dop die je er af draait?
ik hoor graag van jullie

gr jorn

Deel dit topic

Reacties

Tom VB
Olie PEIL
stannetje96
@Tom VB
het is goed bedoeld 😉
sommige zijn grammaticaal niet zo hoog begaafd (ik hoor daar soms ook bij)
jelledexta
@stannetje96

dat zal hij zelf ook wel snappen neem ik aan???
WimBe
@Tom VB

Hij kan ook de pijl op de PEIL stok bedoelen 😉 Misschien is die wel weggeroest?
Tom VB
@WimBe

Nee dat kan niet want dan was het DE pijl... 😃
WimBe
Oei, scherp hoor 😉 Of hij was tje vergeten achter pijl te zetten. 😛 Nja het is allemaal mogelijk, maar ik ben het wel met je eens dat spelling @stannetje 😉 soms weleens wat beter kan.
jelledexta
@WimBe

Als we dan toch op de spelling letten; er moeten twee "" langs "tje" worden gezet. 😛 hahaha
Tom VB
Ja ach... ik weet het wel, het alemaal goed bedoeld enzo... van mij ook trouwens.

Maar het is toch fu*#@ing niet normaal dat men tegenwoordig het woord MOTOR, PEIL, VERREIKER gewoon niet fatsoenlijk kan spellen ! Om je kapot aan te ergeren. (maar dat is mijn probleem)Het staat zoooo dom.

Maargoed... ik maak ook heus wel eens een foutje hier of daar dussss.... ik denk dat iemand netjes verbeteren moet best kunnen.
WimBe
@jelledexta

Goed bezig 😉 mijn excuses, haha 😛
P.S. 'een enkele is voldoende'
jelledexta
@WimBe

Hahaha, plagen mag. 😛
WimBe
@jelledexta

Uiteraard, viel me al mee dat @Tom VB mij geen standje gaf...
jelledexta
@Tom VB

Ik snap je helemaal alleen als je even snel wilt reageren is het soms makkelijk om de "msn" taal te gebruiken zoals; ff en miss en sws en dat je dan ook ff niet zo goed meer op de spelling let kan ik best begrijpen.
Wat inderdaad wel lachwekkend is, als er een serieus antwoord wordt gegeven dat barst van de simpele spelfouten:P hahaha
WimBe
Maar voor het topic, zit er geen peilstok op zo'n versnellingsbak?
jelledexta
@WimBe

Nee, ik deed mijn best om heel snel te reageren 😛 hahaha
Tom VB
@WimBe

studiegenoten geef ik geen standje... die moet je de hand boven het hoofd houden, hahahaha
Tom VB
Zullen we dan nu verder 'on-topic' ?
WimBe
@Tom VB

Hehe 😄 huh studiegenoot? Volger van de VB-stroming is het toch officieel??
jelledexta
Okee, in dat geval...
bij m'n dexta ( denk vergelijkbaar ) is het zo, dat je hem vult bij de vuldop en aan de zijkant zit een stop, die moet je eerst losdraaien, en dan vul je hem totdat hij bij de stop overloopt. Dat is bij je unimog ook zo denk?
Tom VB
@WimBe

hahaha je doet me teveel eer aan Wim.
jorn wijthmen
Sorry voor de spelfout ik kwam er achter toen ik hem net had geplaatst. ik denk ook dat hij net moet overlopen maar moet er speciale transmissie olie in een unimog of kan het ook met universele olie?
Woutunimog
@jorn wijthmen Je moet de mog om te beginnen vlak hebben staan zodat je een reeël beeld hebt van het peil. Als olie moet je 80W90 GL-4 hebben. Als je de olie er dan in gaat schudden heb je de peilplug eruit, zogauw hier olie uitkomt stoppen met schudden. Er gaat ongeveer 12 liter op als ik me niet vergis, de laatste 1,5 tot 2 liter zou ik wat langzamer schudden omdat door het koude weer de olie wat dikker is, hierdoor loopt hij eigenlijk net iets te laat naar buiten. Als je dan te lang door gaat, wordt het een smeerboel:p
Steyr thomas
@Woutunimog
Wij hebben er 75W90 in zitten, die olie is wel wat duurder, maar hij schakelt er stukken soepeler door 😉
unimogbommel
Ja ik heb er ook 75W90 GL4/5 opzitten, en dat merk je inderdaad
jorn wijthmen
Allemaal bedankt voor de info maar woutunimog wat bedoel je met schudden gewoon in laten lopen toch? maar de versnellingsbak die zit toch net onder de bak ofnie? die grote pot? even voor de zekerheid
Joop3
@unimogbommel

Quote:
ja ik heb er ook 75W90 GL4/5 opzitten, en dat merk je inderdaad

Bij de 900 ook! Merk daarmee niet zo heel veel verschil, is ook een ontzettend soepele bak. Bij de 1600 gaat het er deze winter waarschijnlijk ook in, daar verwacht ik wel verbetering door.

@jorn wijthmen Je hebt 2 verschillende bakken. Eentje voor de aftakas, deze zit rechtstreeks aan het koppelingshuis aan de motor, en de versnellingsbak, deze wordt vanaf het koppelingshuis door een cardanas aangedreven. Let er op dat je meerdere aftappunten hebt. Ik kan je de website www.buchundbild.de aanraden. Daar kun je nog alle handleidingen en werkplaatshandboeken kopen, deze mensen hebben de rechten van Mercedes overgenomen. Die boeken zijn hun geld écht waard!

Schakeltip: Vooruit-achteruit alleen schakelen bij stilstand, en de versnellingen met gevoel, niet met geweld. Dan heb je lang plezier aan deze machine!
jorn wijthmen
@Joop3

Quote:
www.buchundbild.de
bedankt voor de info ik zal er vanmiddag eens mee bezig gaan
Woutunimog
Wat @Joop3 zegt klopt inderdaad, je hebt echt veel de boeken aan en het staat ook uitvoerig beschreven, ook in de handleiding staan al best wel wat technische tips en gegevens
unimogbommel
@Joop3
wij hebben ook een mb trac, n moderne 800 zeg maar, daar zit die ook op maar merk je ook bijna niet want die schakelde nog als nieuw want die is pas ingelopen 😄 net 5000 uur en altijd met n spuit erop

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog U1000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
8