Illustratie van:

International 533 - Hoe werkt een dubbele koppeling voor de aftakas

Hallo.

Ik heb de motor van mijn international uitelkaar liggen nu viel mij op dat er 2 druklagers en 2 price Assen opzitten. Een voor de versnellingsbak en een voor de aftakas. Maar er zit maar 1 koppelingsplaat. Hoe werkt dit? Werken ze beide op 1 koppelingsplaat? Kan iemand mij dit uitleggen?

Gr

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

renault gek
Drukken allebij tegen dezelfde drukgroep dus idd maar één koppelingsplaat. meen wel dat de hand koppeling minder vrij komt als de voet koppeling maar dat weet ik niet 100% zeker.
+1
Corne S
@renault gek

Zie onderstaande. Het is een drukgroep met 2 koppelingsplaten. Dit wordt bij international standaard gebruikt als er links naast dashboard een handkoppeling zit.
Yanmarthomas
En wat mij ook opviel is dat mijn handkoppeling voor de aftakas pas de laatste 5 centimeter van de gehele lengte ging werken. Dus je moet het heel rustig doen anders knalt ie aardig had. Zou m’n koppelingsplaat versleten zijn?
Corne S
@Yanmarthomas

Achterin de drukgroep zit nog een plaat, je ziet daar de price-as inschuiven. Deze wordt standaard meegeleverd met drukgroep. Over het algemeen verslijt je aftakaskoppelingsplaat nooit, tenzij je je hem heel langzaam op laat komen of heel veel keer inschakelt. Bijvoorbeeld als je machine is vastgelopen en elke keer opnieuw inschakelt om zo bijvoorbeeld de prop in de opraapwagen er toch door te krijgen.

Handkoppeling kun je als het goed is afstellen. Als hij te laat ontkoppelt, zal je de stangen in moeten draaien.
Eventueel kun je meten hoever de afstand is van de drukvingers en druklagers (koppeling eerst monteren en een referentiepunt nemen (drukvingers bijvoorbeeld tov motorflens meten en druklager tov koppelingsflens waar motorflens tegenaan komt). Tussen druklager en vingers moet altijd wat ruimte zitten, anders draaien deze lagers continue en zijn ze snel kapot.

Wat wel kan, als het verschil in hoogte van de drukvingers erg hoog is, is dat de handkoppeling de voetkoppeling beinvloed. Druklagers kunnen namelijk maar een beperkte afstand tov elkaar schuiven.
Bij mijn 624 bediende ik met de handkoppeling de voetkoppeling.

Rijkoppelingsplaat is nog niet versleten. Zit nog wat afstand tussen nagels en voering.

Tips: centreer de koppelingsplaat goed uit tov toplager. Bedien de drukgroep niet, zo blijft de achterste plaat in het midden.
Kijk even of het nieuwe lager niet te ruim over de priceas past (as afgesleten door defect lager). Anders moet je de price-as vervangen. Bij onze garage werken ze met ruilprice-assen. De oude knappen ze weer op (afdraaien, busje er oplassen, afdraaien op maat).
Yanmarthomas
@Corne S ik heb hem al een keer geprobeerd te stellen maar dit was niet meer mogelijk. In en uit gedraaid
Corne S
@Yanmarthomas

Wat was er niet mogelijk? stangetje al helemaal in gedraaid of uitgedraaid? Of haalde het niet uit?
Yanmarthomas
@Corne S op een begeven moment zover ingedraaid dat m’n aftakas hendel tegen het Dashboard aankwam met ontkoppelen
Corne S
@Yanmarthomas

Dat is standaard dat hij maar op 1 stukje pakt. Maar volgens mij hebben al onze trekkers dat. Maar dat zou ik moet proberen. Bij dashboard staat hij veel te ver in gedraaid. Koppeling is ook niets meer dan een frictieplaat. Hij kan maar weinig slippen. Je mag met alle plezier een nieuwe drukgroep met plaat er inzetten, maar dan ben je een hoop geld verder, met waarschijnlijk weinig verandering. 500 euro voor een drukgroep ben je zo verder.

Vind hem er wel vreemd uit zien (vrij langwerpig). Is een koppeling van een smalspoor anders?

Je hebt nog geluk dat het een organische plaat is. Volgens mij is het oppervlakte van het vliegwiel aardig vlak.
Yanmarthomas
@Corne S ik zou niet weten of de koppeling anders is. Heb laatst in een 856 gereden en toen ik de aftakas hendel op liet komen had ik over de gehele lengte dat hij rustig op kwam.
Corne S
@Yanmarthomas

Als ik bij kramp bij een 533 kijk (standaard), ziet een drukgroep er zo uit: kramp.com/shop-nl/nl/…
Yanmarthomas
@Corne S zo ziet de mijne er ook uit heb ik het idee
Yanmarthomas

(klik om te vergroten)

Als ik hier goed in de drukgroep kijk zie ik geen koppelingsplaat wel waar de Priceas invalt maar daar rond omheen kijk je er dwars door heen
InsaneNL
@Yanmarthomas die splines binnen in de druk groep is de 2de koppelings plaat, zie pagina 59
drive.google.com/file/d/…
Yanmarthomas
@InsaneNL ja dat snap ik. Is die maar zo klein? Bij een nieuwe staat 228MM dat rondje wat ik zie is nog lang geen 228MM langs het rondje af kijk ik zo op de tafel er door heen
InsaneNL
@Yanmarthomas dat rondje is alleen het hart... de rest van de plaat met de voering zit binnen in de druk groep. er zitten vaak gaten of veren tussen het hart en de rest van de plaat om schokken op te vangen. ik heb mijn reactie net nog aangepast met een link naar het onderdelen boek, daarin kan je zien hoe het in elkaar zit
Yanmarthomas
@InsaneNL ik zie het ja. Toch blijft het gek dat m’n aftakas zo laat op komt en stellen niks helpt..
+1
redeagle14
@Yanmarthomas na montage in het vliegwiel de vingers goed afstellen. Dat kan wel eens helpen. Heb ik ooit gehad met een 644, is het zelfde principe.
Corne S
@redeagle14

Stonden ze toen scheef? Nooit geweten dat je het aangrijpingspunt af kunt stellen. Ooit weleens gehad met de 585, nieuwe koppeling, vingers scheef, trillend pedaal als gevolg. Waarom trapt een nieuwe drukgroep lichter dan een drukgroep?
redeagle14
@Corne S als je een drukgroep uit elkaar neemt en opnieuw monteert dan werkt hij als een nieuwe. Een drupje olie doet wonderen.
Yanmarthomas
@InsaneNL ik zal hem morgen eens goed fotograferen haha
Yanmarthomas
tractorfan.nl/movie/53516/…

Op deze video kun je goed zien dat de maaier pas op het laatst begint te lopen @Corne S
Yanmarthomas
Ik heb een foto gemaakt. Het is geen koppelingsplaat in de drukgroep. Maar het zijn 2 delen die over elkaar heen schuiven. Maar ik blijf twijfelen of hij versleten is. Ik heb meerdere video op YouTube gezien. Dat hij meteen als je hem loslaat de aftakas meteen begint met draaien

(klik om te vergroten)

Corne S
@Yanmarthomas

Dan lijkt het toch een andere drukgroep te zijn dan de kramp link. Die zit namelijk rondom vast voor vliegwiel. Die van jou alleen 2 kanten.
Yanmarthomas

(klik om te vergroten)

redeagle14
@Yanmarthomas dit is de oude uitvoering. Die wordt al lang niet meer gemaakt. Nu hebben ze brede vingers.
Yanmarthomas
@redeagle14 ik zag het inderdaad.
Yanmarthomas
@Corne S je hebt inderdaad gelijk. Die van kramp heeft brede vingers waar het druklagers op valt.
Yanmarthomas
@Corne S ik heb nog een beetje onderzoek gedaan. De koppeling van kramp is 290MM en de mijne 250. Die van 250 is speciaal voor de smalspoor gemaakt.

(klik om te vergroten)

De bovenste is die van 290MM en de onderste de 250MM zit een duidelijk verschil in
Corne S
@Yanmarthomas

Volgens mij hangt dat af van welk jaargang je hebt.
Naar mijn weten is de achterbrug / motor hetzelfde van een smalspoor hetzelfde als een normale trekker (op achterassen na).
Vandaar dat ze ook een stuk langzamer rijden (zelfde bak / kleinere wielen).

Volgens mij heb je jij een bak van een 423. Andere 533's hebben allemaal 2 versnellingspoken (aluminiumgrill). Bak van een 423 is ook niet gesynchroniseerd (kun je terugschakelen zonder te kraken / dubbel koppelen)?
Dit verklaart het verschil in koppeling. Als het goed is heb jij de set: 3134875r91 nodig.
Yanmarthomas
@Corne S ah oké helder. nee deze versnellingsbak is veel maar niet gesynchroniseerd. Dit is het eerste type. Het tweede type 533 smalspoor heeft wel een gesynchroniseerde bak. Die jij stuurt is wel met de brede vingers ik heb smalle maar wel 250 en 228 MM nieuwe type denk ik.
+1
InsaneNL
@Yanmarthomas druk dat ding gewoon bij vekoma of een andere goeie koppelings boer binnen, kost je minder als een drukgroep van kramp en minstens net zo goed.
Yanmarthomas
@InsaneNL ben langs een revisie bedrijf geweest. Koppelingsplaat is kats versleten en m’n drukgroep ook. Ga een nieuwe set moeten bestellen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 533 en hebben de trefwoorden aftakas , koppeling en dubbele geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN