Illustratie van:

International 955 - Versnellingsbak vraag kleine pook links naast stoel.

Ik heb een vraag waar is deze hendel voor ?
zie afbeelding wie kan mij er wat over verstellen?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
hakkert6
Vertraging 20% in elke versnelling
mbtrac1500
@hakkert6 en hoe werkt dat precies?
+1
roscho
@mbtrac1500 Tijdens stilstand schakelen. Heb je veel trekkracht nodig of ligt de gewenste snelheid net tussen 2 versnellingen in, dan kies je 20% vertraging. Je kunt alle versnellingen kiezen, maar alles gaat 20% langzamer.
Heb je snelheid nodig, dan kies je de "normale" stand. Nogmaals: bij stilstand schakelen, of je moet zeer geroutineerd zijn in schakelen met ongesynchroniseerde bakken. Behoor je tot die "geroutineerden", dan kun je die 20% ook gebruiken om met een zeer zware last op gang te komen en vervolgens in de hoogste versnelling ongesynchroniseerd naar "normaal" te schakelen. Maar volgens mij staat dit laatste nergens in de boekjes, het schakelen gaat vrij zwaar en kan gemakkelijk mis gaan.
mbtrac1500
@roscho moet ik hem dan naar voren of naar achteren toe drukken voor vertraging ?
+1
1046
@mbtrac1500 kun je testen . Merk je van zelf of ie langzamer gaat
roscho
@mbtrac1500 Als het goed is, staat op de pook een haas en een schildpad met pijltjes die de richting aangeven.
mbtrac1500
@roscho zie alleen een slakje.
+1
roscho
@mbtrac1500 Dan is die haas die aan de andere kant stond, zeker gevlucht voor je oudjaars-jagers.... 🤣
mbtrac1500
Oké, top bedankt iedereen voor de info.
+2
jo845xl
Deze zijn geleverd met 2 reducties , ofwel 70% reductie , niet gesyncroniseerd ofwel met 20% reductie en dan zijn ze wel gesyncroniseerd en dan kun je dus schakelen tijdens het rijden .
roscho
@jo845xl Op een 844S met 20% reductie was dit zeker niet gesynchroniseerd, dan zou dat op een 955 dus anders zijn.
jo845xl
@roscho Ik heb zelf een 1055 gehad en je kunt dat ook zien op de tekeningen op de website van caseih .
deerejohn
@jo845xl de mijne is zeker niet geschroniseerd vraag me af of ik hem ooit geschakeld heb onder het rijden en een 844 s met 20 % schakeling ken ik niet bestaat die
roscho
@deerejohn Een 844S met 20% reductie bestaat, ik heb erop gereden, jaren '70
MaxxuM4ever
@roscho onze 844-S had ook een vertragings pookje inderdaad, hij zat alleen in een heel ongelukkig hoekje onderin de comfort 2000 cabine. Die gebruikte we volgens mij nooit.
MaxxuM4ever
@roscho wij hebben een 1055 gehad en gebruikte te 20% reductie als hi-lo met optrekken met een zware last. Was als klein jochie wel ff strekken als je van 2 naar 3 ging en dan de slak ook naar achter moest duwen. Heb wel eens begrepen dat erin trekken niet zo goed was voor de bak, dat kon beter met het pookje naar voren maar dat weten de experts beter denk ik.
+1
roscho
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
Heb wel eens begrepen dat erin trekken niet zo goed was voor de bak,

Met die 20% reductie mag je gerust flink laten trekken, maar wel in hoge gearing. Als je overbrenging zo klein wordt dat de motor er helemaal niks meer van voelt, zou je, als het echt moet gebeuren, je eindaandrijving aan gort kunnen trekken. Bij 70% reductie zou ik inderdaad geen zwaar trekwerk durven doen.
MaxxuM4ever
@jo845xl kon je die 20% gemakkelijk omwisselen voor 70% reductie tandwielen?
+1
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
kon je die 20% gemakkelijk omwisselen voor 70% reductie tandwielen?

Is best wel een werkje. Dan moet je koppelingshuis eraf, om bij deze tandwielen te kunnen. Dan de tandwielen van de onderste as eraf halen en dan kan je bij de tandwielen van de vertraging.
+2
jo845xl
@MaxxuM4ever waarom zou je dat doen ? Wat ik gedaan hebt bij de mijne is om 2 tandwielen op maat laten maken heb voor die reductie zodanig dat hij 40 km/h liep , dus bij mij werkte dan die pook andersom , naar voor trager , naar achter snel .
@jo845xl Zo gaat dat met de originele 40km/h (1056xl) ook. Alleen dan zijn de 4 tandwielen anders tov de 2 die jij hebt aangepast. Alleen geen idee of dat kwaad kan zonder druksmering.
MaxxuM4ever
@jo845xl niet elk jaar wisselen vanzelf maar als je de trekker voor meer lage snelheids werk nodig hebt kun je de tandwielen dus wisselen, daar was ik benieuwd naar.
MaxxuM4ever
@jo845xl kwam je dan een beetje makkelijk op topsnelheid? Wel mooi makkelijk om hem zo wat sneller te laten lopen als dat gewenst is.
+1
deerejohn
Naar achter is langzamer maar daar kom je wel achter , slecht te schakelen , gebruik hem maar zelden
mbtrac1500
@deerejohn ik denk dat ik het ook niet zou gebruiken.
als denk dat ie wel vaak gebruikt is aangezien ik de pook als een roerei alle kanten op kan zwaaien.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 955 en hebben de trefwoorden versnellingsbak , koppeling en drukgroep geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
1.272