International 844 S - turbo

Hallo,

ik heb een internation 844s en ik wil
daar graag een turbo op bouwen.
alleen welke turbo past er het beste
op en waar zou ik die dan kunnen kopen?

bvd
jelle algera

Reacties

valmet6400power
Een holset x 50, lekkahr grooooooot
9600power
Of een hx 55 dat loopt ook wel lekker
DaanHaar
Staadegaard Lieshout, hebben wij ooit eens op een 1056 gezet. Goede complete setjes en heeft bij ons 15.000 uur gedraait zonder problemen. wel even de brandstofpomp eraf halen en naar een Bosch center brengen voor de perfecte afstelling.
valmet6400power
@9600power

hoe gaat het met jullie 1394?:D
9600power
@valmet 6400 ja goed we gebruiken hem af en toe nog
Jahn
Www.caboturbo.nl

even met aart waterweg contact opnemen, die kan je een turbo leveren precies bij je trekker past.
maar je hebt het niet voor een dubbeltje op de eerste rang natuurlijk
Remi_91
Altijd jammer dat er weer van die brulapen tussen lopen, "lekker groot" blabla.

Hierboven worden wel tips gegeven waar je wat aan hebt. Caboturbo is zeker een aanrader heb ik van anderen gehoord. Naast turbo opbouwen is het ook zeer belangrijk om je pomp af te stellen. Onder andere meer inspuiten, maar ook bijvoorbeeld het inspuitmoment vervroegen, eventueel openingsdruk hoger afstellen van je verstuivers noem maar op.
redpower
Ik heb een 1056 met turbo te koop als je wil, scheelt je een hoop gedoe..
Remi_91
@redpower

Heb je misschien wat foto's van hoe die turbo er op is gebouwd, dus een paar plaatjes van onder de kap?
Alvast bedankt
mickheijboer
Een case ih 4240 heeft ook een 845 motor met turbo misschien wat om daar een sloper van tezoeken kan je dat setje er zo opzetten
valmet6400power
@9600power

ah okee, zie weinig foto's ervan bij je,, wat doe je er zoal mee dan?
wvdh
@valmet6400power

die case gaat volgends mij 4.5ton tt rijden. komt dubbellucht op
de yanmarman
@DaanHaar

Is die turbo ervan het begin opgezet of later ?
SJB533
Wat is de bedoelimg van de turbo? Zuiniger draaien of meer vermogen?

@mickheijboer

De 4240 heeft andere componenten aan t blok, voor zover ik weet ook een a.dere pomp. Dus ook niet vergeten af te stellen.
valmet6400power
@wvdh

dat wil ik ook met onze, alleen mag heel vaak niet dus dan op zoek naar brede banden om te lenen, 3,6 toon moet ie zonder gewicht en kleber banden.. dan in 4,5 ruimte vor banden en gewicht
monteurtje
@SJB533

dat hoef je mick niet uit te leggen hoor die is aardig op de hoogte van alle inters 😄.

maar het klopt dat er op een 844s een bosch VA pomp zit en op een nieuwere serie een bosch VE pomp.
als je een turbo monteerd op een 844s kun je de pomp max open zetten en dan zal ie best harder gaan trekken maar dan zit je gelijk aan het uiterste van die pomp, als hij dan nog te weinig brandstof krijgt dan moet je er een VE pomp opzetten omdat daar meer uit te halen is na wat aanpassingen. Zo'n VE pomp past trouwens niet 123 op een oud model blok dan zul je wat kleine aanpassingen moeten doen met een slijptol (ik spreek uit ervaring 😉 ) maar dan heb je wel een pomp die VEEL meer opbrengst zou kunnen geven en als je er dan ook een turbo bij monteerd dan heb je een donders sterk trekkertje.
SJB533
@monteurtje
Was niet specifiek tegen Mick bedoeld.

Hebben de Engelse typen wel Bosch pompen?
monteurtje
@SJB533

ja zekers
de 95 en de 4200 serie hebben zowieso inter motoren met een VE pomp.
De ve pompen zijn trouwens wel totdingen om optyd te zetten (met een speciaal meetklokje).
het oude type pomp(VA) kan iedereen die een beetje handig is zo menteren dmv merktekens.
SJB533
Leveren wel meer vermogen zeker? De 844XL/845XL heeft 80 pk, de 4230 (XL) 82pk.
monteurtje
Dat maakt mekaar niks.
ik heb dat hier vaker horen zeggen, maar ook als de motoren en pompen hetzelfde zijn kan er nog net ietsjes verschil in zijn (2 dezelfde dingen zijn nooit 100% identiek)
mickheijboer
De 4240 bij ons was echt sterk die gaf niet gauw op.
Sanderford
Laatst heb ik mensen horen praten over de koeling? dat er bij een trekker met turbo meer koelkanalen in zitten geld dat voor een 844S niet dan?
Jahn
@Sanderford

je hebt bij turbo motoren wel eens zuigerbodemkoeling. dat is een soort oliesproeisysteem voor de onderkant van de zuigers.
SJB533
Hebben Intermationals niet, dacht ik.
IH-Kees
Heb altijd vernomen door horen en zeggen dat ze wel meer koelkanalen hadden, het fijne weet ik er ook niet vanaf.
Sanderford
Aah oke! ja ik las namelijk een aantal dagen geleden een onderwerp hier op tf over het opbouwen van een turbo en toen werd dat afgeraden door mensen weet helaas niet meer welk topic dat was 😞 heb zelf namelijk ook een 844S maar klinkt op zich best intressant turbo erop 😛
valmet6400power
@Sanderford

dat topic over glij lager enz? was dat niet bij ford die turbo kapot blies?
Sanderford
Nee dat was wat anders ik heb net gezocht maar kan m niet meer vinden 😛 is verder ook niet zo belangrijk. ik ga eerst maar is gewoon zo rijden in de 3,5 ton als ik m daarbinnen houd en dan miss over een paar jaar een turbo erop heb m pas sinds augustus dus nog niet te wilde plannen 😛 maar wel bedankt voor jullie reacties ondanks dat het andermans topic is 😉
huub case
Kan wel het blok is hetzelfde als een 4240 dus zoals gezecht word je kunt de turbo overzetten/ eventueel pomp, weet je zeker dat het goed is. ook is een oliekoeler geen overbodige luxe. licht ook eraan waarvoor je hem gebruikt
SJB533
Ligt eraan wat de bedoeling van de turbo, maar een oliekoeler lijkt me nogal overdreven.
huub case
Mwa als jij m voor tt gebruikt zal t wel gaan. van de zomer heel de dag zwaar trekwerkt word t n ander verhaal denk. daarom staat er ook licht eraan waarvoor
valmet6400power
@huub case

al heb je turbo wordt het werk dat je deed minder zwaar? dus dan zou het weer niet nodig zijn..
SJB533
@huub case

Zoals gezegd hangt het af, wat het doel is van de turbolader. Als je m monteert en daarna de trekker terugregelt naar 80 pk, loopt hij veel zuiniger, dan is een oliekoeler onnodig mijns insziens. Als je m, naast de turbolader monteren, opdraait, zou t wel s beter kunnen zijn.
huub case
Ja daarom licht er ook aan ja
monteurtje
@SJB533

de turbomotoren van een inter hebben altijd een oliekoeler naast het blok hangen omdat dat toch wel nodig is als je de trekker goed laat werken met een turbo.
bodemsproeiers onder de zuiger hebben ze inderdaad niet alleen er loopt wel een olie kanaal DOOR de drijfstang heen om de pistonpen extra te smeren.

Een oliekoeler is niet echt nodig als je een beetje keutelwerk of een beetje trekkertrek er mee gaat doen omdat de trekker dan niet en mega warm word.
SJB533
@monteurtje

Nooit gezien (of opgevallen). Heb verscheidene uren met een 856XL te maken gehad.
DESLAGERURRE
@SJB533

dat jij nog internetten kan met z'n dikke zendmast achterthuis 😃
SJB533
@DESLAGERURRE

Hij heeft t idd wel ietwat moeilijk idd.
DESLAGERURRE
Nog niet bij de achterburen geweest dan .. biertje drinken ?
SJB533
Nee, is wel een km verderop he 😃 Jij?
DESLAGERURRE
Al 2x :lol: pppfffffff was weer laat genoeg vannacht 😃
SJB533
Haha. Langs de wok gekomen nog? Wordt wel wat of niet?
DESLAGERURRE
Wordt een heel andere look 😃 en maar klagen die chinezen 😃
SJB533
Bo klaagt niet hoor. Wel jammer dat t dak er af is. Kenmerk he
DaanHaar
@ de yanmarman, de turbo is erop gezet toen de trekker ongeveer 1000 uur gedraaid had. Het was een 1992 uitvoering met zogenaamde T-motor. Het schijnt dat een deel van de 1991 en 1992 serie duitse 1056 xl's een gelijke motor hadden als de 1255, met iets zwaarde lagering waarop zonder problemen een turbo kon worden gemonteerd. En ja, dat klopte in ons geval. Dat T-verhaal kwam bij ons toenmalige duitse dealer (Engbers Söhne in Uelsen) weg trouwens.
DaanHaar
Koeling bij later turbo opbouwen: bij ons maakten we in de zijplaat roosters, zeker met de frontmaaier ervoor was deze extra koeling erg welkom.
SJB533
@DaanHaar

Hoe bedoel je dat 'T-verhaal kwam bij Engbers weg'?
valmet6400power
@SJB533

die heeft hem dat waarschijnlijk verteld
Husqvarna
Is het dan een DT358 ?
SJB533
Een D358 waar zonder veel moeite een DT358 van gemaakt kan worden
1246 844-s
Maar ik ken diverse 1046's uit jaren 74 waar ook een dt-358 inzit... dus appart dan
1046
Oh
DaanHaar
Het staat in het type vermeld. Normaal is de 1056 een d-358 echter er zijn er ook met een dt-358 motor zonder turbo. Die van ons was ook een dt-358 terwijl wij hem destijds nieuw gekocht hebben en de motor niet geruild hebben of zo. En ja, SJB533, die info hadden we van Engbers. We hebben hun destijds advies gevraagd inzake een turbo opbouwen en het behoud van de motor.
DaanHaar
@husqvarne, ja een dt-358 blok maar dan zonder turbo. Het schijnt dat de dt blokken iets zwaarder afgelagerd zijn. Uiteraard is de brandstofpomp ook anders afgesteld en waarschijnlijk zijn de verstuivers ook anders.
monteurtje
Op de ih site praten ze over een d-358 motor zonder turbo terwijl er op de blokken DT-358 ingeslagen staat.
op de site noemen ze de turbo motoren dt-358 maar dan staat er op het motorblok TT-358.
ik heb eens een DT-358 gereviceerd en enigzins omgebouwd voor een turbo maar dat kom je toch nog heel wat dingetjes tegen die anders zitten.
o.a andere drijfstangen... voor een turbo motor moeten er vdrijfstangen in met een smeerkanaal naar de pistonpen voor extra smering en koeling, en de pistonpen is dikker.
DaanHaar
@monteurtje, het zal allemaal wel. De onze heeft vele uren met turbo super gedraaid dus blokje was sterk zat. Op de 956 xl staat in elk geval géén DT. Volgens mij is de oliedruk in de turbo blokken ook nog een halve bar hoger als de standaard blokken.
Vlgs mij moeten die 844 met turbo trekken als een leeuw want het zijn de zelfde zuigers en bussen als de 1455. Gauw een turbo er op en blazen maar.
SJB533
@DaanHaar heeft dat misschien met de ombouwkitjes te maken?
monteurtje
Ik heb ook niet gezegd dat een later opgebouwde turbo slecht is voor een motor alleen de lange levensduur zullen ze niet meer garanderen.
Er rijden nog zat 358 motoren met een turbo die verder niet aangepast zijn.
maar die kleine inwendige details die anders dat weten er veel mensen niet.
en dat een 844/845 met turbo super moet trekken dat geloof ik ook wel maar als je er dan ook nog eens een grotere hoeveelheid brandstof in weet te krijgen dan heb je echt een monster.
alleen door meer lucht (door een turbo) heeft niet veel zin dan moet je er ook meer sap in douwen.
Mijn 724 krijgt er waarschijnlijk ook ooit nog es 1 maar ik heb mijn pomp al vervangen door een AANGEPASTE VE-pomp(is van een nieuwere 845xl)
DaanHaar
@sjb533, ik weet het verschil niet tussen de verschillende opbouwsets. Die van ons kwam van Staadegaard Lieshout. Vorig jaar hebben we bij een klant ook zo'n set opgebouwd. Hij had een andere set, smal uitlaatje erop, maar daar was de turbo van kapot. Nieuwe onderdelen konden we nergens meer krijgen dus een nieuwe set erop. Deze klant is super tevreden, trekker loopt rustiger en trekt harder. Garantie zegt mij eigenlijk niets. Als de trekker ouder is dan een jaar ben je de garantie toch kwijt en valt claimen bij de dealer echt niet mee.
toon ih
Ik weet nog een opbouw kit liggen. deze moet je gwn monter en alles pas.
alees is in zeer goed staat. is max 50uren mee gereden
Rene2506
Ik heb nog een compleet 856XL blok liggen met alles erop en eraan.
zeg heel eerlijk dat er iemand geintresseerd is in wat onderdelen. maar het complete blok verkopen is natuurlijk wat makkelijker.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 844 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!