Illustratie van:

International 745 XL - Zekering van de kachel wordt heet

Ha Tf'ers,

De ventilator van de kachel van onze 745 XL deed het niet, bleek de zekering. Die is deze zomer vervangen en hij is niet doorgebrand, maar het plastic is gesmolten waardoor hij als het ware korter is geworden (zie foto). Nu heb ik er een nieuwe in gedaan, maar die wordt in een paar seconden best heet. Is dit normaal, of wat moet ik er tegen doen? Er zit een 16A zekering in, maar die is veel dunner dan de originele (zie foto). Ik ben benieuwd wat jullie denken!

Tim

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Die is heet geweest

(klik om te vergroten)

Alle 16A, maar de nieuwe is een stuk dunner. Kan dit ivm een ander materiaal zijn?

Reacties

+1
dylan-vd644
Probeer er is een iets zwaardere er in te doen bij mij brandt die ook door maar dat is bij mijn koplampen nu heb ik er een zwaardere erin gedaan en werkt het gwn
+1
Corne S
Contacten zijn waarschijnlijk ook niet fris mee. Bij mij zijn ze losgehaald aan de voorkant van de cabine uit de stekkers en zit er een zwevende zekering tussen.
roscho
Zou het kunnen dat die ventilator flink vervuild is, zodat hij zwaarder loopt en daarom meer stroom trekt? Het hangt er ook vanaf waar de zekering precies warm wordt. Is het de smeltdraad, dan is het omdat er teveel stroom getrokken wordt. Is het aan de einden bij de contacten, dan zijn die contacten vervuild en gaat de stroom er slechts met veel weerstand doorheen.
Normaal gesproken zou 16A genoeg moeten zijn als alleen die ventilator erachter hangt, daarmee kun je stroomverbruikers voeden van 16x12 = 192 W. Maar als er extra stroomverbruikers bij op gekoppeld zijn (werklampen o.i.d.), dan kan het fout gaan, natuurlijk alleen als je die extra stroomverbruikers gebruikt tegelijk met de ventilator.
de-wit
@roscho Hij draait vrij soepel en er zit niks bij geknutseld, dus dat zal het niet zijn. Helpt het om de contacten op te schuren?
+1
BouwmanH
@de-wit Even de amperes meten; dan weet je het zo. En dan eventueel de kachelmotor(en) rechtstreeks voeden, en opnieuw amperes meten. zo kun je het e.e.a. uitsluiten
+1
Corne S
@BouwmanH

Klopt. En met je multimeter op verschillende punten de spanning meten bijvoorbeeld op de contacten bij zekeringen. Over zekering zelf. Spanningsval maal de stroom is het vermogensverlies / warmte.
+1
Corne S
@de-wit

Dit kan helpen. Al weet ik niet wat koper doet qua geleiding als het echt goed heet is geweest. Meet ook even de spanning tov massa bij de zekering en vergelijk het met de gemeten accuspanning.
+1
roscho
Quote Reactie van @de-wit:
Helpt het om de contacten op te schuren?

Elke weerstand wekt warmte op, dus dat zou best kunnen helpen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 745 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN