Warchalowski WT 20 - spaltmaat compressieruimte te klein

Goeden dag Tractorfanners; ik ben bezig de motor van mijn V2 Warchalowski weer op te bouwen , dat heet de koppen weer monteren na de montage van opgeboorde cilinders , hier bij moet ik middels de koperen dicht ringen die als kopdichting dienen de spaltmaat ( ruimte tussen kop en zuiger) instellen , dit moet zijn 0,9-1,1mm , ik kom echter uit op 0,84mm , kan deze iets te kleine spaltmaat kwaad ? de kleppen komen niet op de kop als k de motor met de hand ronddraai , ik heb nog een ring van 0,25mm liggen kan zou ie uitkomen op 1,1mm ....
bas101

Reacties

+2
wotan2
Bij Eicher leg je er boven maar 1 ring tussen, de rest van de benodigde ringen leg je tussen blok en cylinder. Ik persoonlijk zou die ring van 0,25 onder de cylinder leggen.
+1
DB780
Hallo bas101

Inderdaad een bijzondere vraag, spaltmaat, weer iets geleerd. Even wat oude boeken er bij gepakt, maar kom daar niet echt verder mee. Dan eigen boeren verstand. Omdat de verbrandingsruimte kleiner wordt veranderd mijn inziens: 1) temperatuur verbrandingsruimte en uitlaatgassen. 2) Belasting kruk-as omdat er meer kracht nodig is voor samendrukken. 3) De verbranding verloopt sneller wat ook een extra belasting op de kruk-as en motor kan geven.
Gezien kleine wijzigingen blijkbaar relatief grote veranderingen geven in druk en temperatuur, zou ik mij er niet aan wagen, en de extra ring er tussen leggen. Misschien kan je hier eens vragen, blijkbaar hebben zij vaker met dit bijltje gehakt. wilmink.nl/wilmink/produkt/… Ik ben zelf ook wel benieuwd wat het resultaat zou zijn.
SJB533
Quote Reactie van @DB780:
spaltmaat, weer iets geleerd.

Lijkt me een germanisme, afgeleid van Spaltmaß, waar ook een Nederlandse term voor is. 🤔
bas101
@SJB533 Spalt is een gleuf kloof of tussenruimte , heb maar spaltmaat als NL woord genomen , anders zou t kloofmaat gleufmaat of tussenruimtemaat worden .
bas101
@DB780 klopt idd wat je hier schrijft
+1
InsaneNL
Deze motoren ken ik niet maar als ik de foto's zo bekijk is dit een luchtgekoelde. Houd er rekening mee dat die spaltmaat kleiner wordt als de motor warm is. Bij een deutz blok wel eens voor gehad,lekke kop, kop er af gehaald en weer vlak geschuurd met schuurpasta en stom vergeten de spaltmaat op te meten, koud niks aan de hand en warm begint die te kloppen. kop er weer af en opgemeten, zat iets van 0,2 onder het minimum maar de afdruk van de zuiger was licht zichtbaar in de kop
bas101
@InsaneNL laatst leerde ik op tractorfan dat bij luchtgekoelde motoren de klepspeling (in tegenstelling tot watergekoelde motoren) groter wordt , zo is dit het geval bij Deutz en Hatz motoren , deze luchtgekoelde Warchalowski motor heeft echter klepspeling koud 0,25mm klepspeling warm 0,15mm , blijft een wonderlijke materie.
+2
RPCounty
Hou maar liever hoger aan dan te laag....bij een te nauwe maat wordt je motor veel te heet ondanks dat hij luchtgekoeld is. Ik heb dat met Deutz ook vaak mee gemaakt. Alles boven de 1 mm is goed. Met uitlopers tot 1.4. Mijn broer doet voor trekkertrek zelfs 1 mm extra hoogte. Dan start een Deutz nog gewoon. Maar het schijnt voor het koppel voor dit werk gunstiger uit te komen. Dus 1.1 is jouw maat in dit geval Bas.
bas101
@RPCounty Ik ga die ring er dan bijleggen , echter de spaltmaat was bij 1e instelling 1,6mm wat dan weer veel te ruim is , bij bijv MAN en MWM Motoren dien je je precies aan de spaltmaat te houden , zit je er boven krijg je de ,motor met de accu nooit meer gestart .
+1
joop-same
Ik zou de 0,25 er wel bij onderleggen de oude motoren van mijn merk hebben ook 1 tot 1,5mm
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Warchalowski WT 20 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!