De gloeispiraal op het dashboard brand niet bij contact/start

Ik heb een F2L612 waarbij het starten steeds moeizamer ging, en nu krijg ik ‘m helemaal niet aan de praat. Gloeispiraal (controle) op het dashboard brand ook niet (meer) bij starten en voorgloeien. Wat kan dd oorzaak zijn?

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Jij bent zelf bekend met de werking en het aanzetten van de gloeispiraal op jou deutz?
FJRob1300
@Fendt926Driver ik denk het wel, starthendel eerst op halve stand tot gloeispiraal gloeit en dan hendel doordraaien om te starten. Maar de spiraal gloeit niet op en starten wil niet.
Rick V
@FJRob1300 het veertje wat rood/oranje wordt bij het gloeien op je dashboard is denk ik niet meer heel? Door gesmolten?
FJRob1300
@Rick V dan zou het uitkomen op het vervangen van de spiraal, dank je.
Rick V
@FJRob1300 heb net een reactie gegeven, dit reageer ik trouwen met "ervaring van een 2505 dus een 812 motor, de 912 is direct in gespoten en heeft geen gloei bougies, soms zijn er wel andere voorzieningen getroffen zoals een spiraal in de lucht inlaat of vlamgloei
Fendt926Driver
Quote Reactie van @FJRob1300:
ik denk het wel

Ok. Dan kunnen we het volgende adviseren.
Doe het licht aan en zet de starthendel op gloeien.
Wordt je licht minder bij gloeien of niet.
Spiraal op dashbord kost bijna geen stroom. De spiraal in de lucht inlaat wel.
Dus als die inschakeld zou de lichtopbrengst duidelijk minder moeten zijn
+1
Rick V
@Fendt926Driver @FJRob1300 de spiraal op het dashboard zit in serie aangesloten op het gloei circuit, als de spiraal kapot is krijgen de gloei bougies ook geen spanning en gloeit hij niet en zal de spiraal dus ook niet gloeien,

Het kunnen natuurlijk ook veel andere oorzaken zijn

Maar als ik lees dat tijdens het gloeien en starten de lampjes op het dashboard uitgaan lijkt het mij voor de hand liggend dat de accu ook wel eens defect kan zijn of erg leeg

Als je start zeg je dat alle lampjes uit gaan, maar hhoor je dan wel uit de startmotor en knal, dat tie het wil gaan doen maar de accu is leeg?
FJRob1300
@Rick V de accu heb ik onlangs vervangen, dus die is wel in orde, tot ik ‘m bijna leeg startte.

Het starten verliep tot voor kort wel zoals je omschrijft, lang starten maar dan pakte hij het wel op.

Ik heb wel last van witte rook bij het starten, zou een beetje vocht zijn begreep ik, klopt dat? Het is geen blauwe walm, dus geen olie.
FJRob1300
@Fendt926Driver ik was me niet bewust van een gloeispiraal in de luchtinlaat. Ik dacht dat deze trekker alleen twee gloeistiften had? Als ik dit ga testen en het licht neemt niet af zou de spiraal in de luchtinlaat dus kapot kunnen zijn, kan ik daar makkelijk bij?
+1
Rick V
@FJRob1300 heeft deze motor zeer waarschijnlijk niet, boven je verstuivers zitten je gloei bougies, elke kop 1 deze 2 zijn met elkaar verbonden met een recht stuk dik ijzer draad hier op zitten ronde alu moeren, ook gaat naar 1 van die morgen een dikke draad, hier moet spanning komen te staan

Je kan ook een start kabel van de + op de accu op het ijzer draad doen, dan overbrug je het systeem, als het goed is moet waar je start kabel contact maakt wat gaan vonken
FJRob1300
@Rick V vraagt het vervangen van deze gloeistiften nog specifieke handelingen? Of kan ik ze los draaien en vervangen, zoals bij een auto?
basia
@FJRob1300

Nee. de gloeispiralen kun je er zo uit draaien ; wel er omheen even schoonbazen om te voorkomen dat er vuil in de motor kan vallen
Kun je ook gelijk zien of het gloeidraad doorgebrand is
Rick V
@FJRob1300 als je de bougies vervangt wel controleren of er geen spanning op de toevoer staat, ook in onbediende toestand van de schakelaar, het kan zijn dat er altijd spanning op heeft gestaan en daardoor de bougies zijn overleden doordat ze te warm zijn geworden, dit was zo bij mijn 2505 en daarom lade hij ook niet bij, wat sowiso een probleem is bij een gelijkstroom dynamo
FJRob1300
@Rick V top, dank voor je advies, ik ga er mee aan de slag.
FJRob1300
@Rick V ik heb de gloeistiften en de controlegloeispiraal vervangen. De accu is in orde maar ik krijg de controlespiraal niet aan dd praat. Ik ga nog de zekeringen checken, maar wat zou er nog meer een oorzaak kunnen zijn? Startmotor draait ook goed maar hij slaat niet aan. Graag nog je advies. Thx
blauwe tractor
@FJRob1300
Zou er dan toch een massa probleempje zijn bij de controle spiraal???
FJRob1300
@blauwe tractor kun je aangeven hoe ik die aarde moet realiseren, gaat dat rechtstreeks vanaf de controlespiraal naar de behuizing of loopt dat anders?
FJRob1300
@blauwe tractor dank voor de link!
Rick V
@FJRob1300 lees het nu pas, in het linkje wat @Niels_D heeft geplaatst staat de onderstaande foto, controleer dit door middel multimeter met "piep" functie 😉 doormeten,

Maar hij gloeit wel dan? Heeft het spiraaltje ooit gewerkt? Misschien dat tie achter door verbonden zit?

(klik om te vergroten)

FJRob1300
@Rick V gloeispiraal is vandaag vervangen. Maar ik zie dat de massa via het contactslot loopt en niet via de gloeispiraal. Dat zal ik nog eens checken. Thx
Rick V
@FJRob1300 ? Hoe bedoeld u? In de foto die ik net heb geüpload kunt u zien hoe het moet zijn aan gesloten, massa zit op buitenkant gloeibougie, wat bedoeld u dan op contact slot?, maar werkte het spiraaltje wel eerst? Of heeft het nooit gedaan? Gloeit tie nu wel?
FJRob1300
@Rick V ik heb 2 zaken door elkaar gehaald, de massa bij de gloeistiften is wel in orde, ik dacht dat het over de controlespiraal ging. En daar loopt alleen een massaverbinding met het contactslot. Maar er werd ook gesproken over een gloeikernweerstand, en die staat ook in het schema. Maar op de trekker kan ik die niet vinden.
Rick V
@FJRob1300 het verhaal over de massa begrijp ik nog niet helemaal, kunt u een foto sturen van de stiften/bougies die in de cilinder kop zitten? Of een linkje waar u de nieuwe heeft besteld?
FJRob1300
@Rick V ik heb de bougies besteld via Histoparts, en het zijn exact dezelfde. Ik zal later vanmiddag een foto sturen.
Rick V
@FJRob1300 evt kunt u mij ook wel bellen, op mp staat mijn nummer
FJRob1300

(klik om te vergroten)

+1
basia
@FJRob1300

Dit zijn dus gloeispiralen ; worden serie geschakeld ; het stukje schroefdraad en dat gedeelte waar de verbindings draad (dikke met 2 ogen ) zijn de + en de - de laatste gloeispiraal moet aan massa gelegd worden
+2
Rick V
@FJRob1300 ohw je hebt de "originele" gekocht, dit is geen pinbougie,

Deze word wel in serie geschakelde en moet worden aangesloten volgens onderstaande foto

deutzforum.de/index.php/…

Hierin word beschreven hoe de originele worden vervangen voor het "nieuwe" type,

Let dus goed op met aansluiten ivm de verschillende voltages die op de bougies komen!

(klik om te vergroten)

Voor het mooi moet je effe op dat forum kijken, staat veel onfo op!
FJRob1300
@Rick V forum bezocht en alle tekst en foto’s gedownload. Top. Maar wat bedoel je met nieuwe stiften, ik heb toch exact dezelfde gemonteerd?
Rick V
@FJRob1300 je hebt draad bougies en pen bougies, draad werkt op een laag voltage de pen op een hoger voltage, draad is totaal anders aangesloten en met zo'n voorschakel weerstand ertussen, verschil is oa duidelijk te zien in eerder gestuurde link
FJRob1300
@Rick V ik neem aan dat ik bij het gebruik van originele draad bougies ook de originele aansluiting kan behouden? Ik moet dan nog de voorgloei weerstand en de massa checken. Dan zou hij weer moeten starten.
FJRob1300
@Rick V in het schema (bovenste deel) mis ik het contactslot.
+1
Rick V
@FJRob1300 klopt, betreft alleen een schema van de gloei installatie, hoe uw contact slot er uit zit weet ik niet, maar je contact slot is gewoon een n.o. schakelaar met meerdere standen bediend met een sleutel, dus er gaat 1x dikke plus (6mm2) denk in van de accu, (waarschijnlijk van de start motor) naar contact slot, van het contact slot gaat er een schakelaar bwv ook 6mm2 naar je gloei startschakelaar en dan volgt het schema verder

Ik ben vanavond druk dus niet online, maar ik zal gewoon alle schakelaars en weerstanden door meten, van de schakelaars zou ik ook van alle nummertjes een tekening maken, dan bestaat je hem volgens schema, en dan moet het goed komen,

Nogmaals ik ben benieuwd naar hoe het altijd was en wat er is gebeurt, gloeide die in eens niet meer?
FJRob1300
@Rick V is het schema ook te mailen of elders te vinden? Bij het vergroten wordt deze vaag en onleesbaar. Vast bedankt.
+1
Rick V
@FJRob1300 kan via email ja, weet uw adres niet, maar als je zoekt op gluhanlage f2l612 schaltung dan krijg je ze te zien, maar nog maals, denk aan de verschillende type
FJRob1300
@Rick V en ik ga ook zeker die alternatieve methode testen.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Rick V:
heeft deze motor zeer waarschijnlijk niet,

Ok. Ik probeerde met mijn minimale deutz kennis te helpen. Maar die kennis is dus niet groot genoeg merk ik nu
FJRob1300
@Rick V ik heb de bougies gecheckt, ze zijn heel. Eentje had wel wat koolaanslag. Ik lees dat ook de verstuivers een oorzaak kunnen zijn , mede vanwege witte rook bij het starten. Hoe kan ik de verstuivers controleren op een goede werking?
+1
blauwe tractor
@FJRob1300
Als de ontbranding niet optimaal is dan rookt een diesel altijd wit tijdens het starten, ontbrandings temperatuur te laag. Na een paar seconden draaiende motor moet deze witte rook over zijn, zo niet kan het aan de verstuiver liggen : het patroon niet okay of de verstuiver druppelt.
+1
FJRob1300
@blauwe tractor duidelijk, de witte rook is inderdaad weg als de motor loopt. Dan ligt mijn startprobleem toch bij de ontbranding / voorgloeifase. Ik heb nieuwe bougies en controlespiraal besteld, hopelijk start ie dan weer! Thx
Rick V
@FJRob1300 als de bougies heel zijn waarom dan nieuwe besteld? Werden ze ongeveer net zo rood als op onderste foto? Of optisch gecontroleerd?

Nieuwe worden sneller warm dus dat is ook zeker een voordeel! Succes, ben benieuwd als alles nieuw erop zit!

(klik om te vergroten)

basia
Ik denk ook aan een doorgebrande gloeispiraal in een van de cilinder koppen ; is zoals Rick V zegt een serie geschakeld gloei-systeem
Rick V
@basia bougies zelf parallel
basia
@Rick V

Aha sorry ; ik dacht ook serie
Rick V
@basia dan zou elke bougie maar 6v krijgen en in praktijk nog lager met een mindere accu
basia
@Rick V
Zijn die gloeispiralen niet 0.9 Volt ( Volgens internet aanbieders , als ik het goed heb )
Rick V
@basia ? Ik weet niet precies op wat u heeft gezocht?

(klik om te vergroten)

Bedoelde u dit? Deze moeten rond 12v krijgen
basia
@Rick V
Via Google : Gluhkerze Deutz F2L of D 25
Rick V
@basia ik zag idd bij delegro ook 0.9v, bij andere weer 10.5v, het is altijd zo fijn dat de product omschrijving zo uitgebreid is
blauwe tractor
Er zit ook nog ergens een ballast weerstand om aan de juiste spanning te komen bij de stiften

shop.delegro.nl/gloeistift-gloeispiraal-startschak…
Rick V
@blauwe tractor tractorfan.nl/topic/116498/

Er staat hier ook een aansluit schema bij, maar daar staan de stiften/bougies in serie, bij de 612 712 en 812 is dit parallel aan gesloten,

Op de delegro site staat dat deze weerstand voor een 514 is verdere deutz types zag ik er niet bij staan

Wat misschien wel zo is dat het veertje in het dashboard o.a. functioneerd als een weerstand

Hoe het precies allemaal in elkaar steekt?

Ik heb dan mijn 2505, en die krijgt 12v op elke bougie, wat dan origineel 10.5 moest zijn waarschijnlijk
blauwe tractor
@Rick V
Je kunt gewoon een opstelling maken maar uiteindelijk moet het toch in het 12 volt straatje passen.
Rick V
@blauwe tractor het werkt bij mij dus ik laat het lekker zoals het is
+1
blauwe tractor
@Rick V
Alleen dat het topic niet over jouw Deutz gaat maar over die van iemand anders.
FJRob1300
@blauwe tractor waar kan ik die vinden? Bij de gloeistiften.....?
blauwe tractor
Er zit ook nog ergens een voorschakel weerstand om aan de juiste spanning te komen bij de stiften.
De controle weerstand is ook nodig voor de juiste spanning op de gloeibougies of stiften.

tractorfan.nl/topic/107227/

shop.delegro.nl/gloeistift-gloeispiraal-startschak…
+1
Niels_D
Als de gloeiinrichting van een 612 motor overeenkomt met een 712 dan is dit misschien ook interessant:

Glühanlage für FL 712
Rick V
Werkt het nu inmiddels?
+1
FJRob1300
@Rick V Sorry voor de late reactie. Maar het was een hele toer. Gloeibougies vervangen, elktra aangepast en uiteindelijk zelfs enkele brandstofleidingen vervangen en de tank gereinigd. Maar hij start en loopt weer, thx!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
61
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0