Fordson Dexta - Dexta start niet bij kou

Mijn Dexta start en loopt als zonnetje wanneer hij eenmaal warm is. Nu met deze kou start hij echter niet meer. Gisteren nog wel weten te starten met startkabels op auto (na tip). Als hij dan warm is, start ie zonder problemen. Vandaag gaat startmotor niet eens meer helemaal rond. Ook niet met startkabels. Heeft iemand idee wat dit kan zijn?
AlexanderScheek

Reacties

+1
case 745 xl
Vervang eerst de accu maar
AlexanderScheek
@case 745 xl maar dan zou ie het wel goed op de startkabels moeten doen toch?
+3
case 745 xl
@AlexanderScheek accu hele maal leeg en waarschijnlijk dunne startkabels dan doet die het nog niet hoor. Laat de startkabels maar eens een kwartier zitten met draaiende motor. Dan laat de dexta Mischien iets op
Geertb
Zit toch ook een vlamstarter op voor de koude start?
Ik denk ook aan een nieuwe accu
AlexanderScheek
@Geertb ik heb geen idee waar deze zit. Geen pomp oid aanwezig
+1
lutje-ford
Als de startmotor te zwaar rond draait door slijtage dan krijg je met startkabels en of andere accu de Fordson Dexta ook niet gestart.
+2
Geertb
Vlamstarter zit in het spruitstuk ,puur voor de koude start in combinatie voorgloeien/inspuiting brandstof
+1
roscho
1. Accu leeg of kapot.
2. Gloeien of vlamstarter werkt niet.
3. Startmotor vervuild en loopt te langzaam. Reinigen, contacten schoon maken, anker lichtjes opschuren.
4. Motor heeft verminderd compressie door slijtage. Als hij sneller rondgaat, lukt het nog wel, maar bij langzaam rondgaan gaat er per slag te veel compressie verloren.
5. Als 't nóg kouder wordt: diesel vlokt uit in het brandstofsysteem. Vergelijk het dan met kaarsenvet. Gebruik in dat geval winterdiesel of meng tot max. 20% petroleum bij de diesel.
+1
Cowboy64
Wat wij vroeger ook wel eens deden, gehele vloeistofsysteem leeglaten lopen na gebruik. En volgende dag vullen met warm /heet water.
+1
roscho
@Cowboy64 Zolang je de hand er nog in kunt houden, is het goed, maar als het water te heet is, kan de boel kapot gaan door de plotselinge opwarming.
En vergeet dan niet na gebruik het water weer helemaal af te tappen (niet alleen radiator, maar ook onderaan de motor), als er vorst komt, vriest anders je motor kapot.
Cowboy64
@roscho ja zo deden wij het ook, net zo warm dat je je hand erin kon houden. Kraantje op motorblok draaiden we na gebruik ook open.
+2
valere reynders
Koelvloeistof verwarming plaatsen

(klik om te vergroten)

+1
DB780
Hallo

Je zou ook de massa tussen startmotor en accu kunnen bekijken, als de accu massa slecht is verbonden met het chassis en de motor kan het zijn dat afhankelijk waar je je startkabels opzet de startmotor wel rond wil gaan, bijvoorbeeld als je de massa startkabel direct op het motorblok aansluit.
case 745 xl
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat bij een dexta de plus en min andersom zitten.
AlexanderScheek
@case 745 xl klopt!
roscho
@case 745 xl Zelfs als dat zo is, zouden de klemmen op de accu daarop moeten zijn aangepast. De een is groter dan de ander en als het past, kan het eigenlijk niet verkeerd zijn.
Tonnie Gussinklo
Ik doe het altijd zo.
Trek de lucht inlaat pijp er af.
Druk de starthendel naar beneden, en spuit tijden het starten een heel klein beetje startpiloot in de aanzuigbuis, echt heel weinig, gloeien doe ik eigelijk nooit, en dan start hij altijd, en daar lijdt de motor niks aan, zo doe ik het al meer dat 20 jaar. Je moet natuurlijk wel een beetje fitte accu hebben.
Groet, Tonnie Gussinklo.
roscho
@Tonnie Gussinklo Dat is een goede manier, maar dan moet de startmotor wel rondgaan. @AlexanderScheek schreef dat de motor niet meer rond gaat.
Fred4130
Weliswaar geen antwoord op dit topic, maar ik weet nog goed dat bij koude mijn pa een paar uur een straalkacheltje onder de Dexta zette. Want nat, vorst , sneeuw of wat ook , de vaste mest met de 3 tonner Krone mestwagen moest dagelijks het land op en kregen hem altijd aan de praat. Een Dexta heeft nu eenmaal hekel aan dikke vorst en is sowieso geen makkelijke starter en zeker niet als de olie dik en koud was met toen nog monograde 20w olie erin en van die ouderwetse bakelieten accu's erin. Met de latere minerale 15w30/40 en betere accu's ging het al een stuk beter samen met de vlamstart.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!