Fendt farmer 304 lsa 52KW- Lekkende Voet rem plunjer

Weet iemand hoe je de plunjer eruit kunt krijgen om de O-ringen te vervangen , hij is namelijk lek , er komt beetje olie onder het rem pedaal in de cabine

Deel dit topic

Nevergiveup

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

roscho
Als de seegerring eruit is, zou de zuiger er zo uit moeten kunnen. Kloppen, stoten op een blok hout, misschien met lucht in de aansluiting van de remleiding blazen. In het laatste geval natuurlijk oppassen dat het inwendige niet tegen het plafond vliegt.
Nevergiveup
@roscho Hartstikke bedankt , fluitje van een cent , hij is er nu uit , echter hoe kan ik nu het cupje eraf krijgen , kan de plunjer uit elkaar geschroefd worden ?

(klik om te vergroten)

roscho
@Nevergiveup Er bestaat speciaal vet voor om dat ding eraf te krijgen en de nieuwe erop. 't Is een redelijk rekbaar ding, maar deze zal wel stuk gaan omdat hij al zo oud is. Gebruik geen gewoon vet of olie, dat mag absoluut niet in het remsysteem. Bij mij werd dat speciale vet meegeleverd bij een nieuw setje.
Controleer wel goed hoe het met de binnenkant van het cilindertje is gesteld. Heeft het groeven, dan kun je beter een hele nieuwe hoofdremcilinder monteren. Dat zou deze kunnen zijn: techniekwebshop.nl/hoofdremcilinder-fendt.html/…
Controleer vooraf wel of het nummer klopt.
Nevergiveup
@roscho ok , nogmaals bedankt , we gaan het zo proberen.
Fast Eddy
@Nevergiveup

Je kan het beste bij een remrevisie bedrijf langs gaan. Voor 4 of 5 tientjes heb je hem weer als nieuw. Gehoont en al.
roscho
@Nevergiveup Hier nog een link naar een Duitse webshop, waar ook revisiesetjes worden aangeboden. Kun je mooi ook prijzen vergelijken:
fz-agritechnik.de/de/traktor-schlepper/…
Fast Eddy
Daar zitten cupjes in. Geen O-ringen
Nevergiveup
@Fast Eddy klopt , hij is er uit , dat zie ik nu ook. Alleen moet het cupje er nu nog af
Fast Eddy
@Nevergiveup

Is dat niet hetzelfde principe als een O ring. Ik heb het bij mijn 305 laten doen.😊
Nevergiveup
@Fast Eddy zou kunnen , dan moet tie wel ver oprekken , want het binnen stukje is maar een mm of 5 denk.

(klik om te vergroten)

Fast Eddy
@Nevergiveup

Dat oprekken zal wel niet de bedoeling zijn.
+1
Fendttrisixfan
@Fast Eddy jawel, rubbertje moet je er gewoon over rekken
Nevergiveup
@Fendttrisixfan Had ik ondertussen ook begrepen , ff beetje remolie er aan en voorzichtig er overheen drukken. Hoop hem morgen ff te halen.
Fendttrisixfan
@Nevergiveup ik doe er altijd heel klein beetje vet aan, kan echt geen zo een kwaad zoals hier gezegd word, maar wel heel miniem. Want smeren doet remolie niet echt
Nevergiveup
@Fendttrisixfan Ok , er schijnen revisie setjes te zijn waar een klein zakje vet bij zit, we zullen zien , zal wel lukken neem ik aan 👍
Fendttrisixfan
@Nevergiveup ik heb ze nog nooit gehad met vet erbij. Wel inderdaad goed opletten dat er geen putjes in het huis zitten of het heeft geen zin van een nieuwe dichting te steken
Nevergiveup
@Fendttrisixfan ziet er opzich goed uit , het enigste was waar het oude cupje zat was wat corosie zichtbaar , denk eigelijk dat het daarom lekte , heb met de drehmel en een messing borsteltje weer helemaal glanzend gepolijst , ook de achter kant waar tie tegen afdicht.

Ga het gewoon proberen.
Kramer U800
@Nevergiveup Je kan ook --> zuurvrije
dirkao
Ook effe de cilinder goed schoonmaken en kijken of er geen krassen inzitten. Als dat zo is beter het hele ding vervangen. Ik weet niet wat de prijzen bij jullie zijn, maar ik probeer niet eens cupjes te wisselen , als er wat lekt gaat er gelijk een hele nieuwe op.
Nevergiveup
Welke Rem vloeistof hoort hier eigenlijk in , er zit al 10 jaar de blank / gele Dot 4 rem vloeistof in vanaf dat ik hem gekocht heb. Nu zijn er volgens mij 4 soorten rem olie.

Blank gele synthetisch Dot 4
Groene (minerale)
Rode minerale
Sileconen olie (Dot 5.1 geloof ik)

Beetje verwarrend , er zitten bij mij geen rem cilinders in de bak of zo , en er zit dus al 10 jaar Dot 4 in.

Deze:

(klik om te vergroten)

Fast Eddy
Dot 4 moet er in. De agressieve soort zeg maar.
Nevergiveup
@Fast Eddy Ok , bedankt , beter ook want die zat er in 👍
+1
Fast Eddy
@Nevergiveup

Die moet je wel minimaal eens in de 2 jaar vervangen.
+1
Nevergiveup
@Fast Eddy Ja dat heb ik al ergens gelezen , maar is niet gebeurd , jaar of 8 geleden toen het koppelings cilindertje lek was wel 🙈
Fast Eddy
@Nevergiveup

Bij mijn Fendt 305 was dat ook niet vaak ververst. Waardoor de koppelingscilinder ging roesten aan de binnenkant. Toen kreeg ik last van lekkage.
+1
arnoud
@Fast Eddy maar als het er al wat jaren inzit en hij is lek vrij zou ik het mooi laten zitten, al eens gehad bij een beurtje rem olie mee verversen omdat zwart was en na dat er nieuwe inzat de boel lek. Dan moet je het elke 2 jaar wel doen en niet na 5 jaar ofzo nog is
verwijderd
Fast Eddy
@Nevergiveup

Zoek een remmenrevisiebedrijf in de buurt op. Dat heb ik ook gedaan toen. Die cupjes hebben ze meestal op voorraad en zijn niet duur.
Nevergiveup
@Fast Eddy ja , ik weet hier eigenlijk niet zo goed waar ik naar toe moet (zuid gelderland - tiel)
Fast Eddy
@Nevergiveup

Smits Campertechniek in Ede vind ik via Google.
+1
Nevergiveup
@Fast Eddy Ik heb een bedrijf gevonden , hieronder voor de liefhebbers. Ik heb de seal nog even nagemeten met schuifmaat , en het asje is geen 6mm maar 7,5mm

Dus de seal hieronder gaat als het goed is passen.

Bedankt iedereen voor de hulp.

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!