Hallo,
Ik probeer een start probleem met mijn Pa zijn MF 550 op te lossen. De koude start (vlamstarter) is al vervangen en werkt naar behorenen de accu is ook prima. Toch wil hij 's ochtends, na zeker 20 seconden, maar slecht starten. Als je de tracktor na het starten meteen uitzet heb je 3 uur later geen start probleem. Het probleem lijkt zich dus voornamelijk 's ochtends na lang stilstaan voor te doen. Waar zou ik het moeten zoeken?
Mvg, WB
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 550 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
anders kun je nog : verstuivers testen en/of compressie meten
Helemaal mee eens. Dit zijn nog betrekkelijk eenvoudige zaken om te controleren.
Daarbij niet vergeten de klepspelingen te controleren.
ja ja ja, jij heb goed werk gedaan met je ford hoor
De accu kabels heb ik al eens bekeken. Die naar de startmotor was wel wat groen uit geslagen. Ik heb ze op de negatieve chassis aansluiting na allemaal wat schoon gemaakt en opnieuw vastgezet. De chassis min kon ik niet bij komen. Maar ik geloof eigenlijk niet dat het aan de kabels ligt. Ze zijn kort en vreselijk dik.
Bovendien zou je dan een paar uur later ook weer start problemen verwachten.
Compressie en klepspeling is nog nooit naar gekeken in de afgelopen 10 jaar. Maar ik geloof ook niet dat dit het probleem is aangezien de trekker niet blauw rookt o.i.d.
Ik denk dat het probleem ergens in de brandstof toevoer zit. b.v. lucht in de leidingen of pomp. Maar waar moet ik het zoeken?
De leidingen vanaf de tank lekten ook maar dat was ook niet de oorzaak. Ik zal eens wat beter op de witte rook letten en als die ontbreekt een klepje plaatsen.
Mijn volgende stap in het vervangen van het brandstof filter. Maar ik verwacht hier ook weinig van.
levert dit dan de 50 cm extra op? ghehe
Een startmotor die de rijprestaties beïnvloed? Die moet nog uitgevonden worden ben ik bang
Denk eerder de startmotor, is wss ook een ISKRA.
optima-batterien.eu/fileadmin/img/…
soort turbo? nee dacht meer aan goede accu
paar punten,
- klepspeling, zeker als er jaren niets aan gedaan is aan te bevelen het te controleren. zijn er wel beetje gevoelig voor.
- verstuivers testen kan, ook lang niet verkeerd maar zal bij jouw probleem vermoedelijk weinig helpen.
- je brandstoffilter vervangen na al die jaren zeker geen verkeerde (eingelijk een must)
- controleer dan ook je opvoerpompje, aan andere kant van motor dan brandstofpomp/filter, onder het dekseltje zit een zeefje, daar blijft de eerste grofste vuil voor zitten, hoog kans dat die dicht zit.
maar wat vooral een probleem bij jou kan zijn is een lekke membraam van opvoerpomp, die laat dan de diesel in aanvoerleiding teruglopen, dus zal hij eerst steeds opnieuw diesel aan moeten zuigen.
- verder je startmotor zoals gezegd, gaat ie flink mooi hard rond? niet? probeer is met een startkabel op de - min pool van accu, en andere kant van die startkabel op bout van frame startmotor, gaat ie dan flink harder rond heb je een massa probleem.
- hoe heb je je gloeispiraal getest? alleen of ie stroom krijgt? of zien gloeien? makkelijkste is proberen wanneer je hem eruit draait, ff met opvoerpompje pompen zodat werkelijk gasolie weer in leiding zit, dan aan massa leggen en gloeien, wordt ie warm en gaat komt er echt vlam dan istie wel in orde.
je startmotor kan ook best slecht zijn, maar heeel vaak is het een massaprobleem. succes
@NH-Forf. Vlamstarter getest door de luchtslang aanvoer te verwijdereneninhet spruitstuk te kijken. Hij vlamt goed.
Brandstof filter is zeker al 10 jaar niet vervangen. (ongeveer 500 uur) Deze gaan we eerst vervangen en ook zullen we de opvoerpomp controlleren.
Allen bedankt voor de reacties.
Is dit wel juist?
Hoe kom je nou aan zo'n naam als ik het mag zeggen eigenlijk?
Ik nu van plan om het net voor de opvoerpomp te plaatsen. Hier zit een rubber slang en daar is het makkelijk tussen te monteren.
Verder zal ik de dop van de benzine tank er een dagje af laten voor het geval er een vacuum in de tank ontstaat. Maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Hopelijk heb je er iets aan. Anders hoor ik het nog wel, mag met PBtje. veel suc6
Starten na gebruik van opvoerpomp hebben we vorige week al een keer zonder succes getest.
Ik heb ondertussen het klepje geplaats in de aavoer leiding vlak voor de opvoer pomp. Morgen maar weer verder testen.
Misschien moet er toch maar een dikke accu in want ik weet het ook niet meer. Met mijn beperkte diesel kennis kom ik hier niet uit.
Het stangetje om motor stil te leggen ging niet ver genoeg achteruit omdat het boutje op de mazoutpomp niet voldoende vast zat, en het niet ver genoeg verdraaide inwendig, zodat de motor onvoldoende mazout kreeg. Misschien effen checken, als je het uit-stangetje een beetje geforceerd heb gaat ie juist niet ver genoeg in. Tis het proberen waard.
Je hebt zeker een punt.
Mijn mening over die motor is dat hij klinkt als de turbo versie (T3.152), die met zijn lage-compressie zuigers ook zo moeizaam start.
@Pauls. Wat is mazout?
Dat is dieselolie (brandstof) op z'n Belgisch.
En een "Boite " wat is dat dan ?
En die "boite" is ook belgisch maar dan van de waalse (of franse) zijde en betekent zoveel als (versnellings)bak waar iets (bij trekker de tandwielen) inzit.
Mijn trekker had in de lente ook wat startproblemen, na weekje stilstaan. Is opgelost door nieuwe starter van alternatief merk, ik geloof iets van "iskra" of zoiets wel gehaald bij officiele MF dealer, nu start ie veel vlotter. Deze starter gaat iets vinniger rond en slaat de motor sneller aan. Spijtig dat na een 45 jaar de starter moest vervangen worden. Heb een 20 jaar terug wel de bendix (start relais) reeds vervangen.
Ook de montage van de nieuwe starter ging makkelijker, iets compacter van bouw.
Ter info: Vandaag hebben het gaasje van de opvoer pomp nog even schoongemaakt. Deze zat behoorlijk vol met vuiligheid. (Zwart)
Ik weet niet of het relevant is maar de tractor heeft een multi power.
P.S.: Hoe is het luchtfilter? Zit daar niet toevallig een "pak hooi" in die de motor smoort?
Het lucht filter zal ik ook even inspecteren maar net als compressie zie ik niet in hoe dit voor een probleem zou kunnen zorgen dat zich aleen optreed na een nacht lang stil staan.
De motor klinkt trouwens niet helemaal lekker als ik het vergelijk met de 135. Maar die is dan ook een paar jaar geleden gereviceerd.
Vuil lijkt mij eerder de oorzaak van het probleem maar na het schoonmaken van gaasjes en filters zou je eigenlijk een verbetering verwachten. Helaas wordt het dus slechter.
Ik ben bang dat we het nu in de injectors of dieselpomp moeten gaan zoeken. Helaas zijn de leidingen zo sterk verroest dat ik een aantal leidingen bij de injectors niet los durf te draaien. Eerst moet er wat vervangend leiding materiaal moeten komen dan zou ik wel eens een compressie tester kunnen aansluiten.
Hoe veel compressie zou zo'n motor ongeveer moeten hebben? En meet je dat nat,droog,koud of warm?
Is dat de compressie-verhouding ? Voor compressie eind-druk komt het me wel wat laag over . Bij de meeste diesels zit deze druk toch rond de 20 bar minimaal .
Een goeie motor geeft ook wel een einddruk van ong. 24 bar .
Toch wel jammer dat geen van de experts op dit forum deze simpele oplossing kon bedenken
Zo zwaar gaat een motor niet lopen als de hydrauliekhendel "blind" op overdruk staat te pompen :?