Illustratie van:

Massey Ferguson 550 - Koude start problemen MF 550

Hallo,

Ik probeer een start probleem met mijn Pa zijn MF 550 op te lossen. De koude start (vlamstarter) is al vervangen en werkt naar behorenen de accu is ook prima. Toch wil hij 's ochtends, na zeker 20 seconden, maar slecht starten. Als je de tracktor na het starten meteen uitzet heb je 3 uur later geen start probleem. Het probleem lijkt zich dus voornamelijk 's ochtends na lang stilstaan voor te doen. Waar zou ik het moeten zoeken?

Mvg, WB

Deel dit topic

Reacties

uberprutser
Click op "Lees meer" voor een Youtube filmpje van het start probleem.
valmet6400power
Brandstofpomp niet helemaal zuiver?
ErDee
Lijkt ook alsof de startmotor niet helemaal snel genoeg rond gaat? voor de rest: `t is een mf, dusja....
IH-Jansen
Als je hem start moet je is kijken of er meteen witte rook uit de uitlaat komt... als er niet meteen witte rook uit komt moet je even een terugslagklepje tussen de aanvoerlijding zetten

anders kun je nog : verstuivers testen en/of compressie meten
casejxu
Ff spannings verliezen meten 😉 dat geeft goed weer hoe t elektrisch systeem er aan toe is.. je accu kan nog zo goed zijn maar als je start motor versleten is of je massa kabel erg last heeft van corrosie dan wil ie ook slecht starten
Wimsumar
Beste IH-Jansen]

Quote:
verstuivers testen en/of compressie meten

Helemaal mee eens. Dit zijn nog betrekkelijk eenvoudige zaken om te controleren.
Daarbij niet vergeten de klepspelingen te controleren.
Valtra-Fordpower
tractorfan.nl/movie/23596/ Luister en zoek de verschillen 😛
valmet6400power
@Valtra-Fordpower

ja ja ja, jij heb goed werk gedaan met je ford hoor 😃
Valtra-Fordpower
:lol:
uberprutser
Bedankt voor de zeer snelle reacties. 😄
De accu kabels heb ik al eens bekeken. Die naar de startmotor was wel wat groen uit geslagen. Ik heb ze op de negatieve chassis aansluiting na allemaal wat schoon gemaakt en opnieuw vastgezet. De chassis min kon ik niet bij komen. Maar ik geloof eigenlijk niet dat het aan de kabels ligt. Ze zijn kort en vreselijk dik.
Bovendien zou je dan een paar uur later ook weer start problemen verwachten.

Compressie en klepspeling is nog nooit naar gekeken in de afgelopen 10 jaar. Maar ik geloof ook niet dat dit het probleem is aangezien de trekker niet blauw rookt o.i.d.

Ik denk dat het probleem ergens in de brandstof toevoer zit. b.v. lucht in de leidingen of pomp. Maar waar moet ik het zoeken?
De leidingen vanaf de tank lekten ook maar dat was ook niet de oorzaak. Ik zal eens wat beter op de witte rook letten en als die ontbreekt een klepje plaatsen.

Mijn volgende stap in het vervangen van het brandstof filter. Maar ik verwacht hier ook weinig van.
valmet6400power
@Valtra-Fordpower

levert dit dan de 50 cm extra op? ghehe
perry-fendt
Valtra-Fordpower Ja je zou bijna zeggen dat de accu het is van die MF .. 😛
uberprutser
Ok, na het zien van het ford start filmpje moet ik toegeven dat de accu misschien niet 100 punten meer is. Maar ik heb hem getest in een MF 135 en die start er prima mee. Ik heb helaas geen accu tester maar 12.8 volt is in mijn boekje over het algemeen een prima accu. Minder dan 12.4 volt dan zou ik er aan denken om hem te vervangen. Die MF 135 draait trouwen al na een paar slagen en dat zonder gloeien en bij dezelfde temperatuur. De tweede MF 135 die wehier hebben staan moet eerst gloeien bij deze temp. Vreemd al die verschillen voor wat min of meer de zelfde motor is.
Valtra-Fordpower
@valmet6400power

Een startmotor die de rijprestaties beïnvloed? Die moet nog uitgevonden worden ben ik bang 😛
Valtra-Fordpower
@perry-fendt

Denk eerder de startmotor, is wss ook een ISKRA. 😉
CaseCS130
De gemakkelijkste en waarschijnlijk goedkoopste oplossing is een Optima accu met veel startcapaciteit. Je moet dan voor een Red Top kiezen met de hoogste startcapaciteit. Het verschil met een standaard accu is zeker bij lagere temperaturen enorm. Wil je dit niet dan zul je stap voor stap alle punten van het elektrisch systeem en de motor na moeten gaan totdat het opgelost is.

optima-batterien.eu/fileadmin/img/…
valmet6400power
@Valtra-Fordpower

soort turbo? nee dacht meer aan goede accu
Bauwz
Dit is echt een brandstof probleem,een 3 cilinder start altijd direct,ik heb vorig jaar met mijn mf240 zitten tobben.Tank kan ook vuil bevatten,omdat hij na lang rusten niet start kan het zeefje in de tank op het kraantje verslippen.Maar brandstoffilter wil ook zeker helpen,als dit langer geleden is als 2 jaar.
NH-Ford
En toch is er iets niet goed bij jouw 550, een 550 is namelijk normaal gesproken een hele beste starter, loopt al als ie de sleutel ruikt.

paar punten,
- klepspeling, zeker als er jaren niets aan gedaan is aan te bevelen het te controleren. zijn er wel beetje gevoelig voor.
- verstuivers testen kan, ook lang niet verkeerd maar zal bij jouw probleem vermoedelijk weinig helpen.
- je brandstoffilter vervangen na al die jaren zeker geen verkeerde (eingelijk een must)
- controleer dan ook je opvoerpompje, aan andere kant van motor dan brandstofpomp/filter, onder het dekseltje zit een zeefje, daar blijft de eerste grofste vuil voor zitten, hoog kans dat die dicht zit.
maar wat vooral een probleem bij jou kan zijn is een lekke membraam van opvoerpomp, die laat dan de diesel in aanvoerleiding teruglopen, dus zal hij eerst steeds opnieuw diesel aan moeten zuigen.
- verder je startmotor zoals gezegd, gaat ie flink mooi hard rond? niet? probeer is met een startkabel op de - min pool van accu, en andere kant van die startkabel op bout van frame startmotor, gaat ie dan flink harder rond heb je een massa probleem.
- hoe heb je je gloeispiraal getest? alleen of ie stroom krijgt? of zien gloeien? makkelijkste is proberen wanneer je hem eruit draait, ff met opvoerpompje pompen zodat werkelijk gasolie weer in leiding zit, dan aan massa leggen en gloeien, wordt ie warm en gaat komt er echt vlam dan istie wel in orde.
je startmotor kan ook best slecht zijn, maar heeel vaak is het een massaprobleem. succes 😉
Bauwz
Als jij zegt dat de leiding lekt,hoop ik niet dat ie erg lekt,misschien pakt ie daar wel lucht=ook funest.
uberprutser
@Blauwz. Ik heb geen kraantje gezien toen we de branstof slangen naar de tank vervingen. Heb je soms over een 135? Bij een 550 hangt de tank onder de cabine en ligt niet op de motor.

@NH-Forf. Vlamstarter getest door de luchtslang aanvoer te verwijdereneninhet spruitstuk te kijken. Hij vlamt goed.

Brandstof filter is zeker al 10 jaar niet vervangen. (ongeveer 500 uur) Deze gaan we eerst vervangen en ook zullen we de opvoerpomp controlleren.

Allen bedankt voor de reacties.
Ramrod2
@NH-Ford

Quote:
maar wat vooral een probleem bij jou kan zijn is een lekke membraam van opvoerpomp, die laat dan de diesel in aanvoerleiding teruglopen, dus zal hij eerst steeds opnieuw diesel aan moeten zuigen.

Is dit wel juist?
uberprutser
Vanavond het brandstof filter vervangen. Nu maar hopen dat ie morgen zonder problemen start. Op het oude filter lag een laagje zware aanslag, en in het kijkglaasje bij de opvoerpomp zat misschien wel een centimeter dikke sediment laag. Vervanging was dus zeker geen overbodige luxe. De motor lijkt ook iets feller op te pakken.
Bauwz
Dan heb je denk wel de spijker op z'n kop geslagen Uberprutser.
Hoe kom je nou aan zo'n naam als ik het mag zeggen eigenlijk?
uberprutser
Helaas het vervangen van het filter heeft het start probleem niet opgelost. IK ga nu maar zo'n terugslag klepje proberen. Wat is de meest gunstige plek voor het plaatsen van zo'n klepje?
Ik nu van plan om het net voor de opvoerpomp te plaatsen. Hier zit een rubber slang en daar is het makkelijk tussen te monteren.

Verder zal ik de dop van de benzine tank er een dagje af laten voor het geval er een vacuum in de tank ontstaat. Maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Pauls
Opvoerpompje lekt toch niet naar de motor, zie je aan motorolie peil/samenstelling. Soms kan het zijn dat gaatje (ong 3 mm) dicht zit op het opvoerpompje aan achterzijde. Dit dient om geen vacuum te krijgen op het membraan zodat er eigenlijk geen mazout wordt opgepompt, als je het pompje bedient gaat dit dan makkelijk (is NOK), of moet je een beetje kracht zetten (is OK). Je moet een kleine kracht zetten, anders pompt je pompje niet goed. Probeer eerst 10 keer te pompen en dan starten, gaat het starten sneller , dan kan het liggen aan opvoerpompje, maar ook aan lucht dat op het systeem komt dus ik vrees eerder dat de mazoutleiding ergens lucht pakt. Als het ergens na de opvoerpomp een beetje vochtig is op de leiding, kan je stellen dat daar het lekje zit. Maar als dat niet het geval is, kan het eerder zijn dat de aanvoerleiding ergens lucht neemt, en dat zie je meestal niet direkt. Een oude soepele leiding is meestal boosdoener voor lekje. Vuil in brandstoftank zet ook hier het filtertje dicht. Effe doorblazen met perslucht, kan al helpen voor eventjes.
Hopelijk heb je er iets aan. Anders hoor ik het nog wel, mag met PBtje. veel suc6
uberprutser
Olie peil zit mooi tussen min en max streep. Het pompje werkt goed en ik moest behoorlijk drukken met het ontluchten. Kreeg er een pijnlijke duim van:)

Starten na gebruik van opvoerpomp hebben we vorige week al een keer zonder succes getest.

Ik heb ondertussen het klepje geplaats in de aavoer leiding vlak voor de opvoer pomp. Morgen maar weer verder testen.
Pauls
En heb je ondertussen nog problemen met starten ??
uberprutser
Helaas heeft het klepje niets geholpen.
Misschien moet er toch maar een dikke accu in want ik weet het ook niet meer. Met mijn beperkte diesel kennis kom ik hier niet uit.
Pauls
Ik denk nu aan iets wat ik vroeger ook al eens had meegemaakt na het opnieuw opbouwen van alle instrumenten en bedieningen.
Het stangetje om motor stil te leggen ging niet ver genoeg achteruit omdat het boutje op de mazoutpomp niet voldoende vast zat, en het niet ver genoeg verdraaide inwendig, zodat de motor onvoldoende mazout kreeg. Misschien effen checken, als je het uit-stangetje een beetje geforceerd heb gaat ie juist niet ver genoeg in. Tis het proberen waard.
Ramrod2
@Pauls

Je hebt zeker een punt.
Mijn mening over die motor is dat hij klinkt als de turbo versie (T3.152), die met zijn lage-compressie zuigers ook zo moeizaam start.
uberprutser
Het stangtje drukken we al jaren goed terug omdat het veertje niet meer helemaal lekker is. Maar ik zal de afstelling hiervan eens nader bekijken. Ik denk niet dat de compressie het probleem is. Ook al heeft de trekker maar 10 tellen gelopen dan nog start ie de eerste 3 a 4 uur zonder problemen. Als de compressie niet goed is zou je altijd start problemen verwachten.

@Pauls. Wat is mazout?
Wimsumar
Beste Uberprutser]

Quote:
mazout

Dat is dieselolie (brandstof) op z'n Belgisch.
basia
@Wimsumar

En een "Boite " wat is dat dan ?
Pauls
Ja sorry voor m'n belgische mazout of dieselolie dus.
En die "boite" is ook belgisch maar dan van de waalse (of franse) zijde en betekent zoveel als (versnellings)bak waar iets (bij trekker de tandwielen) inzit.

Mijn trekker had in de lente ook wat startproblemen, na weekje stilstaan. Is opgelost door nieuwe starter van alternatief merk, ik geloof iets van "iskra" of zoiets wel gehaald bij officiele MF dealer, nu start ie veel vlotter. Deze starter gaat iets vinniger rond en slaat de motor sneller aan. Spijtig dat na een 45 jaar de starter moest vervangen worden. Heb een 20 jaar terug wel de bendix (start relais) reeds vervangen.
Ook de montage van de nieuwe starter ging makkelijker, iets compacter van bouw.
uberprutser
De tractor lijkt steeds minder vermogen te krijgen. In de de derde versnelling viel de snelheid iets terug en reageerde hij niet meer op het gas pedaal. En als je na het starten de koppeling normaal laat komen valt de motor uit. Je moet heel voorzichtig zijn met het laten komen van de koppeling.

Ter info: Vandaag hebben het gaasje van de opvoer pomp nog even schoongemaakt. Deze zat behoorlijk vol met vuiligheid. (Zwart)

Ik weet niet of het relevant is maar de tractor heeft een multi power.
ricardo456
Denk dat het tijd wordt om de compressie te meten. Geen vermogen is of geen diesel of geen compressie. Veel meer smaakjes zijn er niet,ben bang dat je motor aan revisie toe is.
Wimsumar
Beste Uberprutser: Je schrijft al weer het opvoerpompglaasje schoon te hebben gemaakt en dat de trekker niet op "gas geven" reageert. Dit lijkt mij toch te wijzen op zware vervuiling van het brandstosysteem ( van tank tot en met brandstofpomp. De tank aftappen en wat doorpoelen kun je eenvoudig zelf nog wel wat doen maar om de brandstofpomp te beoordelen is wel wat deskundigheid nodig.

P.S.: Hoe is het luchtfilter? Zit daar niet toevallig een "pak hooi" in die de motor smoort?
uberprutser
Tijdens het vervangen van het benzinefilter hadden we het kijkglaasje van de opvoerpomp schoongemaakt. Hierin zat een behoorlijke laag drap. Het zeefje daarboven hadden we nooit gezien en dus vergeten schoon te maken. Ik weet niet over wat voor tijd periode die laag drap zich heeft verzameld. Maar mijn vader kenende heeft hij er de afgelopen 10 jaar, zolang hij de trekker heeft, niet naar omgekeken.
Het lucht filter zal ik ook even inspecteren maar net als compressie zie ik niet in hoe dit voor een probleem zou kunnen zorgen dat zich aleen optreed na een nacht lang stil staan.

De motor klinkt trouwens niet helemaal lekker als ik het vergelijk met de 135. Maar die is dan ook een paar jaar geleden gereviceerd.
Vuil lijkt mij eerder de oorzaak van het probleem maar na het schoonmaken van gaasjes en filters zou je eigenlijk een verbetering verwachten. Helaas wordt het dus slechter.

Ik ben bang dat we het nu in de injectors of dieselpomp moeten gaan zoeken. Helaas zijn de leidingen zo sterk verroest dat ik een aantal leidingen bij de injectors niet los durf te draaien. Eerst moet er wat vervangend leiding materiaal moeten komen dan zou ik wel eens een compressie tester kunnen aansluiten.
Hoe veel compressie zou zo'n motor ongeveer moeten hebben? En meet je dat nat,droog,koud of warm?
ricardo456
Compressie van de Perkins motor is in nieuwstaat 16.5 bar.
basia
@ricardo456

Is dat de compressie-verhouding ? Voor compressie eind-druk komt het me wel wat laag over . Bij de meeste diesels zit deze druk toch rond de 20 bar minimaal .

Een goeie motor geeft ook wel een einddruk van ong. 24 bar .
ricardo456
@basia, heb even de specs erbij gehad en daarc staat inderdaad 16.5 bar. Kan helaas het blad met specs niet bijvoegen.
uberprutser
Het probleem is opgelost. Werd veroorzaakt door een verkeerde stand van de hydraulica hendel. (Stond op de externe stand)
Wimsumar
Beste (Uber)Prutser 😉 : Dus de trekker stond altijd op volle druk olie door het overdrukventiel te pompen?
uberprutser
Zo iets ja. De hendel stond naar beneden en dat is volgens mij voor de externe oliedruk aansluiting. Hoe dit nu verder werkt, en of er een overdruk ventiel tussen zit, dat weet ik niet.

Toch wel jammer dat geen van de experts op dit forum deze simpele oplossing kon bedenken 😉
Wimsumar
Beste Uberprutser: Toch lijkt het me sterk dat dat het probleem was. Je geeft op gegeven moment aan dat de trekker snelheid inhoud en dat de koppeling erg voorzichtig opgelaten moet worden omdat anders de motor afslaat.
Zo zwaar gaat een motor niet lopen als de hydrauliekhendel "blind" op overdruk staat te pompen :?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 550 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
15