International 856 - Lekkage hydraulisch remventiel (gaatje)

Beste TF-ers,

Afgelopen weekend weer eens gesleuteld aan de 856xl. Regelmatig lag er een klein plasje hydrauliekolie onder.
Gezien alles nat was, gekeken waar het vandaan komt. Bovenop hefdeksel was het ook nat. Hydraulische snelkoppelingen pas al vervangen, omdat deze lekte.
Luikje onder de stoel open, rondom het remventiel was het nat. Drooggemaakt en een rondje gereden, daarna was het weer aardig nat (af en toe geremd en ventiel tegen overdruk bediend).
Olie blijkt uit het gaatje te komen, zie tractorfan.nl/picture/1393313/
Olie komt volgens mij niet uit het rempotje, gezien ik die nog nooit bijgevuld heb. Vorige eigenaar heeft het rechtse blokje al laten reviseren.
Waarschijnlijk had die er ook problemen mee, gezien er schroefdraad (m8) in het gat getapt is / blauwe kit zat.

Kwam olie uit bij het loslaten van het rempedaal en bedienen van de hydraulische ventielen.

Uit elkaar gehaald en blijkt dat het rubberen manchet lek is. Helaas zijn er geen tekeningen / onderdeelnummers van bekend.

Een paar vragen:

- Hoe komt de plunjer terug? Door oliedruk of een veer? De veer op de foto komt elders vanaf, maar geeft aan waar hij zou kunnen zitten. Veer zou mogelijk tijdens demonteren onbewust uitgevallen kunnen zijn.

- Rubberen manchet lijkt groter geworden. De plunjer is 6 mm, terwijl hij ruim om de plunjerpen past. Hetzelfde geldt voor de buitendiameter (meette 20 mm), volgens mij moet deze in hetzelfde gat zitten als de plunjer (op sluitmoer zat stevig vast). Ik kom dan op een afmeting van 6 x 16x6. Kan dit en waar haal ik zo'n afdichting vandaan?

Bij voorbaat dank.
Corné
Corne S

Reacties

Corne S
Extra foto's.

(klik om te vergroten)

Kapotte afdichting in het midden.

(klik om te vergroten)

Kapotte afdichting

(klik om te vergroten)

Plunje zonder as.

(klik om te vergroten)

Afdichting naast plunjer. Rechtsboven opsluitring / inbusmoer
Corne S
@redeagle14 Heb jij misschien hem ook zo uit elkaar gehad? Of alleen het voorste gedeelte?
redeagle14
@Corne S wij hebben alleen de stuurplunjer los gehad. Maar die was anders. Is dit een Bosch of een Wabco ventiel?
Corne S
@redeagle14

Bosch.
Bij mechanisatiebedrijf gekeken, plunjer gaat door oliedruk terug. Zit geen veer tussen.

Er zit wel een veertje (iets groter en net iets meer kracht als balpen) tussen de grote koker en het kleine plunjertje.

Als je het voorste blok eraf schroeft (2 inbussen). Zou dat busje er iets uit komen zetten.

Afdichting komt morgen of overmorgen uit Frankrijk binnen.
Sanderford
Toch stiekem best wat werk aan de trekker. Meer dan je had gedacht?
+1
Corne S
@Sanderford

Ja. Je komt altijd meer dingen tegen dan je verwacht. Dat hij 2 weken later al door de midden stond, had ik niet op gerekend.
Natuurlijk wist je dat het geen nieuwe was.
Corne S
Vandaag het remventiel getest (zonder aanhanger), maar lijkt dicht te zijn.

Uiteindelijk deze seal gebruikt:
123bearing.eu/seals-US-6X16X6-NBR90/

Of het NBR is of PU weet ik niet. De Fransen hadden namelijk ze allebei in hetzelfde zakje gestopt en ik zag helaas geen verschil.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 856 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!