Alle waarschuwingen van SSC ten spijt, dit zijn de gevolgen van de wet Stikstof reductie en natuurherstel.
Alle waarschuwingen van SSC ten spijt, dit zijn de gevolgen van de wet Stikstof reductie en natuurherstel.De afgelopen weken ben ik hier weinig geweest. Enerzijds druk met de zaak koemonitor en de Autoriteit Consument en Markt, anderzijds teleurgesteld in politiek en ook diverse belangenbehartiging.
De wet Stikstofreductie en Natuurherstel is door de tweede kamer en de komende dagen ook door de eerste kamer. Een wet die niet alleen de veehouderij zal vernietigen, maar ook de complete economie.
SSC heeft vele memo's op laten stellen, allen gedeeld met belangenbehartiging en politiek. Velen hebben niet de moeite genomen om kennis te nemen van inhoud en vooral de waarschuwing. Als laatste hebben we een eenvoudig schema opgesteld waarbij duidelijk werd dat deze wet zorgt dat eerst de KDW gehaald zal moeten worden alvorens er nieuwe depositie vergund kan worden. Niemand heeft daar iets mee gedaan, sommige waren zelfs opgelucht met de wet, omdat ze dachten dat de PAS meldingen werden geholpen.
En de wet is nog niet door de eerste kamer heen en de linkse politiek vraagt al om uitvoer van de wet, oftewel eerst de realisatie van de KDW, alvorens er een nieuwe activiteit plaats mag vinden. Lees hieronder de acties van PvdD.
tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/…
021Z00304
(ingezonden 11 januari 2021)
Vragen van het lid Wassenberg (PvdD) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de koehandel met Nieuwkoopse ‘stikstofruimte’
1. Kent u de berichten ‘Boeren willen stikstofrechten verhuren aan de Rotterdamse haven’ en ‘Zuid-Holland komt met aparte beleidsregels voor Nieuwkoop’? 1) 2)
2. Kunt u bevestigen dat het vooral voor het Natura 2000-gebied de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck van groot belang is dat stikstofemissie wordt gereduceerd door de Nieuwkoopse veehouderij? Welke andere Natura 2000-gebieden worden (sterk) overbelast door de uitstoot van deze veehouders?
3. Kunt u bevestigen dat in de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck onder andere veenmosrietland voorkomt, waarvan de veilige grens voor stikstofdepositie ligt op 714 mol N/ha/jaar (de kritische depositiewaarde), wat inhoudt dat de stikstofdepositie daar eigenlijk onder zou moeten blijven? 3)
4. Kunt u bevestigen dat de gemiddelde stikstofdepositie in Nederland in 2018 ruim 1.700 mol N/ha/jaar was? Wat is de huidige stikstofdepositie rond de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck? 4)
5. Beaamt u dat de stikstofreductieopgave om de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck weer in gunstige staat van instandhouding te brengen zeer groot is?
6. Kunt u bevestigen dat het PAS-arrest van het Europese Hof van Justitie duidelijk heeft gemaakt dat wanneer Natura 2000-gebieden een (veel) te hoge stikstofbelasting hebben, maatregelen voor stikstofreductie aangemerkt moeten worden als maatregelen om te voldoen aan de verplichtingen van artikel 6, lid 1 en 2 van de Habitatrichtlijn (en dus volledig ten goede moeten komen aan de natuur), en daarmeeniet ingezet mogen worden als mitigerende of compenserende maatregel voor nieuwe projecten (artikel 6, lid 3 en 4 van de Habitatrichtlijn)?
7. Kunt u bevestigen dat de PAS-uitspraak van de Raad van State daaraan heeft toegevoegd dat het (toch) deels uitgeven van deze ‘stikstofwinst’ (bijvoorbeeld door salderen)alleen is toegestaan wanneer de naleving van de verplichting van artikel 6, lid 1 en 2 van de Habitatrichtlijn op een andere wijze is verzekerd? 5)
8. Kunt u bevestigen dat met de nieuwe wet Stikstofreductie en natuurverbeteringniet is verzekerd dat de instandhoudingsdoelstellingen voor de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck gehaald zullen worden? Zo nee, kunt u het tegendeel aantonen?
9. Deelt u het inzicht dat, zolang de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck zo sterk overbelast zijn met stikstof, het zeer onverantwoord is – en bovendien juridisch niet te verdedigen – dat ‘stikstofwinst’ die behaald wordt door maatregelen weer uitgegeven wordt aan nieuwe activiteiten?
10. Bent u bereid de Nieuwkoopse veehouders het eerlijke verhaal te vertellen, namelijk dat de uitstoot op korte termijn ten minste zal moeten halveren en dat deze reductiegeheel ten goede moet komen aan de natuur, en hen niet langer stroop om de mond te smeren door naar hun alternatieve ‘oplossingen’ te kijken?
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Ander half jaar rijden we met trekker langs de weg. LC , onderhandelingen enz. Er zijn zelfs belangenpartijen verheugd met de nieuwe wet. De PAS meldingen zijn gered.
Bijdragen van onze juristen over haalbaarheid wet worden niet serieus genomen. Ook een advies van de RvS over deze wet niet.
En de wet is nog niet door de eerste kamer heen en er wordt al voorgesorteerd op de herhaling van zetten van de rechtelijke macht.
Kabinet, Politiek en belangenbehartiging worst toch is wakker!!!
(klik om te vergroten)
Allereerst regelt de wet dat de totale uitstoot van stikstof flink omlaag moet. In 2025 moet 40 procent van de natuur die gevoelig is voor stikstof weer gezond zijn. In 2030 is dat 50 procent en in 2035 zo’n 74 procent.
Zijn de gebieden vastgelegd?
Dus weet je zelf de antwoorden wel.
Als lease of verkoop niet mag zolang de KDW niet (bijna) bereikt is, mag intern salderen ook niet?
Opzouten met de boeren en het vee want.......... VEENMOSRIETLAND (RIET) heeft een BEREKENDE overschrijding van de KDW
zie opmerking 3
"3. Kunt u bevestigen dat in de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck onder andere veenmosrietland voorkomt, waarvan de veilige grens voor stikstofdepositie ligt op 714 mol N/ha/jaar (de kritische depositiewaarde), wat inhoudt dat de stikstofdepositie daar eigenlijk onder zou moeten blijven? 3)"
BEREKEND dus het zal wel slecht zijn....... maar NIETS is minder waar want juist dit Habitattype: H 7140 gaat het goed mee KLASSE A in het SDF van Nieuwkoopseplassen 228 hectare maar liefst.
natura2000.eea.europa.eu/Natura2000/SDF.aspx/…
Bij WET kunnen dus alle "dierenvrienden" nu "schade" claimen en bij WET moet handhaving plaatsvinden, ook "mensenvrienden" zouden dit kunnen maar goed.
De waanzin van het externe salderen heeft de Partij tegen de dieren gelijk in maar de natuur en de BIODIVERSITEIT schiet er niks mee op om aan de KDW onzin te voldoen.
BEMESTING (slootbagger) is nodig volgens de gebiedsbeschrijving.
natura2000.nl/gebieden/zuid-holland/…
Hét "natuurlijke kenmerk" H7140 (grootste opp.) gaat het dus prima mee op de plekken waar het origineel stond en staat, er is uiteraard meer gewenst van deze natuur op boerengrond en dat kan nu prima geregeld worden met deze nieuwe aanwinst : Stikstofwet
Hoezo; rechtsongelijkheid en Hoezo juridische chaos ?
Is dat lijntje al gelegd?
In het Westland is een CO2 netwerk aangelegd om planten extra hard te laten groeien. Welke invloed heeft de extra CO2 in de lucht op onze stikstofgevoelige natuur? CO2 die samen met NOx ontstaat bij verbranding van fossiele brandstoffen?
Hun pas melders worden gered.
De Tweede Kamer ging in december akkoord met de wetsvoorstellen van landbouwminister Carola Schouten voor stikstofreductie en natuurherstel. Zij sloot met de coalitie een akkoord met oppositiepartijen SP, SGP en 50Plus. Over het wetsvoorstel wordt, als alles doorgaat, eind februari in de Eerste Kamer gestemd.
• Lees ook: Kabinet Rutte III treedt af om toeslagenaffaire
'Wij zullen ons beraden hoe wij richting het kabinet moeten reageren, nu het kabinet gevallen is', zegt LTO-bestuurder Trienke Elshof in een reactie op het aftreden van het kabinet. 'Maar waar het in ieder geval niet toe mag leiden, is dat de onzekerheid voor de zogenoemde PAS-melders nog langer duurt dan nu.'
Na een lobby van LTO is in de wet opgenomen dat alle PAS-melders voor 2023 worden gelegaliseerd. 'Gelukkig is dat vastgelegd in de nieuwe wetgeving. Als er een nieuw kabinet komt, is het maar de vraag hoe dat allemaal verder gaat. Dat is heel onzeker. Het staat niet per definitie vast dat er een coalitie komt die de landbouw beter gezind is', aldus Elshof.
Boeren in de knel
Met de PAS-uitspraak van de Raad van State kwamen ruim 3.300 PAS-melders, grotendeels boeren, in de problemen. Feitelijk zijn bedrijfsactiviteiten nu illegaal, omdat ze geen vergunning hebben, waarover ze volgens de nieuwe situatie wel zouden moeten beschikken. Ook de groep ondernemers die zonder melding erop mocht vertrouwen in een legale situatie te zitten, kwam in de knel.
Nu het kabinet demissionair is, bepaalt de Tweede Kamer welke onderwerpen controversieel worden verklaard. Daarvoor zijn geen meerderheden nodig. De ministeries dragen de onderwerpen die mogelijk controversieel zijn aan. Acht een deel van de Kamer een onderwerp controversieel dan wordt dit over de verkiezingen getild en overgelaten aan een nieuw kabinet.
Ook de Eerste Kamer kan onderwerpen controversieel verklaren. Of dat voor de wetswijzigingen voor stikstofreductie en natuurherstel gaat gebeuren, is nu nog onduidelijk. Bij de laatste twee kabinetsbreuken heeft de Senaat alle lopende wetten gewoon afgehandeld, laat een woordvoerder van de Senaat weten.
Winstpunten voor sector
Elshof: 'Het klinkt aantrekkelijk dat de nieuwe wetgeving niet doorgaat. Maar er zaten in de wet nu juist een paar zaken in die een verbetering waren ten opzichte van het oorspronkelijke voorstel van de minister. Er wordt nu bijvoorbeeld verplicht getoetst aan economische haalbaarheid van de stikstofregels. Ook wordt gekeken naar de stikstofdepositie die afkomstig is uit het buitenland. Dat zijn allemaal winstpunten voor de sector. Bovendien, nog langer onzekerheid is hoe dan ook schadelijk voor onze sector.'
Wat een tegenstelling weer in de belangenhartiging ssc @John Spithoven wil deze wet voorkomen,en lto pleit juist voor deze wet.
Wat is de prijs die we gaan betalen om de pas melders te legaliseren,uiteidelijk
Een generieke korting als de kdw,s niet gehaald worden in 2030?
Met praten over vermindering van deposito in natuur lijdt hun luxe eronder.
Wat is nu volgens de richtlijn de te volgen weg?
Zit Franca, PvdD en ik dan fout of niet?
Lezen lezen.....! Vooral art 6
eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/…