‘Maatschap’ geeft problemen bij registratie landbouwvoertuigen
De registratie en kentekening van landbouwvoertuigen is van start gegaan. Problemen zijn er vooral als een maatschap zich als eigenaar wil laten vastleggen. RDW, Cumela en LTO adviseren voorlopig te wachten met registratie tot een oplossing is gevonden.
Bron
Deel dit topic
Lees ook
International 844S of 845XL
Deutz m 620 ventilator stand 2
Jako Weidesleep - Vervangen sleepmat Jako weidesleep
International 724 - Electra storing na starten
Deutz D3006 - Brandstoffilter welke uitvoering lang of kort
Fordson Power Major - Koppelingsplaat centreren
TC code deutz m620
John Deere 6910 - Rijpedaal werkt zo nu en dan niet
International 744 - Verschil duitse en franse versie
Wat zou jij willen zien in TractorFan 3.0?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ze mogen gewoon 50 blijven lopen als het werk in de landbouw betreft zonder keuring.
Die kentekenregistratie hangt al jaren in de lucht, we zijn nog geen 2 weken op dreef en dan: warempel, komen we er achter dat er in de landbouw veel maatschappen zijn. En nu moet de wet uit 1992 gewijzigd worden. En dat gaat natuurlijk zomaar niet.
Dus straks rijdt er iemand 'illegaal' op zijn trekker zonder kenteken................en dan weten de handhavers wel precies hoe en hoe snel ze moeten handelen ?
Zoals het stuk in "Melkvee" al aangeeft, zijn de maten in een maatschap juridisch rechtspersoon, en niet de maatschap. Bij een BV is de BV rechtspersoon, dat is een van de verschillen tussen een maatschap en een BV. Ook een VOF is anders als een maatschap, al hebben beide wel veel overeenkomsten, en dit zal tevens met de rechtspersoonlijkheid te maken hebben.
Dus wat is de winst, of het voordeel van het op bedrijf zetten van landbouwvoertuigen als je een maatschap hebt? Als maat (en dus rechtspersoon) ben je immers hoofdelijk aansprakelijk voor wat je in de maatschap doet, kun je de betalingsverplichtingen niet meer nakomen, dan wordt je privé vermogen ook aangesproken. Dit is anders in een BV, daar houd het op bij (en met?) de middelen in de BV.
De betreffende landbouwvoertuigen (trekker, wagen, machine) stonden en staan in een maatschap immers nog op de bedrijfsbalans, dit wordt niet anders na registratie. Het blijven dus bedrijfsmiddelen (of is dit onjuist?).
Wat voor een maatschap geldt, geldt bij mijn weten wat dit betreft even zo voor een eenmanszaak.