Ford 4610 - Peilstok synchro versnellingsbak ontbreekt

Ik wilde het peil van de transmissie olie controleren bij een Ford 4610 met synchro versnellingsbak. Volgens de handleiding zou er zich in het deksel van de versnellingsbak een peilstok moeten bevinden, maar op die plek zit een kunststof stop zonder peilstok.

Histoparts biedt wel peilstokken aan voor de 4610.

Iemand hier ervaring mee? Het lijkt er niet op dat iets afgebroken is en dat de stop origineel is.
F4610

Bijlages

(klik om te vergroten)

Op positie 2 van de andere foto zat deze stop.

(klik om te vergroten)

Deksel versnellingsbak volgens handleiding. Positie 2 zou de peilstok moeten zijn.

Reacties

jammermaarhelaas
De foto uit de handleiding is niet van een 4610, maar van een 2610 of 3610 gezien de achterbrug/hefdeksel.

Zo ziet bij mijn 4610 met synchro bak de peilstok er uit:
tractorfan.nl/picture/1238580/…
tractorfan.nl/picture/1238581/…

Op de tweede foto zie je ook de maat. 28 cm onder de rand van het gat waar de peilstok in steekt is het "Full" niveau.
Er zit ook een peilstop rechts opzij van de bak, deze heeft een vierkante kop, sleutel 10 past er volgens mij op. Of je kunt ook proberen of een verlengstuk van je doppendoos past, ik meen dat 3/8 er op past.

Aanpassing: ***Peilstop heeft bij dit type bak een inbus***.
F4610
Bedankt voor je reactie. De foto komt uit de 4610 handleiding, zie foto kaft. Verder heb ik je foto eens vergeleken met die uit de handleiding: de deksels zijn precies hetzelfde. Zie foto.

Ik zal die peilstop rechts eens zoeken. Als het dezelfde kopgrootte is als die van de achterbrug, dan past idd sleutel 10 erop.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Pietje PAT
Op mijn 4610 met Q cab is er geen ruimte voor een peilstok (geluidsarme cabine, en de bak zit onder de cabine kappen) Er zit er een inbus boutje aan de bak - zijkant (rechts zijkant in de bak, op 1/3 van onder, en ca 5 cm van de achter brug). Opm: Als er een kruipgang gemonteerd is zit dit boutje op de verlenging van de olie buis welke de kruipgang aan de transmissie koppelt.
(info uit het gebruiks-handleiding en onderhouden [kosten 15 Euro) van "EC-Nederweert" Hfs B; smering en onderhoud) Succes
+1
F4610
@Pietje PAT Bedankt voor de tip. Dan zal dit (zie foto) hem zijn.

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@F4610

Je hebt gelijk. De foto uit de handleiding is van een kleiner broertje van de 4610, gezien de achterbrug. Maar heeft inderdaad dezelfde versnellingsbak deksel, de 4 cilinders het stuurversnelling hebben maar 1 schakel stang die de synchro bak in gaat. Zal mijn oorspronkelijk reactie aanpassen.
Bijvoorbeeld de 2600 heeft ook zon soort peilstok zoals jij die hebt, een rubber met een peilstaaf er aan (als ie dus heel is).

Ik zal morgen eens kijken of de kop van de peilstop wel vierkant is, anders ga ik daar wederom de fout in.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
kijken of de kop van de peilstop wel vierkant is

Nee, deze heeft bij een synchro bak een inbus kop, zoals op jou foto zichtbaar is.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!