International 533 - Startbeveiliging

Begin 2006 hebben we onze trekker opgeknapt, een International 533. De trekkers uit de 33serie hebben een beveiliging in de groepenpook. Die moet in neutraal staan. Toen de trekker klaar was, wou hij niet meer starten, ondanks dat de groepenpook in de neutraal stond. Probleem is te omzeilem door een paar draadjes te wisselen. Je mist dan echter de veiligheid. Ten eerste zou ik graag de oorzaak weten, ten tweede of dit weer te repareren is, stel dat in de toekomst weer zoiets gebeurd. Wellicht kan iemand zeggen hoe de bekabeling ligt?

De trekker is destijds niet gesplitst, alleen t plaatwerk is er af geweest.
De bekabeling is er niet afgeweest, muv die van de lampen en dashboard, die is uiteraatd wel los geweest, maar ingetaped, als ik me goed herinner.

Gr
Sjoerd
SJB533

Reacties

Wimsumar
Beste SJB533: De schakelaar zal inwendig vervuild zijn (of er is een draad los van de schakelaar) waardoor de stroomkring onderbroken blijft. Als de schakelaar uitwendig zit, kun je proberen met contactspray het euvel te verhelpen. Eventueel de schakelaar vervangen.
Echter nu je de draadjes doorverbonden hebt, heb je je het zelf het gemakkelijkst gemaakt: het scheelt een handeling bij het starten. Mits niet in de versnelling geparkeerd wordt kan er weinig misgaan, dus mooi zo laten 😄
pieto84
Ik wist niet eens dat dat erop zat. Zit er ook een beveiliging op de koppeling? Als ik wil kan ik in de versnelling starten, maar dat lijkt me niet zo best voor je startmotor
Machineman
Mijn 1055 heeft het ook.. Misschien slecht contact of slechte massa??
AW217
Bij onze 433 werkte dat al niet meer toen de trekker amper 1 jaar oud was. Het schakelaartje schakeld een massa draad. Deze is toen maar rechtstreeks op de massa gezet, en geen beveiliging meer. Zit zo al weer 30 jaar....
monteurtje
Schakelaar waarschijnlijk stuk, vervangen en massa controleren.
jan zonderland
Sjoerd, ik weet niks van zo'n 533 af maar alles is te repareren en dat moet je ook doen. Die startbeveiligingen zitten er niet voor niks op en er zijn al teveel mensen overreden door hun eigen trekker omdat ze die wel even wilden starten, staande naast de trekker. Het kan aan de schakelaar liggen, waar die ook maar zit, of aan de bedrading. Dat zul je even moeten testen. Als het een massa schakeling is zoals AW217 zegt, dan moet de trekker starten als je eenvoudig de draad massa laat maken. In dat geval ligt het dus aan de schakelaar. Succes ermee.
jaspercasedriver
Alleem de 14's hebben dat bij ons normaal zit er schakelaar op het koppelings pendaal. ( de meesten zijn al doorgelust )
monteurtje
@jaspercasedriver

er zit bij de 1255(xl) en de 1455(xl) ook een beveiliging op de versnellings poken (op het huis oder de poken) alleen als daar de bedrading van onderbroken word dan start ie altijd, zodra de draad die normaal op de sensor zit tegen de massa gehouden word start ie niet.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 533 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!