Vraagje aan de sleutelaars,
Ik heb wel ervaring met motorfietsen onderhoud en ik wil binnenkort alle vloeistoffen vervangen aan de Kubota GT-21 (Motor D1403).
Koelvloeistof: Zit nu groene in, vervangen voor zelfde kleur of vervangen door rode (die tip had ik eerder al gehad)
Motorolie (+filter): Dat word dan gewone dieselmotorolie 10W30. Via de Shell oliezoeker kwam ik op Rimula R4 Multi 10W-30 uit.
Is toch prima?
Versnellingsbak: Wat voor soort olie moet daar in? En zitten daar meerdere aftappunten of is dat per trekker verschillend? De vulopening (simpele rubberen dop) zit voor de stoel vlakbij de pijlstok.
Tevens zit ik wel eens te denken om een hydraulische topstang te nemen (ipv van die hydraulische hefstang tbv niveau freesregeling ). Is het dan beter om dat in één keer te doen met oliewisselen?
Vooras (4wd): Is dat een kwestie van vulopeningen en aftappunten zoeken, aftappen en weer vullen tot de rand?
En welke olie moet daar het beste in?
Kubota GT21 - Ik wil graag de vloeistoffen vervangen van de Kubota, welke soorten en waar moet ik de aftappunten zoeken (tips en tricks)
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Kubota GT21 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
- Motorolie: Minerale olie, geschikt voor diesels, bijv. 10W30, API SF/CD. Ik schat dat je aan een liter of 3 wel genoeg hebt, langzaam opgieten en regelmatig peilen. Eventueel nog een halve liter als je ook het oliefilter wisselt. Gewoon een 5-liter jerrycan uit de supermarkt is goed, als je maar kijkt naar de API-klassificatie. Elke 200 uur vervangen. Kom je niet aan die uren, wissel dan gewoon elk (voor)jaar.
- Koelvloeistof: Wat erin zat, moet er ook weer in, tenzij je elke druppel uit de motor laat lopen en de motor spoelt. Verschillende soorten koelvloeistof kunnen gaan klonteren, dus dat moet je niet doen. Vullen, daarna even laten lopen, stopzetten en bijvullen tot iets boven de platen van de koeler. Hoeft niet helemaal tot bovenaan vol, dat zal er toch weer uitlopen. Ik schat een liter of 7 a 8.
- Versnellingsbak: Aftapplug zal ergens onderaan zitten. Vullen met API GL-4. Denk erom dat je eerst zand en vuil rondom de dop verwijdert, anders heb je meteen al zand in de bak. Ook het achterdifferentieel zit in deze ruimte, je moet dus olie hebben die geschikt is voor hypoïdvertanding en hydrauliek, daarom API GL-4. Bij dit soort trekkers zal daar een liter of 12 in gaan. Ook hier tijdens vullen regelmatig peilen. Voor die olie moet je naar de oliehandel, die koop je niet in de supermarkt. Koop bijv. deze: eurol.com/producten/eurol-hykrol-jd-68/
- Voordifferentieel: Ook hier vind je hypoïdvertanding, dus ik vermoed dat je daar dezelfde olie kunt gebruiken als in de versnellingsbak. Meestal zit op de helft van de differentieelbol een imbusbout waar je kunt vullen en onderaan een aftapplug. Lastig vullen, in een horizontaal gat. Ik deed dat met een wat grotere zeeppomp, waaraan ik een slang bevestigde. Inhoud weet ik niet, ik schat een liter of 2 a 3.
- Eindaandrijvingen voorwielen: Ook bij deze potjes zal onderaan een aftapper zitten en op de helft een vul/peilplug. Ik denk hier inhoud een ruime liter per potje, vullen tot het uit de vul/peilplug loopt.
- Verder even goed op zoek naar smeernippels. Pomp er niet te veel in. Een à twee slagen is genoeg, anders blaas je de stofringen uit de lagers. Smeer liever een keer vaker. Plekken waar ik ze verwacht: scharnierpunten van de pedalen, fusees boven- en onderkant, stuurstang en spoorstang bij de kogelgewrichten. En misschien nog, als deze bereikbaar is, aan de lagering van de cardanas naar de voorwielen. Kijk ook even bij de heffingarm met schroefdraad. Smeer verder de binnenkant van je aftakassen in met smeervet, zodat ze weer makkelijk schuiven.
Het is waarschijnlijk handig om voor de vul- en aftappluggen een assortiment nieuwe koperringen op voorraad te hebben (behalve voor de imbusbouten). Soms krijg je het met de oude ringen niet goed dicht, gebruik daarom standaard nieuwe ringen.
Hydraulische topstang: Het maakt niet uit of je deze aansluit voor of na het oliewisselen. Doe je het voor die tijd, zorg dan dat je de cilinder helemaal inschuift, anders blijft de oude olie nog in de cilinder zitten.
Bovenstaand is hoe ik het zou doen. Ik weet niet of het 100% klopt, wellicht kunnen anderen mij corrigeren.