Illustratie van:

Kubota GT21 - Ik wil graag de vloeistoffen vervangen van de Kubota, welke soorten en waar moet ik de aftappunten zoeken (tips en tricks)

Vraagje aan de sleutelaars,

Ik heb wel ervaring met motorfietsen onderhoud en ik wil binnenkort alle vloeistoffen vervangen aan de Kubota GT-21 (Motor D1403).

Koelvloeistof: Zit nu groene in, vervangen voor zelfde kleur of vervangen door rode (die tip had ik eerder al gehad)

Motorolie (+filter): Dat word dan gewone dieselmotorolie 10W30. Via de Shell oliezoeker kwam ik op Rimula R4 Multi 10W-30 uit.
Is toch prima?

Versnellingsbak: Wat voor soort olie moet daar in? En zitten daar meerdere aftappunten of is dat per trekker verschillend? De vulopening (simpele rubberen dop) zit voor de stoel vlakbij de pijlstok.

Tevens zit ik wel eens te denken om een hydraulische topstang te nemen (ipv van die hydraulische hefstang tbv niveau freesregeling ). Is het dan beter om dat in één keer te doen met oliewisselen?

Vooras (4wd): Is dat een kwestie van vulopeningen en aftappunten zoeken, aftappen en weer vullen tot de rand?
En welke olie moet daar het beste in?

Deel dit topic

Reacties

+1
roscho
Liters weet ik niet exact, ik geef aan wat ik erin zou doen:
- Motorolie: Minerale olie, geschikt voor diesels, bijv. 10W30, API SF/CD. Ik schat dat je aan een liter of 3 wel genoeg hebt, langzaam opgieten en regelmatig peilen. Eventueel nog een halve liter als je ook het oliefilter wisselt. Gewoon een 5-liter jerrycan uit de supermarkt is goed, als je maar kijkt naar de API-klassificatie. Elke 200 uur vervangen. Kom je niet aan die uren, wissel dan gewoon elk (voor)jaar.
- Koelvloeistof: Wat erin zat, moet er ook weer in, tenzij je elke druppel uit de motor laat lopen en de motor spoelt. Verschillende soorten koelvloeistof kunnen gaan klonteren, dus dat moet je niet doen. Vullen, daarna even laten lopen, stopzetten en bijvullen tot iets boven de platen van de koeler. Hoeft niet helemaal tot bovenaan vol, dat zal er toch weer uitlopen. Ik schat een liter of 7 a 8.
- Versnellingsbak: Aftapplug zal ergens onderaan zitten. Vullen met API GL-4. Denk erom dat je eerst zand en vuil rondom de dop verwijdert, anders heb je meteen al zand in de bak. Ook het achterdifferentieel zit in deze ruimte, je moet dus olie hebben die geschikt is voor hypoïdvertanding en hydrauliek, daarom API GL-4. Bij dit soort trekkers zal daar een liter of 12 in gaan. Ook hier tijdens vullen regelmatig peilen. Voor die olie moet je naar de oliehandel, die koop je niet in de supermarkt. Koop bijv. deze: eurol.com/producten/eurol-hykrol-jd-68/
- Voordifferentieel: Ook hier vind je hypoïdvertanding, dus ik vermoed dat je daar dezelfde olie kunt gebruiken als in de versnellingsbak. Meestal zit op de helft van de differentieelbol een imbusbout waar je kunt vullen en onderaan een aftapplug. Lastig vullen, in een horizontaal gat. Ik deed dat met een wat grotere zeeppomp, waaraan ik een slang bevestigde. Inhoud weet ik niet, ik schat een liter of 2 a 3.
- Eindaandrijvingen voorwielen: Ook bij deze potjes zal onderaan een aftapper zitten en op de helft een vul/peilplug. Ik denk hier inhoud een ruime liter per potje, vullen tot het uit de vul/peilplug loopt.
- Verder even goed op zoek naar smeernippels. Pomp er niet te veel in. Een à twee slagen is genoeg, anders blaas je de stofringen uit de lagers. Smeer liever een keer vaker. Plekken waar ik ze verwacht: scharnierpunten van de pedalen, fusees boven- en onderkant, stuurstang en spoorstang bij de kogelgewrichten. En misschien nog, als deze bereikbaar is, aan de lagering van de cardanas naar de voorwielen. Kijk ook even bij de heffingarm met schroefdraad. Smeer verder de binnenkant van je aftakassen in met smeervet, zodat ze weer makkelijk schuiven.

Het is waarschijnlijk handig om voor de vul- en aftappluggen een assortiment nieuwe koperringen op voorraad te hebben (behalve voor de imbusbouten). Soms krijg je het met de oude ringen niet goed dicht, gebruik daarom standaard nieuwe ringen.

Hydraulische topstang: Het maakt niet uit of je deze aansluit voor of na het oliewisselen. Doe je het voor die tijd, zorg dan dat je de cilinder helemaal inschuift, anders blijft de oude olie nog in de cilinder zitten.

Bovenstaand is hoe ik het zou doen. Ik weet niet of het 100% klopt, wellicht kunnen anderen mij corrigeren.
Sideswipe
@roscho Bedankt voor de tips.
Zeker in welke richting ik de aftappunten zou kunnen zoeken.

Zowieso spuit ik m toch dan eerst schoon (met tuinslang) en spoel m even met een emmer autoshampoo.
Er zit best wel wat zand op maar dat is logisch. Van de 20 uur per jaar zit ie 19,5 uur in een paardenbak 😉

Ik weet niet welke type er nu inzit (zo gekocht) en deze is groen.

Bedacht me net dat ik dit bericht aan het tikken was dat ik ook nog ergens een japanse handleiding had gevonden.
Niet te lezen natuurlijk maar er staan wel plaatjes in dus die kan ik wel gebruiken voor de aftappunten (printscreens hieronder)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
roscho
@Sideswipe Niks van te lezen, maar met de plaatjes kom je al een eind verder.
Sideswipe
@roscho Nou zeker, dat bedoel ik dus. Met jouw uitleg en de japanse plaatjes moet het zeker wel lukken om de aftappunten te vinden.

Goed van je uitleg van de API GL-4 olie, dat had ik dus echt niet geweten. Ik sleutelde wel vaak aan motorfietsen en dan heb je dat soort olieen niet.

Ik weet dus welke koelvloeistof erin zit (behalve dat ie groen is). Zal ik deze voor de zekerheid doorspoelen? Kan dat gewoon even 10 minuten met de tuinslang of beter eerst nog van dat flushmiddel doen?
roscho
Quote Reactie van @Sideswipe:
Kan dat gewoon even 10 minuten met de tuinslang of beter eerst nog van dat flushmiddel doen?

Als je verwacht dat het koelsysteem vervuild is, dan kun je van de gelegenheid gebruik maken om het koelsysteem te reinigen. Daarvoor bestaan speciale reinigingsmiddelen, maar men zegt dat het ook kan met gewone soda. Paar handenvol oplossen in warm water, laten afkoelen en dan in de lege radiator gieten. Motor op bedrijfstemperatuur laten komen, even laten draaien. Daarna de smurrie aftappen. Ik weet eigenlijk niet of je dat zo in het riool mag laten lopen, denk het wel, want wasmiddel gaat daar ook in.
Daarna kraantjes aan radiator en motor open en doorspoelen met de tuinslang, motor nog even laten lopen met water en daarna aftappen en vullen met geschikte (organische) koelvloeistof, bijv. deze: eurol.com/producten/eurol-coolant-36c-glx/.
Indien niet vervuild/motor nog maar weinig uren gedraaid, dan kun je volstaan met de tuinslang.

N.b.: er zou dus een aftapkraantje onderaan de radiator moeten zitten, maar ook nog ergens onderaan de motor.
Opmerking:
Voor de precieze oliespecificaties zou je ook gewoon even kunnen bellen met een olieboer. Die kunnen vaak prima informatie verschaffen over de producten die ze verkopen en weten ook vaak hoe veel je moet vullen.
Sideswipe
@roscho
Ik ben even de hoeveelheden vloeistoffen aan het opzoeken. (voordat ik bestel)

Als ik dan kijk naar de motor (D1403), die word nog steeds toegepast dan staat daar dat er een mix van water en longlife koelvloeistof in moet. (zie foto)
Kan ik daar dan wel kant en klare koelvloeistof in doen?

Als ik kijk naar de olie in de bak dan zal ik toch meer bestellen. De STa-30 (het europeesche model maar dan met grotere motor) heeft 18,5 liter.

Dus dan maar 5 x 5 liter bestellen, dan moet ik het wel redden lijkt me.

(klik om te vergroten)

+1
roscho
Quote Reactie van @Sideswipe:
Kan ik daar dan wel kant en klare koelvloeistof in doen?

Ik zou over de dingen die je niet precies weet even bellen met een (grotere) olieboer. Die kunnen je dat precies vertellen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kubota GT21 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
0